Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Night Day (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Twingo 1.2 16V ECO2 Night & Day |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 22 km |
KM-stand laatst | 58.000 km |
Gewoon goed
- 58.000 km
Na 2 Aygo's wilde ik 'iets anders' en ben ik dus gaan shoppen en rijden bij verschillende merken. Een overtuigende proefrit, relatief gunstige aanschafprijs i.c.m. een prima bod van de Renaultdealer trokken mij over de streep.
De Night & Day uitvoering zit standaard goed in z'n spullen en is voorzien van o.a. airco, cruise control, mistlampen voor en verschuifbare achterstoelen. Ik heb er nog een middenarmsteun in laten zetten, en de de Continental banden tegen een kleine meerprijs laten vervangen door Michelins.
De afgelopen 33 maanden heb ik de Twingo ervaren als een prettige, (relatief) comfortabele en goedmoedige reisgenoot, die een klasse beter rijdt dan de Aygo. Daarbij moet ik aantekenen dat de Aygo wel meer rijplezier biedt door de betere besturing en de lange 3e versnelling. De prestaties van de motor zijn door dat 'Ecogedoe' niet bijzonder, maar ik wilde per slot van rekening goedkoop rijden, dus ik mag niet klagen. Aangezien ik in het verkeer geen haastig type ben, kan ik er prima mee leven. Ik heb ook moeten wennen aan de gigantische portieren en het gemis van achterdeurtjes. Want hoewel ik niet vaak passagiers achterin vervoer, is het verdraaide handig even wat spulletjes, tas met boodschappen e.d. op de achterbank te zetten. De (in hoogte verstelbare) bestuurdersstoel zit voor mijn lichaamsbouw en -lengte (1.80m) goed genoeg om het er een aantal uren op uit te houden, al was een langere zitting welkom geweest.
Ik heb een tijdje een goedkoper merk benzine (Firezone) getankt, puur om het gemak. Deze pomp is nl. letterlijk bij mij om de hoek te vinden. Met de Aygo haalde ik ook wel eens benzine bij Firezone, en ik heb nooit enige hapering kunnen waarnemen. Op een gegeven moment begon de motor in te houden, en het starten ging ook steeds moeilijker, Op een kwade dag dacht de Twingo: 'Doe het lekker zelf...' Een monteur van Renault Route Service kreeg de auto weer aan de praat. Dit ging gepaard met veel rook en stank. Bij de garage is de tank leeg gehaald en zijn leidingen en filters gereinigd. Na analyse van de brandstof bleek dat deze erg troebel en vuil was, of dat het brandstofsysteem van de Twingo niet geschikt is voor ‘minder goede benzine’. Misschien is het een ongelukkige samenloop van omstandigheden/toevalstreffer geweest. Hoe het ook zij, ik heb besloten op safe te spelen, en voortaan te weer te tanken bij de pompen van de ’grote’ merken. Ik heb in ieder geval geen problemen meer gehad. Dit voorval wijt ik dan ook niet aan de kwaliteiten van de Twingo.
Bij de eerste controlebeurt (15.000 km) heb ik aangegeven dat er een rammel was. Ik ben een eindje met een monteur gaan rijden, zodat hij het geluid kon lokaliseren. Er is een spoor- of stuurstang (wie het weet, mag het zeggen) vervangen, en de rammel heeft zich niet meer voorgedaan.
Dit zijn mijn enige avonturen met de Twingo, want dit is gewoon fijne en betrouwbare auto, die doet waarvoor ie gemaakt is. Met deze stadsauto is een langere rit (b.v. naar Berlijn) ook heel goed te doen.
Half mei heb ik de Twingo ingeruild voor een 1 jaar jongere Clio Dci.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren