Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Night Day (2011)

autoreview

Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Night  Day (2011)

Signalement

UitvoeringTwingo 1.5 dCi ECO2 Night & Day
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst118.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Sta nu op 118.000km

  • 118.000 km

Eindelijk m'n Twingo. Na ruim 1.5 jaar met veel plezier en comfort in m'n Passat te hebben gereden, begon deze zeer veel geld te kosten aan onderhoud (koppeling, distributie, schijven/blokken, 2 aandrijfassen en een grote beurt tegelijkertijd, goed voor meer dan 3.500 euro onderhoud). Dit heb ik uiteraard niet uit laten voeren, ik heb 'm ingeruild. Gezien ik van de 50.000kmpj ongeveer 40.000km alleen rijd, was de keuze voor een spaardiesel niet zo moeilijk. Ik werd door een collega geattendeerd op de Twingo. Wat een goed karretje. Ik wilde uiteraard een zuinige auto, en ondanks dat de auto klein is moest er wel wat in kunnen, ofwel de auto moest een flexibel interieur hebben. O.a. daarom gekozen voor de Night & Day, waar standaard de afzonderlijk verschuifbare achterstoelen in zitten. De eerste dagen moest ik wel even wennen omdat ik de auto toch wel erg stug geveerd vond. Nu komt dat vast doordat ik die weeëg geveerde Passat gewend was. De Twingo stuurt erg volwassen voor zo'n compacte auto. Sterker nog, hij ligt echt prima op de weg, ook bij vlot genomen bochten. Het onderstel geeft je veel vertrouwen. Ivm de veiligheid heb ik mijn auto met ESP genomen. De motor is echt helemaal top. Ik rijd 'm netjes in, en sinds tellerstand 1500 mag ik meer dan 2250 toeren maken. Je merkt echt dat ie nu goed loskomt. De auto is erg vlot met deze motor. Als je 100km/h rijdt en je wil naar de 120, ff het gaspedaal in en hij zoeft er vandoor. Bij 100km'h maakt ie 2000 toeren, bij 120km/h ongeveer 2500. Daarnaast issie heerlijk zuinig. Tot nu toe rijd ik ongeveer 1:26. Toegegeven, ik rijd veel snelweg, veel met cruise control en doe wel een beetje m'n best. (met m'n Passat reed ik gemiddeld 1:17, fabrieksopgave 1:16,9, en met onze andere auto rijd ik gemiddeld 1:15, fabrieksopgave 1:14,7). Ruimte binnenin is ook top. Eerste weekend al op pad geweest met een rolstoel in de koffer (rechtop), m'n zoon van 1.5 op de achterbank in z'n kinderstoel, buggy voor zijn voeten en ik en m'n vrouw voorin. Ging echt perfect. Voorstoelen zijn wel wat kort voor mij, maar goed, daar is helaas het segment ook naar.

Per saldo wil ik gewoon een stuk goedkoper autorijden, en zonder wegenbelasting, een stuk lager verbruik, voorlopig weinig onderhoudskosten en een lage verzekeringspremie gaat dat aardig goed.

Heb ik dan niks te klagen over deze auto? Jazeker wel. Het tanken vind ik tot nu toe echt een ramp. De tank wil namelijk niet vol. Ik tank echt extreem langzaam, vulpistool verder erin, minder ver erin, wat ik ook doe, meestal krijg ik de tank niet vol. Laatste keer tanken sloeg het pistool echt 10x af, kreeg er met moeite 10 liter in terwijl er zeker 15 tot 20 liter in had moeten gaan. Heb hier al contact over met de dealer, ben benieuwd of ze er wat aan kunnen doen.

17-01-12: De auto staat nu bijna op 20.000km. Gemiddeld verbruik nu 4.38l op 100km. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de laatste 4000km flink heb doorgereden. Tot de 15.000km zat ik op 4,3l op 100km. Ik was voor het tankprobleem naar de Renault dealer gegaan, de werkplaatsreceptionist ging ff de auto aftanken, niks aan het handje. Ik snap er niks meer van. Sindsdien op 1x na ook geen problemen meer gehad met tanken. Problemen? Echte problemen niet, maar wel m.i. franse autokuurtjes: display radio viel ineens uit. Volgende dag werkte deze weer. Airbagfailure, motor uit en motor aan en de foutmelding was weg. Idem voor de cruise control die er een keer spontaan mee stopte. Motor uit, motor aan, en de cruise control werkte weer. Al met al niet rampzalig, al hoop je toch dat met een nieuwe auto dit soort dingen niet gebeuren. Over een paar weken op wintersport al dan niet met dakkoffer, ben benieuwd hoe dat gaat!

Ruim 1 jaar en 2 wintersporten en 29.000km verder, staat de teller totaal op 48.000km. Inmiddels werk ik in de plaats waar we wonen, dus ík gebruik de auto niet meer voor woon-werk (ik gebruik de fiets). Mijn vrouw gaat er nog een 3 dagen per week mee naar haar werk. Onze tweede auto hebben we inmiddels daarom ook weggedaan.

Wintersport ging echt supergoed met de Twingo! Wel alle bagage bij vrienden in de auto die toch met z'n 2 reden en een grote auto hebben, en wij met z'n 4'en (vrouw, en 2 jongens van 3jr en 1.5 jr). Cruise control op 140km/h en 1:20 heen en terug naar Oostenrijk/Zwitserland. Leuk detail is dat eenmaal op de locatie aangekomen er een stijl weggetje met ijs en sneeuw omhoog was. Voor mij 2 Audi quattro's omhoog, daarna wij, allen geen centje pijn. Daarna een Chrysler Voyager, die kwam niet boven, daarna een Mitubishi Carisma, kwam ook niet boven... Kan uiteraard aan de kwaliteit van hun banden/bestuurder liggen, maar ik vond het toch wel grappig dat onze boodschappenwagen er geen moeite mee had.

30.000km beurt was rond de 300 euro. Ik verwacht dat we eind 2013 op 60.000km staan, en dan hebben we dit jaar ongeveer 20.000km gereden.

Auto is tot nu toe echt top, heeft ons nog nooit laten staan. Verbruik is rond de 1:20 bij kortere stukken tot 1:23 op langere stukken.

Ondanks het hoge koppel voor zo'n kleine auto zijn m'n banden ook nog in prima staat. Heb al wel 2 winters op winterbanden gereden, maar ik verwacht bij de 60.000km nog geen banden te vervangen. Ik denk pas als we richting de 90.000km gaan, op z'n vroegst.

15-03-2015 update: we staan nu op bijna 88.000km. Zowel de winterbanden als de zomerbanden zitten nog op 5 a 6 mm profiel! Oftewel, daar kan ik nog met gemak een jaar mee door. De 60.000km beurt heeft ie er een tijdje terug al op zitten, was 400e bij de Renault-dealer. Wel een hoop geld voor een beurt voor een a-segmenter. Maar als je meeneemt dat dit voor 30.0000km is valt het ook wel weer mee. Tevens heb ik nog een lekke airco condensor gehad. Doen ze schijnbaar allemaal. Gelukkig nog stevig coulance gehad waardoor de schade slechts enkele honderden euro's was (anders rond de 1200!!!). Voor de 90.000km beurt ga ik straks voor het eerst naar de universeel ipv de dealer. Ik hoop voor max. 500e klaar te zijn, incl. schijven/blokken voor (als die vervangen moeten worden tenminste). Als we het redden voor dat bedrag heeft de auto tot op heden een 1,8 cent per km aan onderhoud gekost. Veel goedkoper kan je niet rijden denk ik. Auto doet het verder nog super. Recent wel nagedacht om 'm in te ruilen, maar we blijven toch nog maar 1 of 2 jaar rijden, en dan wil ik 'm inruilen op een Clio estate of Megane estate diesel. De enige reden waarom ik graag een andere auto wil is de ruimte. De auto doet het verder super, we zijn er 3x mee op wintersport en diverse keren mee op zomervakantie geweest met dakkoffer (2 kids!). Verbruik blijft zo rond de 1:20 (als mijn vrouw rijdt) en 1:23/24 (als ik rijd).

Inmiddels staan we op 118.000km. Onderhoud via James Autoservice (van Riel Breda) bevalt echt super! Ik was bij de 90.000km beurt 400 euro kwijt, incl. remblokken voor. Tevens nog de voorbandjes vervangen in het voorjaar. Voor afgelopen winter een setje gebruikte Klebers via een vriend gekregen. Zit nu op ongeveer 1,5 cent per km aan onderhoud. Binnen enkele weken gaat ie voor de 120.000km beurt. Tevens gaat de auto binnen nu en enkele maanden verkocht worden. We hebben een Renault Kadjar besteld. De Twingo heeft het super gedaan afgelopen 5 jaar. We zijn er 5x mee op wintersport geweest, en een aantal keer in het voorjaar/zomer mee op vakantie geweest. Riant is anders, maar heel eerlijk: als je niet teveel zooi meeneemt kan het prima (met dakkoffer he). Ik ben ook erg blij dat de volgende auto weer een Renault wordt. Als we met de Kadjar wat km's hebben gemaakt zal ik daar ook een review van schrijven.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Twingo

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens