Saab 9-3 Sport Sedan 1.9 TiD 150pk Linear (2004)

autoreview

Saab 9-3 Sport Sedan
Saab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport Sedan - interieurSaab 9-3 Sport Sedan - interieur

Signalement

Uitvoering9-3 Sport Sedan 1.9 TiD 150pk Linear
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf100.000 km
KM-stand laatst125.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 125.000 km

Sinds mei 2007 rij ik in een 1.9 Tid, intro-edition, getunded door Hirsch van 150 naar 175 pk door de 1ste eigenaar. Intro-edition is met veel extra uitrusting tov de standaard uitvoering.

De saab 9-3 sport sedan is volgens mij eigenlijk een vermomde Opel Vectra met een Fiat/Alfa motor. Daarmee is al een hoop gezegd. De motor is fantastisch. Bloedsnel, soepel... gaat als de brandweer. Ik denk dat de tuning die de vorige eigenaar heeft laten uitvoeren volstrekt niet nodig is. Wel leuk in Duitsland.

De rijeigenschappen van de Saab zijn redelijk. Bij hogere snelheden (in Duitsland, boven de 170) merk je dat de auto een beetje zoekerig wordt. Twee handjes aan het stuur.
We rijden prive in een Volkswagen Passat station, van het nieuwe type. Je merkt een enorm verschil in wegligging van de modernere Passat (bouwjaar 2005, nu met 160 duizend km) t.o.v. de Saab. Ook bij een stukje hobbelig zandpad merk je het verschil. Met de Saab rammelt je voortrein en het dashboard; ik durf dan niet harder dan 30, terwijl ik hetzelfde pad met de Passat rustig met 50 neem en het gevoel heb dat het nog wel veel harder kan.

De ruimte in de sport-sedan is achterin beperkt. Nu gebruik ik de auto alleen zakelijk, dus heb daar geen last van. Maar als je kinderen boven de 8 hebt...

Een geweldige optie in de Saab is de standkachel in de winter (onderdeel intro pakket). Via een tijdklok instelbaar, \'s ochtends tijdens het ontbijt wordt de auto ontdooid. Niet krabben en instappen in een warme auto. Super.

Waarom rij ik eigenlijk Saab? Toch omdat ik het een hele mooie auto vind, supersnel met weinig problemen. Ook belangrijk voor mij is de topdealer (Joel Groningen). Service wordt door Joel geschreven in hoofdletters. De Saab zie je niet overal, terwijl onze Passat, kleur 13 in dozijn zwart, door elke (rationeel nadenkende) vertegenwoordiger met gezin wordt geleased.

PROBLEMEN

  • 125.000 km

De auto rijdt bijna probleemloos. Enig probleem: een volle roetfilter bij 120 duizend km. Reden lijkt een softwareprobleem dat met regelmaat de kop op steekt. Het vermogen neemt dan sterk af, waarna het roetfilter met een speciaal programma bij de dealer weer leeggebrand moet worden. Redelijk irritant. De dealer heeft recent het complete inlaattraject schoongemaakt. Misschien helpt dit.
Voor de rest volstrekt geen problemen met de Saab.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.