Renault Twingo 1.2 16V CO2 Dynamique (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo 1.2 16V CO2 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 36.500 km |
KM-stand laatst | 50.000 km |
Aanschaf
- 36.500 km
Voor de jaarwisseling besloten om onze Golf 5 weg te doen. Niets mis mee maar de wegenbelasting en het verbruik was wat hoog (1 op 10 stadsverkeer) en hij was ook gewoon veel te groot. Het was onze tweede auto en een 5deurs voor dagelijkse stadsritjes van 10 minuutjes was gewoon zonde. Kortom, een kleiner tweede autootje voor mijn vriendin.
Na lang zoeken was de keuze gevallen op een renault twingo van maximaal 5 jaar oud.
Een Ford Ka vond ze qua looks aantrekkelijker maar eentje met full options en een lage kilometerstand (onder de 50.000) is al snel 2000 euro duurder!
Kortom: de Twingo biedt heel veel auto voor je geld en veel opties. We hebben 5600 Euro betaald voor dit tweedehandsje, 36.000 KM op de teller, dealer onderhouden, alle bonnen aanwezig, en heel compleet!
Electrische ramen, Cruise control, electrisch panoramisch schuifdak, electrisch verstelbare buitenspiegels, mistlampjes, airco, regensensor, lichtsensor, getinte achterruiten, radio cd speler met aux, stalliet bediening op het stuur, leren stuurwiel, ABS, ESP, alles meegespoten in car. kleur, spoilertje en een kek toerentellertje. Geen alu velgjes maar dat vond mevrouw niet zo boeiend.
1e 1000KM
- 37.500 km
De eerst 1000 Kilometer zit er op. Ik moet zeggen, een leuk wagentje, klein maar fijn.
Het verbruik ligt zo rond de 1 op 15 met wisselend stadsverkeer, filerijden en redelijk korte snelwegstukken. Heel redelijk, in vermoed dat fileloos snelweg rijden je moeiteloos op de 1 op 20 zit, misschien nog zuiniger. Dan de positieve en negatieve kanten van deze auto die ik in de afgelopen 6 weken ben tegengekomen:
------------- MINPUNTEN -------------
Allereerst, deze auto heeft heel erg snel last van condens, of dat aan het model ligt weet ik niet. Het ventilatierooster onder de voorruit is ook vrij klein/smal waardoor de zijkanten van voorruit nog lang gecondenseerd blijven. Geen wereldramp maar wel irritant vind ik.
Ten tweede is de vering erg stug. Drempeltjes nemen met de golf was vele malen comfortabeler, zelf in mijn andere sportieve Alfa Romeo vind ik drempels prettiger, maar als je je snelheid er op aanpast gaat het wel okay.
De claxon zit op een waardeloze plek (WAAROM RENAULT?!) namelijk op de kop van de richtingaanwijzerarm in plaats van waar hij hoort, midden op het stuur waar je in een schrikreactie vol op kunt rammen. Ik heb nu al meerdere malen gehad dat ik instinctief de claxon niet vindt en pas na een seconde of 2 realiseer dat hij op een plek zit waar hij in mijn mening gewoon niet hoort, maar wellicht is dat gewenning?
Dan de afwerking, mja, dat is erg veel plastic, hard plastic, Maar je koopt ook geen Bentley natuurlijk dus is dat eigenlijk volgens verwachting, wel beter dan een Aygo/107/C1 met dat lelijke witte doorzichtige plastic middenconsole wat vaak gevoelig is voor barsten. En vakjes, overal vakjes voor opslag, ook op plekken die ik eigenlijk niet helemaal begrijp zoals bijvoorbeeld achter de toerenteller op het dashboard. Maar voor iemand anders is dat wellicht weer een voordeel.
Tijdens flinke regenbuien hoor je het water in de wielkasten achter je. Boeit mij persoonlijk weinig maar het is wel opmerkelijk.
Minder dan 65 in zijn 5e versnelling vindt het versnellingsbakje niet zo prettig. Wel moet gezegd worden dat het beessie sowieso laag in zijn toeren zit wat natuurlijk voor het brandstofverbruik beter is.
De geluidskwaliteit van de default radio cd speler is echt matig te noemen, ook oogt het wat "1998". Maar er zijn ook een heleboel pluspunten hoor:
------------- PLUSPUNTEN -------------
Het is echt een leuk wagentje dat prima door kan rijden, er is ook een 58PK variant van deze auto waar ik in gereden heb maar dat schiet echt niet op. Deze met 76PK rijdt lekker door. Het is nog steeds geen sportauto maar in 12 seconden zit je op de 100KM per uur en kom je in het verkeer goed genoeg mee.
Schakelen is prettig en verloopt vloeiend, wel moet je wat meer gas geven bij het wegrijden maar voelt lekker en soepel. Met 100KM in zijn 5 over de snelweg jakkeren doe je met 2000 toeren, erg netjes en redelijk stil voor een A-segmentje.
Daarnaast krijg je gewoon heel veel auto voor een relatief lage prijs. De cruise control bediening is erg prettig en de regensensor en lichtsensor doen hun werk uitstekend. Tunneltje in, licht aan, tunneltje uit, licht uit. De regensensor past zich automatisch aan de hoeveelheid regen aan, erg handig voor luie mensen.
Parkeersensoren ontbreken, maar je hebt ze ook echt niet nodig, geloof me. Het zicht rondom is uitstekend en de auto heeft een kleine draaicirkel. Ook het zicht naar achter tijdens het rijden is uitstekend.
Het oogt als een sportief autootje maar rijdt ook best leuk in de bochtjes met 4 continental bandjes, 175 bandjes dus ook qua kosten goed te doen. Een keer stevig door de bocht wordt met wat licht onderstuur prima aangegeven wanneer je de grens hebt bereikt.
Het zonnedakje is heerlijk en door de diffuser heb je weinig last van de wind met snelheden onder de 80km per uur.
In de kofferbak passen 4 kratjes bier, 2 naast elkaar, 2 hoog. Maar eventueel is de stoel naar voren te klappen voor meer ruimte. Achterin zitten is verrassend ruim voor zo een kleine auto, de stoelen zijn daar ook 'okay' en is voorzien van Isofix. Het instappen achterin gaat ook prima, de voorstoelen klappen ver genoeg van voren om redelijk comfortabel in te stappen.
------------- EINDOORDEEL -------------
Al met al een hele fijne auto, zeker als tweede auto, stadsautootje of boodschappenwagentje echt uitstekend. Er zijn absoluut comfortabelere, sportievere en beter afgewerkte autos te vinden maar waarschijnlijk niet voor deze prijs. In de toekomst zal ik nog wat toevoegen over onderhoud en eventueel andere opmerkingen. Voor nu ben ik hartstikke tevreden over deze luxe kleine rakker. Ik begrijp waarom deze auto's zo veel verkocht worden, in vergelijking met een toyota aygo of peugeot 107 of Citroen C1 is dit een 4 cilinder en geen 3 cilinder wat echt goed te merken is. Ook vind ik de afwerking (hetzij ook plastic) echt beter dan in de andere 3 auto's, het oogt echt beter.
Aanrader tot nu toe!
Noodstop...
- 38.000 km
Oei.....
Een noodstop maken ging maar net goed. Ik zat bijna achterop een andere auto die ik wilde passeren en de bestuurder ineens vanuit stilstand naar de linkerkant van de weg ging en mij daarbij afsneed.
Niet erg onder de indruk, ik schrok er zelfs een beetje van. ABS grijpt wel in en doet zijn best maar ECHT snel stil staan is er mooi niet bij. De dunne bandjes en het lage gewicht zorgen er gewoon voor dat je rekening moet houden met een langere remafstand.
Verbruikt daalt...
- 40.000 km
De vorige eigenaar heeft er waarschijnlijk alleen korte ritjes mee gedaan, het benzinevebruik zit nu rond de 1 op 17,5, aanzienlijk beter dan eerder, het motortje komt nu lekker los.
Daarnaast heb ik er in 2 dagen 1000KM mee gereden, best goed te doen, ik heb weinig te klagen!
Verkocht...
- 50.000 km
De auto is na iets minder dan een jaar verkocht.
Verder een net boodschappenautootje hoor, maar het is een auto waar ik geen gevoel mee heb gehad.
Prima voor redelijk comfortabel, betaalbaar vervoer van A naar B, maar gewoon een beetje (te) saai.
Mijn vrouw overigens ook niet, daar voor in de plaats staan er in plaats van 1 Alfa Romeo, nu twee Alfa Romeo's voor de deur...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.