Renault Twingo RS (2009)

autoreview

Renault Twingo RS (2009)

Signalement

UitvoeringTwingo RS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf30.484 km
KM-stand laatst32.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Harde vooruitgang

  • 32.000 km

Het is de zomer van 2011. Het begint licht te kriebelen om mijn (toen nog) 12 jaar oude Opel Corsa B 1.2i strada om te ruilen voor iets met wat meer pit. Toen ben ik gaan proefrijden in een Citroën C2 VTS bij Citroën Amsterdam, maar deze bleek een mankement aan de banden te hebben. Hierna heb ik twee maanden later gereden in een Suzuki Swift Sport, maar deze had naar mijn mening een te ongeïnspireerd dashboard. Na weer een aantal maanden doorgereden te hebben in mijn oude Opel Corsa werd ik door een vriend geattendeerd op de Twingo RS die bij Autokievit in Hellevoetsluis te koop stond. Gelijk vanuit de Noordkop in de auto gestapt om te gaan kijken.

De auto stond buiten klaar op mij te wachten en na een grondige controle op schade gaan praten met de verkoper voor een proefrit. Dit liep in het begin wat stroef, waarschijnlijk aangezien ze geen vertrouwen erin hadden dat iemand van 21 aan het overwegen was om een RS te kopen. Na de proefrit en de formaliteiten moest ik anderhalve week wachten tot de aflevering aangezien het nogal druk was bij de dealer.

De eerste meters

Vrijdag 27 januari was het eindelijk zover. De auto stond binnen klaar en was voorzien van twee nieuwe voorbanden en de motorkap had een restyle gehad.
Toen mocht ik eindelijk gaan rijden. De auto klinkt wat tam als je hem koud start en hierdoor lijkt het alsof de auto tot weinig in staat is. Ik was nog geen 50 meter onderweg (de rotonde om) of de verkoper kwam naar buiten rennen met mijn fles Cava. In mijn enthousiasme om te gaan rijden was ik die vergeten. De eerste kilometers de auto warm laten lopen en toen kwam er de onvermijdelijke oprit van de snelweg, wat een eenvoud om in te voegen en wat geeft de auto een vertrouwen. In sommige reviews wordt vermeld dat de auto weinig trekkracht heeft van onderaf, maar die mening deel ik niet. De auto pakt lekker op vanaf 1500 toeren en met het verkeer meekomen is tot 3500 toeren meer dan prima te doen. Hierbij valt een onderscheid te maken in twee trappen. De eerste trap (4000 toeren) wordt het een groot feest, maar de eerste dag was dat nog niet veel voorgekomen.

Deze RS is voorzien van het optionele cup chassis wat de bestuurder enorm veel vertrouwen en feedback geeft. Het nadeel hiervan is dat als je een lange rit achter de rug hebt, zoals de eerste dag het geval was (Hellevoetsluis naar West-Friesland), het op den duur wat oncomfortabel wordt. Dit is mijn eigen keuze geweest dus het zit mij niet echt dwars, maar voor oudere personen kan dit wel storend zijn.

Van het tamme geluid bij een koude start is bij een warme motor niks meer te merken. De auto klinkt op lage toerentallen heel donker en brult het uit als je hem tot het einde van het toeren gebied doortrekt. Op constante snelheden is de auto verrassend stil.

De volgende dag een photoshoot en videoshoot gepland met de RS en een audi a3 1.4 tsi. De auto eerst rustig naar Bergen aan Zee gereden en hierbij is vooral de Eeuwige laan in Bergen mij bijgebleven. Er reed iemand voor mij die 30 ging, maar ik had liever gehad dat hij de maximum snelheid ging rijden, want hier komt het nadeel van het Cup chassis naar boven. Je stuitert alle kanten op! Als ik iemand naast me had, had hij/zij waarschijnlijk een wit zakje gaan vullen. Toen op de zeeweg eindelijk de weg weer vrij was en ik wat door kon rijden komt toch die grote glimlach weer terug, want wat kan je hard een bocht inzetten met deze auto. Het onderstel geeft daarbij geen krimp en geeft voldoende informatie om precies te weten wat ieder wiel aan het doen is.
Om maar gelijk met de uitslag te komen van onze test... de Twingo is uiteindelijk sneller. De a3 pakt beter op aangezien deze een turbo heeft, maar op hoge toerentallen heeft de Twingo duidelijk het voordeel ten opzichte van de a3.

Update 18-2-2012
De auto is nu ongeveer 3 weken in mijn bezit.

Snelheid

De opgegeven fabrieksopgave van 0-100 tot 8,7 seconden is gemakkelijk te halen in de RS. De topsnelheid is wat lastiger. De auto trekt vlot naar de 180, maar dan gaat het een stuk langzamer. Bij 197 moest ik van het gas af, de auto klom toen nog rustig in snelheid.

Verbruik

Het gemiddelde verbruik van de RS ligt over de afgelopen 3 weken op 1 op 12,3. Dit zal in de zomer nog wel iets verbeteren aangezien de kou hier geen goed aan doet. De RS is niet voorzien van een 6-bak (dit past niet binnen het chassis) dus bij 120km/h draait de motor rond de 4000 toeren wat het verbruik niet ten goede komt. Het grootste nadeel is dat de Twingo is voorzien van een 40 liter tank. Dit zorgt er dus voor dat je vaak bij de pomp staat.

Grip

In droge omstandigheden is de limiet van de auto nog niet in zicht gekomen. Het ESP en traction control hebben nog niet ingegrepen zelfs bij zeer hard genomen bochten. Hierbij wil het binnenste achterwiel nog wel eens een stapje in de lucht doen. Dit is ook het geval bij drempels en dat voelt in dat geval nogal vreemd.
Bij winterse omstandigheden is dit een compleet ander geval. Het ESP en traction control draaien overuren en met sportbanden in diepe sneeuw is het feit om de auto rollend te houden, want anders sta je vast.

Ruimte

De ruimte binnen de RS is gelijk aan mijn Opel Corsa B. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat het hier gaat om het pack individual. Dit betekent dat de achterbank opgedeeld is in twee aparte stoelen die bevestigd zijn op hun eigen rails. Hierdoor is er enerzijds beenruimte of anderzijds bagageruimte te creëren. Persoonlijk wil ik iedereen deze optie aanbieden, want anders is de kofferruimte zeer beperkt.

Comfort

Het comfort in de RS is ondanks het Cup onderstel acceptabel. Dit komt ook deels door de goed zittende sportstoelen voor en aparte achterstoelen. Wel is het zo dat op oneffenheden en richels de auto springerig kan worden. De radio die standaard in de auto zit is prima. De auto is verder voorzien van automatische verlichting, automatische ruitenwissers en een lederen stuurwiel.

Al met al ben ik tot nu toe zeer tevreden met de RS en hoop ik nog vele maanden veel plezier ermee te beleven. Over een aantal maanden zal ik weer een update schrijven over de auto.

Voordelen:
- Krachtige motor
- Scherp onderstel
- Pack individual (individuele stoelen achter)
- Leuke brom uit de uitlaat

Nadelen:
- Soms oncomfortabel
- Kleine benzinetank
- Veel toeren op snelweg

Update 04-03-2012
Het verbruik is met de verbeterde weersomstandigheden vooruit gegaan. Het huidige verbruik ligt op 13,1 liter per 100km.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.