Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 150.000 km |
Eerste maanden ervaring Twingo Diesel
- 6.250 km
Een super karretje!
Na grote tevredenheid over onze andere auto (Twingo benzine) besloten om onze tweede auto ook in te ruilen voor een Twingo. Dit is de belastingvrije Diesel geworden. Nu in anderhalve maand met meer dan 6.000 km een goed beeld van de auto. Het rijdt geweldig. Een zeer potente motor. De auto haalt nu (met voornamelijk snelwegkm) gemiddeld 1 op 21,5. Daar hoef je niet speciaal je best voor te doen. Voor een relatief kleine en lichte auto een redelijk verbruik. We zijn er content mee. De auto heeft alle voordelen die we bij de benzineversie ook al ondervonden. Fijn weggedrag, volwassen karakter, ruim, goed zicht rondom, fijne opties (ESP en cruise control, goede audio etc). Iets minder vinden we de 3 deuren (5 is wel eens handig) en de zittingen zijn redelijk kort. Wel fijn is dat de stoel goed in hoogte te verstellen etc. Zitpositie prima. Stil (goed geïsoleerd), enig geluid komt van achter bij de wielkasten maar is niet hinderlijk.
Ook de dieselversie zorgt bij ons voor een grote glimlach. Door de kosten maar zeker ook het rijgenot. Super fijn karretje.
Problemen
Er is in het begin een lampje gaan branden van de brandstofinspuiting (verder was er niets te merken). Renault heeft nieuwe softwareversie ingeladen. Probleem opgelost.
Na eerste beurt
- 33.500 km
De 30k inmiddels gepasseerd. Beurt gehad. Auto bevalt uitstekend. Wat een heerlijk rij-ijzer blijft het. Fijne cruisecontrol, wegligging heerlijk, pittig, zuinig, goede audio, het blijft allemaal erg goed bevallen. Zijn er minpunten? Stoel vind ik niet formidabel (steun in rug / lende is matig) en het softwareprobleem is op een lange afstand nogmaals teruggekomen. Auto bleef het wel doen. Via dealer zal nog een software update plaatsvinden maar na reset is het probleem vooralsnog weg gebleven. Jammerlijk foutje maar voor de rest erg tevreden!
Korte update bij 58.000 km
- 58.000 km
Auto wordt nog steeds dagelijks gebruikt voor woon werk verkeer ca. 130 km p.d. 95% snelweg.
Rustige snelweg waardoor cruise control goed te gebruiken is en standaard op 116 staat. Verbruik daarbij ca. 1 op 23. Met winterbanden niet echt veel verschil gemerkt tov 15 inch bredere zomerbanden. Verbruik is alleen over grotere afstanden en meerdere tankbeurten te meten omdat het vullen van de tank erg afhankelijk is van hoe schuin de vloer bij het tankstation is.
Auto bevaklt prime. Geen problemen meer gehad. minpunten blijven de bolling van de rug van de stoel en de beperking van een 3 deurs. Voor de rest erg fijne auto, kan verrassend veel in en blijft een fijn karretje. Op naar de 60k beurt binnenkort.
Update bij 80.000
- 80.000 km
Na dikke anderhalf jaar en 80.000 km tijd voor korte update. Weinig nieuws overigens. Auto bevalt erg goed. Blijft heerlijk om deze diesel te rijden. Na het eerder genoemde software storinkje geen enkel probleem meer gehad. Blijkt een fijne en betrouwbare metgezel tot nu toe. Stoel / zitcomfort is wat ik iets minder waardeer en het rijgeluid dat eerder genoemd is (de motor blijft goed op achtergrond en is nooit storend). enioge minpuntje (maar dat is echt gezeur) is de bevestiging van de hoedenplank. Fijn dat ie mee omhoog gaat maar de touwtjes werken raar. Verbruik bij overwegend snelweg op CC blijft rond 1 op 22/23. De 60.000 km met diverse filters was iets duurder (425 euro ongeveer) dan de 30k beurt. De 90.000 is een kleinere beurt waar niet alle filters vervangen hoeven te worden. We tokkelen tevreden verder.
Klokje rond
- 104.000 km
Na de 90.000 km beurt (geen bijzonderheden) heeft de Twingo rond zijn tweede verjaardag de magische grens bereikt. Nu al richting de 105k. Eigenlijk niets toe te voegen. Het gaat probleemloos. Nagenoeg allemaal snelweg km. 1 op 23 ongeveer. Blijft fijn rijden. Auto is ook nog in nieuwstaat eigenlijk. Het comfort heb ik iets afgewaardeerd omdat ik het rijgeluid vanuit de achterbak soms toch wat groot vind. Met winterbanden is dat ook net wat meer maar een tikkie isolatie was beter geweest. Ook de stoel is voor mij niet top maar ik blijf erg tevreden met het rakkertje. De kosten zijn goed te overzien maar na een informatief gesprekje over inruil blijkt de waarde wel al gehalveerd. Dat is toch niet gering. Ok, de investering is niet levensgroot maar de afschrijving per jaar lukt wellicht ook met een segment hoger. De garantie is inmiddels voorbij. De eerste 100k geven geen aanleiding om niet te vertrouwen op nog een heel stel fijne km. Chapeau Renault!
Tijd voor iets nieuws
- 150.000 km
De Twingo Diesel heeft er bijna anderhalve ton opzitten.
Prima gegaan. Nul komma nul problemen. Normaal onderhoud (beurtjes netjes bijgehouden). De auto ziet er nog uit als nieuw. Erg zuinig op geweest. Enige dat de laatste tijd stoorde is de bijzonder matige zit van de stoelen (rug) en het rijgeluid dat toch wel fors is. Ook de stoelen van de nieuwe Clio zijn niet aan mij besteed anders had het ook zomaar een nieuwe Renault kunnen zijn omdat ik over de dealer erg tevreden ben. De afschrijving kwam neer op zo'n 3000 per jaar. We rijden nu verder in een nieuwe a segmenter benzine. Al met al erg tevren over de Twingo.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.