Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t Linear Business (2005)

autoreview

Saab 9-3 Sport Sedan
Saab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport Sedan - interieurSaab 9-3 Sport Sedan - interieur

Signalement

Uitvoering9-3 Sport Sedan 1.8t Linear Business
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst88.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds 21 februari ben in in bezit (lease) van een Saab 9-3 Linear Business. Deze auto is van een groot aantal extra opties voorzien:
- stuurbediening audio
- xenon verlichting
- parkeersensoren achter
- links/rechts gescheiden temperatuurregeling
- verwarmde stoelen
- automatisch dimmende binnenspiegel
- klasse 3 alarm
- schuif/kanteldak
- metallic lak
- koplampsproeiers.

Verder heeft de auto wat extra vermogen door chip tuning. Er is nu 200pk beschikbaar. Al met al staat er een auto met een nieuwwaarde van ruim EUR 40.000,--

Wat bevalt mij goed: het totale rijden is tot op dit moment goed. De auto is erg stil waardoor je wel de rijwind en de banden (Michelin winterbanden) hoort. Echter zeker niet hinderlijk. Remmen en sturen doet de auto zeer direct. Ten opzichte van eerdere ervaringen met een Saab 900 (1997, 2 jaar in eigendom geweest) merk ik dat de auto minder kantelt in bochten.

Stereo installatie is goed te noemen. Het geluid is goed naar de eigen wensen in te stellen, alleen jammer dat het geluid bij verkeersinformatie even wegvalt. De cd-wisselaar zou wat sneller mogen reageren bij het wisselen van een cd (random play).

Er zijn wel erg veel knopjes in de auto aanwezig, wat het wat minder overzichtelijk maakt, toch ben ik hier nu al aan gewend. De menu’s zijn ondanks dat deze in het Engels zijn (Nederlands is geen optie) erg makkelijk en overzichtelijk. Ook kunnen een aantal zaken (telefoon en audio) vanaf het stuur worden bediend.

Wat mis ik aan deze auto: de perfecte stoelen van de 900. De stoelen hadden nog wat meer verstelbaar mogen zijn. Ze zijn wel in hoogte verstelbaar, maar je kunt de zitting niet kantelen. Ik heb verder het gevoel toch te maken te hebben met een turbo gat. De motor pakt bij lage toeren minder snel en goed op (oké ik vergelijk het met een VW Golf TDI). Bij een snelheid van 120 ongeveer 2450 toeren.

01052008 inmiddels 6000 kilometer met de Saab gereden. Het is een auto die uitnodigt om te genieten van het autorijden. Het verbruik ligt nu gemiddeld op 7,0 liter per 100km. Gebruik, stads, snelweg (file) en provinciale wegen. De stoelen zitten na even wat wennen goed. Verder niets dan goeds over deze auto.

22072008 kilometerstand 75400. Het verbruik van de auto is terug naar 6,7 liter per 100 kilometer. Dit is bijna 1 op 15. Dit is een ideale lange afstandsauto die ook nog zuinig is. Het verbruik wordt gehaald bij een combinatie van stads/provinciale en snelweg. Minpuntjes: nauwelijks. De auto heeft wat kraakjes maar dat is het dan ook. Na 14.000 kilometer durf ik het zondermeer aan de betrouwbaarheid ook 5 sterren te geven. Dit geldt ook voor de verbruikskosten. In de huidige tijd is dit ondanks label C een erg zuinige auto.

PROBLEMEN

Nog geen problemen, de auto heeft zijn eerste grote beurt gehad. Als extra zijn op dat moment alleen de remblokken vervangen.

Nadeel: de stoelverwarming springt telkens (ondanks keuze handmatig) aan. Weet iemand hiervoor wellicht een oplossing?

Winterbanden zijn door zomerbanden vervangen, de auto trekt meer naar links en maakt ergens een geluid wat er niet hoort te zijn. Ik laat dit binnenkort door mijn eigen bandenleverancier nakijken.

bijna afscheid

  • 88.500 km

Naast de privé Renault Megane, wordt ook de Saab 9-3 binnenkort ingeruild voor een nieuwe lease auto. Dit wordt een Renault Laguna. De Saab is tot nu toe ook een betrouwbare en sportieve auto gebleken. De vering is wat comfortabel waardoor het sportieve niet helemaal tot z'n recht komt. Ook is de auto ondanks dat het premium zou moeten zijn dit niet helemaal. Er komen af en toe wat kraakjes naar voren. Toch een goede gezinsauto. De volgende bestuurder zal door de volledige uitrusting plezier hebben aan deze auto, kwalitatief is deze verder namelijk erg goed. In een jaar tijd niets gehad, geen verbruik olie, niets. Binnenkort voor de volgende 30km beurt om te kijken of dit gevoel ook wordt bevestigd.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.