Renault Twingo RS (2009) #2
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Twingo RS |
|---|---|
| Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 2009 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 195.000 km |
| KM-stand laatst | 197.000 km |
Introductie tot Renault Sport
- 197.000 km
Voor de RS heb ik 9 maanden in een normale 1.2 Twingo gereden. De Twingo die ik toen had reed ondanks zijn redelijk hoge kilometerstand van 230k nog als nieuw. In de 9 maand dat ik hem had, heb ik nooit gekke dingen gehad. Het was zelf in de winter altijd starten lopen. Alleen was hij niet bepaald snel. Op de linkerbaan bij een stoplicht moest je hem aardig in de toeren jagen om met het verkeer mee te komen. Toch reedt hij veel volwassener en beter als de Citybug's (107 etc).
Maar ik was als autoliefhebber toch opzoek naar iets leukers. Voorwaarden daaraan was dat de auto niet teveel mocht kosten omdat ik nog een student ben. Dus wat komt er dan al snel naar voren: de hothatch. Het eerste wat in mij opkwam was de Suzuki Swift Sport. Deze vind ik wel aardig ogen, is niet te duur, maar je ziet ze nog best wel veel rijden.
Tijdens de zoektocht op marktplaats, onder de 1200kg, boven de 120pk, kwam ik ook een Twingo RS voorbij. Toen ik de 1.2 had zag ik zo nu en dan wel een RS rijden. Deze vond ik erg leuk om te zien. Een Twingo aan de steroiden om zo maar te zeggen. Met echt zon bodykit die aftermarket lijkt.
Na vele reviews en filmpjes over de Twingo RS en Renault Sport waarin iedereen enthousiast was begon het wel te kriebelen. Ik was hiervoor eigenlijk helemaal niet bekend met Renault Sport.
Na vele uren op verschillende autowebsites kwam ik een mooie RS tegen hier in de buurt bij een particulier. Deze had al een paar mods zoals een andere inlaat/uitlaat en andere veren. Ik heb direct een afspraak gemaakt. Bij het zien en rijden van de auto was ik al gelijk verkocht. Hij klonk heerlijk en lag lekker strak op de weg. Daarnaast was de vorige eigenaar echt een liefhebber van Renault en had hij veel onderhoud gepleegd. Dit gaf mij een goed gevoel in plaats van dat ik de auto bij een handelaar kocht.
Comfort
Afijn. Door naar het comfort. Dit is niet het sterkste punt om zo maar te zeggen. Maar daar heb ik de auto ook niet voor gekocht. Ik rijd toch voornamelijk stukken van 20km.
De auto staat op HR verlaginsveren die hem nog stugger maken dan dat hij normaal al is. Hij hobbelt zenuwachtig over de weg en door het hoogtoerige blok voel je je niet erg relaxed. Bij 120kmh zit je al op de 4000! toeren. Ook hoor je inlaat/uitlaat dan erg nadrukkelijk. Compleet het tegenovergestelde van de C5 met hydropneumatische vering die ik ook heb gehad.
Maar voor deze ongemakken krijg je wel wat terug: beleving en elke keer weer een lach op je gezicht.
Prestaties
Oke de prestaties zijn dan niet duizelingwekkend naar moderne (elektrische) maatstaven. 133 pk, 160 nm en 0-100 in 8,7s. Toch heeft deze auto iets wat de Chinese stofzuigers niet hebben. Een laag gewicht. Op de weegbrug meette hij 1040kg.
Hierdoor is het een feest om op landweggetjes of ovondes te rijden. Of nog beter: Duitsland. Een maand na aankoop ben ik een paar dagen naar de Nurburgring geweest. Vlak voor vertrek een klein beurtje met nieuwe olie, filters en bougies. Knallen met dat ding!
Onderweg op de autobahn heb ik de 180 km/h aangetikt. Dit voelde door het gehobbel en lawaai echter als 250 km/h. Ik vind het machtig!
Op de buitenwegen in de Eifel komt de RS echt tot zijn recht. Hij stuurt echt scherp en je voelt alles gebeuren. Je kunt met behoorlijke snelheden door de bochten voordat de Hankook Ventus S1 banden hun grip verliezen. En als ze dat doen merk je dit direct en kun je precies reageren.
Wel merk je hier met de hoogteverschillen dat je een atmosferisch blok hebt. Je moet echt boven de 4000 toeren blijven wil je vooruitkomen. Anders heeft het blok te weinig koppel.
Zelf ben ik de Nordschleife niet op geweest. Maar dit is een goed excuus om nog een keer.
Betrouwbaarheid
De RS heeft de trip zonder slag of stoot doorstaan. Daarnaast heb ik in de 9 maand dat ik de auto nu heb geen echte bijzonderheden meegemaakt.
Het enige echte minpunt is dat de auto bij een koude motor zeer schokkerig is. De eerste 200 meter zit je echt te schokken in de auto. Daarna loopt hij zoals het hoort. Voor de zekerheid heb ik de bobines vervangen door de originele NGK-variant. Dit heeft het probleem wel beter gemaakt maar niet geheel verholpen.
Het schijnt een kwaaltje van de Twingo RS te zijn. Zijn broer, de Clio RS, heeft er ook last van. Frans karakter denk ik…
Wat niet typisch Frans is, is het gebrek aan roest. Tijdens de eerste onderhoudsbeurt ben ik onder de auto doorgelopen. Het zag er, voor zijn leeftijd van 16 jaar, allemaal nog erg goed uit. Ook de lak is nog in goede staat en heeft geen (beginnende) roestplekken.
Een maand geleden is hij met een schone lei door de APK gekomen. Ook verbruikt hij nog geen druppel olie of koelwater. Wat ik echt bijzonder vind aangezien het hoogtoerige karakter in combinatie met de km-stand. Renault weet wel hoe ze motoren moeten bouwen. Dit geeft mij wel vertrouwen dat hij nog wel even meekan.
Gebruikskosten
De gebruikskosten van de kart zijn ook wel te overzien voor mij als student. De MRB is dankzij zijn lage gewicht ‘slechts’ 40€ per maand.
Het enige wat wel tegenvalt is het verbruik. Waar ik met mijn 1.2 makkelijk 1 op 18 reed, kan je dat bij deze wel halveren. Een verbruik van 1 op 10 vind ik voor zon kleine auto fors. Vooral als hij alleen maar 98 mag. Dit zal ongetwijfeld ook aan mijn zware rechtervoet liggen. Gelukkig rijd ik niet zoveel kilometers in het jaar.
De meeste onderdelen deelt hij met de normale Twingo dus als je iets stuk hebt betaal je ook niet direct de hoofdprijs. Ook zijn er sites waar je alleen specifiek onderdelen hebt voor Renault Sport tegen een redelijke prijs.
Voor de rest heb ik eerst niet zoveel te melden. Ik kijk wel met een scheef oog naar de Clio RS of Megane GT/RS maar deze zijn eerst nog te duur om te rijden. Of ik moet een heel mooi exemplaar tegenkomen…
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Renault Twingo II: 'Slimme budgetkeuze met verrassend veel ruimte'

Renault Twingo 1.5 dCi – 2011 – 388.642 km - Klokje Rond

Knallen voor 13k met een Abarth 500 of Volkswagen Up GTI, of voor de helft met een Renault Twingo RS

Deze stadsauto's met automaat koop je voor €6.000




