Renault Twingo RS (2010)

autoreview

Renault Twingo RS (2010)
Renault Twingo RS (2010)Renault Twingo RS (2010)Renault Twingo RS (2010)Renault Twingo RS (2010)Renault Twingo RS (2010)Renault Twingo RS (2010)

Signalement

UitvoeringTwingo RS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf115.900 km
KM-stand laatst115.900 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Slecht begin met een grote glimlach.

  • 115.900 km

In Juni 2018 begon mijn zoektocht naar een nieuwe auto.
Ik was op zoek naar een lichte auto, degelijk vermogen, goede rijeigenschappen, maar vooral een auto die veel karakter had.

De keuze ging tussen de Twingo 2 GT, Twingo 2 RS of de Suzuki Swift Sport.
Uiteindelijk de keuze voor de RS gemaakt, omdat de "widebody" look mij het meest aansprak.
Ik had enkele opties die ik erop wilde hebben, zoals Airco, Cruise control, Bluetooth radio en het geupdate display wat na 2009 pas erin kwam.
Tevens wilde ik een RS waarbij de distributieriem reeds gedaan was.

Uiteindelijk vond ik mijn huidige RS. Enkele zaken waar ik tegenaan liep waren de krassen op de velgen, de grill die slecht geverfd was (niet gespoten...), versleten stuurt etc.
Echter had de RS alle opties die ik wilde incl de onderhouds geschiedenis.

Tijdens het testritje was ik snel verkocht.
De auto stuiterde rond op de weg alsof je ging wandelen met een puppy die teveel energie heeft.
Als je gas gaf kwam de energie eruit en vloog je naar voren.
Het sturen was direct en, ook dankzij de verlaging, rolde de koets vrijwel niet als je een bocht om ging.

Juli 2018
Voor een nog meer unieke look heb ik besloten de lampen te laten wrappen.
Koplampen zijn geel gemaakt (geeft het licht als de Franse auto's.
De achterlampen zijn een tintje donkerder gemaakt.
Mijn doel was om dingen met de RS te doen en te leren die ik nooit eerder had gedaan.
Dus wrappen was een leuk begin.

Tevens ook deze maand naar Crooke Tuning geweest. Hier hebben ze een, op maat gemaakte, uitlaat eronder gezet.
Ik wilde iets meer geluid, maar het ging vooral om de look.
De inspiratie was de Clio 3 RS waarbij 2 pijpen uit de bumper komen, maar dan aan de zijkanten.
Niet zoals de Clio 2 RS waarbij ze in her midden samen uitkwamen.
Het resultaat mag er zeer zeker zijn. Het was krap, maar ben er erg blij mee.
Hierbij hebben we ook de einddemper verwijderd.
Dit viel aanvankelijk mee, echter de snelweg trip naar huis was... gehorig.
Gelukkig rij ik bijna geen snelwegen.
Op normale snelheden heeft het een mooi, diep, brommetje zonder dat iedereen last heeft ervan.

Augustus 2018
Helaas een slechte maand. Iets meer dan een maand na aanschaf hield de versnellingsbak ermee op.
Ik reed door een flinke stortregen waarna de bak ging kraken bij alles als ik schakelde.
Ik hoopte dat water erin was gekomen ergens hoe, maar helaas bleek dat 2 van de schakelvorken krom waren.
Mijn RSje had iets meer al meegemaakt dan gehoopt.
Een gereviseerde bak, in combinatie met een nieuwe koppeling en inbouwen kostte al met al €2.500
De duurste reparatie die ik ooit heb gehad aan een auto.

September 2018:
Na een volle maand weg te zijn geweest (daar de onderdelen bijna niet te krijgen waren.....lang leve een uniek model auto) kwam de RS terug.
Uit veiligheid de eerste 700km rustig de bak en koppeling ingereden.
Hierna weer kunnen genieten van de Zuid Limburgse landweggetjes waar de RS toch echt zijn kunnen laat zien.

November 2018:
Deze maand kwam de RS op de rollenbank voor de Autoweek rubriek te staan.
Vooraf, dankzij een heads up van de Twingoclub, een set 17inch Cup velgen met winterbanden gekocht voor op de RS.
Het onderstel zat er al onder, maar hij stond nog op 16inch gewone RS velgen. Een hele mooie upgrade!
Nu wachten tot beide sets de banden op hebben en dan de 17inch voor de zomer en de 16inch naar de winter.

Op de rollenbank zelf toonde de RS zijn spiertjes.
138PK behaalde hij, wat 133PK normaal is. Dus dat maakte het versnallingsbak verhaal wel weer beter.

Na de trip naar Den Haag voor Autoweek het besluit gemaakt om anti dreun platen in de kofferbak te maken.
Een Twingo is niet per se goed geïsoleerd, maar als je de einddemper weg haalt krijg je binnenin toch wel wat last uiteindelijk.
Hierbij 3 platen gekocht van een paar euro, op maat geknipt en netjes verdeeld door de kofferbak en het geluid is vele malen beter gedempt.

Januari 2019:
De apk was verlopen zonder aandachtspunten.
Nu nog de winter doorkomen en dan weer genieten van de ramen open, radio aan en de mooie weggetje te verkennen met mijn race gebakje.

Een RS die, ondanks dat het de kleinste RS is, zijn badge meer dan waard is.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.