Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t Optic (2003)

autoreview

Saab 9-3 Sport Sedan
Saab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport Sedan - interieurSaab 9-3 Sport Sedan - interieur

Signalement

Uitvoering9-3 Sport Sedan 1.8t Optic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na mijn vorige Saab 9-3 kreeg ik in 2003 de beschikking over SportSedan 1.8t Business (zoals dat nu heet) in een kleur die je weinig ziet: Cosmic Blue. Wat me bevalt is het interieur met prima stoelen en een fraai dashboard en natuurlijk dat het geen 13 in een dozijn auto is. Helaas vind ik de achterkant van de auto minder geslaagd (lijkt op oud model Mazda). Ook is de auto niet helemaal kraak- en rammelvrij na 70.000 km.
De auto is minder comfortabel in vergelijk met het oude model maar beschikt over een prima weggedrag en ook de voorwielen hebben duidelijk meer grip.
Inmiddels is de auto voorzien van een ’update’ en perst er inmiddels 204 pk uit ipv 150. Kijk... now we are talking! 150pk is natuurlijk prima, zeker omdat de turbomotor zeer flexibel is, maar dit is andere koek. Je krijgt nu echt een duw in de rug en dan blijken de Saab’s toch snelle auto’s te zijn die moeiteloos TDi-tjes ver achter zich laat en doortrekt tot 235.
Had de oude 9-3 nog een mooie uitlaatbrom, deze SS heeft eigenlijk geen aansprekend motorgeluid.
Wat verder jammer is de matige audioinstallatie die je niet eens kunt vervangen door een aftermarketmodel inclusief navigatie. De audio is gebaseerd op een MOST-netwerk. Hightech, maar geef mij maar een ouderwets systeem.
De bagageruimte is prima, maar klap je de rugleuningen om dan blijft de 9-3 je eindeloos op het display waarschuwen dat de rugleuningen niet vergrendeld zijn. Zou de SC dit ook hebben?
Gelukkig is het alarm van het niet dragen van je gordels beperkt en hij ’piept’ gelukkig niet als je stilstaat.
De handrem, waarin de testen melding van wordt gemaakt, vind ik overigens prima te bedienen. Het smart-systeem ernaast, waar een ijskrabber in past, is van een klungelige kwaliteit.

Ondanks de geconstateerde problemen zal ik het merk trouw blijven. Wel een estate overigens. Helaas vloeit het karakter weg uit Saab.



Update juni 2006

De auto heeft inmiddels 82.000 km op de teller staan en rijdt nog steeds prima.
Weg zijn de achterbanden ’gecupt’ en maken een hoop lawaai. Helaas zijn ze nog niet versleten genoeg om te vervangen, maar het begint wel te irriteren.
Op de voorbanden heb ik bij 60000 km Pirelli p6 banden laten leggen omdat deze volgens de testen m.n. ook ’stil’ zijn. Een SS veroorzaakt nl. nog wel wat bandenrumoer.

Verder eigenlijk weinig bijzonders. De motor is na vervanging van de distributieketting weer ’ouderwets’ stil. Wel zit er soms na het starten een rare brom in de motor. Bij de 90.000 beurt zal ik hier eens na laten kijken.

Ik heb mij bedacht wat ik aan mijn volgende Saab anders zou willen. Nee niet het dashboard zoals dat voor 2007 op stapel staat: lelijk! Maar wel:
- minder gekraak en rammels;
- nog meer PK’s ;-)
- natuurlijk een estate;
- minder onderstellawaai;
- eigenlijk zou ik ook een soepelere vering willen (-> eens kijken of een Cadillac BTS soepeler is)
- betere audio (liefst helemaal geen audio zodat ik zelf iets moois kan uitkiezen voor een betere (aftermarket) prijs;

Eigenlijk valt de kritiek op de auto erg mee. Ook de dealer (Gol Arnhem) bevalt me zeer. Je krijgt bij Gol het gevoel in een premium-auto te rijden, zeer persoonlijk en attent.

PROBLEMEN

Al vrij snel openbaarde zich een kraak in de voorwileophanging;
Bij 60.000 heeft een injector de geest gegeven;
Bij 55.000 molde ik de ’Saab-profiler’;
Bij 70.000 (nu dus) is er sprake van een brom en resonantie: blijkt dat de distributieketting te lang is?! 10 uurtjes werk en een nieuwe ketting. Gelukkig een leaseauto. Eens kijken of Saab dit onder coulance gaat vergoeden.

Update:
een vreemde brom soms na het starten... geen idee wat dat is.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens