Renault Twingo 1.2 Dynamique (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo 1.2 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na lang wachten heb ik dan afgelopen week mijn nieuwe Renault Twingo 1.2 60 Dynamique kunnen ophalen bij de dealer.
Gezien mijn goede ervaringen met mijn oude Twingootje was de keuze voor deze eigenlijk relatief makkelijk, maar toch heb ik van te voren veel autos proefgereden, ik noem onder andere: Citroen C1, Daihatsu Cuore, Fiat Panda, en dus de Twingo II.
Omdat ik de Twingo als laatste reed kon ik een goed vergelijk maken met de voorgaande autos, en eigenlijk was het kinderlijk eenvoudig: De nieuwe Twingo is gewoon een klasse meer dan je verwacht voor zijn prijs, veel ruimer, volwassener en beter afgewerkt dan de concurrentie. Zo was de C1 gewoon niet erg overtuigend en ’flimsy’, de Cuore in het echt te hoog en smal, en de Panda van binnen te krap en smal, en ook de afwerking overtuigde mij niet. De Fiat 500 daarentegen was een klasse beter, echt een geweldige auto met een premium gevoel, maar helaas ook een premium prijs. In principe ook niet zo’n probleem maar ik wilde dat geld op dit moment niet aan een auto besteden. De gulden middenweg was dus de Twingo.
De keuze voor de uitvoering was relatief makkelijk, de Dynamique heeft een veel sportievere uitstraling dan de Expression, de rest van de zaken is vergelijkbaar bij deze twee uitrustingen. Tevens was het zo dat de Expression niet leverbaar was ten tijde van bestellen (eind december 2007). Als opties airco en leder bekleed stuur en pookknop genomen, alsmede een audio connection box voor iPod en USB in het dashboardkastje.
4 april 2008
De auto nu een week in mijn bezit, en een slordige 800km ermee gereden (hij is dus nog niet eens ingereden eigenlijk). De wagen bevalt me in een woord uitstekend.
Het rijgedrag is met enorme sprongen verbeterd ten opzichte van de voorganger, en komt zeer volwassen over. De 1.2 60pk motor is de basis voor de Twingo, en ik moet zeggen...het is voor mij meer dan voldoende, het komt op mij geen moment te traag of slapjes over. Genoeg pit, en ook op de snelweg kun je lekker meekomen. Wel rijd ik nu nog niet boven de 3000 tot 3500 rpm aangezien dit wordt aangeraden gedurende de eerste 1000km. De keuze voor dit blok kwam voornamelijk voort uit mijn vorige Twingo die dezelfde motor had en waarmee ik in twee jaar tijd voor mijn werk bijna 100.000km mee gereden heb. De motor gaf geen kik, was lekker soepel en vlot, en verbruikte geen druppel olie (dat was bij mijn Citroens hiervoor wel anders...).
Kortom geen spijt van mijn keuze, ik stap met een smile in de auto elke dag nu.
Tevens veel mensen die toch omkijken naar de auto, vooral collega Renault rijders. De Twingo II is nog niet veel te zien hier in het zuiden, en de Dynamique heeft een redelijk opvallende (zelfs een beetje gemeen kijkende) neus die blijkbaar de aandacht trekt.
Ook de kleur Blue Roy bevalt me uitstekend, die varieert van een bijna zwart donkerblauw in de schaduw naar redelijk fel blauw/paars in de volle zon. Na 2 zwarte autos wilde ik eens wat anders en geen van de andere kleuren bij de Twingo vond ik echt mooi (op Bleu Extreme na dan, maar zoals de naam zegt...dat is nogal extreem en was bang er na een jaar op uitgekeken te zijn).
Na een paar duizend een volgende update, om te kijken of Renault de claims van hun ’Contract 2009’ van veel hogere kwaliteit kan waarmaken. De nieuwe Twingo is samen met de nieuwe Laguna de eerste lichting die onder dit principe gemaakt is, ik ben benieuwd.
20 augustus 2008
Hierbij dan weer even een update over het leven van mijn Twingo, still going strong.
De km teller staat nu al op een niet misselijke 17.000 en dat in een half jaar tijd...hij gaat weer lekker. Toch moet ik zeggen dat ook voor de lange afstanden dit geen verkeerde auto is in deze uitvoering met airco, lekkere audio (super die usb\ipod aansluiting) en bovenal een verbazend goed onderstel. Lekker stil, stevig maar comfortabel en toch scherp genoeg voor leuk bochtenwerk. Verder qua kwaliteitsbeleving onveranderd goed in mijn ogen voor dit geld. Geen gerammel of gekraak, alles zit solide in elkaar heb ik de indruk. Verbruik blijft netjes bij ongeveer 1:17 tot 1:18 (afhankelijk van airco gebruik) op gewone euro95. Fancy brandstoffen als Ultimate of V-power heeft alleen zin bij high-tech motoren, maar dit is in de basis nog een ouderwetse 8-klepper en dus kan deze motor het verschil in brandstof niet echt ’waarderen’.
Onlangs hagelschade gehad, waarbij er toch voor het oog een 20 tal deukjes in de auto zaten, dit waren er volgens de schadehersteller dan toch meer dan 400! Weliswaar bijna niet te zien, maar goed, alles is eruit gehaald. Alleen de hemelbekleding wordt opnieuw besteld aangezien deze geplakt zat en dus niet goed teruggeplaatst kon worden (ik zie er niets van maar ja...). Dit onderdeel is echter in back-order en dit kan nog even duren.
Verder een zijspiegel vernield door vandalisme (leuk hoor) en deze dus ook vernieuwd.
Het eerste echte ’probleem’ wat zich aandient is een vervelend zacht gepiep in de aanjager bij stand 1. Hiermee naar de dealer geweest, de monteur kon echter niets horen (...). Vrienden die mee reden hoorden het echter ook, dus misschien het gehoor van de beste man niet meer helemaal 100%? Desalniettemin wordt er een nieuwe kachelmotor besteld en gemonteerd onder garantie. Goede service van de dealer dus.
Verder valt me op dat in de afgelopen 17.000km de motor geen druppel olie verbruikt heeft en dat voor een nieuwe motor die nog moest inlopen...vind ik dat een heel nette prestatie.
Over een aantal maanden bij de 30.000 weer een update na de eerste beurt, waarbij ook winterslofjes gemonteerd zullen worden.
PROBLEMEN
- Piepende aanjager bij stand 1 (zeer licht maar bij lange afstanden irritant). Wordt onder garantie opgelost bij de dealer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.