Saab 9-3 2.0 Turbo Aero (2003)

autoreview

Saab 9-3 Sport Sedan
Saab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport Sedan - interieurSaab 9-3 Sport Sedan - interieur

Signalement

Uitvoering9-3 2.0 Turbo Aero
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Tot op heden nog een vrij zeldzame verschijning op de weg, deze nieuwe Saab 9-3. Ten onrechte, denk ik, want oh boy wat rijdt deze auto goed! Was het oude model nog vrij sterk onderstuurd (understatement); de nieuwe sedan ligt uitermate strak op de weg, gaat als op rails door de bocht en vertoont geen spoor van venijn als je de grenzen van het weggedrag probeert op te zoeken. De ReAxs (tegensturende achteras) is hier grotendeels debet aan, het enige wat hierover valt op te merken is dat de auto zich een beetje ´zet´ als er een bocht wordt aangesneden. Vering en demping zijn helemaal goed, zowel met als zonder sportonderstel. De 15’ wielen en banden van de Linear zijn niet aan te bevelen, zelf heb ik 17’ lichtmetaal en dat doet het weggedrag pas goed tot zijn recht komen.
Interieur is echt Saab, prima ingedeeld en erg overzichtelijk. De radio kent vrij veel knopjes, zeker met GSM en/of navigatie. Een CD-speler is niet standaard, ACC ook niet. Dit is uiteraard wel in enkele pakketten te verkrijgen, maar toch. De afwerking is prima, net zoals de stoelen. De (been)ruimte achterin is krap, erg krap. De hoofdruimte is daarentegen wel voldoende, ondanks de aflopende coupe-achtige daklijn. De regensensor werkt maar matig, de automatisch dimmende achteruitkijkspiegel is daarentegen geweldig!
De bagageruimte is voldoende, maar erg slecht afgewerkt. Saab, wat kost het nou om de hoedenplank aan de onderkant netjes af te werken? Je kijkt zo tegen de speakers aan!
De motor is subliem, koud soms iets schokkerig. Heel veel pk"s en veel koppel onderin, dus je kunt zowel heel erg opschieten als heerlijk schakellui rijden: altijd trekkracht. Gezien de prestaties valt het gebruik niet tegen, ongeveer 9l/100km als je niet al te gek doet.
Het model is niet echt typisch Saab, en dat kan een voordeel en een nadeel zijn. Naar mijn mening een erg geslaagd model, hoewel de Aero-trim (zeker in de kanlrode kleur die ik zelf heb) wel erg opvallend is.

PROBLEMEN

Geen.

(Tip voor potentiële kopers: Kies altijd de CD-wisselaar en de Comfort Closing Windows. Linear-kopers: kies andere wielen/banden, bij voorkeur 16’ of meer ivm beter weggedrag.)

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.