Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Collection (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Twingo 1.2 16V ECO2 Collection |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 1.620 km |
Aanschaf
Aangezien ik in februari stage zou gaan lopen waarbij ik full time een auto nodig zou hebben en er bij ons thuis inmiddels 4 rijbewijzen zijn was het praktischer als er een derde auto bij zou komen. Na alle kussens van de bank te hebben doorzocht en wat rekensommetjes kwam ik tot de conclusie dat het goedkoopste in mijn geval met mijn vooruitzichten en mogelijkheden zou zijn om nieuw een klein autotje te gaan rijden, de eisen waren: wegenbelasting vrij, fatsoenlijke radio airco en relatief (het blijven compacte auto's) comfortabel 30.000 km per jaar kunnen maken. Dit houdt in proefritten maken en offertes maken.
Kandidaten: Fiat Panda, Suzuki Alto, PSA/Toyota C1/107/Aygo.
Allemaal hadden ze + en - punten. Deze zijn:
Panda + Voelt volwassen, is ruim, standaard 5 deurs, 4 cilinder, gunstige prijsstelling.
- Ouder model, oudbollig model en onderstuur.
Alto + Goedkoopste, rijdt best leuk en oogt met bepaalde pakketten erg leuk.
- Zonder pakketten een lelijk wagentje, 3 cilinder, matig comfort op de snelweg.
C1/107/Aygo + Waardevast, oogt best leuk, voelt vlotter dan die is.
- Is dus niet vlot, 3 cilinder, oogt vanbinnen goedkoop (maar is de duurste) en matig comfort op de snelweg.
Geen van deze auto's wilde ik voor mijzelf hebben. En toen kwam me ma nog wel met het voorstel of de nieuwe Twingo niets was. Het leek me niets, maar op vrijwel hetzelfde moment was deze wegenbelasting vrij geworden. Dus toch maar een proefrit maken.
En wat rijdt dat wagentje voortreffelijk.
Twingo + Voelt tijdens het rijden een maat groter, 4 cilinder, het vlotste, stil en de een na goedkoopste (na onderhandelen).
- Heeft optie's nodig om leuk te ogen en alleen als 3 deurs.
Maar het was vrij duidelijk, dit moest hem worden, samen met mijn pa gaan onderhandelen en de dealer moest blijkbaar zijn target nog halen want er kon bij elkaar ruim €1000,- vanaf en voor €200,- een speciale polish laag. De auto komt in december binnen maar wordt voor de restwaarde pas in januari op kenteken gezet... Nog 2 maanden, veel te lang!! Dus eigenlijk heb ik de auto nog niet maar ik moest er een stukje over schijven... Zodra hij binnen is volgt er natuurlijk een update en wat foto's!
De waardering is natuurlijk afgezet tegen de concurrentie en is ook onder voorbehoud.
*Een afbeelding van hoe hij er uit zou gaan zien!
Hij is er hoor!
- 1.620 km
En eindelijk na al het wachten is ie er. En wat heerlijk, je eigen auto!. Een aantal dingen die me nu opvallen:
-De auto is erg stabiel op de snelweg en motorgeluid is minimaal.
-Windgeruis is helaas wel wat overheersend uit de achterste wielkasten bij regen en matig wegdek.
-De radio is goed voor de prijsklasse, de hoge tonen miste ik een beetje, dus heb er maar gelijk tweeters in laten zetten en sindsdien niets te klagen(altijd doen!)
-De draaicirkel... Ik woon op een dijk en om deze af te rijden moet ik een scherpe bocht maken, Grande Punto haalt het, Panda haalt het, vorige Carolla haalt het, en de Twingo, niet. Valt me een beetje tegen van zo'n klein wagentje.
-Het onderstuur blijft lang uit en is het gewoon een lekker vlot wagentje voor zo'n "ukkie".
Verder is het verbruik heel redelijk voor een motor die nog ingereden moet worden, ik scoorde de afgelopen 3 keren tussen de 1-17 en 1-18. Als ik echt zou willen haal ik 1-20 ook wel. Maar daarvoor is autorijden te leuk. Ik zou iedereen die in deze klasse aan het shoppen is en niet de noodzaak heeft voor een 5 deurs auto zeker de Twingo aanbevelen.
Foto's en verdere informatie volgt nog. Helemaal objectief zal ik natuurlijk niet zijn dus over 2 maanden zal ik verder updaten (ongeveer 5000 km).
(En mensen, ik heb met de Spark Bifuel gereden en met een Twingo diesel... Alsjeblieft als je benzine te duur vindt, koop dan die diesel want wat een drama. Op benzine is die Spark al tenenkrommend traag, maar op LPG, om te huilen!)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.