Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t Linear (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 Sport Sedan 1.8t Linear |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 227.000 km |
KM-stand laatst | 244.100 km |
8.000 tevreden kilometers
- 235.000 km
Na 20.000 kilometer in een gloednieuw gekochte Skoda Citigo, vond ik het tijd voor iets anders. Groter en sneller. En geen eenheidsworst: de kleur wit op mijn vorige auto stond goed, maar viel totaal niet op (modekleurtje...) en was enorm onpraktisch.
En dus ging ik op zoek naar een degelijke opvolger. Zo kwam een Lancia Lybra voorbij, een Alfa Romeo 156, een Volvo S40 en een auto die ik zag als outsider, de Saab 9-3. Ik begon met zoeken naar het oude model 9-3, en vond een zwarte automaat met 180 pk. Na een proefrit wist ik dat dit echt niet dé auto voor me zou worden, er was te veel mis mee. Een vriend van me vond mijn Saab 9-3 Sport Sedan en ik vond de kleur erg leuk. Want zwart is wel eenheidsworst. Dit is 'm dan ook geworden. Wat gegevens:
Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t Linear
01-2003
227.000 km (NAP) bij aanschaf, 3 vorige eigenaren (lease en 2x particulier)
Cosmic Blue
Airco, cruise control, lichtmetalen velgen, dealeronderhouden
Vraagprijs: €3.000,-
Deze Saab stond bij een handelaar. Wat huiverig voor de kilometerstand ging ik naar binnen, en zag daar een wat saaie Saab staan. De handelaar had echter een joker om in te zetten waar ik niet op voorbereid was: ‘zal ik ‘m even buiten zetten voor je?’.
En toen stond daar een prachtige, ontzettend blauwe Saab te glanzen. Voor zijn kilometerstand had ‘ie erg weinig steenslag. ‘Oh, hij is volledig overgespoten? Een ex-schadeauto, zeg je?’. De eerlijkheid van de handelaar overrompelde me maar gaf ook wel vertrouwen. Ik kwam er achter dat hij bij het bedrijf waar ik stage gelopen heb gewerkt heeft. Eén telefoontje naar een oud-collega overtuigde mij dat ik prima een auto kon kopen bij de beste man. Dat heb ik dan ook gedaan.
Er was wel het een en ander mis mee wat me allemaal bekend was, maar inmiddels heb ik dat keurig opgelost:
- Thermostaat defect (vervangen voor ong. €100,- door de garage om de hoek)
- Achterbanden gecupt (vervangen voor gebruikte exemplaren, €60,- inclusief opleggen en balanceren)
- Eén doffe koplamp, eentje vernieuwd (de doffe koplamp vervangen door een gloednieuw exemplaar, €150,- en prima zelf te doen)
Daarnaast heb ik een nieuw, beige interieur ingebouwd. Voor €125,- kunnen kopen. Niet dat er echt iets mis was met het originele grijze, maar dit vond ik mooier en had minder kilometers ervaring. Het inbouwen duurde met twee personen zo’n 3,5 uur.
Ook heb ik de koplampen voorzien van xenon (€70,-) in de kleur 4300k, dus het lijkt op halogeen. Laten afstellen door de garage (€0,-) en daarmee een perfect lichtbeeld.
Tijd om te praten over het rijden: heerlijk! De 1.8t is stiekem een 2-liter turboblok, hij heet alleen 1.8t. Veel koppel in de lage toeren, meer dan genoeg vermogen om moeiteloos met het verkeer mee te rijden, of erlangs als dat nodig is. De bak schakelt erg prettig en trefzeker. 5 versnellingen klinkt als eentje te weinig, maar 100 km/u haal je met 2.100 tpm, 60 km/u zijn een heerlijk rustige 1.300 tpm voor deze motor/bak-combinatie.
Door die relatief lage toerentallen, haal ik ook een heel erg prettig verbruik van zo’n 1 liter per 13,5 kilometer. Gerekend aan de pomp wel te verstaan. Flink opschakelen en geen stoplichtsprintjes zijn voldoende om dit te halen, hypermilen is niet aan mij besteed.
Het onderstel van de Saab kraakt wat (typische 9-3 kwaal) maar is wel comfortabel. Sportief zou ik het, ondanks de benaming Sport Sedan, toch echt niet noemen. De meesturende achteras zorgt voor een kleine draaicirkel – een enorm pluspunt – maar ook voor gereduceerde grip in de snellere bochten. Niet extreem, maar genoeg om aan te moeten wennen na een jaar in een Skoda Citigo met een wegligging als een kart.
Nadelen heeft de Saab ook, maar gelukkig niet veel. Zo is de standaard audio echt Waardeloos met een hoofdletter W. Het bereik van de in de achterruit gebouwde FM-antenne is ook niet om over naar huis te schrijven. Het gebrek aan een aux-aansluiting heb ik inmiddels opgelost met een FM-modulator tussen de antennekabel (€15,- of zo).
Met het hoge gewicht van 1.410 kilo heb ik geen moeite. Wel vind ik de ruimte op de achterbank voor zo’n zware auto wat aan de krappe kant. Ik kan met mijn 1,82m niet erg riant achter mezelf zitten. Het feit dat die achterbank alleen te klappen is vanuit de kofferruimte is ook wel eens irritant, soms wil ik ‘m gewoon plat leggen door de achterdeuren te openen.
Mijn voorlopige laatste puntje van kritiek is fileparkeren. ‘Dat ligt toch aan jou, niet aan de auto?’ hoor ik je zeggen. Maar na toch zeker een keer of 50 de Saab te hebben geparkeerd tussen twee andere auto’s, blijft het lastig om in te schatten hoe lang de kofferbak nou is. Daarom is het inbouwen van parkeersensoren, als de auto er niet mee is uitgerust, wel een aanrader!
Daar ben ik dan ook aangekomen bij mijn conclusie: ik raad je van harte aan om een Saab 9-3 Sport Sedan te zoeken en te kopen. Het is een hele fijne auto die je voor een belachelijk laag bedrag kunt aanschaffen. Een kilometerstand van 2 ton wordt door Saab-liefhebbers als ‘net ingereden’ afgedaan. Hoewel ik dat persoonlijk wel wat overdreven vind, voelt mijn auto alsof ik er nog jaren plezier van kan hebben. Dat is echter niet mijn plan: het oude model 9-3 trekt me nog steeds, vooral als cabriolet. Die wil ik dan ook binnen 1 à 2 jaar voor de deur hebben staan!
Zo, en nu weer rijden
- 240.500 km
Zo'n anderhalve maand geleden piepte de kachelmotor. Dus ik heb de auto even open gemaakt en de motor gesmeerd. Het filterhuis heb ik ook gelijk vastgekit - tegen lekkage - en ach, nu ik toch bezig ben kan ik net zo goed even de roest onder de motorkap wegwerken. Die was erg oppervlakkig, dus even schuren en opnieuw lakken lost het wel op.
Ondertussen liep de ventilator nog (pieploos, en dat al een uur of 2!) dus ik vermoed dat ik het erg zwaar heb gemaakt voor de accu.
Starten? Klik, klik. Dat was alles. Acculader erop en een tijdje laten laden: klik, klik. Startkabels vanuit een andere auto: klik, klik. Toen maar even aangesleept, dat was succesvoller. De motor liep weer. Met starten heb ik tot op heden geen problemen meer gehad, dus ik denk dat de accu me even in de steek liet.
Afgelopen weekend ben ik met een groep Saab-rijders naar de Eifel toe geweest. Stage 1 tuning erop (210 pk/330 nm) en gáán! Althans, dat was de bedoeling. Helaas sprong het motorstoringslampje aan en was er nog minder vermogen dan voor de tuning. Balen!
Een van de beste aankopen die ik tot op heden heb gedaan was een bluetooth OBD2-lezer. In de auto geprikt, even uitgelezen: P0244, 'Turbo/Super Charger Wastegate Solenoid “A” Range/Performance'. Dat klinkt duur hè? Valt gelukkig mee: een defect magneetventiel is de boosdoener. Voor €25 plus verzendkosten is het opgelost met een gebruikt onderdeel, het monteren lukt me zelf wel in een half uurtje.
...Althans, dat was de theorie. Maar de fout werd niet veroorzaakt door een defect magneetventiel. Er zat een softwarefout in mijn auto, waardoor deze foutcode onterecht werd doorgezonden. Na een update kan ik eindelijk genieten van een bak vermogen, zonder kermisverlichting. Zo, en nu weer rijden!
APK en dan: tot ziens, 9-3
- 244.000 km
Inmiddels ben ik een paar duizend kilometer verder en staat de Saab te koop. Niet omdat het een slechte auto is, maar omdat ik graag een andere Saab wil: een cabrio!
Ik wil mijn huidige auto alleen verkopen als ik 100% zeker weet dat deze goed is. Daarom heb ik 'm vandaag naar een APK-keuringsstation gebracht. Bijna alles was goed ... alleen de veer links-voor was gebroken. Ik ga dus volgende week naar een Saabspecialist toe en laat twee nieuwe veren installeren. Schade: €190,-. Zonde, maar ik geef liever wat geld uit om zeker te zijn dat ik een goede auto verkoop.
En mocht ik 'm niet voor een goede prijs verkocht krijgen, rij ik er lekker in door!
Opgehaald...
- 244.100 km
Het voelt erg raar, maar hij is definitief verkocht! Voor €2.850,-. Niet de hoofdprijs, maar wel met een goed gevoel aan een nieuwe eigenaar die net zo verliefd naar de auto keek als ik deed.
Voor mij is de zoektocht naar een Saab 9-3 Cabrio van de oude generatie begonnen, daar schrijf ik uiteraard een nieuwe review over.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.