Renault Twingo RS (2008) #3

autoreview

Renault Twingo RS (2008)
Renault Twingo RS (2008)Renault Twingo RS (2008)Renault Twingo RS (2008)Renault Twingo RS (2008)Renault Twingo RS (2008)Renault Twingo RS (2008)

Signalement

UitvoeringTwingo RS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf32.000 km
KM-stand laatst42.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf en eerste kilometers

  • 32.250 km

Wegens het rijden van minder kilometers en het starten van een eigen onderneming wilde ik afscheid nemen van mijn 2006 BMW 330d. Iets heel anders. Deze was gechipt naar 285pk en 620nm koppel. Dan is een Twingo RS wel even wennen. De reden dat ik ben overgestapt is dat ik mijn vaste lasten wil verlagen vanwege het starten van een bedrijf.

Wat ik zocht, was benzine, zo laag mogelijke maandelijkse lasten en toch sportief. Het hoeft geen kanon te zijn, maar wel iets waarmee erg hard over een rotonde of door een bocht kunt.

De kansmakers:
Clio GT/RS
Fiesta ST
Polo GTI
Colt Turbo
500 Abarth
Twingo RS

Uiteindelijk voor de Twingo RS gekozen omdat ik dat altijd al een guitig wagentje heb gevonden. Daarnaast bleek uit diverse testen dat het onderstel en stuurgedrag fenomenaal zijn in zijn klasse en dat je met de atmosferische 1.6 16V een erg leuke beleving kon hebben. Het is natuurlijk geen snelwegkanon, maar dat kon ik al afvinken met mijn vorige auto ;-)

Daarnaast vind ik Renault ook een leuk merk, helemaal met hun sportafdeling (renault sport) gevestigd in Dieppe (bij alpine) waar ook deze Twingo is ontwikkeld. De Twingo RS maakt overigens gebruik van het onderstel van de vorige Clio RS heb ik gelezen. Daarom schijnt de RS qua rijden niet veel met de 'normale' Twingo te maken hebben. Ik heb de normale nooit gereden, dus kan het niet zeggen.

RIJDEN:
Heel vermakelijk. Door de sportstoelen blijf je goed op je plek zetten. Rotondes en korte bochten zijn om te smullen. Het onderstel geeft geen krimp, je moet de toerenteller alleen wel boven de 4000tpm houden. Dan komt het hoogste koppel (160nm) beschikbaar en bij 6750tpm het piekvermogen in PK's (133). Héél vermakelijk en leuk om te zien dat je met minder vermogen ook veel lol kunt hebben!

Inmiddels bijna 400km gereden en ik het stugge onderstel vind ik werkelijk waar fantastisch! Het hobbelen op de snelweg heeft gewoon wat sportiefs. Ook heb al wat leuke dingen meegemaakt. O.a. een MB C350e die er vol voor ging (rechtuit natuurlijk niet bij te houden) liep ik uiteindelijk buitenom voorbij op een afslag (tweebaans) vanaf de autoweg. Toen zette het kontje wel wat brutale stapjes naar buiten (ESP uit). Echt heel leuk! Beneden staken we beide de duim op naar elkaar :D

Na een paar duizend KM's weer wat meer.

Eerste 'probleempje' en verbruik

  • 33.250 km

Flink wat KM's kunnen rijden. Het sturen in deze kart gaat me steeds beter af. Wat kun je hier een lol mee beleven!

Helaas ook al een klein probleempje gehad. Tijdens het rijden viel de auto plotseling stil. Motorstoringslampje aan. Midden in Amsterdam op de Overtoom (daar werk ik in de buurt). Ik zag en rook het euvel meteen: de brandstofslang was losgeschoten! De benzine gutste eruit op het blok, aangezien het contact nog aan stond. Deze heb ik rustig terug vastgezet via een klik mechanisme. Dit kan echter nooit goed vastgezeten hebben! Wat na de 'klik' krijg je hem echt niet los.

Het verbruik zit nu gemiddeld op 1:16, wat me reuze mee valt. Dit is 90% woon-werk (Utrecht - Amsterdam) 100km/h op de trajectcontrole. Dat is natuurlijk erg rustig rijden :)

5000KM verder

  • 38.200 km

Ik ben inmiddels de 38.000KM gepasseerd met de Twingo RS. Dat alles zonder problemen. Wat een fijn autootje! Verbruik zit gemiddeld op 1:13,5 en dat is veelal snelweg. De eerder behaalde 1:16 haal ik niet meer. Ik denk omdat ik destijds wat rustiger reed binnen de bebouwde kom. Nu ik de auto wat beter ken pak ik iedere bocht of rotonde zeer sportief ;-)

Op de snelweg rijd ik nooit harder dan 120km/h. Omdat hij geen zes heeft maakt hij daarboven best wat lawaai. Bij 120km/h draai je 3800tpm.... In augustus ga ik ermee naar Duitsland en dan ga ik de top testen.

Al met al ben ik nog altijd heel erg te spreken over dit wagentje. Echt een 'skelter' naar mijn hart.

Update + Duitsland & Frankrijk

  • 42.000 km

Sinds de aanschaf in april, vier maanden geleden heb ik er precies 10.000km mee gereden. Vorige maand een trip naar de Franse kust gemaakt (Archachon, ten hoogte van Bordeaux). Prima rit gehad, niets te klagen. Gemiddeld verbruik lag tussen de 1:12 en 1:14 met een volgepakte auto, twee volwassenen en snelheden tussen de 110 en 140km/h op teller.

Duitsland & Nurburgring
Afgelopen weekend ben ik er mee naar Duitsland geweest, waar ik mijn favoriete circuit, de Nurburgring Nordschleife heb bezocht. Op de autobahn een top gehaald van 217km/h op teller (in de slipstream van een vriend van mij die met zijn BMW 130i voor me reed). Zonder slipstrream komt de Twingo RS op 212km/h op teller uit. Daarbij is de auto nog altijd erg stabiel en koersvast.

Op de ring kan de Twingo RS zich zelfs met zijn beperkte vermogen goed meten met stukken vermogender auto's. Erg vermakelijk en ik kreeg veel duimpjes :-) Weinigen verwachten een Twingo op de ring en veel mensen weten niet eens dat er een RS van bestaat.

Ik had totaal geen last van fading (met de BMW 330d had ik daar vaak last van) en de bochten snelheid is ongekend hoog. Op het rechte stuk omhoog na Bergwerk (de Nikki Lauda knik) mis je net wat power, maar dat is het enige stuk.

Actiefoto's toegevoegd! :-)

NADEEL
De 17 inch velgen met standaard 'getrokken' 195 breed banden zijn een hel. Ieder stoeprandje dat je raakt is direct een kras op je velg. Ze zien er dan ook niet meer mooi uit. De voorbanden zijn bijna aan de beurt en dan gaan er meteen 205's op met velgrandbescherming. Dat heb ik nu ook, maar omdat ze getrokken zijn heeft het geen effect.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.