Saab 9-3 (2006)

autoreview

Saab 9-3 (2006)
Saab 9-3 (2006)Saab 9-3 (2006)Saab 9-3 (2006)Saab 9-3 (2006)Saab 9-3 (2006)Saab 9-3 (2006)

Signalement

Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf161.000 km
KM-stand laatst215.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop saab 9 3 1.8t

  • 161.000 km

Lijkt me toch leuk om een review bij te houden over de prestaties van de auto en de voortgang van de upgrades.

Auto ingeruild voor mijn eerste auto, een Ford Fiesta 1.6 Rallye Edition S.

Na erg veel problemen met de Fiesta, ben ik gaan kijken naar iets betrouwbaars, zuinigs en snels. (Zeer lastig pakket.)

Omdat er in mijn familie Saab-roots liggen, ben ik uitgekomen bij de Saab 9-3, met het idee om er een LPG-tank in te leggen.

De Saab die ik kocht was, om het zo te zeggen, een kale knakworst, maar ik was er erg blij mee.

Hij was niet direct probleemloos, maar alleen kleine dingen, en dat mag voor een auto van 2006 met 161.000 km (NAP).

Probleempjes bij aankoop waren:
* Ruitmechaniek rechtsachter kapot.
* Moest uitgelijnd worden.


Standaard was het vermogen (150 pk) prima, alleen de zogenoemde 1.8T (wat een 2.0T is) had meer potentie.
Een paar goede banden erop en je hebt een geweldig sturende auto.

Ik keek ernaar uit om met deze auto kilometers te maken.

Saab vervolg

  • 173.000 km

De eerste echte kilometers zijn gemaakt en ik overtuigd

Lpg:
Na een paar duizend kilometer is er een lpg tank ingekomen dit maakte de auto zoveel goedkoper in gebruik

Bij snelheden van 130kmph rijdt die ongeveer 1/11 a 1/12
Maar dan met een kost prijs per liter van +-85 cent

Zodra je in de stad rijdt doet die wel 1/10 a 1/9
Dit is dan ongeveer het zelfde als (in duitsland) 180-190 rijden


Tuning:
Ik zag dat je de auto zelf gemakkelijk en veilig kan tunen dit heb ik gedaan en toen is die van 150pk naar 215pk gegaan
Dit was een genot om een keer uit te proberen en haalde die een
0-100 in 6.7 - 7 seconden en topt die op 240-245

Tussendoor het 1 en ander gekocht.
Een grotere remschijf met betere koeling geventileerd en geperforeerd (deze zijn 3 maand later gemonteerd toen de remmen op waren)
En een nieuwe turbo de td04-16t (tijdelijk voor op de plank)

Pech:
Een jaar later is er helaas een boom op de motorkap gevallen gelukkig alleen op de voorkant waardoor het meeste in takt bleef

Verzekering keerde netjes uit toen had ik een excuus om het te laten herstellen en direct een setje aero skirts eronder te zetten.
Dat was al een hele metamorfose en veranderde het hele gevoel bij de auto.

Ik heb er tevens direct een simons sport uitlaat onder laten zetten, deze klinkt er beschaafd toch sportief, en als de dikke teen toch even wat te zwaar wordt. begint de auto voor je te zingen!

Er is tevens ook een pakking vervangen dat was ook niet heel erg

Nieuw intrieur

  • 200.000 km

nu ging het oude intrieur eruit voor een in erg goede staat elektrische set.
Beetje op gevoel gekocht en uiteindelijk wel veel voor betaald, in verhouding tot de dagwaarde van de auto dan.

Maar dat was ik al snel weer vergeten. toen ik weer in mijn auto ging zitten. En dit keer met een warme bips!

Saab met ambitie

  • 215.000 km

In december was het helaas zo ver de koppeling begon af en toe te slippen. In de jaren dat ik deze auto in bezit heb natuurlijk een hoop kennis op gedaan over wat mogelijk is met de saab 93.

Nu had ik al een nieuwe grotere turbo gekocht zoals eerder vernoemd de td04-16t

Ik heb inplaats van een standaard koppeling een veel sterkere gekocht van maptune.
En heb de turbo er ook direct oplaten zetten.
In afwachting van tuning

Vervolgens het volgende besteld
Nieuw stuur
Veerpootbrug
Een intercooler van do88
Performance radiator van fmic (oude ging defect kort geleden)
En een inlaat van bsr
Downpipe met eu cat (voor de vogeltjes)

Helaas had ik tegelijkertijd ook weer wat onderhoud uitgevoerd, inverband slechte ontsteking.
Nieuwe ngk bougies en 4 nieuwe bobines.

Kortom is eigenlijk de kale knakworst ineens niet zo kaal meer😆

In afwachting van tuning
Vervolg: volgt

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.