Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Night Day (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Twingo 1.5 dCi ECO2 Night Day |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 141.100 km |
KM-stand laatst | 293.000 km |
Twingo opgehaald bij de dealer
- 141.100 km
8 januari 2015, 141100Km
Na ruim 2 jaar in mijn Volkswagen Lupo 3L rondgereden te hebben werd het tijd voor een andere auto. De Lupo kwam uit 2001 en had inmiddels al 273000 km op de teller staan. Als ik de geleerden mag geloven heeft 80% van de geïmporteerde Lupo's een teruggedraaide teller dus zal het wagentje misschien in werkelijkheid ruim 300.000 km gereden hebben maar dat blijft gissen.
Omdat Volkswagen geen andere kleine zuinige diesels maakt (De Polo vind ik toch wat groot en nog vrij prijzig) heb ik mijn oog laten vallen op een Twingo 1.5 DCI night & day uit 2011. Dit is een model met mooie zwarte bekleding (werkelijk in nieuw staat), mistlampen, 2 losse achterstoelen. Airco, leren stuur, hoogte verstelbare bestuurdersstoel, en nog wat leuke opties. Heel wat meer luxe dan ik in de Lupo gewend was. De Twingo heeft nu 141.100 km op de teller staan wat eigenlijk iets meer is dan ik in eerste instantie in gedachte had. Omdat de auto echter in zo'n nette staat was en de prijs dermate gunstig, ben ik toch overstag gegaan en heb ik de auto gekocht. Ik verwacht het komende jaar minstens 40.000 km te rijden dus verwacht ik een review te schrijven van een Twingo 1.5 DCI met de meeste kilometers. De eerste rit van de dealer naar huis (ongeveer 80km) is mij niet tegen gevallen. De trilling die er tijdens de proefrit nog in zat, had de garage er goed uitgehaald. De auto rijdt met 120 km/h heerlijk gladjes over de snelweg. Ik heb het gevoel alsof ik in een splinternieuwe auto rij. Met Windkracht 7/8 was er wel wat windgeruis en was hij ook wel wat zijwind gevoelig maar dat lijkt me logisch toch? De komende tijd zal ik jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen m.b.t. verbruik, reparaties ed.
Ruim 7000 Km verder
- 148.507 km
3 maart 2015, 148507Km.
Gemiddeld verbruik 4.6 l/100km = 1 op 21,7 (Zie ook de verbruiksmonitor)
Pluspunten:
• Geruisloze pittige motor
• Goede wegligging bij bochtige wegen
• Op de snelweg ligt het stuur zeer rustig in de hand (geen trillingen) en kun je bij rechtuit rijden het stuur gewoon loslaten
• Betrouwbare auto
• 2 losse achterstoelen die vanuit de kofferruimte in een handomdraai te verschuiven zijn om de kofferruimte te vergroten. Super handig
Minpunten:
• Stuur staat iets te ver van de bestuurder af of de beenruimte naar de pedalen is wat kort
• Rugleuning mist wat lendesteun
Onderhoud:
• APK keuring op 18-2 bij ongeveer 146000 km bij lokale Renault garage.
- Remwerking was niet helemaal gelijkmatig, moest gangbaar gemaakt worden
- Nummerplaat lampje defect
- Defecte ruitensproeierpomp vervangen
Samenvatting
• Een heerlijke auto!
28000 km verder
- 169.000 km
21 Juli 2015, 169000km
Gemiddeld verbruik 4,47 l/100km = 1 op 22,4 (Zie verbruiksmonitor)
Pluspunten
- Auto nog steeds betrouwbaar
- In de zomermaanden 30+ kan de airco het lekker koel houden
Neutraal:
- Brandstof verbruik
minpunten:
- Geen extra t.o.v. de vorige review
Onderhoud:
- Omdat de distributieriem bij 160000 km vervangen had moeten worden, heb ik toch maar besloten dit te laten doen inclusief grote beurt bij de lokale Renault garage. Er waren geen bijzonderheden. Totale kosten 730 Euro
Samenvatting:
Heerlijke auto!
Ruim 12000 km verder
- 181.300 km
Auto rijdt nog steeds super.
Remschoenen bleven ook met de nieuwe remschoenen opnieuw regelmatig een beetje kleven na een nacht op de handrem gestaan te hebben. De garage heeft (hopelijk) voor 58,- euro het euvel verholpen.
Een jaar verder
- 195.875 km
De Twingo heb ik nu ongeveer een jaar in mijn bezit. Ik heb bijna 55.000 km met de auto gereden en geen noemenswaardige problemen ervaren. Het is een super fijne auto die ik voorlopig nog niet kwijt wil. Op naar de 250.000 km!
Bijna 24000 km verder
- 219.853 km
De Twingo bevalt nog steeds heel goed!
De enige storing buiten de onderhoudsbeurt was een storingslampje (Stop & Steeksleutel) onderweg naar Italie. Volgens de ANWB konden we wel rustig verder rijden tot een garage. In Oostenrijk hebben ze de inspuiting opnieuw geprogrammeerd waarna de storing verholpen was. Kosten waren 90,= Euro.
Ruim 37.000km verder
- 257.361 km
De Twingo rijdt nog steeds probleemloos. Vol vertrouwen naar de APK plus onderhoudsbeurt bij de merkdealer. Het resultaat viel tegen.
-2 nieuwe schokdempers voor
-Veerpootlagers vervangen
-1 Fusee kogel
-Achterlampje
-Massa probleempje verholpen in de achterverlichting
-Roestige remleiding vervangen
-Rubber koppelingspedaal
-Spoorstang vervangen
-Auto uitgelijnd
-Olie + Alle filters vervangen
Kosten 1300,=
Even slikken en verder maar weer. op weg naar de 300.000 km verwacht ik dit jaar weer probleemloos ter rijden.
Bijna 36000 km verder
- 293.000 km
Bijna 300.000 op de teller en het karretje rijdt nog altijd super!
Helaas in december een dynamo spanrol moeten vervangen wat blijkbaar een hele klus was. De auto maakte een soort sissend geluid. Met de klus is direct ook de multiriem vervangen en was ik inclusief nieuwe interieur matjes voor 560,= klaar. Toch best weer een hoop geld. Maar goed dat hoort er toch een beetje bij geloof ik.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.