Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Night Day (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Twingo 1.5 dCi ECO2 Night Day |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 10.000 km |
begin bij begin
- 915 km
Mijn Twingo is nu bijna klaar met zijn eerste 1000 kilometer. Gekocht voor dagelijks gebruik en met een gepland gebruik van ongeveer 300 kilometer per dag is de keuze binnen dit segment wel te verklaren. Voor zijn afmetingen en gewicht is de 1.5 dci vierpitter met turbo een fijne motor keuze, die lekker mee kan komen op de snelweg. Hoofdzakelijk zullen de 300 kilometer zich ook op de snelweg zich afspelen. De afgelopen week hebben we heel wat storm en regen gezien en ik moet zeggen natuurlijk is het wel sturen, maar dat was in de espace niet veel anders. Door de lagere zit is het wel wennen dat je in de spray van met name vrachtwagens, heel snel, heel veel minder ziet. Veel van de noodzakelijkheden, voor mij althans, zijn aan boord van mijn twingo en met name de cruise control is echt een meerwaarde. Het schakelen is in meerdere opzichten wennen om dat de Espace zich automatisch liet schakelen. Toch leer je weer snel en hoewel de schakel momenten wat vreemd liggen ben ik er snel mee weg. Het rijgedrag is zonder meer goed te noemen en bij een prettig omwentelingsnelheid tussen de 2000 en 2400 toeren, spelen zich alle wettelijk toegestane snelheden zich af, in de vijfde versnelling, die als een soort overdrive fungeert. De wat steile achterzijde is makkelijk schoon te houden met de achter wisser en met de knoeperts van buiten spiegels (zeker in verhouding met de scheerspiegeltjes van de espace) maakt het zicht naar achteren meer dan voldoende. In de stad laat hij zich ook niet echt van de wijs brengen en ontwikkeld zich als een pittige verkeerslicht racer. Zeker op die momenten fluit de turbo eea met gezwinde spoed op snelheid en is er eigenlijk niks truttig aan deze Twingo.
Dat alles is gedaan om het verbruik laag te houden zie terug in het schakelschema en de afwezigheid van alle niet noodzakelijke handigheidjes zoals handgrepen boven de deuren met jas haakjes. Dus zelf maar een jashaak gekocht voor aan de hoofdsteunen. Ook aan geluidsdemping is eea achterwege gebleven en dat is aan de achterzijde wel te horen, maar storend heb ik het niet ervaren. Dit komt ook wel door de fijne geluid installatie die van voldoende kwaliteit is. Kortom de eerste kilometers zijn naar volle tevredenheid verlopen en ik ben er dan ook meer dan tevreden over. Je kunt geen appels en peren vergelijken en vergelijk ik de deze twingo ook niet met de espace. Maar inzekere zin doen ze echt niet voor elkaar onder, met dien verstande dat, het prijskaartje van alleen het bezit van de espace, het bezit EN gebruik van de twingo geheel dekt. En dat maakt het dat ik nu een stuk ontspannender aan de diesel pomp sta, in de wetenschap dat deze tankbeurt niet hoger kan zijn dan de reserve stand van de espace! Op naar de volgende 1000 kilometer en dan hoort u weer van mij.
Trossen Los!
- 1.500 km
de inrij kilometers zitten er op, het mag dus allemaal wel wat vlotter. Ik kom er wel achter dat het toeren gebied waar je op aan het inrijden bent ook wel gewoon lekker uit de voeten kan. Dus veel zal er voor mij niet wijzigen. wat wel is gewijzigd is het brandstof verbruik wat nu gezakt is naar een een beschaafd 1:22,4 gecombineerd verbruik. En dat is zeker een mooi gemiddelde. Vanaf volgende week gaat de "echte"werkweek weer beginnen en komen de snelweg km er met ras tempo op de teller. Ik ben erg benieuwd Verder geen enkele wan-klank te melden dus volgende update zal bij 10.000 zijn.
stand van zaken
- 10.000 km
Als beloofd een update na 10.00 km's. De kilometers zijn hoofdzakelijk woon/werk en spelen zich veelal op de snelweg af. Dan is de keuze van het hebben van een cruise control echt een aanrader. Vanuit de Espace was ik al zeer te spreken over de cruise control bediening en ook bij de Twingo werkt dit feilloos en handig met de bediening op het stuur. De armsteunin over de handrem was een gelukkige keuze op de afstanden die ik per dag rij. Het zit comfort is voldoende. Alles is vanuit de bestuurderstoel oet te overzien en te bedienen. Ook in de barre winterse omstandigheden kwam de Twingo als een echte diesel tot leven. Geen enkel problemen te melden. De keuze van de 1.5 motor in deze relatief lichte auto is echt een schot in de roos en hierdoor komt de Twingo gewoon soepel mee op de snelweg en ook op de 130 kilometer stukken!! de tussensprinten 80/120 zijn geen enkel probleem, ook niet in de cruis controle stand. De soepele turbo fluit eea heel vlot weer naar de 120/130. Nu alles een beetje in gelopen is op elkaar, laat de versnelling bak als een mes in de warme boter van de een versnelling in de andere schakelen. De besturing is behoorlijk direct en dat was even wennen. Is er niet iets te klagen? eigenlijk zeer weinig of het moet zijn het enigszins afwijkende schakelschema, maar dat is echt een kwestie van wennen. Ook de typische deur handels van de Twingo hadden wel een update mogen heben naar iets handelbare versies, maar dat is een keuze die je vooraf maakt dus is niks om over te klagen.
Wel een Tip: We hebben de versie met de zg stoelen achterin en zijn onafhankelijk van elkaar naar voor en naar achter te schuiven of op te klappen. Dat maakt de indeling voor ruimte echt heel prettig.
En Ja dan komt er toch een verbeter punt. Door de dynamische gebruiks mogelijkheden van de achterbankjes zou een makkelijk verwijderbare hoedenplank eigenlijk wel een hele hulp zijn. Het huidige klik systeem is nu niet echt een handig systeem. Het doet en ziet er allemaal erg breekbaar uit.
Op naar de 15.000 waar een check staat gepland, want een echte onderhoudsbeurt is nog 20.000 km ver weg op zich een feest!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren