AutoWeek 2 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 2 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Renault
  • Twingo
5

autoreview

Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Night Day (2011)

frenkie aioly
  • frenkie aioly13
  • Review
13 augustus 2011 om 21:50
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringTwingo 1.5 dCi ECO2 Night & Day
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst118.000 km
Gemiddelde lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Sta nu op 118.000km

  • 118.000 km
  • 13 augustus 2011

Eindelijk m'n Twingo. Na ruim 1.5 jaar met veel plezier en comfort in m'n Passat te hebben gereden, begon deze zeer veel geld te kosten aan onderhoud (koppeling, distributie, schijven/blokken, 2 aandrijfassen en een grote beurt tegelijkertijd, goed voor meer dan 3.500 euro onderhoud). Dit heb ik uiteraard niet uit laten voeren, ik heb 'm ingeruild. Gezien ik van de 50.000kmpj ongeveer 40.000km alleen rijd, was de keuze voor een spaardiesel niet zo moeilijk. Ik werd door een collega geattendeerd op de Twingo. Wat een goed karretje. Ik wilde uiteraard een zuinige auto, en ondanks dat de auto klein is moest er wel wat in kunnen, ofwel de auto moest een flexibel interieur hebben. O.a. daarom gekozen voor de Night & Day, waar standaard de afzonderlijk verschuifbare achterstoelen in zitten. De eerste dagen moest ik wel even wennen omdat ik de auto toch wel erg stug geveerd vond. Nu komt dat vast doordat ik die weeëg geveerde Passat gewend was. De Twingo stuurt erg volwassen voor zo'n compacte auto. Sterker nog, hij ligt echt prima op de weg, ook bij vlot genomen bochten. Het onderstel geeft je veel vertrouwen. Ivm de veiligheid heb ik mijn auto met ESP genomen. De motor is echt helemaal top. Ik rijd 'm netjes in, en sinds tellerstand 1500 mag ik meer dan 2250 toeren maken. Je merkt echt dat ie nu goed loskomt. De auto is erg vlot met deze motor. Als je 100km/h rijdt en je wil naar de 120, ff het gaspedaal in en hij zoeft er vandoor. Bij 100km'h maakt ie 2000 toeren, bij 120km/h ongeveer 2500. Daarnaast issie heerlijk zuinig. Tot nu toe rijd ik ongeveer 1:26. Toegegeven, ik rijd veel snelweg, veel met cruise control en doe wel een beetje m'n best. (met m'n Passat reed ik gemiddeld 1:17, fabrieksopgave 1:16,9, en met onze andere auto rijd ik gemiddeld 1:15, fabrieksopgave 1:14,7). Ruimte binnenin is ook top. Eerste weekend al op pad geweest met een rolstoel in de koffer (rechtop), m'n zoon van 1.5 op de achterbank in z'n kinderstoel, buggy voor zijn voeten en ik en m'n vrouw voorin. Ging echt perfect. Voorstoelen zijn wel wat kort voor mij, maar goed, daar is helaas het segment ook naar.

Per saldo wil ik gewoon een stuk goedkoper autorijden, en zonder wegenbelasting, een stuk lager verbruik, voorlopig weinig onderhoudskosten en een lage verzekeringspremie gaat dat aardig goed.

Heb ik dan niks te klagen over deze auto? Jazeker wel. Het tanken vind ik tot nu toe echt een ramp. De tank wil namelijk niet vol. Ik tank echt extreem langzaam, vulpistool verder erin, minder ver erin, wat ik ook doe, meestal krijg ik de tank niet vol. Laatste keer tanken sloeg het pistool echt 10x af, kreeg er met moeite 10 liter in terwijl er zeker 15 tot 20 liter in had moeten gaan. Heb hier al contact over met de dealer, ben benieuwd of ze er wat aan kunnen doen.

17-01-12: De auto staat nu bijna op 20.000km. Gemiddeld verbruik nu 4.38l op 100km. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de laatste 4000km flink heb doorgereden. Tot de 15.000km zat ik op 4,3l op 100km. Ik was voor het tankprobleem naar de Renault dealer gegaan, de werkplaatsreceptionist ging ff de auto aftanken, niks aan het handje. Ik snap er niks meer van. Sindsdien op 1x na ook geen problemen meer gehad met tanken. Problemen? Echte problemen niet, maar wel m.i. franse autokuurtjes: display radio viel ineens uit. Volgende dag werkte deze weer. Airbagfailure, motor uit en motor aan en de foutmelding was weg. Idem voor de cruise control die er een keer spontaan mee stopte. Motor uit, motor aan, en de cruise control werkte weer. Al met al niet rampzalig, al hoop je toch dat met een nieuwe auto dit soort dingen niet gebeuren. Over een paar weken op wintersport al dan niet met dakkoffer, ben benieuwd hoe dat gaat!

Ruim 1 jaar en 2 wintersporten en 29.000km verder, staat de teller totaal op 48.000km. Inmiddels werk ik in de plaats waar we wonen, dus ík gebruik de auto niet meer voor woon-werk (ik gebruik de fiets). Mijn vrouw gaat er nog een 3 dagen per week mee naar haar werk. Onze tweede auto hebben we inmiddels daarom ook weggedaan.

Wintersport ging echt supergoed met de Twingo! Wel alle bagage bij vrienden in de auto die toch met z'n 2 reden en een grote auto hebben, en wij met z'n 4'en (vrouw, en 2 jongens van 3jr en 1.5 jr). Cruise control op 140km/h en 1:20 heen en terug naar Oostenrijk/Zwitserland. Leuk detail is dat eenmaal op de locatie aangekomen er een stijl weggetje met ijs en sneeuw omhoog was. Voor mij 2 Audi quattro's omhoog, daarna wij, allen geen centje pijn. Daarna een Chrysler Voyager, die kwam niet boven, daarna een Mitubishi Carisma, kwam ook niet boven... Kan uiteraard aan de kwaliteit van hun banden/bestuurder liggen, maar ik vond het toch wel grappig dat onze boodschappenwagen er geen moeite mee had.

30.000km beurt was rond de 300 euro. Ik verwacht dat we eind 2013 op 60.000km staan, en dan hebben we dit jaar ongeveer 20.000km gereden.

Auto is tot nu toe echt top, heeft ons nog nooit laten staan. Verbruik is rond de 1:20 bij kortere stukken tot 1:23 op langere stukken.

Ondanks het hoge koppel voor zo'n kleine auto zijn m'n banden ook nog in prima staat. Heb al wel 2 winters op winterbanden gereden, maar ik verwacht bij de 60.000km nog geen banden te vervangen. Ik denk pas als we richting de 90.000km gaan, op z'n vroegst.

15-03-2015 update: we staan nu op bijna 88.000km. Zowel de winterbanden als de zomerbanden zitten nog op 5 a 6 mm profiel! Oftewel, daar kan ik nog met gemak een jaar mee door. De 60.000km beurt heeft ie er een tijdje terug al op zitten, was 400e bij de Renault-dealer. Wel een hoop geld voor een beurt voor een a-segmenter. Maar als je meeneemt dat dit voor 30.0000km is valt het ook wel weer mee. Tevens heb ik nog een lekke airco condensor gehad. Doen ze schijnbaar allemaal. Gelukkig nog stevig coulance gehad waardoor de schade slechts enkele honderden euro's was (anders rond de 1200!!!). Voor de 90.000km beurt ga ik straks voor het eerst naar de universeel ipv de dealer. Ik hoop voor max. 500e klaar te zijn, incl. schijven/blokken voor (als die vervangen moeten worden tenminste). Als we het redden voor dat bedrag heeft de auto tot op heden een 1,8 cent per km aan onderhoud gekost. Veel goedkoper kan je niet rijden denk ik. Auto doet het verder nog super. Recent wel nagedacht om 'm in te ruilen, maar we blijven toch nog maar 1 of 2 jaar rijden, en dan wil ik 'm inruilen op een Clio estate of Megane estate diesel. De enige reden waarom ik graag een andere auto wil is de ruimte. De auto doet het verder super, we zijn er 3x mee op wintersport en diverse keren mee op zomervakantie geweest met dakkoffer (2 kids!). Verbruik blijft zo rond de 1:20 (als mijn vrouw rijdt) en 1:23/24 (als ik rijd).

Inmiddels staan we op 118.000km. Onderhoud via James Autoservice (van Riel Breda) bevalt echt super! Ik was bij de 90.000km beurt 400 euro kwijt, incl. remblokken voor. Tevens nog de voorbandjes vervangen in het voorjaar. Voor afgelopen winter een setje gebruikte Klebers via een vriend gekregen. Zit nu op ongeveer 1,5 cent per km aan onderhoud. Binnen enkele weken gaat ie voor de 120.000km beurt. Tevens gaat de auto binnen nu en enkele maanden verkocht worden. We hebben een Renault Kadjar besteld. De Twingo heeft het super gedaan afgelopen 5 jaar. We zijn er 5x mee op wintersport geweest, en een aantal keer in het voorjaar/zomer mee op vakantie geweest. Riant is anders, maar heel eerlijk: als je niet teveel zooi meeneemt kan het prima (met dakkoffer he). Ik ben ook erg blij dat de volgende auto weer een Renault wordt. Als we met de Kadjar wat km's hebben gemaakt zal ik daar ook een review van schrijven.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Renault Twingo
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    1.2-16V Expression 85Dkm Airco --Inruil Mogelijk--

    Renault Twingo 1.2-16V Expression 85Dkm Airco --Inruil Mogelijk--

    • 2007
    • 85.753 km

    € 2.950

    1.0 SCe Collection [Airco Bluetooth music Spoiler]

    Renault Twingo 1.0 SCe Collection [Airco Bluetooth music Spoiler]

    • 2018
    • 47.374 km

    € 7.945

    1.2 16V Parisienne - 28.988 km !!!

    Renault Twingo 1.2 16V Parisienne - 28.988 km !!!

    • 2014
    • 28.988 km

    € 5.875

Meer Renault Twingo occasions

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Twingo specificaties
  • Renault Twingo occasions
  • Renault Twingo video's
Advies en informatie
  • Renault Twingo tests
  • Renault Twingo gebruikersreviews
  • Renault Twingo index
Renault Twingo RS - Op de Rollenbank

Renault Twingo RS - Op de Rollenbank

De producten van Renault Sport zijn op onze rollenbank in alle soorten en maten op de proef...

Lees meer
 

Renault Twingo reviews

  • Review
    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Night & Day (2011)

    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Night &...

    • 24 december 2020
  • Review
    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Night & Day (2012)

    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Night &...

    • 6 november 2019
  • Review
    Renault Twingo 1.2 16V Dynamique (2011)

    Renault Twingo 1.2 16V Dynamique (2011)

    • 16 juli 2019
  • Review
    Renault Twingo RS (2010)

    Renault Twingo RS (2010)

    2
    • 1 februari 2019
  • Review
    Renault Twingo GT TCE (2009)

    Renault Twingo GT TCE (2009)

    29
    • 31 januari 2019
  • Review
    Renault Twingo 1.2 Authentique (2008)

    Renault Twingo 1.2 Authentique (2008)

    3
    • 13 augustus 2018
  • Review
    Renault Twingo 1.2 Authentique (2008)

    Renault Twingo 1.2 Authentique (2008)

    4
    • 18 juni 2018
meer reviews
Renault Twingo - Occasion Aankoopadvies

Renault Twingo - Occasion Aankoopadvies

80

De tweede generatie Twingo oogt bij lange na niet zo leuk als zijn illustere voorganger. Toch...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Renault Twingo Electric vs. Seat Mii Electric - Dubbeltest

    Renault Twingo Electric vs. Seat Mii Electric...

    • 15 januari 2021
  • Review
    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Night & Day (2011)

    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Night &...

    • 24 december 2020
  • Review
    Renault Twingo (2012)

    Renault Twingo (2012)

    2
    • 1 november 2020
  • Autonieuws
    Renault vervangt TCe 100 voor TCe 90 GPF

    Renault vervangt TCe 100 voor TCe 90 GPF

    32
    • 29 oktober 2020
  • Renault Twingo Electric - Rij-impressie

    Renault Twingo Electric - Rij-impressie

    • 26 oktober 2020
  • Autonieuws
    Back to Basics: Renault Twingo Electric

    Back to Basics: Renault Twingo Electric

    48
    • 24 oktober 2020
  • Renault Twingo 1.5 dCi - 2012 – 481.581 km - Klokje Rond

    Renault Twingo 1.5 dCi - 2012 – 481.581...

    • 21 september 2020
Merk
Merk
  • Renault Twingo Electric vs. Seat Mii Electric - Dubbeltest

    Renault Twingo Electric vs. Seat Mii Electric...

    • 15 januari 2021
  • Review
    Renault Clio Hybrid 140 E-TECH (2021)

    Renault Clio Hybrid 140 E-TECH (2021)

    1
    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    Stille hint: nieuw Renault-logo op 5 Prototype

    Stille hint: nieuw Renault-logo op 5 Prototype

    11
    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    Renault Mobilize: nieuwe mobiliteitsdiensten

    Renault Mobilize: nieuwe mobiliteitsdiensten

    6
    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    Renault 5 Prototype: R5 keert terug!

    Renault 5 Prototype: R5 keert terug!

    125
    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    Groupe Renault: nieuwe modellen en nieuwe focus

    Groupe Renault: nieuwe modellen en nieuwe...

    24
    • 14 januari 2021
  • Review
    Renault Captur TCe 130 Edition One (2020)

    Renault Captur TCe 130 Edition One (2020)

    3
    • 13 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep