Renault Twingo GT TCE (2009) #2

autoreview

Renault Twingo GT TCE (2009)
Renault Twingo GT TCE (2009)Renault Twingo GT TCE (2009)Renault Twingo GT TCE (2009)Renault Twingo GT TCE (2009)Renault Twingo GT TCE (2009)Renault Twingo GT TCE (2009)Renault Twingo GT TCE (2009)Renault Twingo GT TCE (2009)Renault Twingo GT TCE (2009)

Signalement

UitvoeringTwingo GT TCE
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf90.025 km
KM-stand laatst126.500 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 90.800 km

De Twingo is vervangen door een Twingo. Mijn rode 1.2 8V Authentique was erg fijn en praktisch, maar kwam in ademnood op de snelweg en compenseerde dat met rauw rumoer. Niet goed voor mijn slechte oren en prikkelbare gemoedsrust. Dus, omdat ik de Twingo qua model een geinige auto vind, op zoek naar iets meer pk's. Kwam op het spoor van de RS en de GT. Maar het budget liet óf een gare RS, óf een nettere GT toe. Dus de bom uit Dieppe maar even laten staan en wat GT's bekeken. Onder de ton aan kilometers en onder de vijf mille aan Euri was het devies.

Niet alles was ik zag was allemaal zo netjes. Ook met een halve ton op de klok kan zo'n autootje zijn uitgeleefd. Kapotte velgen, butsen en putten heb ik genoeg gezien. Tot ik bij de garage hier om de hoek een (ook dat nog...) ingevoerde GT tegenkwam die er wel redelijk netjes bij stond. Natuurlijk is er altijd wel iets na 10 jaar, maar het moet wel beheersbaar blijven.

De proefrit was erg prettig. Watervlug, dit apparaat. De verkoper dacht dat er (al) een chipje was geplaatst, zo vlot reageerde de 1.2 turbo met 100pk's (af fabriek). Het bleek later echter vooral de perceptie, in combinatie met de snoeiharde verlaging. Verder was het duidelijk dat er vooral gereden moest worden, want de Twingo heeft bijna een jaar zo goed als stil gestaan. Nieuwe uitlaat en accu waren al aanwezig.

Qua uitvoering is deze uit Duitsland ingevoerde GT TCE vrij standaard. Gewone airco, regen -en lichtsensor, verwarmde buitenspiegels, elektrisch bedienbare ramen en spiegels, follow-me-home lampen, mistpitjes eronder, privacy glas en twee verstelbare stoelen met hoofdsteunen achterin. Belangrijker: ingevuld boekje met stempels en wat facturen die de kilometerstand onderschrijven. Hij is een jaar jonger en heeft 80000km minder gereden dan mijn oude rode, die ik makkelijk kwijt kon.

Eerste tank vlot leeggereden en toch 1 op 13,2 gehaald. Niet slecht. Auto gaat ook steeds soepeler rijden en trekt echt goed door. Om het allemaal weer netjes op de rit te zetten een grote beurt laten uitvoeren en distributieriem en waterpomp laten vervangen. Algehele check van 'mijn mannetje' gaf een duimpje omhoog. En nu rijden! Wensen? Ja... De verlaging eraf halen. Auto is mij te stug. Verder wat interieurzaken besteld inmiddels (pookknop, pookhoes, klein werk) en de middelste (kapotte) ventilatieroosters laten vervangen door nieuwe. Nieuwe sleutel met intacte knopjes in gebruik genomen. Klein, maar fijn en personaliseert het voor mij.

Voor de APK over een paar maanden worden achterbanden vervangen en gaat de auto omhoog. Verder rijden! Dit rijdt echt niet slecht. Wordt vervolgd.

Terug naar comfort

  • 91.015 km

Sneller dan verwacht (want irritatie en hobbels groeiden) de Twingo weer op originele veerhoogte gezet. Nieuwe veren. Vandaag door mijn garage gedaan en oh, wat is dat fijn. Deze GT is nog steeds wat stugger dan de vorige Renault, maar dit rijdt echt veel fijner. Voor de liefhebbers dus nu korte veren voor het circuit of zelfkastijding beschikbaar 'veur weinig'.

Ook zijn wat lampjes in het interieur vervangen en zijn de nieuwe pookknop en hoes geplaatst. Likje verf hier en daar. Langzaam maar zeker komen we op mijn niveau qua auto. Nog wat klein werk resterend en dan eind maart op naar de APK. Dan voorzie ik wat bandjes achter en een achterlicht met wat vocht.

Ach... Rijden is heerlijk in deze Twingo. Verbruik is niet echt om een boek over te schrijven, maar ik rijd deze auto, goed opgewarmd, ook als een GT. Ondanks het relatief hoge toerental boven de 120 (blijft een 5-bak) is het geluidsniveau niet zo belastend als in de 1.2 8v. Comfort is dus prima en het blokje is gretig. Tussen de 3500 en 5000 toeren is het makkelijk feestvieren. Afgelopen weekend weer even van genoten en het lijkt alsof de auto, na redelijk lange stilstand, steeds beter oppakt.

Gekieteld

  • 91.856 km

Vandaag stage 1 tuning laten uitvoeren bij Garage Plus in Eindhoven. Een aanrader. Na de remap zou de Twingo nu op 125pk / 205Nm zijn gekomen en vooral dat koppel is erg fijn (scheelt 60Nm). Proefrit naar Amsterdam vv en ja, dan gaat het allemaal wat vlotter. Telde ik eerst 11 seconden van 120 naar 150km/u (GPS), nu doen we dat stukkie in exact 8 tellen en dat is, voor een 1.2 turbo, best aardig. Verdere tuning is nog mogelijk, maar ik vind het voor nu genoeg.

Langzaam maar zeker zet ik deze Twingo naar mijn hand. Allemaal wat duurder dan menigeen met zijn of haar Twingo doet, maar een hobby mag geld kosten. Zeggen ze. Volgende maand APK. Nieuwe banden en airco vullen in ieder geval genoteerd.

Vandaag, 7 maart, bij km-stand 92002 getankt (pak overigens altijd V-Power) en de nu opgereden tank, met chip, staat daarmee op 1 op 14,1. De vorige, onder gelijkwaardige omstandigheden en ook over 455km, stond op 1 op 13,3. Nog te vroeg voor de chip-loftrompet, maar de vooruitzichten zijn niet slecht.

Bijna klaar

  • 93.355 km

De APK gehad. Nieuwe banden waren nodig, verder geen aandachtspunten op dat vlak. Binnenspiegel vervangen door een nieuw exemplaar. Auto goed in de wax gezet en lekker aan het toeren. Blijf rond de 1 op 13.5-14.2 zitten en dat is gezien de soms korte en/of snelle stukken voor mij prima. De extra power is erg lekker, maar ik merk dat ik soms ook heerlijk relaxed rijdt zonder die boost. Alleen nu nog… de airco nog aan de praat. Nieuwe condensator nodig. Denk dat ik dat volgend jaar ga oppakken gezien de reeds gemaakte kosten. We hebben nog twee auto's met werkende airco, dus voor nu even centen op zak houden.

Nog wel een paar centen besteed aan nieuwe achterbanden. Wat eronder zat was nog goed qua profiel, maar de DOT gaf toch aan dat we heel erg belegen rubber achter hadden. Nieuwe Vredesteins dus ook achter. Geld op, maar grip op de weg is erg belangrijk.

Niets te melden

  • 96.750 km

Maanden verder en niets te melden, hoe fijn is dat. Verbruik blijft constant. Voor het eerst sinds aanschaf een half litertje 5W40 toegevoegd na een paar dagen enerverend rijden op de snelweg. Airco is leuk volgend jaar weer te hebben, maar dat was het dan ook wel. Oh ja, de voorbumper begon los te komen rechts. Ontstaan tijdens de bloedhete dagen (zwart plastic op zwart plastic) en er bleken (ook) wat onderdelen van het kliksysteem niet meer goed te zijn. Alles keurig gerepareerd voor 23 Euro, met nieuwe bevestiging. Daar pas ik het kostenplaatje in deze review maar niet op aan.

Richting de winter

  • 99.465 km

De Twingo wordt steeds zuiniger, dat moet gezegd. In totaal nu 1 liter 5W40 olie verbruikt op zo'n 7000km. Ik denk dat dit best acceptabel is, zeker gezien het soms pittige doorrijden. Gaat alles nu volgens het boekje? Jee, ofwel ja en nee. Klein leed is er in de vorm van een knakkende deurvanger, vocht (nu) in beide achterlichten (is ooit een tik achterop geweest) en de airco zou nu wel fijn zijn ja. Maar nee, niets ernstigs & niets levensbedreigend. Bovenstaande kwaaltjes nemen we mee naar het grote onderhoud na de winter. Ben voornemens deze GT langer te rijden, want de gasrespons blijft de ultieme glimlach bezorger. Maar wel de boel op toeren houden.

De afgelopen dagen wat extra traffic vanwege de feestdagen en familie in de uithoeken des vaderlands. Wat vaker met drie personen in de Twingo en dan danken wij de eerste eigenaresse die de optie 'twee losse stoelen achterin' heeft aangevinkt bij aanschaf. Met 1.82 meter was het achterin zeer fijn vol te houden. Eigen verstelmogelijkheden (leuning en zitvlak individueel), waarbij de lege kofferbak ruimte inleverde voor beenruimte achterin. Beetje stuiteren op de heuvelachtige snelwegen die we richting Randstad hebben, maar verder geen klachten na 400km achterin. Goed doordacht van Renault.

De ton bereikt

  • 100.325 km

Zonder gedoe in deze vooral winderige en natte winter de ton bereikt. Alles werkt nog zoals ervoor, dus dat is een geruststelling. Over een paar weken beurt, APK en een airco die gerepareerd mag worden. Mocht het ooit zomer worden, is een airco fijn in zo'n zwart hokje op wielen.

In maart de APK met grote beurt. Schijven en blokken voor moesten vervangen worden. Stuurdemper voor de APK. De airco dus even on hold, het geld is op aan het raken. Wel rijdt en remt de Twingo nu stukken beter. het sturen geeft meer respons en de remmen doen veel beter wat ze moeten doen. Ik rem nu zelf even qua uitgaven aan de GT.

Restez à la maison

  • 101.575 km

Bijna twee maanden verder en een hele nieuwe wereld waarin we leven. De wereld van afstand houden en thuiswerken, om twee van de 5000 verschillen te noemen. Dat betekent een halvering van het aantal gereden kilometers. Niet veel te melden dus. Alles werkt, op die airco na en de kilometers die nog wel worden gereden blijven uitermate prettig. De geruisloos ingevoerde 100km/u op de snelweg heeft tot een daling van het verbruik geleid. Ja, we zitten op 1 op 15 (bijna) en natuurlijk alleen maar E5 erin. Verder niets aan de hand. Als de airco het weer doet, meld ik me weer.

En de airco doet het weer

  • 102.695 km

Gisteren de auto weggebracht voor de reparatie van de airco. Ik wist dat dit 'een dure' was, want de condensor en radiateur zitten in één grote unit. Je vervangt dus het hele systeem, niet alleen de condensor. Het is niet anders. Gelukkig is mijn garage een betrouwbaar adres. De oude unit bleek geproduceerd op 19 januari 2009 en is dus nooit vervangen. Het aluminium was goed geoxideerd en de nodige steenslag had de lamellen ook flink te grazen genomen in ruim 10 jaar. Vervangen, gevuld, getest en yes, het werkt en daar gaat het om. Dat geld, och... Wat er inzit, moet werken. Alle goodies aan boord zijn nu operationeel.

We hebben nu dus die felbegeerde "ijskoude airco". Om deze ijskoud de beste te houden gaan we wèl iets doen aan open inkijk op de glimmende nieuwe unit via de gaten in de gril (heet dat ding nog zo als die onderin je bumper zit?). Want een beetje steen is er zo weer bij. Dus: racegaas wordt gemonteerd as we speak.

Geen nieuws is goed nieuws

  • 104.990 km

Zo hobbelen we de zomer uit en herfst in. Racegaas geplaatst en ziet er netjes uit in dat kleine neusje, zo dicht bij de kwetsbare en dure radiateur. Nu worden kleinere steentjes en ander ongerief beter tegengehouden, hoop ik. Toch een oorspronkelijk minpunt ondervangen. Verder rijden we door thuiswerk niet zo heel veel. Als we 98 (ehm, E5) tanken en even een rekensom doen, blijft het verbruik rond de 1 op 15 hangen. Dat kan zuiniger, maar heel even doorjakkeren is soms ook erg therapeutisch. Het wagentje brengt me na bijna 20 maanden nog steeds een glimlach op het gezicht. Die lach mocht onderweg wat kosten, maar we zijn content, de auto en ik.

Duitse prijslijst uit april 2009 toont de oorspronkelijke catalogusprijs van 12.995 Euro (dat is 'maar'700 Euro minder dan hier) en twee gekozen opties: metallic lak voor 800 Euro en het onvolprezen Sitz Pakket voor 300 Euro. Voor deze fooi had de Erstbesitzerin twee verstelbare stoelen achterin en een bijrijdersstoel die als tafel gebruik kan worden. In Nederland was dit pakket standaard, hetwelk het prijsverschil netto nog kleiner maakt. Ja, je moet wat uit te zoeken hebben als je binnen moet blijven.

Om de auto winterklaar te maken alle vloeistoffen gecheckt en de carrosserie in de was gezet. Tip: druppel geen olie op de V-snaar, het zorgt bij een koude start voor een interessant, edoch ongewenst akoestische begeleiding. Olieverbruik nu 0,4 liter op 3500km, hetgeen een lichte verbetering ten opzichte van de vorige keer is. Verder echt nog steeds erg blij met deze vlotte, best praktische Renault. En als het kouder wordt, zoals nu, dan gaat de veiligheidssluiting van het linker raam soms vanzelf aan de haal bij het openen of sluiten. Wat extra beweging, zonder dat er vingers tussen zitten. We noemen dat 'charme'.

Kofferklep opent niet meer

  • 105.700 km

Als kerstgeschenk vandaag een kofferklep die niet meer opent van buiten. Het ging al lang goed, dus weer even tijd voor 'een dingetje'. Er zal ongetwijfeld een ander slot in moeten. Leuk voor volgend jaar, kijken of ik dat zelf kan organiseren. Is toch geen hogere wiskunde, denk ik.

Ja, twee weken later in het nieuwe jaar. Slot inderdaad afgebroken. Vervangen en ook dat rubber greepje maar vernieuwd. Monteren binnen tien minuten. Kostentechnisch allemaal nog te doen.

Nieuwe APK

  • 106.790 km

Gezien voortdurende Covid wordt er nog steeds weinig gereden. 6.000km in een jaar is iets meer dan de helft 'van normaal', maar nu is 'normaal' thuiswerken. Gezellig.

De nieuwe APK zou dan ook geen issue moeten zijn. En dat klopte. Twee nieuwe knipperlichtjes omdat het oranje laagje eraf gesleten was en dat is afkeur. Verder heb ik het zelf 'duur' gemaakt omdat de deurvanger links irritant knakte. APK zelf was verder zonder gedoe. Tot mei 2022 kunnen we weer los. Plannen? Dit jaar geen extra geld uitgeven. Ik geloof dat er voor 30% een nieuwe auto staat nu na de eerdere uitgaven.

Geen bijzonderheden, toch bijzonder

  • 108.200 km

Tsja, we rijden gewoon door. Geen bijzonderheden en toch blijft het bijzonder dat ik nog steeds niet ben uitgekeken op dit apparaat. Verbruik blijft een beetje rond de 1 op 15 hangen. Olieverbruik bijna nihil. Verder een kraakje in de deur als het warmer is dan 20 graden en een wat haperend raam links als het tussen de 0 en 10 graden is. Zelfs in zijn inconsistenties is de auto consistent.

Voor het mooie twee kleine butsen eruit laten halen, nu is de Twingo weer soort van smooth. Plannen verder? Eh nee, lekker blijven rijden en in detail verbeteren waar het kan en niet te duur is.

Wat kleinigheden

  • 112.475 km

Onverdroten zoeven wij voorwaarts. Een zwalkende fietser wist mijn rechter zijruit (achter) met het stuur fors te beschadigen. De vogel was echter gevlogen voordat we het over de kosten konden hebben. Moet vast de schrik zijn geweest... Maar voor 270 Euro een nieuwe erin, we willen toch de boel netjes houden. Kreeg op die dag een Up! mee en dat is toch wat anders. Meer auto, betere stoelen met goede steun, mooie afwerking. Maar ik dacht écht dat hij op de handrem stond... Niet vooruit te branden (was de lichtste motor). Blij dus dat mijn pittige pocketcar weer klaar was aan het eind van de dag.

Verder dus weer een haperend zijraam vanwege de lage temperatuur en bij een vochtige start komt er voor een minuut of wat een wat gierende geluid uit de richting van de poelie. De WD40-test op de snaar maakte niets uit, dus zal wel een lager zijn. Op droge dagen is het geluid veel milder. We houden het maar even in het achterhoofd.

We rijden weer door

  • 115.250 km

Vijf maanden verder en niet heel veel gereden én te melden. Verbruik lijkt gunstiger te worden, maar ik vermoed gasvorming in de tank nu het zo warm is. Dus we nemen de 'bijna 1 op 19' maar met een korrel zout... Da's ook goed voor het asfalt. Verder geregeld wat zaken vervoerd die prima in de Twingo passen, dankzij die handige twee verstelbare en opklapbare stoelen in combinatie met de hoge daklijn. Soms is het net een bestelbusje.

Qua onderhoud zijn we helemaal bij. Airco doet het goed nu en dat is erg prettig, met 34 graden elke dag over de afgelopen vier dagen. Tsja, we rijden gewoon maar weer door.

Schaarste

  • 117.850 km

Een auto houden betekent soms extra investeren. De koplampunits zijn door de zon aangetast en de rechter lamp is sinds kort lek. Dat ziet er niet uit en wordt straks APK-afkeur. Ook de beide achterlichten zijn beschadigd en het linker exemplaar is nat van binnen, wat zorgt voor een oplichtend mistachterlicht bij remmen of links richting aangeven. Tijd voor actie!

Alles dus in één keer vervangen. Leuk idee, maar dan... beschikbaarheid. De koplampen lijken in heel Nederland uitgestorven te zijn. Met veel moeite heeft mijn garage een rechterlamp (en beide achterlichten) verzameld en uiteraard, alles OEM. "Met die Chinese troep schijn je de vogeltjes uit de lucht", zegt 'mijn mannetje'. De linker unit (760607587R, als ik het goed heb onthouden) stond al weken op de backorder en dat kan lang (als in 'maanden') duren. Bij de lokale dealer in het interne voorraadsysteem gekeken en er waren twee Renault dealers die nog zo'n lamp zouden hebben. Gebeld en 2x pech (net verkocht en niet origineel).

Via via bij Renault Strijbosch terechtgekomen en die had mijn nieuwe OEM-lamp én voor een goede prijs. Na bijna een maand is alles compleet en kan het monteren van fris licht op 2 januari beginnen. Dan beginnen we het nieuwe jaar met een heldere blik en een mooiere snuit.

Nieuw licht

  • 117.985 km

Nieuwe koplampunits en achterlichten geplaatst. Tevens stuurkogel rechts vervangen, uitgelijnd en voorbanden gebalanceerd. Rijdt een stuk strakker (tussen de oren en in het echt, waarschijnlijk).

Een half jaar verder

  • 122.400 km

We zijn weer ruim zes maanden verder. Door een inlog- issue kon ik deze review niet updaten, al was er dan ook niet heel veel te vertellen. Door eigen toedoen (klooien aan wat elektriek) klapte er in één van de kenmerkende hoosbuien dit jaar een zekering uit. Raam rechts ging niet meer dicht en dat was onhandig, gezien de neerslag. Met de knietjes op de natte tegels de zekering in kwestie gevonden en vervangen door een zekering die ik even niet nodig had. Moraal van het verhaal: ga niet prutsen aan je ramen als het regent én zorg dat je altijd de juiste zekeringen op voorraad hebt.

Verder een vlekkeloze APK doorstaan. Volgend jaar mogen de voorbanden wel worden vervangen. Niet alleen vanwege het minder wordende profiel, maar ook omdat er wat droogtescheurtjes bij het loopvlak te zien zijn. Toch wel bijzonder, de banden zijn voor en achter uit 2019 en achter zijn ze nog prima.

Oh ja, ook nog even de remvloeistof laten vervangen. Zo'n ding dat je makkelijk vergeet en voor je gevoel wellicht weinig toevoegt, maar belangrijk is het wel.

Niet zo belangrijk, eerder hinderlijk: als het echt warm is vertoont de linker elektrische raam kuren. Naar beneden gaat het allemaal erg moeilijk, terug naar boven is (dan) geen probleem. Als de auto even in de schaduw heeft gestaan speelt het niet. Heb uit voorzorg de contacten in de raambedieningsunit ingespoten met contactspray, maar dat brengt niet de redding, heb ik gemerkt.

Nieuwe banden

  • 124.850 km

Het was tijd voor twee verse voorbanden: Vredestein 185/55R15 Ultracs. Geen all weather, want achter zijn de Ultracs uit 2019 nog prima. Gekozen om nu de voorbanden te vervangen omdat één wang scheurtjes vertoonde en het dit jaar net wel of net niet is, qua slijtage loopvlak. Banden zijn 13 weken oud, dus vers van de pers. Zoals alles: de tijden van 'goedkoop' zijn echt voorbij. Maar dat weten we allemaal wel.

Verder sinds kort een rammel bij stationaire loop, ter hoogte van de uitlaat voorzijde. Uitzingen tot de grote beurt met APK (over twee maanden) heeft de voorkeur, dan kan alles in één. Daarnaast wat Franse nukjes bij de niet altijd meteen reagerende ramen en soms de binnenverlichting die niet aangaat als het moet. Heeft misschien ook te maken met de enorme partij vocht in de lucht.

Verkocht

  • 126.500 km

Na een wat dure APK met onderhoudsbeurt vol goede moed op pad. Mijn garage meldde een toplager die geluid maakte en 'waarmee de auto oud kan worden' en terloops de melding dat deze niet meer wordt gemaakt door Renault en het onderdeelnummer zelfs niet meer herkend wordt. De onderdelenvoorziening is echt slecht bij het merk, want eerder was het al een zoektocht naar nieuwe koplampen.

Prima, als het lager een lang leven beschoren is met wat geluid, dan kan ik er wel mee leven. Tot er zich weer een bonkje ter hoogte van een draagarm voordeed deze week. Het wordt nu tijd om eens verder te kijken, want als neuroot (alles moet gewoon helemaal goed zijn) wordt het zo steeds uitdagender.

Dus: verkocht. Of beter, ingeruild. De komende twee weken rijd ik nog in de Twingo en dan is het tijd voor iets nieuwers. Uit Japan.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.