Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Initiale (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo 1.2 16V ECO2 Initiale |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 41.500 km |
Ervaringen tot nu toe
- 7.500 km
Belastingvrij is het toverwoord momenteel. Ook wij zijn er voor gegaan. Eerst naar een Fiat 500 gekeken, maar dat is geen koopje. Toen we hoorden dat de Twingo ook belastingvrij was geworden en deze ook nog in se superdeluxe uitvoering Initiale leverbaar was, toen snel naar de Renaultdealer gereden. We hadden een budget in gedachten welke gebaseerd was op de Fiat 500. Dus toen we de offerte voor de Twingo lieten opmaken, bleek dat we gewoon ALLE opties op de Initiale konden aanvinken met nog wat accessoires ook nog en toen zaten we nog onder het budget voor de Fiat 500. Wat krijg je dan op zo'n Twingo?
- Lederen bekleding;
- Climat Control;
- Cruise Control;
- Metallic lak;
- Glazen panorama schuif/kanteldak;
- 16" lichmetalen velgen met behoud van de originele 15" lichtmetalen velgen waar winterbanden op zijn gezet;
- Radio/CD/MP3 speler met Bluetooth;
- Andere koplampunits met LED-dagrijdverlichting;
- Gordijn airbags;
- Donker getinte ruiten (privacy glass);
- 4 jaar garantie;
- ESP;
- Middenarmsteun.
Wel, als dat geen dikke auto is...
Maar goed, financieel zat het wel snor. En dan ook nog geen wegenbelasting betalen. Maar hoe bevalt het na ruim 3 maanden?
Ja, wij rijden er veel kilometers mee. Zo'n 25.000 km per jaar. Wat opvalt:
- Motor is pittig genoeg in de bebouwde kom en provinciale weg;
- Op de snelweg is het prima, mits je eenmaal op snelheid bent. Acceleratie vanaf 80 gaat voldoende, maar dan moet je wel terugschakelen en de motor in de toeren houden;
- Comfort is prima, mede door de luxe uitvoering. Lekker veel licht in het interieur door het panoeamadak en het volledige lichtgrijze interieur;
- Wel wennen is de korte wielbasis. We stappen uit een luxe Laguna, dan is het verschil groot. Verkeersdrempsel met de Laguna gaan comfortabel, met de Twingo stuiter je met je hoofd tegen het dak. Dus dan moet je je snelheid aanpassen. En we hebben 16" velgen dan lever je ook wat veercomfort in.
Tot op heden zijn we nog steeds erg blij met de overstap. Financieel is het lachen. We betalen € 20,- per maand minder aan verzekering en GEEN wegenbelasting meer. Qua luxe hebben we niet ingeleverd en de ruimte is prima, zeker door de afzonderlijke (en te verschuiven) achterstoelen. Onze zoon van 6 zit achterin ruimer dan in de Laguna en hij kan lekker naar buiten kijken via het panoramadak.
De Twingo is wat ons betreft één van de beste auto's in het belastingvrije segment. Geen gepruttel met een 3 cilinder, geen krappe budget auto, maar een volwassen auto die je steeds een glimlach op je gezicht tovert.
Na bijna 2 jaar...
- 41.500 km
Wij hebben de Twingo inmiddels bijna 2 jaar. Het eerste jaar hebben we er 33.000 km mee gereden. Daarom zijn we de leaseauto privé gaan rijden en rijdt de Twingo nu veel minder kilometers.
Tot op heden alleen één onderhoudsbuurt gehad bij 30.000 km. Verder helemaal niets aan kosten of problemen gehad.
Bij km-stand 39.000 is de motor ge-chiptuned. Resultaat is een veel betere gasresponse en het 'geknepen' gevoel van de motor is weg. Veel PK's win je er niet mee, maar dit rijdt toch veel prettiger en heel iets zuiniger.
Zomers rijden we op 16" velgen (195/45-16) en 's Winters op 15" (185/55-15). Verschil in verbruik is niet zo groot. We halen gemiddeld 1:15,9 (na tuning).
Wij zjn super tevreden over de auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.