Renault Twingo 1.2 Authentique (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo 1.2 Authentique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 44.183 km |
ERVARINGEN
- 1.000 km
Na 10 jaar zeer tevreden in een Seat Arosa te hebben gereden was het nu toch echt tijd om hem in te ruilen. Ik had mij in de folder al vast geklemd op een Toyota Aygo vanwege de sterke merkreputatie en het zeer lage verbruik. Maar snelle levering was een nadrukkelijke wens omdat de Arosa voor de APK en een grote beurt weg moest. Dus ben ik eerst wezen kijken naar een aanbieding bij de Fordt dealer. De Ka's waren goedkoop geprijst, leuk aangekleed en direct leverbaar. Maar eenmaal gezeten in een Ka vond ik toch wel dat die een beetje bedaagd was. Dus maar naar de Toyota dealer. De Aygo vondt ik meteen veel leuker en is nieuwer dus die kan wel een paar jaartjes mee. Maar helaas een veel te lange levertijd (4 tot 5 maanden) en het 3 cilinder geluid kon mij ook niet echt overtuigen. Dus op naar de Renault dealer, niet omdat de twingo nou op mijn lijstje stond maar hij paste in het budget. En van dat bezoek heb ik helemaal geen spijt (tot nu toe dan). Eenmaal gereden met de Twingo was ik helemaal om, wat een verschil zeg met de Arosa, de Ka en de Aygo.
Dus staat er sinds 10 mei een metalic zwarte Twingo voor de deur. Ik heb gekozen voor de Authentique uitvoering welke is voorzien van stuurbekrachtiging, elektrischeramen en centrale portiervergrendeling met afstandbediening. Ik heb er nog een handbediende airco bij besteld en daar heb ik geen spijt van.
De Twingo rijdt voor zijn klasse heel goed en is gewoon meer auto dan je zou verwachten voor die afmeting en voor het gemiddelde in deze klasse. De wegligging is strak zonder overhellen en ook nog comfortabel. Je kunt met de Twingo, zonder meteen gelanceerd te worden, net even iets harder over een drempel dan in de meeste kleine autotjes. De remmen zijn ook goed, lekker gretig en in geval van een noodstop is de noodhulp bekrachtiging helemaal top. Je voelt echt een krachtige vertraging om dat die noodhulpbekrachtiging jou helpt om het rempedaal dieper en sneller in te trappen dan je anders zou doen in geval van een noodstop. ABS, elektronische remkrachtverdeling en automatische inschakeleing van de alarmlichten zijn hierbij wel noodzakelijk en die heeft de Twingo gelukkig ook.
De motor is lekker stil tenzij je hem flink door trekt tot boven de 4000 toeren, dan hoor je de motor wel wat meer brommen maar echt hindelijk is dat niet. Ook op de snelweg is ie lekker stil. Bij normaal doorrijden kom je eigenlijk nooit boven de 4000 toeren uit. Ik heb gekozen voor de 1.2 8 klepper en die is met 43kw (58,5 pk) voor mij ruim voldoende, maar een stoplicht sprinter is het niet. Ook op de snelweg in de 5de versnelling merk je dat de trekkracht wat minder wordt. Nee deze motor kies je niet als je van stevig doorrijden houdt, dan moet je de 16 klepper kiezen of misschien voor de turboversie gaan. Maar voor het normale rijden is ie voldoende sterk.
Het schakelen in de Twingo gaat erg goed. De pook ligt goed binnen bereik en voelt stevig aan. Het schakelen zelf voelde in het begin iets wat stug en stijf aan maar dat gaat nu er wat meer kilometers gereden zijn juist lekker soepel zonder obstakels en met duidelijk voelbare schakelgangen. De versnellingsbakverhoudingen zijn mooi afgestemd.
Het interieur vindt ik netjes en opgeruimd en het ruimtegevoel is goed, vooral het dashboard met de in het midden geplaatste snelheidsmetertje. Toen ik nog niet gereden had met de Twingo dacht ik heel even dat ik dat maar nix zou vinden, zo'n metertje in het midden. Maar al na de proefrit was ik daar overheen. Nu vindt ik het juist een van de leukste eigenschappen van de Twingo. Het is zeer duidelijk leesbaar en zit gewoon op de juiste plek. Al had er wat mij betreft best nog wel een koelwater tempratuurmeter op mogen zitten of een lampje dat aangeeft dat de motor nog koud is, gewoon omdat ik vindt dat dat zo hoort.
Ook een toerenteller en een verbruiks indicator zou leuk zijn maar die zijn helaas niet leverbaar in de Authentique uitvoering. De gebruikte plastic soort is redelijk hard en lijkt mij krasgevoelig. Maar dat is iets wat je er volgens mij er een beetje bij moet nemen als je een betaalbare compacte auto neemt. Het nerfje dat er in zit kan er mee door.
Het stuurwiel vindt ik persoonlijk mooi, is in hoogte verstelbaar en steekt met een massief ogende kolom vrij nadrukkelijk het interieur in. Ik hoef niet veel te schuiven met de stoelen om een goede zit te vinden.
De stoelen zitten goed al zijn de zittingen en de rugleuningen iets wat kort voor mensen langer dan 1.80m. Echt storend is dit niet. Wat ik minder prettig vindt is de wat hakkerige en onduidelijke bediening van de stoelen en het wat stroeve instap mechanisme om achter in te komen. De hendeltjes zitten te laag waardoor je twee handen nodig hebt om de stoelen om te klappen en naar voor te schuiven. Dit is niet zo handig als je in een hand iets vasthoudt dat je op de achterbank wilt leggen. De bijrijderstoel schuift bij het terug klappen niet terug naar achteren, de bestuurders stoel doet dat wel. Zou hier geen geheugenfuncktie op zitten of werkt het gewoon niet zoals het hoort?
Over het bandstofverbruik kan ik nog niet veel zeggen. Ik heb er net 1000 km mee gereden en de eerste tankbeurt leverde een verbruik op van 1 op 15,5 en de tweede 1 op 14.8. Ik heb de airco aan gehad en veel in de stad gereden. Net voor de tweede tankbeurt heb ik een paar keer volgas gereden en flink opgetrokken.
Uit ervaring weet ik dat het verbruik pas na 3000 km te beoordelen is.
Later meer.
Het uiterlijk van de nieuwe Twingo vindt ik leuk en volwassen. Vooral aan de voor kant en en van opzij. De achterzijde is iets minder maar ach, ik heb de Twingo eigelijk alleen gekocht omdat ie zo lekker rijdt.
PROBLEMEN
Geen.
P.S. Bij betrouwbaarheid en kosten heb ik goed ingevoerd, maar dit is nu nog niet aan te geven.
Update: 18-01-2009
- 10.000 km
De Twingo heeft nu de 10.000 km grens gepasseerd en de auto bevalt nog steeds zeer goed. Nu begin ik de Twingo beter te kennen en aan mijn eerste indruk is nog niets veranderd. Schakelen, stuuren, wegligging, en comfort is allemaal dik in orde en de Twingo is een heel fijn en prettig rijdende auto.
Wat betreft de kwaliteit is de Twingo goed in orde maar je ziet pas na maanden de verschillen met wat je gewent bent. De stoelen zijn duidelijk minder robuust dan ik gewent ben van mijn Seat Arosa, costruktie voelt toch minder stevig en de stof is dat ook. Er zijn nu al kleine slijt plekken in de zitting. Die slijt plekken zijn veroorzaakt door klittenband in kleding, maar in mijn vorige auto had ik daar helemaal geen last van. Verder heb ik geen problemen met het interieur.
Het brandstofverbruik is naar mijn mening voldoende zuinig en blijft stabiel tussen de 1 op 15/16 met een enkele uit schieter naar 1 op 17. Tijdens de koude dagen begin januari 2009 een keer 1 op 14 gereden. Daarbij moet worden meegerekent dat er vaak afstanden worden gereden van tussen de 9 en de 14 km per rit en redelijk veel in de stad. Ook kortere afstanden komen regelmatig voor.
Update: 26-07-2009
- 18.000 km
De Twingo heeft begin juni z'n eerste onderhoudsbeurt gehad en de prijs was wel even schrikken. 270 euro waarvan 31 euro voor een pollen filter i.v.m de airco. Goed, je kunt voor dat geld dan wel 30.000 km rijden tussen twee beurten, maar als je maar net 15.000 km gereden hebt dan dan betaal je toch gewoon de standaard prijs en dat hakt het er toch wel in. En het vooruitzicht is dat de volgende beurten alleen maar duurder zijn i.v.m meer werk in de toekomst. Verder lijkt de Twingo na de beurt een beetje vlotter en zuiniger te zijn geworden.
Een puntje van kritiek zijn de koude start eigenschappen bij warm weer. Net als vorig jaar, toen het warm zomer weer was, hikt de motor een klein beetje gedurende de eerste kilometer na de koude start. Niet heel erg maar wel duidelijk voelbaar. Ook slaat de motor niet altijd lekker vlot aan of moet ik iets langer starten. Toen zei de dealer dat dit komt omdat de motor nog koud is maar als het kouder wordt dan +/- 15 graden of als het 10 graden vriest heeft hij er geen last van. Dan slaat hij meteen aan zonder hikken. Het is net of de nog koude motor bij warm weer op een heel zuinig regime loopt.
Over het rijden in de Twingo ben ik nog heel erg tevreden, de Twingo rijdt soepel en heel comfortabel voor deze klasse.
Update: 11-01-2011
- 40.862 km
Nog steeds een tevreden gevoel over mijn Twingo. Verbruik blijft rond 1 op 16.2 (144 gr Co2) hangen en dat is gewoon netjes gezien de relatief korte afstanden die gereden worden.
Airco bleek december 2009 niets meer te willen doen, maart 2010 laten maken bij Renault dealer. Dealer gaf aan dat de condensor stuk is gegaan, mogelijk door invloed van buitenaf en dus rekening klant. Op de plek waar het lekte was echter geen zichtbare vervorming te zien en daar waar wel vervorming had opgetreden was de condensor niet lek. Ik heb toen aangegeven dat het naar mijn oordeel te makkelijk is om aan te nemen dat de oorzaak van buitenaf is gekomen. Dealer heeft toen aangeboden de condensor te maken en het onderdeel ter beoordeling op te sturen naar Renault Nederland. Als ik met twee maanden geen bericht zou krijgen dat ik moet betalen dan is het garantie. Ik heb tot op heden geen rekening gehad dus ik mag aannemen dat het onder garantie is verholpen.
Op 30 december werd ik gebeld door mijn dealer dat ik tegen bijbetaling van € 2750 weer in een nieuwe Twingo kon rijden. Eerder in 2010 had ik ook al een dergelijke aanbieding gehad maar die viel toen erg tegen en dus heb ik het niet gedaan. Maar ook deze keer kon ik het niet laten en ben toch maar weer richting de dealer gereden. Deze keer was de aanbieding wel interessant en heb ik het gedaan. Ik krijg dus medio maart april een nieuwe Twingo Collection. Deze heeft dan de sterkere 16 klepper met 75 pk en zal ook MRB en BPM vrij zijn.
Update: 29-04-2011
- 44.183 km
De nieuwe Collection is er al weer bijna een maand dus deze rewiew is op z'n einde.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.