Renault Twingo 1.5 dCi Dynamique (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 140.000 km |
De eerste kilometers
- 1.200 km
Sinds twee weken zijn wij in bezit van de dieseluitvoering van de Twingo. Hiervoor reden we een Carisma; de maandlasten waren echter zo hoog dat we die de deur uit hebben gedaan. Tussen bestelling en levering hebben we een Mazda 323 uit 1987 gereden, ik hoef niet uit te leggen wat voor enorm verschil dat is met een nieuwe auto....
We hebben gekozen voor de diesel in dynamique-uitvoering. Gezien de hoeveelheid kilometers die we rijden (24000/jr) een investering die we snel terugverdienen. Ook als de mrb op een gegeven moment weer (gedeeltelijk) terugkomt blijft het voordeliger. Van de collection-uitvoering waren we niet echt weg, we vragen ons af hoelang die stickers mooi blijven. Daarnaast wilden we cruise control en verstelbare achterstoelen en dan is de keuze voor de dynamique makkelijk. Daar horen ook mistlampen bij, wat mij betreft de meest zinloze optie.
Tja, wat valt er te zeggen na twee weken rijden... allereerst dat de eerste tankbeurt ons niet tegenviel. Het verbruik ligt op 1:24,4. Dit onder voorbehoud, want mijn vrouw wist niet of ze goed afgetankt had. Verder rijdt de diesel bijzonder soepel, een stuk lekkerder dan de 1.2 benzinemotor waarmee we proefgereden hadden. De versnellingen zijn vrij lang, 80km/h kan maar net in de vijfde versnelling. Ook de radiobediening aan het stuur is prettig. De binnenruimte valt erg mee voor zo'n relatief kleine auto. Vergelijk dat maar eens met de drieling met hun minuscule kofferbakje... Even een achterstoel neerklappen en je kan meer boodschappen meenemen dan je kan dragen.
Nadelen zijn er natuurlijk ook. Persoonlijk vind ik de stoelen niet erg lekker zitten; de zitting is erg kort. Ook het zicht naar linksachter bij een inhaalactie kan beter, de middenstijl is vrij fors en bevindt zich direct naast de hoofdsteun. De kleur wit die we gekozen hebben is mooi, zolang je auto schoon is. Dat was die ongeveer 8 uur lang... Ook is de auto wat springerig op slecht wegdek en zou de rechtuitstabiliteit op snelwegen wat beter mogen.
Lange ritten zijn geen straf!
- 3.400 km
Intussen zijn we een maand verder en rijden we stiekem meer dan we gedacht hadden. In dit tempo komen we op 40.000 km/jaar uit...
Afgelopen weekend zijn we voor het eerst een paar dagen weggeweest met de Twingo (Duitsland). We kunnen maar 1 conclusie trekken: in deze klasse een geweldige auto voor langere afstanden! De zitpositie is niet 100 procent, maar het is prima vol te houden. Op de autobahn heb ik ook eens lekker doorgetrokken (ik vind 'm nu wel ingereden) naar de 160 km/h en dan ligt de Twingo heerlijk strak op de weg. Gevoelsmatig beter dan als je 100 km/h rijdt, dan blijft de Twingo een beetje zoekerig. Ik verwachtte dat de Duitse rijstijl wel flink wat invloed zou hebben op het brandstofverbruik, maar dat valt reuze mee. Direct voor en na het weekend heb ik getankt en er kwam een verbruik van 1 op 22.1 uit en dat vind ik netjes. Het gemiddelde verbruik ligt nu boven de 1 op 23 met een uitschieter naar de 1 op 26 (onder voorbehoud).
Iemand vroeg naar het rijgeluid. Zolang het droog is, valt het erg mee met het lawaai. Als het regent (dit weekend voor het eerst in de regen gereden) hoor je duidelijk water tegen de binnenzijde van de achterwielkasten aanslaan. Het is echter niet erg hinderlijk en het was nu ook duidelijker te horen omdat de achterstoelen neergeklapt waren. Niet dat het echt nodig was; twee koffers en een tas passen precies in de kofferbak.
Conclusie tot nu toe: Een van de beste aankopen ever, heerlijke auto, relatief ruim, zuinig, ziet er goed uit, etc.
15k update
- 15.000 km
Zo, intussen zit er alweer 15000 kilometer op. Het verbruik is nu stabiel op 1:23. Her en der zie ik betere cijfers, maar meer dan dit is niet mogelijk. Er wordt veel 120/130 km/h gereden en dan hoor je de turbo flink meefluiten.
Ik heb nog geexperimenteerd met een hogere bandenspanning (zie passagiersdeur). Standje eco is 2,3 voor en 2,5 bar achter. Dat is tegen het oncomfortabele aan en ik merk bijna niks in verbruik.
Een paar nadeeltjes die na verloop van tijd opduiken.
- Allereerst de koppeling. Het kost me moeite om te schakelen zonder een schok. Geen idee of hier iets aan gedaan kan worden, wellicht zijn er meer met dit probleem.
- Ten tweede de zithouding; het lukt me niet echt om een comfortabele zit te vinden. Altijd is er wel iets wat onplezierig is. Er valt wel mee te leven, maar na een lange rit krijg ik last van mijn nek.
- Ten derde, helemaal vergeten wat dat was. Als het me te binnen schiet zal ik deze update aanpassen.
Volgende week krijgt de twingo zijn eerste beurtje. Als daar iets schokkends uit voortkomt zal ik het melden.
EDIT: het derde punt is me te binnen geschoten. Het betreft de rechtuitstabiliteit op de snelweg. Ik ben hier niet erg over te spreken. Het blijft een beetje zoekerig en dat is op lange ritten onprettig, zeker als er nog wat zijwind staat, waar a-klasse auto's nu eenmaal vrij gevoelig voor zijn. Enfin, daar valt niks aan te veranderen ben ik bang, dus daar moeten we maar mee leren leven.
52k en still going strong
- 52.000 km
Intussen zijn we een jaar verder en zeker de afgelopen weken wordt deze auto intensief gebruikt voor woon-werkverkeer. Per week komt er nu zo'n 1200 kilometer bij. Het verbruik is stabiel op 1:22,5
Ik ben nog steeds tevreden met de Twingo, al merk je toch wel dat het een wat goedkoop autootje is. Her en der ontstaan wat kraakjes in het dashboard en zo nu en dan gaat het waarschuwingslampje van de airbag aan. Ook klappert soms de achtertrein en dat vind ik wel zorgelijk. Een aandachtspuntje voor de 60k-beurt, die over acht weken zal plaatsvinden.
Daarnaast begin ik de vierde en vijfde deur te missen, zeker met gezinsuitbreiding op komst.
Voorlopig houd ik deze auto dus nog wel even. Goedkoper rijden is nog steeds moeilijk, zeker na 1 juli jl. Wel kijk ik met een scheef oog naar de Toyota Yaris full hybrid, maar dat blijft toch een hoop geld....
De ton nadert
- 97.000 km
De ton nadert, dus hij kan aangemeld worden voor klokje rond. Dat doe ik natuurlijk niet, maar een snelle blik bij de occasions laat zien dat er geen twingodiesel te koop staat met meer kilometers op zijn/haar conto.
Wat valt er verder te zeggen? Erg weinig. Bij de 90.000-beurt hoefde er alleen een band vervangen te worden. Niet omdat deze (originele) band versleten was, maar omdat er een bolling op het loopvlak zat.
Vorige week had ik een kleine aanrijding met iemand die onwel was geworden. Alles is goed afgelopen en snel wegsturen heeft erger voorkomen.
Voorlopig rijd ik nog even rond met de Twingo, alhoewel het met vrouw en twee kinderen wel wat krap is. Ook de forse wegenbelasting vanaf januari is niet iets waar ik naar uit kijk. Het drukt echter wel flink de prijs van tweedehands diesels, dus wellicht dat er begin volgend jaar een wat grotere diesel voor in de plaats komt.
Verkocht voor iets groters
- 140.000 km
Na 140.000 trouwe kilometers is het doek gevallen. Ivm de komst van een derde kind en treinen ipv auto moet er iets groters gevonden worden. Dat is uiteindelijk een Mazda Premacy geworden.
Terugkijkend ben ik nog steeds blij met de keuze voor de Twingo. De auto heeft me nooit in de steek gelaten, is zuinig en rijdt eigenlijk best prima. Waar ik me aan het einde nog het meest aan ergerde, is het gedrag over drempeltjes. Het is toch best een stuiterige auto. Daarnaast vind ik Renault erg duur met de servicebeurten; met de 'nieuwe' auto ben ik van plan meer zelf te gaan doen.
Het gaat je goed, Twingo!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.