Renault Twingo 1.2 Dynamique (2008)

autoreview

Renault Twingo 1.2 Dynamique (2008)

Signalement

UitvoeringTwingo 1.2 Dynamique
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst50.012 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een halve ton

  • 50.012 km

Ik ben geen ster in het typen van een verslag of iets dergelijks maar ik zal mijn best doen mijn ervaringen van de eerste 50.000 km op papier neer te zetten.

Aanschaf: Misschien interessant om mijn overweging te vertellen om voor de Renault Twingo te gaan. Ik heb de volgende modellen eind 2008 tegen elkaar afgewogen: Hyundai i10, Toyota Aigo en de Renault Twingo. De Toyota viel vanwege zijn interieur af, van buiten vind ik het een mooie auto maar het interieur is mij te kitscherig. De Hyundai viel af door interieur en exterieur. Teveel kieren naar mijn zin en harde plastics. Hij reed wel lekker overigens en het ontwerp kon me ook wel bekoren.

Interieur
De Renault daarentegen ziet er van binnen mooi uit, mooie materialen een fijne hoge zitpositie wat het in- en uitstappen vergemakkelijkt. Het instappen naar de achterbank kost iets meer moeite, maar mijn oma heeft zelfs eens prinsheerlijk achterin gezeten zonder noemenswaardige gevolgen :)
De opbergruimte voor persoonlijke spullen is groot, voor de bestuurder zit een handig bakje waar mijn zonnebril in ligt, zelfs in bochten waarin mijn banden piepen blijft de inhoud erin. Optimaal! De kofferruimte is voor twee personen afdoende. 3 pers met bagage kan net als de bagage van persoon nummer drie op de achterbank wordt gezet. Nadeel aan de kofferbak is dat er geen verlichting aanwezig is, ik heb daarom zelf LED binnenverlichting aangebracht.

Exterieur
Het exterieur vind ik zonder spoilertje, geblindeerde ruitjes, een inchje grotere velgen en LED dagrijverlichting (nee niet van die blauwe plakstrip kerstboomversiering) een beetje vrouwelijk. Vandaar dat ik die opties er ook op heb laten zetten, of zelf later aangebracht heb.

Motorisch
Motorisch heb ik de fout gemaakt om de 1.2 8V te kopen, oké hij is in theorie het zuinigste en heeft een mooi label, maar op de snelweg mis ik toch wel wat kracht. In de bebouwde kom helemaal nergens last van, tot de 70/80 trekt ie gewoon lekker, maar op de snelweg is de puf er wel uit. Bovendien rij je met 120 km/h bijna 4000 rpm op de toerenteller, ook niet echt zuinig. In de praktijk zal de 1.2 16V zuiniger zijn, wat minder geluid in de auto brengen (minder toeren), en fijner rijden. Ik heb enkele weken geleden de knoop dan ook doorgehakt en ben naar een tuner geggaan. Hij is bij 48740 km gechiped. Daar kan ik nog geen uitgebreide review van schrijven, ik merk dat ik meer vermogen heb, vooral op de snelweg is het te merken. De iets hogere topsnelheid (165km/h) boeit me niet echt, ik ben op de GPS ook nog niet hoger dan 159km/h geweest (gewoon om te testen of het echt haalbaar was).

Wegligging
Heerlijk, hij ligt rotsvast op de weg. Alles wordt goed doorgegeven naar mij als bestuurder. Ik lach me altijd krom bij klaverbladen op de snelweg. Ik rij vrijwel altijd 125km/h, komt er een figuur achter je aan met 140, haalt je net wel of net niet in. Niet, dan rij ik hem in de bocht weg. Wel, dan moet ik helaas op de rem. Hij communiceert enorm goed wanneer je op het randje zit, als je over het randje gaat dan krijg je onderstuur wat overigens perfect te hanteren is. Verder vind ik het heerlijk dat de auto alles doorgeeft.

Comfort
Het comfort is wat mij betreft dik in orde. De stoelen zitten heerlijk, alleen de zijdelingse steun is niet optimaal. Ik denk niet dat veel anderen hier last van zullen hebben aangezien er weinig mensen zijn die bochten met die snelheden nemen als dat ik ze neem. Comfort is persoonlijk denk ik, een gemiddelde citroënrijder zal het waarschijnlijk maar niets vinden dat de Twingo zo goed met de weg communiceert.

Onderhoud
De 30.000km beurt zonder problemen doorlopen. Ik heb geen problemen gehad, heeft me nooit laten staan. Alleen de airco werkte dit jaar niet meer, na bijvullen werk ie weer als vanouds.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.