Renault Twingo 1.2 Accs (2008)

autoreview

Renault Twingo 1.2 Accès (2008)
Renault Twingo 1.2 Accès (2008)Renault Twingo 1.2 Accès (2008)Renault Twingo 1.2 Accès (2008)Renault Twingo 1.2 Accès (2008)Renault Twingo 1.2 Accès (2008)Renault Twingo 1.2 Accès (2008)Renault Twingo 1.2 Accès (2008)

Signalement

UitvoeringTwingo 1.2 Accès
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf124.237 km
KM-stand laatst170.000 km
Lezerswaardering: 78%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne auto!

  • 125.000 km

Sinds korte tijd deze Renault Twingo in bezit. Auto voelt fijn aan. Rijdt erg soepel en sturen kan met één vinger. Op de weg rijdt hij ook erg fijn. Na een tijd een lage en stugge 3 cilinder te hebben gereden, voelt deze auto fijner aan op drempels en andere opstakels op de weg. De Twingo zoeft er gewoon overheen. Sommige drempels voel ik niet eens.

De auto rijdt dus fantastisch maar het is zeker niet de snelste. Daar heb ik hem ook niet voor gekocht. 153 km/u haalt hij met gemak maar dat is flink te merken in het verbruik. Zelf rijd ik dagelijks 40 km en door de snelheid constant te houden haal ik er een net verbruik mee van zo'n 650/700 km op 1 tank (ongeveer 35ltr verbruikt. Met een andere rijstijl moet dit nog beter kunnen natuurlijk!

De auto bied erg veel ruimte. De kofferbak bied mij standaard al genoeg ruimte voor de spullen die ik dagelijks nodig heb, maar door de slimme manier van het inklappen van de achterbank heb ik zeeën van ruimte wanneer dit nodig is. Hoewel de kofferbak erg ruim is, is de ruimte voor passagiers op de achterbank erg krap. Maar het komt niet vaak voor dat daar mensen urenlang zitten, dus dit is geen ramp.

Ik heb de Twingo Authentique uitvoering (1.2 58 pk). Deze heeft heel wat fijne extra's waaronder een airco en elektrische ramen. Het zijn kleine dingetjes, maar wel erg prettig onderweg! Op het kenteken blijkt te staan dat het de Accés uitvoering is, maar zelfs in het Service-boekje staat Authentique.

Kort samengevat: Erg fijne auto! Rijd lekker door en zoeft over de weg. Hij is van binnen erg ruim en van alle gemakken voorzien!

Een half jaar later

  • 132.500 km

Een half jaar en 8000 kilometer verder, ben ik nog steeds erg tevreden over mn Twingo. In het begin reed ik vooral kleinere ritten (zo'n 40 kilometer per dag) en deze waren goed te doen.

Tijdens afgelopen zomervakantie is de auto op de proef gesteld. Normaal gesproken tank ik 1 á 2 keer in de maand en hou dan nog ruim wat benzine over voor de volgende maand. Maar in 3 weken tijd heb ik 4 keer bij het tankstation gestaan om de auto weer tot leven te wekken. Niet omdat de auto zoveel benzine slurpte met het mooie weer, maar omdat het mooie weer uitnodigde om lekker veel kilometers te maken. Dat doet hij ook met gemak. De auto houdt het overige verkeer goed bij en ook tijdens een inhaalmanoeuvre staat de auto z'n mannetje. Letterlijk door weer en wind heeft de auto alle bestemmingen weten te bereiken, zonder problemen.

In het half jaar dat ik de auto heb, zijn er sowiezo nog geen problemen geweest. Ik ben 1 keer naar de garage geweest omdat voor mijn gevoel de handrem niet goed werkte, maar dit bleek mee te vallen. Ik ben ondertussen slechts 12 euro kwijt geweest aan onderhoud. De zomercheck van Renault a 10 euro, een zekering, een stadslichtje en twee kentekenlampjes. De auto doet het dus goed, en over 2000 kilometer is de auto weer aan de beurt voor wat nieuwe olie. Zien of de garage dan nog rare dingen tegen komt. We gaan het zien.

De eerste grote beurt.

  • 136.100 km

Na driekwart jaar en de teller op 135000 is het tijd voor een grote beurt. De auto gaf het zelf ook al aan op het dashboard en heb toen meteen de afspraak gemaakt. Ik had afgesproken met de garage dat ze een grote beurt zouden uitvoeren en de dingen zouden vervangen die noodzakelijk zijn bij de 130000 kilometer. Volgens de garage zou dit ongeveer 400 euro kosten.

Nog geen week nadat ik de afspraak gemaakt had, had de Twingo er even geen zin meer in. Op een rit van ongeveer 10 kilometer hield de twingo er op de helft mee op. Starten wou hij wel, maar rijden hó maar. Na 10 minuten wachten reed de Twingo weer verder. Erg raar. Garage gebeld en aangegeven wat er aan de hand was. Omdat de auto weer reed heb ik het er toen even bij laten zitten en zou de garage er tijdens de beurt naar kijken.

Eenmaal op de dag van de beurt werd de auto bij me thuis opgehaald. Al vroeg in de middag werd ik gebeld met een hele lijst van mankementen die aan de auto waren gevonden. Kapotte condensor (airco), lekke koelradiateur, kapotte startmotor en bougiekabels waar aan gevreten was, mogelijk door een marter. Na zo'n 1200 euro betaald te hebben zou ik klaar zijn, dus niet.

De onderdelen had de garage niet liggen. Dus was ik nog een dag de auto kwijt. Omdat ik geen dag zonder de auto kan, mocht ik gratis gebruik maken van een demo auto van de garage. De nieuwe Twingo. Wat een WAANZINNIG leuk autootje om in te rijden. Als je een 1.2 8V gewend bent is een auto met turbo best leuk rijden. Ik kon het ook niet laten om na het werk nog even een flinke tocht te maken door de omgeving, voordat ik de auto weer terug zou brengen.

Aan het eind van de dag, ongeveer 200 kilometer verder, ruilde ik de TurboTwingo om met mn eigen auto. En meteen toen ik wegreed bij de garage was het verschil duidelijk te merken. De auto rijdt weer heerlijk soepel en als het gas wordt ingetrapt, gaat ie er als een speer vandoor. 1100 kilometer na de grote beurt doet hij dit gelukkig nog steeds, op naar de volgende 15.000 kilometer!

Schokkend!

  • 138.765 km

Na een drukke week en stressvol weekend waar de auto bijna 600 kilometer gereden heeft, kwam er zondag 31 januari eindelijk een dag van rust waarbij de auto de hele dag op het oprit heeft gestaan. Zaterdagnacht om 3 uur zat het werk er op en heb ik de auto en mezelf wat rust gegund.

Maandagmorgen om kwart over 8 stapte ik in de auto om naar m'n opleiding te rijden. Bij het wegrijden schokte er van alles, maar ik was ervan overtuigd dat dit ermee te maken had dat de motor nog koud was. Niks was minder waar, want na 30 kilometer te hebben gereden deed de auto dit nog steeds. Om die reden heb ik niet harder gereden dan 70 kilometer per uur.

Eenmaal aangekomen op de bestemming, dacht ik dat de motorsteun het misschien had begeven. Kameraden van me kwamen met nog 10 andere oorzaken van het schokken aan, allemaal dingen waar ik niet vrolijk van werd (dure reparaties etc. net achter de rug). In de pauze zelf op onderzoek uitgegaan en na het openen van de kofferbak was het meteen raak. Een van de bougiekabels lag los in de motorruimte. Niet omdat deze niet goed bevestigd was, maar omdat er een dier onder de motorkap aan de kabels had gevreten.Omdat ik er niet meer verder mee wou rijden, de dealer gebeld en ervoor gezorgd dat het dezelfde dag nog gemaakt zou worden.

Mijn eigen dealer kon me niet helpen, omdat ik niet in hun gebied stond. Een andere vertrouwde dealer in de buurt hielp me verder. Een van de monteurs heeft in de middag een nieuwe, originele. bougie-kabel-set opgehaald en met dank aan deze goede Dealer reed ik na een paar uurtjes alweer naar huis.

Hopelijk laten die beesten me nu met rust.. Tweede keer in twee maanden tijd dat ze me te pakken hebben xD

Kilometervreter...

  • 163.094 km

Zoals de titel het zegt, een echte kilometervreter... En wat gaat hij goed! Zonder al te veel problemen en mankementen gaat dit (Ex. demootje van een Duitse dealer) naar de 165.000 kilometer op de klok.

Dit jaar drie keer naar de garage geweest met de auto. De eerste keer was de kleine beurt en de APK. Op een remleiding achter na was er niets aan de hand en kon hij dezelfde dag nog mee. Een paar weken later was het toch mis. Oliesporen op het oprit. Niet veel, maar wel opvallend. Bij de garage gaven ze aan dat de kleppendeksel lek was (komt vaker voor als ik het forum bekijk). Voor slechts 100 euro laten maken bij een andere dealer (dichterbij het werk). Ze tipte me op een hele droge multiriem. Deze was helaas niet op voorraad, maar als ik voorzichtig aandeed kon hij nog wel even mee. Twee weken later is deze vervangen en de andere dealer heeft de auto van top tot teen nagekeken. Niks aan het handje!

Zelfs met de vele kilometers een zeer fijne auto om mee te rijden. Reed ik eerder 110 op de autobaan, gaat hij tegenwoordig met gemak mee met de rest van het verkeer met ongeveer 120/125 kilometer per uur. Comfort is goed voor zo'n klein autootje. Qua kosten mag ik ook niet klagen! Dus ik rijd er nog een tijdje mee door. Dus vanaf nu weer vol gas, op naar de 200.000 kilometer (en hopelijk nog veel meer!)

De laatste loodjes

  • 170.000 km

Aan alles komt een einde. Zo ook aan de Twingo, waarmee ik in de afgelopen jaren zo'n 50.000 kilometer reed. Met precies 170.000 km op de teller reed ik het terrein van de dealer op, waar ik een nieuwe Twingo heb gekocht. De aflevering laat nog een weekje op zich wachten, dus de laatste loodjes met het rode koekblik worden gemaakt.

In de afgelopen 50.000 kilometer heb ik verschillende keren een stuk geschreven over de auto maar iedere keer weer liet de auto zien dat het een echte kilometervreter is. Op wat kleine reparaties en onderdeeltjes na is de 2,5 jaar met deze Twingo prima bevallen. Zowel de kleine afstanden als grote ritten (zo'n 450 km op een dag) reed ik er probleemloos mee. De auto kreeg op zijn tijd zijn onderhoud bij de garages en de reparaties deed ik zelf, of liet ik een specialist doen. De auto heeft me één keer echt in de steek gelaten door een hongerige steenmarter. Een enorm betrouwbare auto dus! Zelfs de hoge kilometerstand hield hem niet tegen.

Om af te sluiten met de verschillende sterren: Het comfort van de auto is uitmuntend! De auto zit prima, alles is binnen handbereik en de auto vliegt over de weg. Daar waar de kleine stadsauto's last van drempelvrees hebben, heeft de Twingo daar absoluut geen last van. De auto heeft nog erg goede veren en op deze banden (Nokian iLine, een aanrader!) rijdt de auto erg prettig.

De prestaties zijn goed. Als de auto eenmaal op snelheid is, gaat hij lekker mee met de andere auto's. Het accelereren of het maken van snelheid op de snelweg is soms wel wat minder, vandaar slechts 4 sterren.

De betrouwbaarheid staat ook op uitmuntend. Deze Twingo heeft de afgelopen jaren en afgelopen kilometers bijna probleemloos gereden. He was een kwestie van starten en wegrijden.

De gebruikskosten van de auto staat op goed. De houderschapsbelasting is zo'n 25 euro in de maand. Het faceliftmodel had slechts 20 euro (Ergens een paar kilootjes op bespaard?). Verder waren de kosten voor het onderhoud vrij normaal. Dit lag niet hoger dan bij een andere auto in dit segment. De brandstofkosten liggen op ongeveer 50/60 euro per volle tank. Op deze tank is dan ongeveer 650 tot 700 kilometer te rijden.

Op de laatste vraag kan ik kort antwoorden."Zou u weer een auto van hetzelfde merk kopen?" Het antwoord is JA. Sterker nog, volgende week staat er een Twingo 1.2 16v Collection op het oprit. Het verschil? 5 Jaar nieuwer, 100.000 km minder op de teller, ander kleurtje en het laatste faceliftmodel. Overeenkomsten? Deze auto gaat net zo veel kilometers maken als de rode. Als dat net zo soepel gaat als bij de rode Twingo, gaat dat met de nieuwe zeker lukken. Ook van deze Twingo zal t.z.t. een review komen,.

De Twingo is kort na het inruilen in de omgeving van Amsterdam te koop aangeboden. Hier is hij in December 2015 verkocht. Sindsdien ontbreekt ieder spoor.. ;P

Kilometerstand teruggedraaid

  • 170.000 km

Onlangs is de auto aangeboden bij een handelaar in Amsterdam. De kilometerstand is teruggedraaid. Navraag bij de laatste garage waar de laatste eigenaresse de auto in onderhoud had, was de kmstand 230.xxx. De kmstand bij verkoop bij de handelaar was 155.xxx. Wees gewaarschuwd!

Reden dat ik dit plaats is dat Google het kenteken kent en deze pagina bovenaan in beeld komt. Hopelijk wordt een koper hiermee gewaarschuwd!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.