Saab 9-3 Sport Sedan 1.8i Linear (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 Sport Sedan 1.8i Linear |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 178.700 km |
KM-stand laatst | 195.000 km |
Betaalbaar comfort
- 178.880 km
Na lang zoeken naar een opvolger voor mijn bedrijfswagen, gekozen voor een tweedehands Saab 9-3 1.8i Linear.
Eerste indruk:
Voor een 17 jaar oude wagen met bijna 180.000KM zeer comfortabel, zeer goed uitgerust en op het eerste zicht ook in goede staat.
Bewust geen turbo gekozen, deze 1.8i is een Opel/GM Z18XE motorblok dus qua onderdelen een beetje goedkoper dan de "echte Saab-blokken".
De 122PK die dit blok produceert is voor mij ruim voldoende.
De wagen zal een grote onderhoudsbeurt kunnen gebruiken op 180.000KM en heeft twee versleten achterbanden (Continental banden uit 2009) die binnen twee weken vervangen worden door Vredestein 4-seizoens banden.
Waarschijnlijk ook de reden waarom de wagen relatief goedkoop was, er is een beetje werk aan.
Het Saab-logo achter op de kofferbak is naar goede traditie verdwenen en de motorolie lijkt op vleesjus.
Maar het blokje klinkt gezond.
wordt vervolgd...
Nog een paar dingetjes
- 179.000 km
Vandaag ging het 'Check Engine' lampje branden.
Na de terugrit de OBD2 en laptop aangesloten, P0170 oftewel Fuel Trim Bank 1.
Kan helaas aan van alles liggen, slijtage aan de injector, ECU-fout,...
De wagen zelf rijdt prima, geen haperingen of terughoudend gasgeven.
Het vermogen lijkt ook niet aangetast door de foutmelding.
Fout dan maar gewist, we bekijken het nog eens als de bougies vervangen zijn.
Nog een probleem, de bestuurdersruit sluit niet goed. Meerdere tricks & tips geprobeerd maar er komt een vreemd geluid uit de ruit. Raammechanisme Linksvoor zal vervangen moeten worden.
Alles top
- 180.160 km
- Update -
Na het verwijderen van de P0170 foutcode, het toevoegen van Wynn's Injector Cleaner en een volle tank premium 98 te tanken, is de foutcode niet meer teruggekomen.
Twee nieuwe Vredestein Quatrac's vanachter en binnenkort een afspraak voor het vervangen van de distributieriem (die is ondertussen 11 jaar oud).
Nu enkel nog het raammechanisme vervangen en we kunnen weer even verder.
Gemiddeld verbruik sinds aanschaf: 6l/100KM
Distributieriem vervangen
- 180.350 km
- Update -
P0170 foutcode is niet meer teruggekomen.
Distributieriem is vervangen door erkend Saab specialist in Lommel (Raccoon Motors, absoluut aan te bevelen!)
Die hebben me meteen ook een nieuwe sleutel gegeven (de oude was inderdaad wel vuil) en het gasklephuis gereinigd.
Ondanks het reinigen toch wat speling op de gasklep, dus die zal binnenkort vervangen moeten worden. De specialisten bij Raccoon Motors konden via een online platform uit Zweden het originele onderdeel bestellen voor 100 euro minder dan de B-merk versie op Autodoc. Daarbovenop zal het aan huis geleverd worden. Service!
Naast een beginnende slijtage van de draagarmen op de achteras, geen opmerkingen.
Heerlijk sleutelen
- 181.850 km
- Gasklephuis vervangen (bij koude start bleef die toch iets te lang haperen)
- Raammechanisme linksvoor vervangen (ruit sluit nu terug 100%)
- Saab-logo op de kofferbak vervangen (geen Ebay-special, wel de originele badge via RBM performance)
En het was allemaal prima zelf te doen. Duimpje omhoog voor GM/Saab/Opel.
Heerlijk sleutelen Pt 2
- 182.900 km
Wat valt er te zeggen? Met de kleine herstellingen en wat liefde rijdt de wagen terug als nieuw:
Een soepele, comfortabele maar ietwat zware sedan met 122pk.
Waren er nog problemen?
Jazeker, laatst viel me op dat het expansievat maar half gevuld was. Nochtans werd de koelvloeistof bijgevuld bij het vervangen van de waterpomp en distributiekit.
Het probleem lijkt zich vooral voor te doen als je de kachel aanzet. Een lek aan de kachelradiator is niet uitgesloten, maar ik zie geen vochtige plekken of tekenen van koelvloeistoflekken aan de kachel.
Wat bleek? De hoofdradiator is verroest. Ik wist niet dat aluminium kon roesten, misschien gebruikte GM/Saab in 2006 stalen radiatoren.. al lijkt me dat niet zo verstandig.
Een nieuwe alu radiator van Duitse makelij werd besteld en zal binnenkort gemonteerd worden. Het expansievat en de koelvloeistofdop ga ik mee vervangen voor de zekerheid.
P0170 is ook teruggekomen, aangezien alle onderhoud werd uitgevoerd kon het nog aan de luchtmassameter of een element in de brandstoftoevoer liggen. De luchtmassameter heb ik dan maar vervangen, voorlopig komt de code niet terug.
Voorts viel me op dat de koppeling slipt bij koud starten en enkel in eerste versnelling.
Misschien tijd om die LUK koppeling en Febi Bilstein druklager te monteren en de versnellingsbakolie te vervangen?
Ik ga toch proberen om de 200.000KM te halen met de oorspronkelijke koppeling.
Fingers crossed.
Geweldig
- 186.000 km
We zijn weer even verder en nog altijd even tevreden.
De Saab heeft 1 keer geweigerd te starten. Het leek aan de batterij te liggen maar het was uiteindelijk de startmotor.
Zowel startmotor als batterij zijn nu ook vervangen en hij heeft net zijn jaarlijks onderhoud gehad.
Ook langs de keuring moeten gaan, en zonder opmerkingen blanco gekeurd. Geweldig.
Probleemloos
- 192.000 km
Tja, niet veel op aan te merken.
Ik zou de Saab gaan gebruiken voor woon-werk verkeer maar daar is uiteindelijk een Clio voor in de plaats gekomen. Het zou ook zonde zijn om de Saab helemaal op te rijden voor het werk..
Dus nu doet hij amper kilometers en dient hij als tweede wagen en voor de uitzonderlijk lange ritten vanwege het rijcomfort.
Edit: Geen Saab-probleem maar de twee Vredestein Quatrac's zijn vervangen door Bridgestone A005 All Weathercontrol's nadat de Quatrac's meerdere canvasbreuken vertoonden. Misschien door de slechte staat van onze Belgische wegen? Maar het zou niet mogen.. en de Goodyear's vooraan hebben er geen last van.
Terug tip top in orde
- 195.000 km
Kleine update:
Preventief de koppeling en het koppelingsdruklager laten vervangen bij een specialist. Aangezien de versnellingsbak er dan toch af ligt, meteen ook de versnellingsbakolie laten vervangen. De auto voelt weer als nieuw, heerlijk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.