Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Night Day (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Twingo 1.5 dCi ECO2 Night & Day |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 17.000 km |
Twingo Eco diesel
- 8.500 km
Eindelijk eens de tijd genomen om een verslag te maken van mijn Twingo diesel.
Reden van aanschaf :
Wilde graag goedkoper rijden (dat is wat ik mijn vriendin vertelde)
Maar ik wissel nogal vaak van auto en was een beetje uitgekeken op mijn Ford Fusion (wie niet...)
Ik had nog nooit in een diesel gereden en omdat nu bij de Twingo een belastingvrije diesel beschikbaar was, heb ik de stap gezet.
Heb een leuke Twingo geconfigureerd bij de dealer (panoramadak, climate control, esp/asr etc), bestelling geplaatst en het lange wachten kon beginnen.
Het rijden ;
De aflevering was eindelijk daar (5 maanden gewacht...) en mijn eerste kilometers met een diesel waren een feit.
Was even wennen in het begin, maar wat trekt dat hard op. Mocht de eerste paar duizend kilometer niet boven de 2000tpm komen, maar dan rijdt je al ruim 120, dus dat was niet zo'n probleem.
Ik had al snel besloten om de auto te laten chippen (althans, het motormanagement laten updaten). Het resultaat was ruim 110pk en 270Nm (volgens diverse metingen).
Nu kon de pret pas echt beginnen.
Heerlijk om op de snelweg af en toe andere weggebruikers je achterkant te laten zien.
Het chippen zou geen nadelige uitwerking op je verbruik hebben, maar dat is alleen maar het geval als je op dezelfde manier als voorheen zou blijven rijden... En daarvoor heb ik hem natuurlijk niet laten chippen!!!
Momenteel zit ik gedurende 8000km op ca. 1:20.
Verder moet ik zeggen dat de stoelen voor mij prima voldoen, maar dat is erg persoonlijk natuurlijk.
De auto :
Ik heb 2 meiden die ook af en toe in de auto mee moeten, dus heb ik voor afzondelijke achterstoelen gekozen. IDEAAL (met wat minpuntjes, later meer)
En ik wilde perse het panoramadak, omdat ik in 2004 aan het begin van de ontwikkeling heb gestaan van dit dak.
ESP en ASR erin gezien het hoge motorkoppel (vooral omdat ik al bij bestelling wist dat ik hem zou laten opvoeren) en wat klapzakken rondom voor als het mis gaat.
Climate control vind ik tegenwoordig een must. Ondanks dat ik praktisch altijd met dak open rijd, is het heerlijk dat de temperatuur in te stellen is en constant gehouden wordt.
Verder meteen setje winterbanden op velg erbij gedaan. Niet echt nodig gehad afgelopen winter, maar ik ben er klaar voor.
De minpunten :
Je merkt en ziet dat je in een auto van de goedkoopste catagorie rijdt.
Veel staaldelen bloot, scharnieren niet afgedekt, alles voelt een beetje popperig aan.
Vooral de radio is een beetje een misser. Op het dashboard zitten roosters met daaronder dummy-tweeters. Dus totaal niet functioneel. Verder is het volume van de radio in combinatie met de kwaliteit van de speakers absoluut ontoereikend om op snelwegniveau fatsoenlijk geluid weer te geven.
Upgrade van de speakers staat in de planning. Upgrade van de radio weet ik nog niet. Dan ben ik de weergave van de radio op het centrale scherm kwijt en waarschijnlijk ook de stuurbediening.
Veel geluid komt ook uit de "kofferbak" (je kunt er geen koffer in kwijt, maar vooruit).
Er is absoluut geen dempingsmateriaal toegepast (kun je ook niet verwachten voor die prijs) en omdat ik losse stoelen heb, kan het geluid vrijelijk het interieur binnenkomen.
Conclusie (voorlopig) :
Al met al een leuke auto waarmee je prima voor de dag kunt komen.
Het is wel een typische vrouwenauto (sorry dames...). Zowel qua uitstraling als gebruik.
Verder heerlijk zuinig (gezien mijn rijstijl)
en natuurlijk voorlopig geen houderschapsbelasting.
Ook zeer geschikt voor langere afstanden op de snelweg : Gewoon cruise control op 130 en karren maar.
De meiden vermaken zich prima achterin en voor dagelijks gebruik is de ruimte in de achterbak toereikend.
Ik ben nog niet naar de garage geweest voor onderhoud of problemen, dus kan ik daar nog niets over vertellen.
Waarderingen :
Comfort 3 sterren : Niet echt stil (wind geruis + geluid uit kofferbak) maar wel heerlijk laag toerental op de snelweg.
Prestaties 5 sterren : Heb hem vrijwel direct na aflevering laten chippen, dus ik kan niet vergelijken met een originele. Maar nu vind ik ze zeer indrukwekkend (voor zo'n klein en goedkoop wagentje)
Betrouwbaarheid 3 sterren : Kan ik nu nog niets zinnigs over zeggen.
Gebruikskosten 5 sterren :Tsja, zuinig, op diesel, geen houderschapsbelasting, nog geen beuren gehad, dus enkel brandstofkosten gehad.
Afscheid
- 17.000 km
Eerder dan gepland toch afscheid genomen van de Twingo.
Ik kreg de mogelijkheid om de Twingo om te ruilen tegen een Volvo V50 2.4 automaat uit 2005.
Niet echt een verstandige beslissing, maar dat is auto's kopen nooit.
Enkele verklaringen zouden kunnen zijn :
- straks moet ik wegenbelasting betalen voor mijn Twingo diesel.
- Ik rij slechts 12000 per jaar
- Al 2 keer roetfilter moeten laten schoonbranden omdat ik te korte afstanden rijd.
- Een Volvo veel ruimte heeft en achterportieren
- De Volvo een automaat heeft
- De Volvo een lederen interieur heeft ( en niet deprimered zwart, maar mooi licht grijs)
Je hoort het, verklaringen genoeg!
Maar wat deed de eerste keer tanken met de Volvo pijn : 100 euro en een verbruik van 1:9...
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.