Renault Twingo 1.2 Authentique (2009)

autoreview

Renault Twingo
Renault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault Twingo

Signalement

UitvoeringTwingo 1.2 Authentique
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst19.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Uitstekende auto!

  • 6.500 km

In augustus 2009 moest ik op zoek naar een auto voor woon-werkverkeer. Om de exploitatiekosten laag te houden, ging ik op zoek naar een kleine gebruikte auto. Tijdens mijn zoektocht kwam ik erachter dat een kleine gebruikte auto bijna net zoveel kost als een nieuwe auto. Waarbij op een nieuwe auto een uitgebreidere garantie zit en de historie bekend is, waardoor je voorlopig geen grote reparatiekosten hebt. Mijn keuze was snel gemaakt: een nieuwe auto!

De keuze ging tussen een 107/C1/Aygo, Dacia Sandero of een Renault Twingo. Met alle drie de auto's heb ik een proefrit gemaakt. Te beginnen met de Aygo. De Aygo reed verrassend goed op zijn smalle bandjes. Het interieur is met veel staal, wel kaal, maar toch ook leuk vorm gegeven. De driecilinder maakt een leuke roffel, maar op de lange termijn gaat dit denk toch irriteren. Grootse nadeel van de Aygo vond ik de zeer beperkte bagageruimte en de toegang tot de bagageruimte. Voordeel is dat de auto wegenbelasting vrij is.
De Dacia Sandero is een duidelijk grotere auto en heeft het meeste comfort. Als je in een wijk woont met veel verkeersdrempels, dan is dit een ideale auto. Bovendien is het standaard een 5-deurs. Nadeel van de Dacia is dat voor de lange termijn nog niet bekend is wat de restwaarde van deze auto gaat doen. Bovendien is het interieur erg sober.
Tot slot de auto waar mijn keuze op is gevallen: de Renault Twingo. Ik heb gekozen voor 1.2 60pk Authentique met elektrisch pakket (el.ramen, CV+ab, Radio-Cd met bedieningssatelliet) en airco. Deze auto heeft een 4-cilinder moter (wat rustiger is dan de 3-cilinder van de Aygo), het interier bestaat uit veel hard plastic. Het ziet er wel leuk, speels, uit. Bovendien staat dat plastic beter dan het metaal in een Aygo. De kofferruimte is vele malen groter dan in een Aygo, in een Twingo kan je fatsoenlijk boodschappenkratten neerzetten in een Aygo niet. Bovendien heeft de Twingo een normale achterklep, wat de bagageruimte veel toegankelijker maakt. Een belangrijk argument om voor de Twingo te kiezen was de veel lagere aanschafprijs t.o.v. een gelijk uitgevoerde 107/C1/Aygo.


Mijn ervaring tot nu toe met de Twingo:
- Het verbruik is ongeveer 1:17. Dit is iets meer dan de fabrieksopgave.
- het comfort is goed, goede stoelen (op de Authentique helaas niet in hoogte verstelbaar)
- snelweg tot 100 km/h goed gesprek mogelijk, bij 120 km/h al wel redelijk wat motorgeluid (in de spits mag en kan je al bijna nergens meer 120 km/h rijden, dus is het vermogen van de auto voor mij voldoende; topsnelheid die ik 1 keer heb gereden was 158 km/h op de teller)

Dingen die ik mis op mijn Renault 1.2 60pk Authentique
- toerenteller
- handvatten in de hemelbekleding
- hoogteverstelling van de stoelen (vooral voor passagiers van > 1.95m)

Twingo bevalt nog uitstekend

  • 16.000 km

Het is al weer een jaar geleden dat ik de sleutels van mijn Renault Twingo heb gekregen. Onlangs dus naar de garage geweest voor een beurt. Bij de afspraak bleek dat mijn Twingo slechts eens in de 2 jaar of om de 30.000 km onderhoud nodig heeft. Nu is er alleen een inspectiebeurt uitgevoerd a EUR 35,00. Volgens mij is het niet mogelijk om, met dezelfde garanties, goedkoper te rijden dan een Twingo :-)
Wat verder opvalt na een jaartje sturen is dat het verbruik redelijk constant is, ca. 1:17. Het verbaast mij af en toe hoe ruim de Twingo is, je kunt gewoon veel meer meenemen dan met een Alto/Aygo en dat is in mijn geval ideaal.
Ik heb geen metallic lak, destijds gekozen voor de kleur rood. Eigenlijk moet ik wel iedere week de auto wassen om de lak glad te houden, na 2-3 weken wordt het stroef.
Verder mis ik nog altijd een toerenteller, cruise control en handgrepen in het dak. Dit is wel allemaal mogelijk op een Twingo, alleen bij aanschaf was dit niet mogelijk binnen mijn budget.

Al met al ben ik bijzonder tevreden met mijn Twingo en met mijn dealer: Renault Bochane Wageningen.

Twingo ingeruild voor Twingo

  • 19.000 km

Onlangs heb ik per brief een terugroepactie van mijn dealer gekregen. Het betrof volgens de dealer de meest vriendelijke terugroepactie ooit, namelijk een inruilvoorstel.
Hoewel mijn Twingo pas iets meer dan een jaar oud is ben ik toch bij de Renault dealer naar binnen gestapt. Eerst een proefrit gemaakt met een 75pk versie, zelf heb ik namelijk een 60pk. De Twingo met 75pk heeft duidelijk merkbaar meer vermogen, maar moet hier ook meer toeren voor maken. De 60pk is een achtklepper, de 75pk een zestienklepper, het maximumkoppel van de laatste komt pas vrij bij dubbel zoveel toeren. De nieuwe versie is ook lichter, waarschijnlijk iets minder geïsoleerd ook. Qua geluid ontloopt het elkaar niet veel, de 60pk moet iets harder werken maar heeft betere isolatie, de 75pk heeft meer vermogen, maakt meer toeren maar minder isolatie.
Waarom dan toch inruilen? ...het inruilvoorstel gold op een nieuwe Renault Twingo Collection, een auto met een betere radio (scherm op een afleesbare hoogte en 2 speakers extra), donker getint glas (geen verblinding meer in de binnenspiegel), 30% meer vermogen dus en nieuw, dus 0km en weer 2 jaar volledige garantie. Tot slot is deze auto bovendien wegenbelasting vrij, op jaarbasis is dat een verschil van EUR 288,00.
Het belangrijkste is natuurlijk het financiële plaatje. De nieuwe Twingo wordt eind maart/begin april geleverd. Tegen die tijd is mijn huidige Twingo anderhalf jaar oud. In die anderhalf jaar heb ik onvoorstelbaar weinig afgeschreven. Exclusief brandstof, maar inclusief afschrijving, onderhoudscheck, reparatie van een lekke band, verzekering en belasting heb ik voor minder dan EUR 0,10 per km gereden.
Bij mij is het financiële plaatje erg belangrijk, maar de Twingo is ook gewoon een leuke auto. Het interieur is speels vormgegeven, maar gaat niet vervelen. Tijdens mijn bezoek aan de dealer heb ik ook nog even bij een Dacia Sandero staan kijken, op dat sobere interieur zou ik snel zijn uitgekeken. De Twingo heeft gewoon leuke looks, is bijzonder ruim voor zijn klasse en is dus lekker goedkoop om te rijden. Voor iedereen die niet regelmatig iemand op de achterbank hoeft te vervoeren (want alleen leverbaar als driedeurs) en waarbij financiële motieven een belangrijke rol spelen absoluut aan te bevelen!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.