Renault Twingo RS (2009) #2
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Twingo RS |
|---|---|
| Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 2009 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 195.000 km |
| KM-stand laatst | 19.700 km |
Introductie tot Renault Sport
- 19.700 km
Voor de RS heb ik 9 maanden in een normale 1.2 Twingo gereden. De Twingo die ik toen had reed ondanks zijn redelijk hoge kilometerstand van 230k nog als nieuw. In de 9 maand dat ik hem had, heb ik nooit gekke dingen gehad. Het was zelf in de winter altijd starten lopen. Alleen was hij niet bepaald snel. Op de linkerbaan bij een stoplicht moest je hem aardig in de toeren jagen om met het verkeer mee te komen. Toch reedt hij veel volwassener en beter als de Citybug's (107 etc). Maar ik was als autoliefhebber toch opzoek naar iets leukers. Voorwaarden daaraan was dat de auto niet teveel mocht kosten omdat ik nog een student ben. Dus wat komt er dan al snel naar voren: de hothatch. Het eerste wat in mij opkwam was de Suzuki Swift Sport. Deze vind ik wel aardig ogen, is niet te duur, maar je ziet ze nog best wel veel rijden. Tijdens de zoektocht op marktplaats, onder de 1200kg, boven de 120pk, kwam ik ook een Twingo RS voorbij. Toen ik de 1.2 had zag ik zo nu en dan wel een RS rijden. Deze vond ik erg leuk om te zien. Een Twingo aan de steroiden om zo maar te zeggen. Met echt zon bodykit die aftermarket lijkt. Na vele reviews en filmpjes over de Twingo RS en Renault Sport waarin iedereen enthousiast was begon het wel te kriebelen. Ik was hiervoor eigenlijk helemaal niet bekend met Renault Sport. Na vele uren op verschillende autowebsites kwam ik een mooie RS tegen hier in de buurt bij een particulier. Deze had al een paar mods zoals een andere inlaat/uitlaat en andere veren. Ik heb direct een afspraak gemaakt. Bij het zien en rijden van de auto was ik al gelijk verkocht. Hij klonk heerlijk en lag lekker strak op de weg. Daarnaast was de vorige eigenaar echt een liefhebber van Renault en had hij veel onderhoud gepleegd. Dit gaf mij een goed gevoel in plaats van dat ik de auto bij een handelaar kocht. Afijn. Door naar het comfort. Dit is niet het sterkste punt om zo maar te zeggen. Maar daar heb ik de auto ook niet voor gekocht. Ik rijd toch voornamelijk stukken van 20km. De auto staat op HR verlaginsveren die hem nog stugger maken dan dat hij normaal al is. Hij hobbelt zenuwachtig over de weg en door het hoogtoerige blok voel je je niet erg relaxed. Bij 120kmh zit je al op de 4000! toeren. Ook hoor je inlaat/uitlaat dan erg nadrukkelijk. Compleet het tegenovergestelde van de C5 met hydropneumatische vering die ik ook heb gehad. Maar voor deze ongemakken krijg je wel wat terug: beleving en elke keer weer een lach op je gezicht. Oke de prestaties zijn dan niet duizelingwekkend naar moderne (elektrische) maatstaven. 133 pk, 160 nm en 0-100 in 8,7s. Toch heeft deze auto iets wat de Chinese stofzuigers niet hebben. Een laag gewicht. Op de weegbrug meette hij 1040kg. Hierdoor is het een feest om op landweggetjes of ovondes te rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Renault Twingo 1.5 dCi – 2011 – 388.642 km - Klokje Rond

Knallen voor 13k met een Abarth 500 of Volkswagen Up GTI, of voor de helft met een Renault Twingo RS

Deze stadsauto's met automaat koop je voor €6.000

Renault Twingo 1.5 dCi – 2011 – 227.099 km - Klokje Rond





Lezersreacties (0)
Reageren