Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2011)

autoreview

Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2011)

Signalement

UitvoeringTwingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst34.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Waar een kleine auto groot in kan zijn

  • 100 km

Inleiding

Het is oktober 2010, we rijden een mooi licht blauwe punto 1.4 benzine. Fijne auto en in ons geval full option. Echter we rijden veel, te veel voor deze benzine stoker. In een advertentie lees ik dat renault met een Twingo diesel komt waarbij je vrijstelling hebt van BPM en wegenbelasting. Dit lijkt me wel wat en we gaan naar autobedrijf Strijbosch in Oostrum gem Venray. De ontvangst is hartelijk de koffie goed en al snel weten we wat er mogelijk is. Helaas is er echter nog geen Twingo met de 1.5DCI beschikbaar in Nederland. Maar een proefrit in een andere Twingo is geen probleem, en om aan de 1.5DCI te proefen kunnen we ook een megane mee krijgen. Natuurlijk is de configuratie in de megane wat anders, maar omdat er simpelweg nog niet één Twingo 1.5DCI in Nederland te verkrijgen is geeft het wel een prima beeld.

Autobedrijf Strijbosch doet het goed, en in het tweede gesprek is de deal gesloten. Het wordt een mooie 1.5DCI in de dynamique uitvoering.
Het is een witte geworden die in combinatie met de zwartaccenten erg sportief oogt. Een paar extra's zoals leren stuur in combinatie met cruise control, getinte achterruiten met de mooie achterspoiler, een middenarm steun, striping en een RVS sierstuk op de uitlaat maakt hem af. Totaal bruto € 13.600,-
Voor een auto die standaart al voorzien is van airco, electrische ramen en spiegels die ook nog eens verwamt zijn, mistlampen, een toerenteller die stoer in het midden achter het stuur huist, twee los van elkaar te verschuiven achterstoelen met kopsteunen en centrale bediening op afstand is het allemaal goed voor elkaar. En het mooiste is dat bij die prijs een erg potente 1.5 liter diesel in het vooronder schuilt met 85pk en maar liefst 200NM koppel die al bij 1750 toeren beschikbaar zijn!

Rijervaring

Na slechts 100km rijden kun je nog weinig zeggen over de auto, sterker nog, het zou nergens op slaan om daar nu al iets over te vertellen. Geadviseerd wordt om de eerste 1500km niet boven de 2500 toeren te komen, en dat het maximale vermogen pas na zo'n 6000km rijden beschikbaar is. Toch alvast een paar kleine zaken die mij zijn opgevallen. Schakelen gaat boven verwachting goed. Hij klikt lekker van de ene in de andere versnelling. Na 8000km geroerd te hebben in de versnellingsbak van een renault scenic uit 2002 een bijzondere verademing. De auto ligt prima op de weg en is voor zover mogelijk nu al te concluderen prettig geveerd. 2500 toeren draaien op de snelweg betekend dat je zo'n 120 km per uur rijdt. De motor hoor je nauwelijks, het is het windgeruis wat je hoort. Of dit storend is kan ik nog niet zeggen, dat schrijf ik wel op in de update als ik aanzienlijk meer kilometers heb gereden.

Comfort en ruimte

Voor de kleinste telg uit de renault reeks vind ik hem opvallend ruim. Mijn zoon van 1.68 meter kan prima achterin zitten. Dit is zeker te wijten aan de mogelijkheid om de stoelen achterin te verschuiven. Uiteraard is het zo dat als je de achterstoelen in de achterste stand zet de bagage ruimte wordt verkleind en er niet veel meer ruimte over is voor een paar winterjassen. Opbergruimte in de auto is er voldoende. Voorin zit een dashboard kast waar je de gegevens van de auto in kwijt kunt en ook nog een hele stapel CD's in kunt leggen. De portiervakken zijn ruim en ook achterin is links en rechts een ruime bak voor de achterpassasiers. Onder de middenconsole is ruimte om twee koppen koffie te plaatsen, of één kop koffie en bijvoorbeeld een kleine asbak. Daar zit tevens de aux aansluiting om bijvoorbeel een I-pod op aan te sluiten. Verder is het aangenaam vertoeven. Prima stoelen met mooie bekleding, het comfort van de middenarmsteun, het leuke dashboard wat door de mooie stiknaad over het koepeltje wat extra's geeft. Prima. Zijn er ook mindere zaken. De Twingo is onze tweede auto. We rijden er een Saab 9-3 Cabrio met een 2.0 liter hp motor naast. Niet te vergelijken natuurlijk, en dat moet je ook niet willen. Maar om dan toch iets te zeuren. De stengels voor de ruitenwisser en bediening van de lampen vind ik dat het net niet is. Je merk dat hier bewust is gekozen voor goedkopere materialen. In de duurder renault's zoals de Laguna zie je dat daar overigens wel voor betere materialen is gekozen. Maar nu ben ik echt aan het zeuren, want er is niet één concurrent die een vier cylinder diesel met toch aardig wat opties voor nog geen € 14.000 bruto op de markt zet!

Algeme inderuk tot nu toe.

De auto is een feest om naar te kijken (foto's volgen snel) rijdt prima, op naar de eerste 30.000km.

- UPDATE -

Still going strong,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, ik stap elke ochtend met veel plezier in onze kleine sportieve witte Twingo. Het begint al bij het uiterlijk, hij ziet er gewoon lekker stoer uit. We hebben de stickers wat hoger laten plaatsen en dat heeft hem goed gedaan. Hij rijdt lekker vlot, gaat goed door de bochten, en wat zit die auto snel op de 140km/h. Zeker als je 110km/h rijd en je wilt even inhalen zit je in know time op de 140, en nog steeds met erg weining toeren. Ook van 70 naar.....in zijn drie gaat erg vlot. Een prima diesel voor dit karretje.
Het verbruik dan. Momenteel rijd ik zo'n 1 op 20. En dat moet beter kunnen. Eén keer heb ik 1 op 24 gereden en dat klinkt al veel beter. En ook met mijn huidige tank gaat die 1 op 24 wel lukken. In het begin was het elke keer vol gas naar de 2500 toeren en weer schakelen. Dat is best fun omdat je die kracht van dat 4 pittertje voelt. Nu ik was rustiger ben met de gas zie ik dat mijn verbruik een stuk beter wordt.
Qua ruimte blijft hij mij verrassen. Met vier man erin is geen probleem door de verstelbare achterstoelen. En ook wat bredere mensen, je weet wel, iemand die te klein is gebleven....maar niet qua gewicht daardoor de juiste balans weet te vinden, hebben achterin prima ruimte omdat het twee lossen stoelen zijn.

Is dan alles oké, nou, de naden van het dashboard rond het stuur zijn niet echt mooi passend zoals ook bij de airbag van de passagierskant. En in mijn geval heb ik de pech dat mijn radio nauwelijks ontvangst heeft. Hij is daarvoor al terug geweest bij de garage. Maar heeft helaas nog niet gebaat. Komt wel goed, maar wel jammer.

Sluit ik het verhaal dan negatief af, nee hoor. Zoek je een leuke auto voor niet teveel geld, die zuinig is en ook nog eens vlot. Die als er wat meer personen inzitten nog steeds vlot is en die lekker ruim is. Dan is de Twingo op dit moment in zijn klasse uniek.

kleine update

  • 34.000 km

Nog geen jaar in bezit en toch al weer 34000km gereden. En geheel probleemloos. De motor in deze auto is fantastisch, de flexibiliteit van de auto prima. Heerlijk om zo makkelijk even de stoelen de verschuiven of op te klappen zodat je er van alles in kunt meenemen. Zelfs een salontafel van 120mtr paste erin. Weliswaar maar net aan, maar toch.

Een nadeel heeft de auto ook. Hij is Frans. En dat is toch wennen als je Duitse of Japanse degelijkheid gewent bent. Hij kraakt nu al bij het rechterportier en moet daar zeker even mee terug. Lampje van de verlichting in het dashboard is al kapot gewest en bij het maken was de monteur een ander stekkertje vergeten te bevestigen, moest i9k weer terug. Allemaal garantie, maar van die kleine dingen die ik in mijn vorige auto's nooit heb meegemaakt. Mijn vorige auto was van de zaak, een Prius. Nooit ook maar één probleem of kraakje gehad. Daarin lopen ze nog steeds mijlenver voor.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.