Renault Twingo GT TCE (2008) #4

autoreview

Renault Twingo GT TCE (2008)
Renault Twingo GT TCE (2008)Renault Twingo GT TCE (2008)Renault Twingo GT TCE (2008)Renault Twingo GT TCE (2008)Renault Twingo GT TCE (2008)Renault Twingo GT TCE (2008)Renault Twingo GT TCE (2008)Renault Twingo GT TCE (2008)Renault Twingo GT TCE (2008)

Signalement

UitvoeringTwingo GT TCE
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf124.000 km
KM-stand laatst275.000 km
Lezerswaardering: 67%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een bommetje op wielen

  • 125.000 km

Deze renault twingo aangekocht omdat we een jaar lang een Citroen C1 hebben gereden, Dit wad leuk en zuinig rijden echter bleef de fun hiervan weg.

We hebben gekozen voor deze renault twingo GT omdat deze compact en niet te duur is in wegenbelasting en verzekering.

Wat voor de mannen redelijk belangrijk is meestal is het vermogen. standaard heeft dit exemplaar een 100pk en is voorzien van een kleine turbo.
opzich rijd dat al aardig, maar miste toch wat vermogen onderin.


Omdat turbo auto's makkelijker zijn om het vermogen hoger te krijgen, is dit aangepast door het bedrijf vtune naar momenteel een 122 pk en 190 nm wat het spelen met de auto leuker maakt. (Verderop is er een 2x gechipt bij een ander bedrijf met meer resultaat).

Qua interrieur heeft deze auto nagenoeg full options, en is het gebruikte materiaal goed. (Waar de tests nogal van stuk gaan bij het gebruikte harde plastic ). Voor ons absoluut niet storend, je weet immers dat je een auto uit het mini A sigment koopt en geen luxe auto die tientallen duizenden euro's meer kosten.
De stoelen zijn zeer comfortabel en zitten voor de grotere mensen ook goed, een hoogte verstelling en lendesteun was een leuke optie geweest.

Desalniettemin ben ik zeer te spreken over het weggedrag en over het vermogen waarmee de auto zich nu voorruit trekt.

Tot op heden zijn er 4 kleine minpunten die opgelost gaan worden.
namelijk:
regelmatig vocht in de koplamp RV geweest en hierdoor zijn er vlekken op het kunstof glas ontstaan, hiervoor zal de koplamp een keer verwijdert moeten worden en open gemaakt moeten worden.

Mistlampen voor zijn compleet wit geslagen, deze worden nu vervangen door LED varianten.

De lak is zeer slecht onderhouden, zo heeft de auto kleine parkeer deukjes en heeft er op diverse plekken vogel poep gezeten wat de lak niet ten goede is gekomen.
De oplossing is dat de auto in zijn geheel word overgespoten in November.

En als laatst nog een rammel in de buurt van de kofferbak.
Dit is niet te traceren, het zit hem niet in de achterklep en ook niet in het reservewiel of in de daarbij zittende materialen.


zijn er minpunten ?

Ja. als ik renault was geweest, dan had ik deze auto standaard voorzien van een 6 versnellingsbak.
op de rechte weg en bij 180 km/h op de teller, draait de motor bijna zijn max van 6000 toeren.
Daarentegen trekt deze dan nu wel in alle versnellingen door zonder turbo gat door de chiptuning.

Verder heb ik nog een punt, waar iedereen anders over denkt.
Namelijk het verbruik!
Deze vind ik persoonlijk aan de hoge kant.
Het verbruik is bij combinatie ritten 1:13.5

Och ja !! laat maar lopen dat bommetje op wielen.


iets waar deze auto niks aan kan doen en volledig los staat van deze review, is dat ik de prijs van de gebruikte GT exemplaren vrij hoog vind.
ze zitten namelijk allemaal zo vanaf de €4800,00 (Met climatecontrol) en vanaf €4400,00 (Zonder airco).

Lpg inbouw

  • 134.000 km

Nu enige tijd later nog verder geen min punten aan de auto kunnen ontdekken. Het enige wat wel went is het vermogen. In januari is de auto compleet naar wens overgespoten en zij meteen de led mistlampen gemonteerd.

Ondanks het redelijke verbruik toch gekozen voor een lpg installatie van prins.
Het verbruik is hiermee gekomen op een gemiddelde van 1:12.

Verder geen op of aanmerkingen

Saai of ???

  • 185.000 km

Saai of ??

Tsja... behalve het normale onderhoud, nieuwe banden,schijven blokken en olie en filters en bougies is er weinig te melden.

Oh ja nog 2x vervangen gasfilter intussen.
Op lpg loopt dit raketje nog altijd super goed, wat resulteert in lekker goedkoop rijden en toch sportief.

Zoals eerder vermeld kwam ik met de slogan "bommetje op wielen", aan de ene kant is dit zo... echter aan de andere kant merk ik wel dat dit toch wel erg achterhaald aan het worden is.

Tegenwoordig lopen de nieuwe 0.9 tce modellen een stuk vlotter en gaan ze met de eind snelheid er toch wel vandoor. Het moet zich natuurlijk nog uitwijzen wat deze lichte met dat vermogen gaan doen in combinatie met hoge km standen.

De 100pk turbo was in 2008 natuurlijk voorruit strevend in combinatie met het gewicht, door de chiptuning die wel voorruitgang maakt in trekkracht is er wel wat meer beleving.

Word het saai?
Na net 2 jaar zeg ik wel ja!
Niet qua model,uitvoering maar wel qua specificaties omtrent vermogen.
Maar dit omdat de huidige modellen auto's toch veelal de GT laten staan......

Jammer !

Gaat ie weg ?

Voor een goede prijs is het een afweging, maar voor hetgeen wat het nu kost lekker blijven tuffen.

Hij is er nog altijd

  • 205.000 km

205.000 km gelopen, waarvan nu ruim 80.000 km probleem loos op lpg-g3
Ik blijf absoluut bij mijn eerdere review omtrent "achterhaald vermogen". Desondanks kan en wil ik toch nog geen afscheid nemen van deze twingo.

Inmiddels ook een ritje disneyland en oostenrijk mee gemaakt en loopt toch wel ontzettend fijn met een kruissnelheid van ca. 150-160 km/h

Het kijken naar andere auto's is zeker aan de orde, maar het idee geeft mij dat de 2e hands auto's momenteel behoorlijk wat geld kosten en uiteindelijk als ik niet al teveel zou willen bij leggen ik minder auto krijg dan nu. En dan bedoel ik voornamelijk veel meer km's en oudere auto's

Afijn ?.

Inmiddels zijn er een paar kleine dingen aangepast.

De koplampen hebben ook nu weer (na het plaatsen van nieuwe) last van het bekende afblader probleem van de dunne coating die is aangebracht, wat resulteert in hetzelf behandelen en met blanke lak aflakken.

De orginele 15 inch velgen hebben plaats gemaakt voor een sportiever model met 4 seizoenen vredestein (de 4 seizoenen ga ik de volgende ronde weglaten ivm comfort).

Een absoluut onuithoudbare kraak vanuit de koffer is na zoeken en speurwerk uitgekomen op de 2 scharnieren van de kofferbak die waren uitgedroogd (waarschijnlijk door vele wasstraat beurten).

Problemen ?

Nee motorisch loopt het nog als een klein bommetje (ook nog met orginele turbo).
Wel elke 15.000 km netjes de olie vervangen met filters.

Een klein en hinderlijk probleem doet zich momenteel wel nog voor, waarbij de oplossing nog niet is gevonden.... de auto trekt naar rechts bij remmen.
Uitlijning,blokken,schijven,remcylinders,remklauwen,steekpennen en olie zijn reeds verwisseld. (03-08-2020 oorzaak linker draagarm defect prijs €125,00)


1 aanpassing heb ik gedaan in prestaties qua sterren, deze heb ik aangepast van 4 naar 3 omdat de auto zijn GT benaming begint te verliezen qua power tegenover de concurrenten.

Draagarm + kleppendeksel pakking

  • 205.000 km

vandaag de auto naar een universele garage gebracht.

Daar is de linkse draagarm vervangen, die speling had, waardoor bij het remmen de auto naar rechts trok (dit probleem is nu voorbij)

Tevens de kleppendeksel pakking laten vervangen omdat deze olie lekte aan de achterzijde en die geur in de auto kwam (schijnt relatief vaak voor te komen. Omdat dit blok vrij warm word). Kosten €150,00

Tevens nieuwe apk laten doen zonder verdere problemen.

Redelijk groot onderhoud + rollenbank test

  • 215.000 km

Deze week heb ik de auto een grote beurt laten geven, liever eerder dan telaat.
O.a. olie,filter,bougies,bougie kabels,bobine, distributieriem,waterpomp,spanrollen,multieriem.

Nou kan de auto er voorlopig weer tegenaan.

Op 04-12-2020 is de auto in Den Haag geweest bij beek racing.
Er was een uitnodiging gekomen om mee te doen met de autoweek rubriek Rollenbank test.
Aangezien de auto gechipt was, is er nu duidelijkheid wat deze precies doet.

Het eindresultaat is 118,3 pk en 170 nm koppel. Zowel op benzine als op lpg getest, waarbij het gas slechts 2 pk moest inleveren.

Qua pk's had ik misschien de beloofde 120 pk kunnen halen, echter heb ik 95 getankt ipv de geadviseerde 98.

Resultaten van deze twingo zullen binnenkort online komen op youtube en in het blad autoweek.

Meer vermogen en we rollen door

  • 228.000 km

Na de rollenbank test begon ik toch te twijfelen of de tuning die gedaan was wel goed was. Op diverse andere tuner sites werden andere waarden afgegeven voor mijn auto.

Ik heb dan ook een andere tuner ook nog uit de buurt laten meten en laten kijken en die kwam al snel tot de bevinding dat de tuning standaard was. Zo inladen en klaar......

Ttune in echt heeft op de rollenbank de ecu opnieuw afgesteld wat nu resulteert in 128pk en 197nm koppel.

Dit is wel een duidelijke verbetering.

Inmiddels rolt de twingo vrolijk door met 228.000 km en buiten olie en filter gaat het verder prima.

Wagentje gewoon lekker lopen laten en km's laten draaien.

250.000km voorbij

  • 254.000 km

Even geleden......
Bij 240.000km hebben we langs de autoweg pech gehad. Helaas was het druk lager eruit gelopen. In de werkplaats is alles los gehad en is ook meteen naar de koppeling gekeken.
Deze bleek nog bijzonder goed te zijn, maar aangezien alles los moest, is deze ook meteen vervangen.

Verder olie,filter,bougies en remblokken voor vervangen.

Sindsdien met de twingo een lang weekend naar Oostenrijk geweest en ook de grossglöckner bereden.
En even later op vakantie geweest naar het gardameer in italië.
Dit is verder vlekkeloos gegaan en voor herhaling vatbaar in september 2022 en juli 2023.

Ook nu nog zeer tevreden met de twingo.
Nu 5 jaar in bezit en zelf 130.000 km gereden.

Groter onderhoud dan gepland

  • 266.000 km

Een piepende nultiriem was de reden voor een bezoek aan de vaste garage. Het was mij ook bekend dat er een kleine olie lekkage zat.

Dit zou een keerring achter de waterpomp zijn.
Als dan toch de multiriem vervangen word, dan ook maar gelijk deze oorzaak aanpakken en kijken wat de definitieve oorzaak is.

Na het los halen van de multiriem, en de distributieriem kwam de garage erachter dat de olie lekkage kwam vanuit de achterkant van de koppakking en deze de distributieriem ook heeft aangetast.
Dat betekent dat de kop eraf gaat, gevlakt word en dat dan meteen de kleppen ook nagekeken worden of deze nog voldoende zijn omdat de auto op lpg loopt.

Deze revisie toch laten uitvoeren met de hoop de nodige km's weer op weg te kunnen.

Het overwegen van een andere occasion is nog altijd niet aan de orde, aangezien de occasion prijzen tegenwoordig luxe prijzen zijn geworden en je niet weet wat je dan weer hebt.

Turbo erbij ?

  • 266.000 km

Bij de garage geweest en gekeken wat de stand van zaken was.

De twingo is nou niet zo ruim opgezet dat je overal makkelijk bij kunt. Vandaar dat de kop net pas weg is voor revisie.

Wanneer alles los is gehaald, zie je pas wat er eventueel moet gebeuren.

De turbo vertoond een lichte speling op de as. Dit heeft me doen besluiten om de turbo ook meteen te vernieuwen ondanks dat deze het wel nog doet.
Maar omdat het veel werk en kosten zoudrn zijn wanneer het weer los zou moeten wanneer deze toch defect zou raken, deze beslissing toch maar gemaakt.

Nu afwachten tot alles weer in orde is voor de volgende review

Verzekering oh verzekering

  • 275.000 km

Verzekering oh verzekering.

Deze auto heb ik meteen bij de aanschaf all risk laten verzekeren, minste risico en prijs technisch was dit verzchil te verwaarlozen.

Helaas heeft een beginnende bestuurder een slip gemaakt in een bocht waardoor hij mijn auto aan de linker achterzijde heeft geraakt met als gevolg schade aan mijn bommetje op wielen.

De auto werd afgesleept en de volgende ochtend naar de aangesloten schade hersteller van de verzekeraar gebracht. Zelf er in de ochtend heengegaan om een balans op te maken van de schade.

Resultaat
Achter as krom
Achter velg beschadigd
Achterpaneel ingedeukt
Achter bumper beschadigd

Tsjaaaaaa een aantal weken vtv een grote reparatie laten uitvoeren en zo word in een seconde alles van je weggeveegd.

De schadehersteller wist me te vertellen dat de schade ongeveer uit zou komen op 6000,00 wat zou betekenen dat de auto totall loss zou zijn.

Na een aantal telefoontjes en overleg te hebben gehad met mijn verzekering en overleg met mijn vaste garage is de auto daarheen gegaan en wilden ze een persoonlijke afspraak hebben met een expert naast de auto...... dit heeft bijna 3 weken geduurd omdat er in italië op dat momemt een schade storm was geweest waardoor velen andere auto mobilielisten mij voor waren.

Na gesproken te hebben met de expert en aantoonbaar kunnen laten zien in welke staat de auto zich bevind incl de eerdere reparatie en facturen is de auto van totall los toch naar" wij gaan hem maken" status gegaan. (Schade vastgesteld op €2950,-

Uiteindelijk heeft alles ongeveer nog 8 weken geduurd omdat het aangesloten bedrijf van mijn garage teveel werk had.

Na 8 weken kon de auto worden opgehaald en ja...... ben echt blij dat ik het bommetje op wielen weer terug heb.

In de tussentijd 3 andere leenauto's gehad, maar ik ben toch gewend aan klein,snel en lpg ?

1 klein puntje laat ik voor komend voorjaar nog weghalen en dat is een klein deukje onder in het achterscherm.

Momenteel 278000 gelopen!!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.