Renault Twingo GT TCE (2008) #2

autoreview

Renault Twingo GT TCE (2008)

Signalement

UitvoeringTwingo GT TCE
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf4.882 km
KM-stand laatst7.750 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 400km's

  • 5.200 km

Ik was al een tijdje opzoek naar een compacte auto waarmee we (mijn vriendin en ik) ook op vakantie kunnen. Voor één keer per jaar wintersport en één keer per jaar zomervakantie vind ik het zonde om een grote auto te kopen.
De aanschaf van een grotere auto zou je kunnen overwegen met het oog op bagage ruimte, maar door mijn budget zou dit ook resulteren in de aankoop van een auto met meer kilometers en een hogere leeftijd. De rest van het jaar wordt de auto alleen in de winter en op regenachtige dagen gebruikt voor woon werkverkeer. De afstand, 10km enkele reis naar werk, laat het toe lekker op de fiets te gaan in de zomer!
Verder hebben we familie en vrienden door het hele land wonen waardoor we nog weleens lange afstanden in het weekend rijden maar dit gaat meestal gepaard met weinig bagage!
Verder houd ik van autorijden en dus was ik tevens opzoek naar een auto die mij van een aardige dosis rijplezier kan voorzien.

Met dit in het achterhoofd waren er voor mij een aantal opties:

-Suzuki Swift 1.3 (92pk, 116Nm)
-Daihatsu Sirion 2 1.3 (87pk, 120Nm)
-Mitsubishi Colt CZ3 1.3 (95pk, 125Nm)
-Renault Twingo 1.2 TCE (100pk, 145Nm!)

Aangezien de TCE motor alleen in de GT uitvoering te verkrijgen is ben je dus aangewezen op de GT (dit is overigens geen straf).

Ik heb niet met al bovengenoemde auto's proefgereden.

-Bij de Suzuki Swift kon ik de stoel voor mijn gevoel niet ver genoeg naar achteren zetten waardoor ik niet voldoende steun kreeg in mijn benen. Nog andere instellingen geprobeerd maar ik kon nooit lekker zitten.

-De Daihatsu Sirion 2 is een super praktische auto met verschrikkelijk veel ruimte alleen vond ik de standaard stereo installatie en boxen ronduit slecht en stuurt de auto op de snelweg (naar mijn mening) wel heel erg licht.

-De Colt CZ3 lijkt mij lichtelijk overpriced, kan hier nu niet op de juiste manier over oordelen omdat ik er niet in gereden heb.

-En dan eindelijk de Twingo GT,
Tijdens mijn proefrit viel mij gelijk het soepele gedrag van de TCE motor op! (TCE staat voor Turbo Control Efficiency)
Met deze auto hoef je in de bebouwde kom dus lekker weinig te schakelen en op de snelweg is er altijd lekker vermogen beschikbaar om een inhaalactie in te zetten. Verder viel mij toen ook direct de kwaliteit van de audio op! Let wel, deze auto was toen ook voorzien van twee extra boxen achter. Weet niet hoe het standaard audio systeem klinkt.

Na deze proefrit was ik direct verkocht heb ik een goede deal kunnen maken op een Demo model bij een Renault dealer voorzien van de meest nuttige opties:

-Handbediende Airco
-Verstelbare achterstoelen
-Upgrade radio renault (dit betekent twee extra boxen en MP3 compatibility)
-Metallic lak

Dinsdag 16 December was het dan zover, ik kon mijn Twingo GT ophalen bij de Renault dealer.
Op dit moment heb ik er nog maar 400km mee gereden maar deze km's zijn vlekkeloos verlopen! Mag ook wel natuurlijk!

Als ik een kritische noot zou moeten noemen dan zou ik de vering noemen, deze is redelijk stug en door de korte wielbasis hobbelt en bobbelt de auto wel snel. Ik vind het niet zo'n punt, maar ik kan mij voorstellen dat andere mensen zich er wel aan zouden kunnen gaan ergeren.

Ik ben daarentegen zeer gecharmeerd van het dynamische gedrag van de 1.2 turbo motor en de wegligging. Dit compenseert voor mij de tekortkomingen in de kwaliteit van de stoelen die voor het mooie een beetje te weinig zijdelingse steun geven.

Verder zijn de verstelbare achterstoelen in mijn ogen een onmisbare optie, dit maakt het mogelijk om, wanneer men met passagiers achterin rijd, de stoelen naar achteren te schuiven. Dit resulteert in riante beenruimte achterin. Maar wanneer men een grotere bagage ruimte wilt hebben kan je de stoelen naar voren schuiven. Een combinatie van bovengenoemde situaties wordt echter lastig, maar neem het een auto van dit formaat maar eens kwalijk.

Dus resumerend:

motor
audio kwaliteit
Ruimte/flexibel interieur
wegligging
-comfort onderstel
- zijdelingse steun voorstoelen

Verbruik etc. moet ik in een later stadium nog op terug komen.
Ik heb voor betrouwbaarheid en gebruikskosten nu voorlopig goed ingevuld maar dit zal ik nauwlettend in de gaten houden en zonodig aanpassen.

mvg,

Jeroen



Reparatie?!

  • 7.750 km

Sinds deze auto in mijn bezit kwam (km-stand 4882km) kwam er al een vreemd geluid onder de auto vandaan bij een koude start.
Aangezien we met deze auto op wintersport willen leek het mij verstandig de auto even bij de dealer langs te brengen voor inspectie.
Volgens de dealer was er iets mis met de versnellingsbak. Na overleg met Renault zelf is tot vervanging van de gehele versnellingsbak overgegaan! Ondanks het feit dat er iets stuk gegaan is aan de auto ben ik nog steeds zeer content met de auto.
Dit probleem wordt dan ook zeer netjes binnen de garantie opgelost door de dealer!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.