Renault Twingo 1.2 Authentique (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo 1.2 Authentique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 92.300 km |
KM-stand laatst | 161.000 km |
De eerste kilometers in mijn kart
- 92.450 km
Na jarenlange ellende met twee verschillende auto's besloten om naar iets anders te kijken met maar twee eisen:
- Airco
- Bovag garantie
Ik rij ongeveer 1500 kilometer per maand, grotendeels door de twee keer per week die ik naar het hoofdkantoor van mijn werk moet rijden. Deze route gaat voornamelijk over provinciale wegen.
Gezien mijn budget van 4000-5000 euro wist ik echter dat ik dan een stapje terug moest doen. En zo kwam ik terecht bij het welbegeerde A-segment. De Twingo's, Aygo's, Panda's en 107's, je kent het wel.
Bij een merkdealer in de buurt van mijn werk zag ik uiteindelijk deze zwarte Twingo staan met Bovag garantie. Nadat ik nog een andere Twingo had gereden om te kunnen vergelijken, heb ik een mooie deal kunnen sluiten waarbij de auto een nieuwe APK kreeg, er wat mankementen werden verholpen en een nieuwe acondensor werd ingebouwd. De auto kan er dus sowieso even tegenaan en mocht er wat aan gaan mankeren kan ik altijd terugvallen op de garantie, dus dat is fijn rijden.
Met de zwarte metallic lak, lichtmetalen velgen en zilver spoilertje oogt het ook nog eens sportief (ik zal spoedig wat foto's plaatsen).
Vergeleken met de vorige auto is er nogal wat verschil. Ik mis met name de comfortabele stoelen en kleine dingetjes als cruise control en elektrische buitenspiegels. Ook gaan de elektrische ramen niet automatisch helemaal naar beneden. Alles bij elkaar genomen voelt het een stuk minder luxueus aan, maar dat wordt goed gecompenseerd met een gevoel van degelijkheid en de zekerheid van garantie.
Daar moet wel bij gezegd worden dat je als bestuurder niet echt in de gaten hebt dat je in een kleine auto rijdt. Het dashboard voelt breed aan en er zit redelijk wat ruimte tussen het stuur en het raam. Mijn hoofd komt ook niet in de buurt van het plafond. Met mijn 1.9 meter heb ik niet het gevoel in een a-segmenter te rijden, totdat ik door de achterspiegel kijk en alles achter mij ineens een stuk dichterbij is dan gewend.
Na de eerste lange rit noem ik de Twingo al liefkozend mijn kart. Want wat zoeft 'ie lekker door de bochten heen. De (elektronische?) stuurbekrachtiging voelt voor mij nog wat onwennig aan en er mist naar mijn mening wat gevoel in het sturen, zeker op hogere snelheden. De auto komt met de achtklepper (60pk) motor best prima vooruit, maar boven de 100 km/u is het toch echt geduld hebben om op de snelwegsnelheid te komen.
Ik merk wel dat de Audi- en BMW-rijders onder ons toch een stukje ongeduldiger staan tegenover het Twingo'tje, waardoor ik me wat vaker genoodzaakt voel om na een turborotonde meteen de rechter rijbaan te verkiezen. Misschien ligt dat ook wel aan het ontbreken van lengte een 'kontje' waardoor die brede koplampen toch een stuk dichter bij lijken te zijn.
De ideale zitpositie is daarnaast nog niet gevonden. Met het gebogen stuur en hoge zit, en een slechts-in-hoogte-verstelbaar stuur zit je al snel ofwel met de armen gestrekt ofwel met de benen krap. Ik geloof wel dat de in hoogte verstelbare stoel genoeg mogelijkheden moet bieden om uiteindelijk de juiste positie te vinden. To be continued!
De eerste duizend kilometer
- 93.500 km
De eerste duizend kilometers zijn gereden zonder noemenswaardige problemen. Volgende week gaat 'ie terug naar de dealer omdat sindskort een geel waarschuwingslampje brandt. Dit was al zo bij de proefrit maar de dealer hoopte dat slechts resetten zou werken. Volgens mij heeft het met een connectie of sensor te maken. Daarnaast doet de 12v plug het niet meer en trilt een van de buitenspiegels wel heel erg. Kleine dingetjes dus waar ik er van uit ga dat het netjes wordt verholpen.
De auto zoeft verder netjes door zoals verwacht. Het valt me nog steeds op dat de auto op de snelweg nog relatief comfortabel is. Ook heb ik nu een fijne zitpositie gevonden wat natuurlijk veel helpt.
Daarnaast heb ik een middenarmsteun besteld en wacht ik op een laatste onderdeeltje voor de Parrot carkit. Ik hoop die deze week nog te kunnen inbouwen!
Interieur upgrade en ABS problemen
- 95.000 km
Ik heb het interieur geüpgrade. De verbeteringen zijn:
- Een Parrot Mki9000 ingebouwd voor handsfree bellen en bluetooth muziek luisteren
- Een middenarmsteun voor een beetje extra comfort
- Nieuwe speakers van Pioneer voor beter geluid
- Oké, een kleine upgrade is nog een USB fast charger voor in de 12v plug
Comfort krijgt er onder deze omstandigheden één ster bij :)
De auto is een stuk comfortabeler. Helaas waren er ook wat probleempjes. Er bleven enkele waarschuwingslampjes branden ondanks een uitgevoerde reparatie door de dealer (toen zijn ook de 12v-plug en trillende buitenspiegel gefixt). Het schijnt in de ABS pomp- of regelunit te zitten, dus de reparatie duurde even.
Morgen kan ik de Twingo weer ophalen en tot die tijd ben ik goed voorzien met een Opel Adam turbo zesbak leenauto die toch wel een stukje fijner rijdt dan de Fransman ;-)
Het verbruik is zeer goed! Ik rij meestal tussen de 1:16 en de 1:17, veelal lange stukken op provinciale wegen en snelwegen met sportieve rijstijl en zo nu en dan een kort boodschappenritje.
We zoeven door, maar hoe lang nog?
- 101.500 km
-
Hij staat er nog!
- 103.900 km
Per toeval kwam ik weer eens op Autoweek en besloot ik deze review maar eens up-to-date te maken. Waarom ik hier niet eerder aan heb gedacht? Simpelweg omdat de auto het grootste gedeelte van het jaar op de parkeerplaats heeft gestaan.
Dit jaar begon met een nieuwe job waar de OV-verbinding prima was. De Twingo heeft dus plaats moeten maken als voornaamste vervoersmiddel voor de Nederlandse Spoorwegen. En omdat dit mooie staatsinstituut verrassend goedkope weekendabonnementen aanbiedt was het ook voor de vrijetijdskilometers niet mijn eerste voorkeur. Vandaar dat er in dit kalenderjaar een krappe 3000 kilometer aan de stand is toegevoegd.
En ja, verkopen is een optie geweest en hij heeft op Marktplaats gestaan. Maar omdat er geen reële biedingen werden ontvangen en ik me besefte waarschijnlijk nooit meer zo goedkoop een auto te kunnen hebben/rijden, heb ik besloten de Twingo aan te houden. Waarschijnlijk een goede keuze gezien ik voor volgend jaar verwacht weer wat vaker te moeten rijden.
Er is dan ook niet zoveel te melden, behalve de volgende zaken:
- Aan het einde van de garantieperiode nog steeds last gehad van elektronische storingen. Ik weet de details niet meer, maar een groot deel van de interieurbekabeling (o.a. airbagsensor en gordelspanner) zijn uiteindelijk vervangen.
- In januari bij de DHZ-garage zelf een beurtje uitgevoerd. Hier ontstond een probleem, want de (nieuwe) aftapplug was op aanraden van de monteurs daar voorzien van een ringetje wat volgens mij geen goede keuze was. Gevolg was een olielekkage, die uiteindelijk door de dichtstbijzijnde garage opgelost moest worden. Totale kosten (olie/filter/interieurfilter/luchtfilter + reparatie) zo'n €150
- De APK viel wat tegen. De achterremmen hadden wat onderhoud nodig en er waren nieuwe remleidingen nodig (een deel van de leidingen was bij aflevering al vervangen). Ook de stuurkogel moest worden vervangen en een bandje bleek de lucht niet helemaal meer goed vast te houden. Gelukkig viel met zo'n €300 de kosten redelijk mee.
Verder weinig problemen met de auto! Met uitzondering van het Parrotsysteem en de nieuwe aangebrachte speakers, die werken niet meer voor 100% goed. Gezien de weinige kilometers doe ik daar nog even niks mee.
Het verbruik was bij veel rijden zo'n 1:16,5. Ik houd het nu niet meer bij; ik rij nog steeds voornamelijk langere afstanden met de auto maar trek bij een warme motor ook stevig door, en altijd de maximumsnelheid. Verbruik is geen topprioriteit voor mij met een kilometrage van krap 200-300 per maand.
In de ongeveer 1,5 jaar dat ik de auto heb is er gek genoeg aardig aan gesleuteld, maar dankzij de BOVAG-garantie is deze auto by far de goedkoopste die ik ooit heb gereden:
- Nieuwe aircocondensor, APK 2018, revisie ABS-regelunit, meerdere elektronische problemen: €0
- Eindegarantiecheck: €60
- APK+Beurt 2019: €450
- Parrot, middenarmsteun, nieuwe speakers: ongeveer €250
Voor volgend jaar verwacht ik ook weinig kosten, gewoon het beurtje+APK die ik grotendeels zelf wil doen. Mocht ik toch weer meer gaan rijden zullen in het najaar van 2020 de bandjes wel vervangen moeten worden, maar dat is natuurlijk normaal onderhoud. In dat geval ga ik ook de Parrot en speakers (laten) nakijken.
Nog steeds door in de Twingo!
- 110.400 km
Ik dacht, ik meld me weer even. De Twingo rijdt namelijk nog vrolijk door. Over 2019 amper in gereden, dit jaar wéér een baanwissel en weer wat meer kilometers. Ik rij nu zo'n 1000-1500 kilometer per maand, en de afgelopen dagen is er nog flink wat bijgekomen na een tripje naar Hamburg en wat andere Duitse steden.
En hoe verhoudt zo'n Twingo zich dan op de Autobahn? Tsja, eigenlijk niet heel fantastisch. De Twingo is eigenlijk niet gebouwd voor hoge snelheden op het grotendeels slechte Duitse asfalt. Maar toch heb ik er veel lol mee kunnen hebben en kon ik dikwijls redelijk met het verkeer meekomen. En uiteraard is de top van 165 km/u (op de teller) aangetikt. En dan brult en trilt het toch wel wat veel, beide handjes aan het stuur en de radio flink hard dus!
Qua comfort is zo'n lange trip met de Twingo ook niet fantastisch. Maar gelukkig zijn dergelijk lange trips eerder uitzondering dan regel, dus vergeef ik het de Fransman. Ook de van de schrik en snelheid losgeraakte behuizing van de luchtfilter waardoor het allemaal klonk als een tractor bij stevig gas; gelukkig kon die gemakkelijk worden vastgezet.
Wat is er verder nog mee gebeurd?
- Ik heb de eerdergenoemde radioproblemen opgelost door het lozen van de Parrot en het inbouwen van een JVC bluetooth-radio met externe microfoon. Ook de bedrading van de speakers nagekeken. Nu kan het volume weer goed hard en kan er prima gebeld worden. Kosten: €60 (tweedehands autoradio en een busje contactspray)
- Geen onverwachte reparaties of garagebezoekjes nodig gehad! Ditmaal wel de kleine beurt + APK laten uitbesteden aan de lokale garage in plaats van het zelf te doen. Alleen een lampje moest vervangen worden! Kosten: zo'n €250.
En zo zoeven we nog steeds lekker goedkoop en zonder klachten door, met een verbruik van ergens tussen de 1:16 en de 1:17 bij redelijk sportief rijden.
Een paar puntjes waar ik me nog aan stoor:
- Veel bandenlawaai, waarschijnlijk zijn in ieder geval de achterbanden gecupped. ''Gelukkig'' zijn alle vier de banden op ongeveer hetzelfde slijtageniveau. Dus waarschijnlijk zet ik er voor de winter gewoon vier nieuwe banden op, wellicht allseason omdat een Duitslandtrip in het najaar een optie is.
- Soms een piepend geluid uit de ventilators, komt misschien bij het interieurfilter vandaan maar dat zou ik nog eens moeten checken.
En dat was 'm weer voor nu! Eind van het jaar zal ik er wel tussen de 115 á 120dkm op hebben staan, dan meld ik me wel weer.
Schade + balans opmaken
- 114.500 km
Omdat ik recent vooral zelf op Autoweek aan het lurken ben in de reviews, besloot ik de Twingo review weer een update te geven! Want er is best wat gebeurd in Twingoland.
Zo heeft iemand flinke schade aan de bestuurdersdeur veroorzaakt tijdens het parkeren, en besloten door te rijden. Omdat ik niet teveel verwachtte van de aangifte, ben ik zelf alvast gaan rondkijken naar een economische oplossing en had ik al bijna een zwart sloopdeurtje op de kop getikt. Wonder boven wonder heeft een ooggetuige zich gemeld bij de politie! Nadat de dader een telefoontje kreeg van meneer de agent besloot die zich maar te melden en de verzekering is momenteel bezig met het verwerken van de schadeformulieren.
Ik vermoed dat de taxatie van de schade flink hoog kan uitvallen, en dan is het de vraag of het nog wel waard is om dat bedrag uit te geven. Ik denk er zelf aan om alsnog een sloopdeur te laten installeren en de hele auto goed te laten polijsten. Volgens mij zal dat cosmetisch en technisch een even goede oplossing zijn als uitdeuken + herspuiten, voor de helft van het geld. Wordt vervolgd!
Nu we inmiddels ruim 20.000km in de Twingo hebben doorgebracht, leek het me een goed idee om de balans op te maken:
Positief:
- Redelijk zuinig, verbruik nog steeds tussen de 1:16 en 1:17. Mijn Twingo heeft de achtklepper 1.2l motor, de zestienklepper die later is geïntroduceerd is zuiniger, sneller en bespaart ook zo'n 5 á 6 euro per maand in de wegenbelasting!
- Vlot & schakellui: met de 60 paardjes race je natuurlijk niemand eruit, maar het maximale vermogen is al laag in de toeren beschikbaar. Hierdoor is de Twingo best responsief op het gaspedaal. Rotondes kunnen meestal in de 3e versnelling, en ik sla geregeld een versnelling over om de koppeling te sparen.
- Betrouwbaar: dit geldt vooral voor mij, want de auto heeft in de garantieperiode nogal wat euvels gehad. De remleidingen moesten al op de 10e verjaardag vervangen worden. Dat vind ik een besparing op verkeerde dingen van Renault. Ook in de elektronica was er veel mis mee. In de afgelopen twee jaar heb ik echter nooit gekke dingen gehad, altijd starten + gaan, en de afgelopen APK + beurt was zeer goedkoop.
- Praktisch: ondanks het geringe formaat, is de achterbank best nuttig voor korte ritjes. Met de achterbank plat is er best wat ruimte om dingen te vervoeren. Daarmee is de Twingo verrassend praktisch!
- Stuurgedrag: bochten kunnen snel worden genomen. Het stuurgedrag is echt prima in stadsverkeer.
Negatief:
- Comfort: als bestuurder is de auto niet erg comfortabel. Wat echt ontbreekt is de optie om het stuur niet alleen in hoogte, maar ook lengte te verstellen. Nu is het continu de afweging om om je armen gestrekt te houden of ruimte tekort te hebben in de benen. De stoel is ook allesbehalve comfortabel te noemen. Ik raad overigens wel iedere (nieuwe) Twingorijder aan een armsteun te installeren: die heb ik voor minder dan €100 op de kop kunnen tikken (origineel Renault onderdeel) en in een uurtje zelf kunnen installeren.
- Sporing: rechte stukken gaan gepaard met veel bijsturen. Het vereist arbeid om de Twingo strak op de weg te houden.
- Luid: tot 80km/u is het prima te doen, daarboven moet de radio echt hard. Het is geen stille auto. Ook het geluid van de banden dringt aan alle kanten door.
- Goedkopigheid: aan de binnenkant is alles plastic fantastic. Het ziet er gewoon wat goedkoop uit. De schakelpook trilt en beweegt vrolijk mee op de kanteling van de motor bij stevig gas of gas los. De achterklep heeft geen licht. De ramen gaan niet even snel open. Het handmatige mechanisme voor het verstellen van de buitenspiegels ziet er fragiel uit. Alleen de bestuurderskant heeft een spiegel aan de zonneklep. De airco is niet bepaald krachtig. De originele speakers zijn drama. Kortom: heel veel kleine dingen die gewoon wat goedkoop en onlogisch aanvoelen.
Ondanks dat de auto goed en probleemloos rijdt zijn er een aantal problemen die opgelost moeten gaan worden. De sporing is deels slecht omdat de uitlijning dramatisch is. Ik heb meerdere keren gesproken over de banden, maar die hebben rondom nog zo'n 3mm om zich, dus ik blijf er nog even op doorrijden. Nieuw setje banden + uitlijnen en balanceren kan wonderen betekenen voor het rijgedrag en geluid. Ook merk ik dat bij sommige tankstations de tank niet helemaal vol geraakt. Begrepen dat dat te maken kan hebben met de ontluchtingsslang. Ik erger me er niet genoeg aan om daar iets aan te doen.
De balans is dus opgemaakt, en het begint nu toch te kriebelen om naar iets anders te kijken. Ik ben recent een beetje verliefd geworden op de Honda CR-Z. Mijn rationele brein zegt tegen me dat ik de Twingo lekker moet blijven doorrijden, in ieder geval tot de volgende distributiewissel. Het emotionele brein houdt van shiny new things. En het feit dat het volgende onderhoud met 4 nieuwe banden en mogelijk wat andere puntjes aardig in de kosten gaat lopen, zorgt er toch voor dat ik nogal wat tijd besteed op Gaspedaal en Autoweek recentelijk. We gaan het zien!
Onderhoud en gebruikte onderdelen
- 118.000 km
Een klein halfjaartje verder, op de Twingo valt eigenlijk weinig aan te merken ten opzichte van eerdere reviews. Wel zijn er wat onderhoud- en reparatiegerelateerde zaken te melden.
In mijn vorige review gaf ik aan dat de bestuurdersdeur een flinke klap had gekregen. Dit is uiteindelijk netjes door de verzekering opgelost met een zeer schappelijke vergoeding. In overleg met de buurtgarage besloten dat een sloopdeur de beste optie is gezien de leeftijd en restwaarde. Zij hebben er een keurig deurtje op kleur ingezet en van schade of kleurverschil is niks te merken. Goed opgelost dus.
Deze verbetering aan het uiterlijk stond wel tegenover een flinke aanvaring met een stoeprand tijdens het inparkeren. De voorste velgen waren al niet mooi wegens remvloeistoflekkage onder de vorige eigenaar, linksvoor is nu al helemaal ellende met een flinke stoeprandschade. Allemaal cosmetisch, en gezien de manier waarop ik de auto gebruik niet iets wat mij heel erg dwarszit.
In de afgelopen week moest er wat onderhoud aan de Twingo gebeuren. In mijn vorige review klaagde ik over het geluid, met name van de banden. Die waren goedkoop, bijna versleten en gecupt, ellende dus. Vorige week besloten om in plaats van een nieuw setje goedkoop, een gebruikt setje goed eronder te zetten. Er blinken nu twee Vredesteins en twee Continentals op de velgen. Prima banden met ruim profiel en niet te oud, en dat voor een fractie van de nieuwprijs.
Daarnaast is de Twingo vandaag in de garage verwent met een grote beurt en een frisse APK. Opnieuw geen problemen, alleen wat vuil in de remklauw dat is verwijdert.
Omdat ik het zelf leuk vind hierbij het onderhouds/kostenoverzicht over de afgelopen 3 jaar:
2018
- Nieuwe aircocondensor, APK 2018, revisie ABS-regelunit, meerdere elektronische problemen: €0
- Eindegarantiecheck: €60
- Parrot, middenarmsteun, nieuwe speakers: ongeveer €250
= €310
2019:
- APK+ Doe-het-zelf beurt: €450
= €450
2020:
- APK + Kleine beurt: €250
- Nieuwe radio: €60
- Luchtfilterhuis los in Duitsland: €10
= €320
2021:
- Tweedehands deurtje €0 (zelfs geld aan overgehouden)
- Vier gebruikte banden: €160
- Grote beurt + APK: €430
= €590
Dus over 3 jaar (eigenlijk 4, want ik kan nu in principe een jaar verder) zo'n €1670 aan kosten, €1360 als je de comfortupgrades niet meerekent. Dat is exclusief een paar literblikjes olie en paar lampjes die ik gedurende deze tijd heb gebruikt/vervangen.
Gezien de kosten van de afgelopen week blijf ik dus nog even doorrijden. De CR-Z vind ik nog steeds een aantrekkelijke optie, en voor de prijs van een goede CR-Z is ook volelektrisch rijden met een Zoé binnen het budget. Maar voor nu economisch verstandiger om de Twingo aan te houden, want volgend jaar is het alleen nog maar een kleine beurt en pas het jaar erop zal het onderhoud weer fors duurder worden: dan moet de distributieriem. Ik houd jullie op de hoogte!
Weer een jaartje verder
- 126.300 km
En weer een jaartje verder, waarmee de Twingo verreweg de auto is die ik het langst in bezit heb. We toeren er alweer vier jaar mee en afgelopen jaar zijn er 'maar liefst' 8000 kilometers op de tellerstand bijgeteld.
Een ruim gedeelte hiervan komt door twee tripjes naar het Duitsche Land, waar ook nu de Twingo probleemloos over de Autobahn schoot en dit keer zonder het luchtfilter uit te poepen.
Daarnaast is jullie allerbeste OP eind vorig jaar verhuisd en werd een compleet nieuwe inventaris aangeschaft om de nieuwe (grotere) woonruimte te vullen. Doordat ondergetekende nog steeds een oud-Hollandsche centenlikker is heb ik met de Twingo menig ritje gemaakt naar goede Marktplaats-deals.
En ik mag met vreugde meedelen dat ook de periode mei '21 - mei '22 op autovlak volledig probleemloos zijn verlopen! De Twingo start, rijdt en remt nog steeds hartstikke goed en heeft me, ondanks de hoger wordende leeftijd, nog steeds niet in de steek gelaten.
Aan het begin van het jaar heb ik rondom de ruitenwissers vervangen. En ten tijde van dit schrijven heb ik zojuist nieuwe matten voor de bestuurder & bijrijder besteld. Dit weekend werd de auto in het zonnetje gezet met de volgende werkzaamheden:
- Kleine beurt + APK bij de buurtgarage. De remvloeistof en multiriem zijn daarbij vervangen (totale kosten €435)
- Een aircobeurt bij een andere buurtgarage, mooie deal gevonden op Social Deal waarbij de airco voor €50 weer van nieuwe vloeistof is voorzien, op lekken is getest en schoon is gemaakt.
Aircostruggles: de garage van de kleine beurt vond dat de airco het niet meer deed. De pomp werd niet ingeschakeld bij het indrukken van de knop. Ondanks dat de airco nooit echt fantastisch koud was (het blijft een Twingo) werkte die wel altijd, ook de laatste rit die ik heb gemaakt. Het was dan ook mijn verbazing dat de airco na het ophalen het gewoon deed, hetgeen werd bevestigd door de aircogarage.
Mijn vermoeden: mijn vriendin zet altijd de ventilator uit (op stand 0) als ze in de Twingo rijdt. Ik heb de auto met de uitgeschakelde ventilator aangeleverd aan de garage en zo ook weer opgehaald. Tsja, geen wonder dat de airco dan niet inschakelt. Rommelig van ze, en gezien ik ze sowieso aan de dure kant vindt, en ze met regelmaat zaken aan de factuur toevoegen die ik twijfelachtig vindt (heeft een Twingo ieder jaar een nieuw interieur- en luchtfilter nodig??) ga ik wellicht maar weer de eigen handen in de boezem steken.
Overigens is de airco niet fabrieksnieuw meer: de aircogarage constateerde door een ietwat lagere bovendruk dat er wellicht een (kleine) lekkage in het systeem zit. Er is dus fluor aan de vloeistof toegevoegd en over een week of twee mag ik langsrijden om lekken te checken.
Kijken of de Twingo het weer een probleemloos jaar volhoudt. Dan ga ik waarschijnlijk nog gewoon het grote onderhoud (laten) uitvoeren, inclusief distributieriem. Een Honda CR-Z wordt definitief geen optie, en dat geldt (in deze knettergekke occasionmarkt) überhaupt voor een hogere segment benzinewagen. Momenteel overweeg ik 3 opties:
- De Twingo oprijden en dan overstappen naar iets elektrisch, of autoloos door het leven
- De Twingo verkopen en een hobby-auto/oldtimer terugkopen (in de winter dan helemaal geen auto)
- De Twingo wegdoen en autoloos door het leven
Kosten voor dit jaar:
- €30 ruitenwissers rondom
- €30 automatten
- €435 kleine beurt en APK
- €50 aircobeurt
= €545
+ €1360 eerdergemaakte kosten
= €1905 totale kosten
/ 48 maanden = €40 per maand. Volgens mij niet slecht voor autobezit.
Verbruik vind ik nog steeds ietwat aan de hoge kant, zo rond de 1:16.
Ik wil in het komende jaar de koplampen weer eens opfrissen want die worden steeds doffer.
Nog steeds aan het karten!
- 140.000 km
Je zal, net als ik, wel denken: 140.000km? Ik dacht toch echt dat deze auto bijna niet reed?
Nou, in het afgelopen jaar heeft de Twingo flink wat kilometers asfalt mogen vreten. De vriendin gebruikt de auto nu 4 á 5 dagen per week voor haar woon-werkverkeer en diezelfde vriendin komt oorspronkelijk ook nog eens uit Oosterbuurië waardoor de Twingo geregeld flink lange ritten mag maken naar de schoonfamilie.
Tel daarbij op nog wat langere ritten naar het Ruhrgebied, Hamburg en als kers op de taart een recente roadtrip door Wallonië en Luxemburg, en zo zit je plots op bijna 14.000km in een jaar en lever je de auto voor het jaarlijks onderhoud bij de garage af met bijna exact 140.000km op de teller.
En hoe gaat dat dan, met de Twingo door de bergen van Luxemburg? Eigenlijk gewoon prima. Er zijn zelden momenten geweest waarop de motor tekort schoot. Het enige nadeel zijn de remmen: door de trommels achterin ontbreek je gewoon remkracht wanneer je bergaf gaat. Vorig jaar heb ik een flinke VW Golf Station gehuurd om door de Transsylvanische bergen te scheuren, en in de Twingo voelde de bergwegen onveiliger. Tijdig anticiperen en flink op de rem stampen was zo nu en dan nodig, maar als je daar eenmaal rekening mee houdt komt de Twingo ook hier prima voor de dag.
De Renault toont zich ook nog eens een uitstekend kampeervehikel: tent, tafel, stoelen, kleding, slaapzakken, matten... Alles paste erin en de auto leek het geen probleem te vinden om helemaal volgeladen over Belgische snelwegen te toeren. Kort samengevat: weer een probleemloos jaar gekart!
De betrouwbaarheidsscore mag dus inmiddels van 3 naar 4 sterren.
Wat betreft kosten, onderhoud en dergelijken, het volgende:
- Wegens de eerdergenoemde situatie met de schoonfamilie in Oosterburië, heb ik op verzoek van de vriendin een setje winterbanden op (stalen) velg op de kop getikt. Helaas bleken twee banden hiervan carcasschade te hebben, die zijn vervangen voor andere tweedehands exemplaren.
- Dat gezegd hebbende stap ik in het vervolg af van de tweedehands banderij. Het voelt toch iedere keer weer als gedoe dus bij versleten banden in de toekomst komt er gewoon nieuw rubber op ondanks dat dit met twee sets banden nog flink in de kosten kan gaan lopen.
- De ruitenwissers zijn door het vriesweer van afgelopen winter vroegtijdig kapot gegaan. Dus weer een nieuw setje rondom geplaatst.
- De koplampen begonnen wat lelijker te worden en te verweren, dus ik heb zelf geprobeerd dit met een polijstset te verbeteren. Helaas heb ik dit niet goed (genoeg) gedaan en met enige schaamte kan ik zeggen dat de koplampen er slechter uitkwamen. Daardoor kwamen de lampen ook niet meer de APK door en is dit door de garage opgelost.
- Benzine: we hebben gezien de gestegen benzineprijzen afgelopen jaar vooral E10 getankt, maar in Luxemburg waar de standaard E5 is hebben we gemerkt hoeveel beter en zuiniger de Twingo op deze brandstof loopt. Dus we gaan in het vervolg zoveel mogelijk E5 tanken.
- De airco lekt ongetwijfeld nog steeds en via Social Deal weer een coupon op de kop kunnen tikken om 'm weer bij te vullen en te kijken hoe erg er gelekt is het afgelopen jaar.
- De distributieriem, spanrol en waterpomp waren dit jaar aan de beurt. Uit de beurt+APK kwamen verder geen lijken uit de kast.
Kosten voor dit jaar:
- Ruitenwissers en koplamppolijstset €60
- Winterbanden + velgen €200
- Bandenwissels €50
- Aircobeurtje (moet nog ingepland worden): €50
- Distributieriem, kleine beurt + APK, koplampen polijsten: €775
= €1135
+ €1905 eerder gemaakte kosten
= €3040 totale kosten
/60 = ongeveer €50 per maand.
Volgend jaar zijn waarschijnlijk de remmen aan de beurt maar verder lijkt de Twingo helemaal goed. Met de condensor is het ook nog even aankijken maar voor nu werkt de airco uitstekend.
Recordjaar
- 161.000 km
21000km in iets minder dan een jaar in een Twingo... Maar deze keer zal ik het kort houden. Eigenlijk is er ook niet zoveel op aan te merken. Rijden, starten, sturen, remmen; het gaat allemaal hartstikke goed. Zoals in voorgaande jaren weer meerdere lange ritten naar het buitenland en weer altijd probleemloos. De vriendin heeft er een roadtrip van ruim 3k door Frankrijk mee gedaan en dat ging probleemloos.
Beetje olieverbruik, zo'n 1l:10.000km, waardoor er twee blikjes doorheen zijn gegaan. Daarnaast wat kleine schades door eigen toedoen waarvan ik één aardig heb kunnen wegpoetsen en polijsten, iets wat ik bij de achterbumper nog moet doen. Het is geen nieuwe auto meer.
Dit jaar wat meer onderhoud. Allereerst begon de kachelventilator steeds slechter te werken, dit verklaarde de in een eerder genoemde review piepende geluid dat ik al een paar jaar hoorde, en natuurlijk op één van de warmste dagen van 2023 gaf 'ie geen krimp meer. Twingo-mankementje. Zelf een nieuwe gekocht en geïnstalleerd, kloteklus, maar leuk om zelf eens wat op te pakken.
De remmen begonnen later vorig jaar te piepen dus er zijn door de garage nieuwe blokken en schijven onder gezet. Vandaag is 'ie voor een grote beurt geweest en bleek een wiellager niet in orde. Ook zal later dit jaar nieuw winterrubber aangeschaft moeten worden. Dus wat duurdere jaartjes voor de Twingo, maar eigenlijk grotendeels normaal onderhoud ofwel geen onverwachte zaken voor een inmiddels 16 jaar oude budgetauto.
Kosten sinds de vorige update:
- Kachelventilator €75
- Nieuwe remmen €350
- Grote beurt, APK, wiellager €600
= €1025
+ 3040 eerdergemaakte kosten
= €4065 totaal onderhoud
/ 71 maanden in eigendom = €57,25 per maand aan onderhoudskosten
Kosten lopen dus wat op, maar ik en mijn vriendin zijn nog steeds dik tevreden en niet van plan iets anders te kopen. We willen gaan verhuizen en hopelijk allebei met het OV naar het werk / hybride werken, dus het jaarlijkse kilometrage zal waarschijnlijk gaan afnemen.
De Twingo is overigens niet meer de enige auto in de stal. Sinds afgelopen zomer ben ik in bezit van een langgewenste projectauto: een Fiat 126p. Die wordt uitsluitend gebruikt voor plezierritten, en onderhoud ik helemaal zelf. Wanneer ik eindelijk een garage heb neem ik wellicht ook de Twingo zelf in onderhoud.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.