Renault Twingo 1.2 Authentique (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Twingo 1.2 Authentique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 48.000 km |
- 44.000 km
April 2008 besloten om een tweede auto erbij te kopen, omdat dit meer flexibiliteit bracht. Aanvullende reden was dat de huidige auto (Ford Fiesta 1.3i uit 1999) een hogere kilometerstand bereikt had en kuren begon te vertonen. Als deze auto weg zou vallen, was er in ieder geval een vervangende 'frisse' auto. Maar daar de Fiesta eigenlijk niet kapot te krijgen was, hielden we er ook rekening mee dat we gewoon twee auto's zouden gaan rijden. Dat was dus ook helemaal geen probleem. Wel diende de tweede auto aan een aantal eisen te voldoen: Een stuk nieuwer exemplaar met weinig km's, zuinig en niet te groot. Dit om de maandelijkse lasten voor 2 auto's redelijk te houden. Ook moest het karretje er wel een beetje naar smaak uitzien (verwacht natuurlijk geen volbloed sportwagen aan de hand van bovenstaande criteria).
Na een tijdje rond te kijken voor een budget van rond de EUR 5.000 eigenlijk nergens tevreden over. Met als gevolg dat het beoogde budget steeds hoger werd (je kent het wel). Had het gevoel dat je voor een beetje frisse, jonge auto toch al gauw rond de EUR 8.000 zat. Anderzijds wilden we er ook niet een al te lang slepend project van maken. Kwam toen op het idee om een nieuwe auto te kopen, omdat het verschil in prijs dan toch al niet veel groter was en je in ieder geval nieuw reed. Nu was het zo wie de planning om de auto 'op' rijden, dus over inruilwaarde en dergelijke waren er geen zorgen. De Renault Twingo II was hierbij een serieuze kandidaat, ook omdat er een actie liep met een financiering tegen 0% rente.
Aangekomen bij de plaatselijke Renault-dealer hingen er grote plakstickers op de ramen, die de actie met 0% rente aanprezen. Bij informeren bij de verkoper bleek echter dat de actie alleen voor de Clio en dergelijke gold, niet voor de Twingo. Beetje jammer. De Twingo die in de showroom stond zag er toch wel erg leuk uit in z'n metallic blauwe lak, met de wieldoppen van het type 'Pirate' en wat andere extra's. Dit was ook een duurdere uitvoering, want dit exemplaar had ook de zwarte randen om de koplampbeglazing en een toerenteller, prominent op het dashboard. Wij gingen echter toch voor de basis-uitvoering, de 'Access' voor rond de EUR 8.000. Dit is de 1.2 8-klepper met een nietsontziende 60 pk (aan de andere kant is er ook maar 900 kg om te verslepen). Toen er verteld werd dat daar echt werkelijk niets extra's op zat, geen elektrische ramen maar ook geen stuurbekrachtiging, gaf dat echter toch niet de voorkeur. Tsja, hoe basis wil je het ook hebben voor die prijs.
Het werd dus uiteindelijk de 'Authentique', met hetzelfde torretje, maar uitgerust is met de (in mijn bescheiden mening) basis-opties als stuurbekrachtiging en elektrische ramen. Volgens mij zitten er ook nog wat andere spullen op wat betreft veiligheidsvoorzieningen ten op zichte van de 'Acces', daar ben ik niet zeker van (dat moet je zelf maar opzoeken). De enige extra optie die ik koos was metallic lak (altijd doen natuurlijk) en ja, het werd de kleur blauw of te wel 'Bleu Extreme'. Airco niet gedaan, achteraf beetje spijt van maar niet onoverkomelijk.
Geloof het of niet maar een half uur later hadden we de auto gekocht, inclusief een redelijke financiering. Dit zonder proefrit en dergelijke, verschillende mensen waren hier vrij verbaasd over. Maar zo is het gegaan, alsof er een pakje boter gekocht werd. Best impulsief en apart toch wel, aan de andere kant kan je van zo'n merk nieuw uit de showroom toch geen slechte auto kopen toch? Gelukkig ook helemaal goed gekomen.
Een half uurtje later, na het bladeren door de folder met opties, stonden we weer bij de dealer om toch maar de spiegelkappen in grijstint te bestellen, plus een spoilertje (mee laten spuiten in contrastrerend zilver) voor de nodige downforce. De velgen vond ik bij de Renault best prijzig en het design vond ik ook niet mooi. Dus dan maar de 'Pirate' wieldoppen, soort vijfspaaks design en stukken mooier dan de standaard doppen. De achterste ruiten blinderen leek ook wel mooi, maar de dealer kwam niet met heel erg scherpe prijzen. Hebben het toen maar laten zitten. Bovendien zat de totaalprijs nu al net boven de EUR 10.000.De auto zou eind juni/begin juli klaar zijn, maar dat duurde iets langer. Vervelend was wel dat je niet op de hoogte gehouden werd hierover. Zo zou er een brief gestuurd zijn over vertraging, maar die brief is nooit ontvangen. Bij bellen bleek dat de auto 'vertraagd was tijdens transport' en werd er nogal vaag gedaan. Uiteindelijk werd het begin augustus, uiteindelijk toch nog wel rap gegaan. Waarschijnlijk duurde het in gedachten veel langer, omdat je toch op de auto zit te wachten. Had ook nog geen eerdere ervaringen met levertijden, dit was de eerste nieuwe auto.
Bij het ophalen stond de auto er prachtig bij. Netjes gepoetst en met die typische nieuwe geur. Spoilertje erop, collega verkoper had nog een leuke anekdote dat ze hem eerst per ongeluk blauw hadden gespoten in plaats van zilver... Volgens mij wilde 'onze' verkoper dat geheim houden! Maakt niet uit, je zag er niets van. Wieldoppen en spiegelkappen erop zoals afgesproken. Tot slot heeft de dealer nog netjes de andere radio ingebouwd, alleen had ik om constant stroom gevraagd (via de accu) en niet via het contact. Kleinigheidje. Tevens hadden we geinformeerd naar andere speakers, maar dealer vertelde dat ze geen ervaringen hadden met het adviseren hierover en inbouwen. Eerlijk, dat wel.
Toen de auto onwennig naar buiten gereden en dat beviel goed hoor (kwam mooi uit, zaten er nu aan vast)! Het was even wennen aan de hogere zitpositie, vergeleken met de '99 Fiesta zat je daar in een sportwagen, zo laag. Je merkte het ook echt als je in de auto's overstapte. Wat ook opviel aan de Twingo dat het qua rijden als een grotere auto voelt. Het weggedrag voelt 'volwassener' aan dan de auto groot is. Met de 60-pk motor levert de auto voldoende prestaties. Zoals gezegd zorgt het bescheiden leeg gewicht voor een prettige voortstuwing, vooral als je in de bebouwde kom rijdt echt niets op aan te merken. Het is geen snelwegbeest, al is 130 'cruisend' best mogelijk. Alleen als je weer op de rem moet, duurt het weer even voor je op gang bent. De top schijnt 154 km/u te zijn, maar ik twijfel of ik geduld genoeg heb om dat uit te proberen. Is de auto ook niet voor, duidelijk! Na het inrijden is de auto wat losser en feller geworden.
Het dashboard is simpel en netjes. Ik moest even wennen aan de digitale teller, maar als je gewend bent is er niets mis mee. Er zitten wat functies op zoals de km's tot de volgende onderhoudsbeurt, dit was 'high-tech' vergeleken met mijn eerdere auto's. Ik mis nog wel iets van een temperatuurmeter, de dealer gebeld of ik hem echt niet ergens miste. Nee hoor, zit er niet op: "Gewoon ongeveer een kwartiertje warm rijden". Blijf het vreemd vinden, maar goed.
Qua uiterlijk vindt ik de Twingo II stukken geslaagder dan de I, al zijn er veel mensen die de eerste Twingo een stuk karakteristieker vinden met z'n kikkeroogjes. Nou zou ik als man niet graag in de I rijden, maar de II kan ik wel mee leven met z'n 'agressievere' voorkant. Zo wie zo worden kleine auto's steeds groter, maar ook steeds leuker qua design. De koplampen van dit model zijn ook mooi en het ziet er gewoon allemaal netjes uit (al blijft het natuurlijk een boodschappenkarretje, laten we wel wezen). Waar ik nog steeds heel blij mee ben is de metallic blauwe lak. De kleur verveelt me niet. Na twee jaar heb ik de auto professioneel gepolijst en daarna in de was gezet en het resultaat is zeer mooi, is weer als een spiegel net als toen ik hem ophaalde bij de dealer.
Conclusie na 44.000 km:
Probleemloze auto. Nog geen enkele echt negatieve ervaring mee gehad. Met de koude december dagen duurt starten soms wat langer. Ook is de auto vanwege milieu-eisen wel erg 'arm' afgesteld, als hij koud is houdt de auto in z'n 1 en 2 duidelijk in. Dealer heeft er wat aangedaan, maar het inhouden blijft wel. Nogmaals alleen met koude motor, echt storend is het niet. Als je de auto nokkie-vol tankt duurt het wel erg lang voordat de digitale benzinemeter gaat zakken, dacht eerst dat hij defect was. Uiteindelijk zakt hij dan ook in een vrij rap tempo (ik ben aan het zoeken nu).
Praktische auto. Je rijdt er zo mee weg en je kan hem overal kwijt. De bagageruimte is voldoende voor 2 grote tassen boodschappen, je kunt de bank ook naar voren klappen voor meer ruimte. Als je geen St. Bernard + kids hebt is het echt afdoende.
Comfort. Stoelen zitten goed en als je ze naar achteren schuift heb je meer dan voldoende ruimte. Het rijdt comfortabel want het is Frans. Wat ik wel als storend ervaar is de ZEER lichte stuurbekrachtiging. Leuk voor 70% van de vrouwen die hem koopt en met de boodschappen, maar het lichte gevoel in het stuur blijft ook bij hogere snelheden. Het mag niet van de polisie, maar als je 130 rijdt houd je dat vage gevoel rond de middenstand. Als je dan een vrachtwagen inhaalt voel ik me niet echt lekker. Dan maar wat gas terug, is het geen echt probleem. Moet wel zeggen dat ik een strakkere wegligging (lagere zit + zwaardere bekrachtiging) fijner vindt rijden. Dit rijdt gewoon goed, maar de Fiesta reed als een kart! Kwestie van wat je gewend bent.
Kwaliteit. Gewoon in orde voor dat geld. Wel wat piepjes en rammeltjes, net als mijn eerdere kleine auto's. Een ervan kun je oplossen door het frontje van de radio goed aan te drukken... Dashboard is best krasgevoelig, wel zonde. Per ongeluk met een gasfles tegenaan gekomen, blijft echt zitten. De vloermat aan de bestuurderskant is ook redelijk snel lelijk aan het worden. Verder blijft het allemaal netjes. Lak is en blijft supermooi (metallic), zie eerder commentaar.
Kosten. Behalve het gebruikelijk onderhoud geen spannende dingen. Een keer wieldop kapot gereden, wel prijzig bij de dealer, EUR 20 voor een stuk plastic. Dat ik de auto daar nieuw had gekocht hielp niet, moet je denk ik eerst een Laguna kopen of iets dergelijks. Al na een jaar een keer voorruit gerepareerd, daarna een nieuwe erin. Auto trekt blijkbaar steenslag aan, want had ik in 10 jaar nooit last van gehad. Spijker in achterband, moest vervangen worden. Zoals je leest geen schokkende dingen, eerder een beetje pech hebben.
Het gemiddeld opgegeven verbruik van 1:18 heb ik bij verre na nooit gehaald. Ik rijdt gecombineerd bebouwde kom en stukje snelweg, ongeveer 50 km per dag. Kom gemiddeld op 1:15 tot 1:15,5.
Overall kan ik deze auto iedereen aanraden, als je niet te veel eisen hebt qua ruimte en prestaties. Je moet er natuurlijk wel in willen rijden, het is ook niet mijn droomauto. Maar wat hij doet, doet hij goed. M'n automobielhart klopt er niet sneller van, maar er is echt niets op aan te merken. Ben inmiddels wel bezig om binnen niet al te lange tijd een sportievere auto erbij te kopen (eindelijk!), maar de Twingo blijft.
Mijn voorkeur gaat dus naar een sportievere auto en ben dol op Italiaanse auto's, dat is de enige reden dat ik 'misschien' heb gezet bij de mogelijkheid tot aanschaf van een andere Renault. Niet omdat ik er NIET tevreden mee ben!
Bijna een halve ton
- 48.000 km
Zoals verwacht geen grote problemen met deze auto.
Heb de auto van het weekend gewassen, omdat het leek of hij aan Operation Desert Storm had deelgenomen. Ziet er weer perfect uit maar ben dan ook een liefhebber.
Wel een irritant parkeerdeukje kleiner dan een Euro-munt tegengekomen, zal helaas wel gespoten moeten worden. Ik laat dan meteen de dorpels meenemen, zijn aan beide zijden gekrast (waarschijnlijk meegenomen met instappen, zand en dergelijke).
Ik ben een redelijke 'zeikerd' qua onderhoud, maar je hebt er wel een zeer nette auto voor terug, ook bij dagelijks gebruik.
Andere kleine dingetjes, haast niet noemenswaardig. De dashboardverlichting bij de verwarmingsknoppen valt soms uit, als je dan iets aan de knop draait springt hij weer bij. Als je de achterklep opent zitten er onderaan de rand een soort van plastic zwarte afdekplaatjes, een daarvan zit een beetje los. Ach ja.
Enige wat me een beetje irriteert is dat de auto na nog geen halve ton al aardige interieurkraakjes vertoont. Het lijkt wel of er linksachter een kraak in een paneel zit. Niet superstorend, mijn Fiesta met +240.000 km kraakte en piepte en reed fantastisch, maar ja met zo'n maagdelijke km-stand als deze verwacht je dat niet. Aan de andere kant kan je voor zo'n bescheiden aankoopbedrag ook geen Rolls-Royce verwachten, en wie weet kan de dealer er naar kijken en dit oplossen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.