Saab 9-3 Sport Sedan 1.8i Business (2006)

autoreview

Saab 9-3 Sport Sedan 1.8i Business (2006)

Signalement

Uitvoering9-3 Sport Sedan 1.8i Business
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf178.000 km
KM-stand laatst178.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Saab 9-3 Sport Sedan

  • 178.000 km

Woord vooraf: Ik was verplicht de betrouwbaarheid te beoordelen, hoewel ik dat zelf nog niet valide vind. Ik heb er 4 sterren voor gegeven, zodat het gemiddelde daar niet teveel onder lijdt. Ik ben van plan de review te updaten, waardoor ik ook een meer valide uiting kan geven aan de betrouwbaarheid. Ik wil dan ook best nog een foto plaatsen.


A: Inleiding

Na jarenlang in een BMW 520 E34 automaat uit 1993 te hebben rondgereden werd het tijd voor een nieuwere auto. Eentje uit deze eeuw. Niet dat ik in eerste instantie die mening zelf ook was toegedaan, maar de overheid en mijn directe omgeving wel. Immers, de BMW reed 1 op 8 (veel stadsverkeer) en hoewel ik de BMW motorisch altijd goed heb onderhouden, begon mijn partner de estetische waarde van de Beamer herhaaldelijk in twijfel te trekken. Ik ben helaas gezegend met een representatieve functie, waar zij zich soms beter van bewust is dan ikzelf. Enfin, op zoek naar een andere auto met een aantal criteria:

B: Criteria.

1. De auto moest minder wegen dan 1400 kilo. De BMW zat daar wat boven en ik betaal liever wat minder belasting.

2. De auto moest zuiniger zijn dan de BMW. Als criterium had ik een theoretische gecombineerde zuinigheid van 1 op 12 in gedachte. Dat betekent een auto uit deze eeuw. Mijn budget lag rond de 7500 euro.

3. Hij moest comfortabel zijn. Ik was gewend om automaat te rijden, dat was een stuk minder zuinig. Dat verlies aan comfort wilde ik wel compenseren. Bovendien moest er een cruise-control aanwezig zijn want die gebruik ik vaak. Bovendien waren bekerhouders een must (de SAAB heeft er vier(!)) en airco ook.

4. Degelijkheid. Ik was een E34 BMW gewend, die was bulletproof. Aber das war einmal. In concreto betekende het dat ik me richtte op landen boven de knoflookgrens en Japan. De rest viel af.

5. Ik heb een dochter van nu 5 en nog een kleine koter op komst. Nu heeft moeder de vrouw haar eigen auto, desalniettemin een convertible tweezits (BMW Z3 of Z4) viel dus helaas ook af.

Via de volgende afvallers kwam ik bij de Saab terecht.

De BMW E39 5-serie (De front kan mij niet bekoren maar bovenal bood mijn partner mij duizend euro als ik een andere auto zou kopen, zij vond het haar niet staan, bovendien onzuinig)

De kleine A-labels. Leuk, om zo min mogelijk belasting te betalen, maar daarvan zei mijn vrouw weer dat ik iets moest kopen waar ik daadwerkelijk van zou genieten. Daar had ze ook gelijk in, bleek later.

Mazda 5, Toyota Corolla Verso's, Ford C-Maxen en Opel Zafira's etc. Te saai. Erg lang over getwijfeld, maar er stonden er in mijn straat alleen al drie en het zou de definitieve overgave van mijn mannelijkheid een feit zijn. En ik ben nog niet eens getrouwd.

Overige auto's vielen of boven mijn budget of ik zou meer geld uitgeven dan mij lief was. Ik heb ergens nog een calvinistisch dus zuinige attitude.

C: De SAAB 9-3
Uiteindelijk kwam ik via omzwervingen uit bij een Saab 9-3 Estate. Een auto die je niet op elke straathoek ziet, en die wel aan alle criteria voldoet. De dealer waar ik destijds een proefrit maakte was weliswaar betrouwbaar maar ook kil. Ik keek iets verder en kwam uit bij Grouwstra in Deventer. Een dealer die mij wel kon bekoren, zo bleek na een proefrit in mijn huidige auto.

Het betrof een in uitstekende staat verkerende 9-3 Sport Sedan. Jammer van de stationwagon, maar ook in deze sedan zit voldoende kofferruimte en was iets luxer uitgevoerd dan de Estate waarin ik eerder een proefrit maakte.

-Interieur
Hoewel deze SAAB uit eind 2006 komt, was hij uitgevoerd met het meest recente dashboard. Dat betekent dat het er redelijk ingetogen, maar toch classy oogt. Ook zijn er nog steeds voor SAAB typische straaljager kenmerken ingebouwd. Uiteraard is het dashboard op de bestuurder ingericht. Auto's waar de meters centraal zijn gepositioneerd nam ik überhaupt al niet serieus, gelukkig is dat hier dus niet het geval.

Uit het audio-systeem (de meest basic-versie zonder wisselaar of navigatie) produceert een ruim voldoende geluidskwaliteit. op fora her en der klagen mensen voer het gebrek aan bas. Hoewel ik een liefhebber ben van Hiphop en Rock, kan ik er prima mee uit de voeten. Ook de radio is logisch vormgegeven en de ontvangst utieraard prima. Ik luister vaak Radio 1, dus niet onbelangrijk. Het audiosysteem kent bovendien een line-in, handig voor het aansluiten van draagbare audio, en past indien u dat wenst het volume aan de snelheid van de auto aan (harder wanneer de motor meer geluid maakt en vice versa). De console kent bovendien een mooi ogende veelzijdig instelbare klimaatbeheersingssysteem, regen- en ontwasemsensoren en stoelverwarming. Mijn partner viel helemaal voor die stoelverwarming, maar dat terzijde. De stoel zitten zeer comfortbale, met instelbare lendesteun. Ze zijn half-leer. Iets wat ik erg waardeer. Volledig lederen bekleding is in de zomer nogal eens te warm en dat zweet. Hier is dat veel minder het geval. De gebroken witte bekleding kleed de auto mooi af en geeft het een chique uitstraling.

De meters zijn helder af te lezen en de SAAB heeft een zogenaamde Nightstand, waardoor alleen relevante meters zichtbaar zijn en je in het donker dus niet onnodig wordt afgeleid. Erg prettig op langere stukken.

Ook is er bediening van audio op het stuur gemonteerd en informatie over benzineverbruik, onderhoudsbeurten en het instellen van diverse opties gebeurd vanaf het stuur en zijn af te lezen van de display tussen de meters. Minpunt is wel het gebrek aan compatible bluetooth carkits in combinatie met de stuurbediening: Er zitten een Opnemen en Ophangen knop op het stuur ten bate van de telefoon, maar die werkt op bijna geen enkele carkit. Dat wel werkend krijgen kost een paar honderd euro en vereist ook dan een specifieke carkit.

Het exterieur ziet er goed en mooi gestroomlijnd uit, hoewel dit natuurlijk ook een kwestie van smaak is. Standaard is de SAAB (die zwart is) uitgeoverd met rode achterlichten, ik heb die vervangen door de modernere witte achterlichten met zwarte omlijsting, omdat het iets spannender oogt. hoewel ik niet van het modificeren van autos hou, ziet dit er naar mijn mening goed uit (ik krijg er daadwerkelijk complimenten over) en is toch origineel SAAB. Misschien wel meer SAAB als de GM uitvoering van de rode achterlichten.

De motor is een niet-turbo 1.8 uitvoering die bij veel stadsverkeer op een koude motor ongeveer 1 op 10 rijdt. Bij efficiënter autogebruik is 1 op 11/12 goed haalbaar. De niet-turbo variant is natuurlijk iets minder SAAB, echter kan een turbo ook stuk, en is iets minder zuinig. Nadeel van deze niet-turbo uitvoering is dat de motor relatief veel toeren maakt bij 100-130 Km/h. Bij 100 Km/h zijn dat er ongeveer 3000 waardoor de auto minder stil is van binnen. Bij alles wat daaronder zit qua snelheid is de auto stil te noemen. Zoals men hieronder ook schrijft kent de Turbo-versie zo zijn voordelen.

-Overig comfort. De auto heeft zogezegd cruise-control, uitstekende klimaatbeheersing met stoelverwarming en prima zittende stoelen. Het heeft ook Park Distance Control en Traction Control. Die laatste is wellicht een overbodige luxe in een dergelijke auto maar soit. De auto is ontzettend veilig en heeft in de tijd dat ze uitkwam daar ook prijzen voor ontvangen. Dat is te merken. Airbags all over the place, evenals anti-whiplash hoofdsteunen. De beenruimte achterin is niet gigantisch maar met kinderen tot 1.75 is het geen enkel probleem. Met lange volwassenen misschien iets meer. Het handschoenenkastje is ook airconditioned, wat ik daar aan heb zal de zomer uit moeten wijzen. Wat ook genoemd mag worden zijn de verstelbare middenarmleuning en de opbergvakjes in de middenconsole. Mijn auto ziet er in tegenstelling tot de BMW altijd netjes uit. De kofferruimte ontbeert wel dergelijke vakjes, maar dat kannibaliseert dan ook niet op de kofferruimte zelf, die is qua inhoud ruim voldoende. De auto heeft ook een Follow Me Home-systeem wat ik nauwelijks gebruik, maar dat is persoonlijk. En een ski-luik, zodat je nog met je gijzelaars kan praten.

D. Prijs
Ik heb deze in uitsekende staat verkerende SAAB voor rond de 7500 euro aangeschaft. Inclusief garanties, the whole nine yards. De hoogte van de kilometerstand was redelijk fors, desalniettemin was het wel altijd door SAAB-dealers onderhouden en kende de auto een transparante geschiedenis. SAAB's hebben wellicht een iets hogere afschrijving gehad omdat het moederbedrijf inmiddels helaas failliet is. De dealer uit Deventer waar ik hem kocht stelde mij gerust als het gaat om onderdelen. (Over de dealer Grouwstra heb ik overigens ook een review geschreven), er zit in Enter ook een 'groothandel' in SAAB-onderdelen. Voor mij is de hoge afschrijving juist een prettige bijkomstigheid omdat ik de auto daardoor vooralsnog een erg hoge prijs/kwaliteit verhouding toedicht.

Samenvattend:

Ik ben enthousiast over deze auto. Ik ben een kritische automobilist maar deze auto overtreft de verwachtingen die ik van hem had. Voor 7500 euro rijdt je een goed ogende, comfortabel uitgevoerde auto die je niet overal ziet. Een Noord-Europese ietwat exotische (zeker met de nieuwe achterlichten) maar toch ingetogen auto die nog zeker te betalen is. Mijn omgeving reageert enthousiast over de auto, het comfort en de estetische waarde van de auto en ook zij verbazen zich weleens over de aanschafwaarde. Ik zou u adviseren er zeker een blik op te werpen als u hetzelfde zocht als ik (zie criteria) en kijk dan ook eens rond bij de bovengenoemde dealer als u in de buurt woont.

Dank voor uw aandacht!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.