Renault Twingo 1.2 16V CO2 Dynamique (2010)

autoreview

Renault Twingo 1.2 16V CO2 Dynamique (2010)
Renault Twingo 1.2 16V CO2 Dynamique (2010)Renault Twingo 1.2 16V CO2 Dynamique (2010)Renault Twingo 1.2 16V CO2 Dynamique (2010)Renault Twingo 1.2 16V CO2 Dynamique (2010)Renault Twingo 1.2 16V CO2 Dynamique (2010)Renault Twingo 1.2 16V CO2 Dynamique (2010)Renault Twingo 1.2 16V CO2 Dynamique (2010)Renault Twingo 1.2 16V CO2 Dynamique (2010)Renault Twingo 1.2 16V CO2 Dynamique (2010)

Signalement

UitvoeringTwingo 1.2 16V CO2 Dynamique
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf62.000 km
KM-stand laatst127.000 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 1,5 jaar en 40.000 km

  • 98.000 km

De twingo is reeds 1.5 jaar in ons bezit en er worden dagelijks redelijk wat kilometers mee afgelegd voor een kleine auto.
Andere auto's vielen af doordat veel auto's (zoals de C1, 107, Aygo) een goedkopere indruk wekte. Motoren waren 3 cilinders en stuk remoeriger en minder krachtig. Stoelen minder, afwerking ook iets minder en zaken zoals cruise control niet leverbaar, wat voor ons een must was. De Picanto was buiten budget, de audi A2 stond ook nog even op het wensenlijstje maar erg prijzig met hoge km standen. Toen in 2013 dit exemplaar uit 2010 gekocht met 60.000 km.

De Dynamique uitvoering maakt dat iets aangenamer door Climat Control (ECC), regensensor, lichtsensor, betere stoelend dan de standaard exemplaren en cruise control. Ook het exterieur ziet er iets spraakmakender uit met andere voorbumper met mistlampen en donkere koplampen.

Inmiddels zijn we bijna op de 100.000 en dus 40.000 km verder in 1,5 jaar.

Wat bevalt;
verbruik; 1 op 19 is makkelijk haalbaar

volwassenheid; relatief natuurlijk want het blijft een A segment auto, maar er is prima wat langere afstanden mee af te leggen. Beter dan een C1 waar ik eens lang mee had gereden.

Ruimte; hij is best ruim, zelden komen we ruimte te kort waardoor we de BMW station moeten pakken.

Wat minder bevalt;

Geluidsisolatie bij de wielkasten achter, met name als het regent

beetje bonkig stug onderstel op slecht wegdek/drempels

Kosten
30.000 kleine beurt (vorige eigenaar)
60.000 grote beurt + voorbanden
90.000 kleine beurt
120.000 grote beurt + remblokken (gepland)

over een half jaar staat de grote beurt op de planning waar nu ook de remblokken vervangen moeten worden. Plus dat de airco vaak niet meer werkt. Verder totaal geen problemen dus terwijl er vaak en veel mee word gereden.

Na 60.000 km in bezit nog altijd tevreden, die bli

  • 113.100 km

De kilometers vliegen er op! Bijna 60.000 er bijop gezet na aanschaf.
Ondanks mijn vrouw werk dichterbij heeft word de Twingo ook regelmatig ingezet voor wat langere stukken. Eigenlijk is dat heel goed te doen, zeker met de cruise control er op.

Wel heb ik zelf 2 modificaties toegevoegd, namelijk achterspeakers ingebouwd van infinity (voor had ik ze al vervangen), want de fabrieksspeakers zijn gewoon heel erg slecht. Niet dat het nu een rijdende disco is, maar het geluid is mooi zuiver en kan iets meer vermogen aan zonder te vervormen. Omdat voor de achterspeakers de 2 binnenste zijpanelen er af moeten heb ik er ook geluidsdempend materiaal in verwerkt bij de achterwielkasten en zijkanten. Kosten; 12 euro bij de Gamma en het daadwerkelijk iets stiller geworden, met name met regenachtig weer merk je duidelijk het verschil.

Positief zijn nog steeds de gebruikskosten; eigenlijk mankeerd er gewoon nooit iets aan. De laatste beurt was prijzig ivm de distributieriem en waterpomp maar dat is gewoon onderhoud natuurlijk. en het verbruik van 1 op 18 gemiddeld is ook erg prettig. De Twingo bevalt nog uitstekend, die blijft nog wel even!

Voorlopig nog even blijven

  • 125.900 km

Weer even een hele tijd verder en redelijk wat kilometers weer gemaakt voor een klein stadsautootje. Ook voor de wat langere afstanden met 1 persoon word hij tegenwoordig vaak ingezet. Het blijft natuurlijk een kleine auto maar het is heel goed te doen. Met name de cruise control maakt het wel prettig.

Afgelopen jaar slechts 1 mankementje voorgedaan; de ruitensproeierpomp was overleden. Voor 15 euro een nieuwe gekocht en zelf maar geplaatst.

Verder gewoon goedkoop kilometers maken. Alleen is er nu wel gezinsuitbereiding gekomen waarom het missen van een 5 deurs soms wel wat groter word. We hebben besloten dat hij voorlopig nog mag blijven omdat we er nog zo tevreden over zijn en de Kinderwagen er wel gewoon in mee kan als het moet.

Twingo verkocht

  • 127.000 km

De Twingo is verkocht.

Liefst zouden we de auto nog wel wat jaren houden, maar door wisseling van baan met leaseauto moest de Twingo het veld ruimen. in 4,5 jaar hebben wij er zo'n 70.000 kilometer mee gemaakt en in totaal op 127.000 gezet.

Problemen zijn beperkt gebleven tot een andere accu, defect ruitensproeierpompje en wat andere kleinigheden die je meer onder onderhoud kunt laten vallen. Hij is echt spot goedkoop gebleken in onderhoud en ook in verbruik. Ik heb niet alle tankbonnetjes maar doorgaans wisten we een verbruik te realisern tussen de 1 op 17 en 1 op 20, beetje afhankelijk van de omstandigheden en het weer.

Om de balans op te maken;

Pluspunten:
+ 4 cilinder motor die vrij stil is in tegenstelling tot de 3 cilinders van veel concurrenten
+ de stoelen in onze dynamique zitten aanzienlijk beter dan menig concurrent van die tijd
+ luxe zoals climat control en cruise control is altijd erg prettig geweest
+ betrouwbaarheid; geen rammeltjes, kraakjes of gekke defecten
+ kosten; zowel belasting, verzekering, verbruik en afschrijving is zeer gunstig gebleken

Minpunten
- alleen als 3 deurs
- door lange versnellingsbakverhoudingen erg zuinig maar het haalt wel een beetje wat pit uit de auto

Nu hebben we als opvolger een hagelnieuwe VW Up! (2018), niet te vergelijken natuurlijk, maar je merkt duidelijk dat dit een 3 cilinder is door een lichte trilling stationair en merkbaar meer geluid met optrekken. Ook mist hij de luxe zoals climat control en is er optioneel een pakket nog gekozen waardoor we de cruise control niet hoeven te missen. De baggageruimte is ook een stuk kleiner. Maar het is wel een nieuwe auto en de afwerking is wel wat beter.

Ik zou een Twingo in ieder geval iedereen aanraden. Wil je wat meer pit, ga dan voor een 1.2 TCE of RS model. Rij je wat meer kilometers en wil je wat meer luxe; ga voor een dynamique of een wat zeldzamere initiale.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.