Renault Twingo 1.2 Dynamique (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo 1.2 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 4.000 km |
KM-stand laatst | 5.500 km |
- 5.500 km
Omdat ik tijdelijk even een extra auto nodig had heb ik voor een mooi prijsje deze Twingo gedurende vier weken kunnen huren. In die periode ruim 1.500 km gereden wat toch wel een indruk heeft gegeven van de sterke en zwakke punten van dit wagentje.
Om met de goede punten te beginnen: de Twingo ziet er vooral van voren stoer en sportief uit. De rode kleur van de huurauto paste goed bij dit imago. Een ander sterk punt van de Twingo is de geluidskwaliteit van de audio-installatie; vooral als je het volume een beetje opschroeft valt de prima kwaliteit van de speakers op!
De prestaties van het 59 pk motortje vielen me niet echt tegen. Het is natuurlijk echt een klein motortje met een beperkt vermogen, maar het autootje weegt ook niet veel. Om mee te komen met het verkeer is het goed genoeg, maar als je houdt van sportief rijgedrag zul je een sterkere motor nodig hebben. Daarbij moet wel gezegd worden dat het motortje wel van zich laat horen als er wat van hem gevraagd wordt. Het geluid is echt een typisch Renault-geluidje dat me zelfs wat doet denken aan de oude Renaultjes van vroeger. Voor een liefhebber misschien een plus, maar op mij komt het wat blikkerig en goedkoop over. Daar staat tegenover dat het motortje op de snelweg rond de 110 zijn werk in betrekkelijke rust doet.
Ik had het woord ‘blikkerig’ al een keer gebruikt voor de motor, maar ook voor de portieren is het van toepassing. Het hele gevoel van degelijkheid is wat mij betreft wat ‘blikkerig’.
Het weggedrag van de auto doet soms wat zweverig aan, vooral bij hogere snelheden. Sturen gaat soepel en licht en het kleine wagentje heeft maar weinig ruimte nodig om te keren; precies wat je verwacht van een kleine stadsauto!
Hoewel de auto er op het eerste gezicht van buiten aantrekkelijk uit ziet was ik heel wat minder te spreken over het interieur. Het zal wel een kwestie van smaak zijn, maar een digitale snelheidsmeter midden op het dashboard en een toerentellertje als een bolletje achter het stuur komen op mij wat kinderachtig over. Vervelender is de zit achter het stuur. Met mijn 1,85 m moet ik de stoel toch wel een eindje naar achteren bewegen. Vervolgens moet de rugleuning een eind achterover omdat ik met mijn lengte anders niet onder de binnenspiegel door kan kijken. Het resultaat is dat je wel armen van een mensaap nodig hebt om nog bij het stuur te kunnen. Ook de stoelen zelf zijn ronduit slecht en geven absoluut geen steun in onderrug en lendenen. Ook dat deed me denken aan de Renaultjes van vroeger en dat is zeker geen compliment!
Behalve dat het stuur dus slecht bereikbaar is voor iemand van mijn lengte is de bediening van de meeste knoppen en hendels logisch en duidelijk. De versnellingspook ligt goed in de hand, maar het koppelingspedaal heeft een lange slag en een verrassend zware veer wat vooral bij file-rijden snel gaat vervelen.
Wat voor mij ook een raadsel is gebleven is hoe de achterbank kan worden opgeklapt. Het handboekje van de auto lijkt me wel duidelijk, maar als ik dat volg dan kan ik wel de zitting opklappen, maar de rugleuning kan ik vervolgens onmogelijk plat leggen als ik de voorstoel ook nog wil kunnen gebruiken….
Conclusie:
Een leuk ogend stadsautootje dat tijdens het rijden wat blikkerig aan doet en waarbij je niet te veel eisen aan het comfort moet stellen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.