Renault Twingo 1.2 16V CO2 Dynamique (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo 1.2 16V CO2 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 16.100 km |
KM-stand laatst | 58.500 km |
In februari 2011 heb ik onze Renault Mégane Grand Tour ingeruild voor een Renault Twingo uit 2010, omdat het er naar uit zag dat ik niet zo veel kilometers zou gaan maken en omdat mijn vrouw door het wisselen van baan een leaseauto uit mocht zoeken die we ook privé zijn gaan gebruiken (een Renault Mégane Estate). Op het moment van kopen had ik een baan als interim manager waarvoor ik niet vaak ver hoefde te reizen en een dochter. Inmiddels heb ik sinds een jaar een andere baan en een tweede dochter. Voor de baan rijd ik per dag gemiddeld 120 kilometer en maak ik ook minstens 3 keer per maand langere 'dienstreizen' (van zo'n 400 kilometer per keer).
Ik kocht de auto bij een kilometerstand van 16000 toen hij een half jaar oud was en nu is de auto zo'n 3 jaar oud en heb ik er zelf (vooral het afgelopen jaar) 30000 kilometer bij gereden. Tijd dus voor een review.
Het is, om te beginnen, handig om op te merken dat ik twee meter lang ben, een goede zit vinden in een auto is dus negen van de tien keer een lastige opgave. Bij een auto uit het A-segment heb ik wat dat betreft niet al te hoge verwachtingen. Wat in dit kader jammer is, is dat het stuur alleen in hoogte verstelbaar is en vrij vlak ligt. Ik kan het stuur helaas niet dichterbij trekken. Ook kan de stoel niet ver genoeg omlaag, waardoor ik eigenlijk altijd door het hoogste randje voorruit heen kijk. Wel handig bij laagstaande zon overigens, want daar heb ik nooit last van. De zonnekleppen gebruik ik dus nooit. Dat de stoel (vooral de zitting) te klein is mag ook geen verrassing zijn, als moet ik zeggen dat het me we erg meevalt. Iets meer zijdelingse steun was wel welkom geweest.
Comfort
Als het op comfort aankom heb ik eigenlijk weinig te klagen. Ik heb een demo-auto gekocht en die zitten doorgaans vrij goed in de spullen, al is het goedkope fabrieksradiootje wel opvallend. Overigens heeft die radio wel bediening middels satellieten aan het stuur. Verder is de auto voorzien van (handbediende) airco, cruisecontrol, regen- en lichtsensoren (die ook prima werken), elektrisch bedienbare ramen, centrale vergrendeling met afstandsbediening, 'privacy glass' achter, twee losse, verschuifbare achterstoelen en een kek kleurtje; brun cajou metallic. Je moet er van houden, maar stiekem vind ik het best mooi. Een armsteun heb ik later in laten bouwen. Die losse verschuifbare stoelen zijn een uitkomst; ik breng dagelijks mijn dochters (2 en 4) naar de opvang/school en het gebrek aan twee achterdeuren wordt daarmee enigszins goedgemaakt. Bovendien is de zitruimte uitstekend, ook voor de dochter die achter mij moet zitten. Uiteraard blijft er dan weinig kofferruimte over, maar die heb ik toch niet vaak nodig.
Op het rijden zelf heb ik niet veel aan te merken, al vind ik hem wel erg gevoelig voor wind. Hij wordt dan erg onrustig. Ik ben zelf niet zo'n bochtenridder en zal niet snel de grens van een auto opzoeken. Als het al iets te hard gaat, dan glijdt hij vrij gecontroleerd over de voorwielen weg, maar zover is het nog nooit gekomen. De bandenkeuze speelt hierbij overigens wel een rol merk ik (ik heb altijd winterbanden). Voor mij voldoet het rij-comfort. Zelfs in ruime mate wanneer ik het segment waarin deze auto opereert in ogenschouw neem.
Kortom, het comfort is in orde, de drie sterren hebben vooral te maken met het feit dat ik er met mijn lengte niet optimaal in kan zitten. Misschien niet helemaal eerlijk, maar het moet toch gezegd. Daarnaast gooit ook de hakerige versnellingsbak (5 verzetten) en gevoelloze koppeling erg veel roet in het eten. Onlangs las ik een test met een Twingo 'quick'shift in AutoWeek, helaas is het handgeschakelde alternatief niet veel beter in mijn ogen.
Prestaties
Ik werk in een plaats in het noordoosten van de provincie Groningen. Dat betekent dat ik voornamelijk te vinden ben op 80- en 100-kilometerwegen. Op dergelijke wegen voldoet de auto. Op de snelweg duurt het even voordat je de 120 bereikt hebt en wat verbruik betreft is die snelheid wel ongeveer het maximaal haalbare (mits er niet teveel wind staat). De cruisecontrol helpt dan ook uiteraard. Toch ben ik over het algemeen niet helemaal tevreden met de prestaties. Door de nogal stroperige vermogensopbouw is inhalen een kwestie van anticiperen en vooral van veel en ver terugschakelen. Maar zelfs dan ontbreekt gevoelsmatig het vermogen om een dergelijke handeling veilig te verrichten. Een atmosferische 1200 cc 16-kleppen motor met 75 pk zou toch voldoende moeten zijn. Kortom, ik mis trekkracht. Ik heb wel het idee dat ik de auto niet gebruik op de manier waarop de auto oorspronkelijk bedoeld is, namelijk als stadsauto die voornamelijk ingezet wordt voor korte ritten binnen de bebouwde kom. Toch zijn inhaalacties voor mij aan de orde van de dag (veel vrachtverkeer op 2x1 autowegen).
Betrouwbaarheid
Over de betrouwbaarheid kan ik kort zijn. Daar heb ik niks op aan te merken. Afgezien van onderhoud en reparaties van schadegevallen (niet mijn schuld...) heb ik er geen kosten aan gehad op dit gebied. De auto maakt, zeker voor zo'n compact autootje een zeer solide indruk.
Gebruikskosten
Gezien bovenstaande is het gedeelte reparaties in ieder geval gunstig uitgevallen op de balans. Het verbruik bedraagt gemiddeld zo'n 5,6 liter per 100 kilometer (ik houd ook de verbruiksmonitor bij) en onderhoud kost me zo'n €300,= per jaar. Dat laat ik overigens doen bij een Renault-specialist. Ik denk dat ik, gezien mijn jaarkilometrage, beter af was geweest met een diesel, maar los daarvan ben ik niet ontevreden. Overigens is deze Twingo van voor het mrb-vrije tijdperk. Ik betaal dus 'maar liefst' €19,= per maand aan de vrienden van de belastingdienst.
Samenvattend kom ik tot de conclusie dat, wanneer ik de auto puur beoordeel op datgene waarvoor ie gemaakt is, het een voor zijn grootte erg volwassen auto is. Comfortabel, rijk uitgerust en door zijn flexibele interieur erg ruim en bruikbaar. Minpunten zijn de versnellingsbak en het (gebrek aan) vermogen.
Voor het gebruik dat ik heb met een auto voldoet ie niet helemaal, maar dat zegt meer over mijn gebrek aan anticiperend vermogen op de arbeidsmarkt dan over de auto, dus dat probeer ik in de beoordeling buiten beschouwing te laten.
Ingeruild!
- 58.500 km
Na ruim 40.000 prettige en probleemloze kilometers heb ik mijn kleine bruine torretje in november 2013 ingeruild voor een Renault Mégane Estate 1.5 dci Dynamique. Mijn vrouw wisselde van baan en moest haar leaseauto inleveren en ik ben nog meer kilometers gaan maken (ruim 3000 per maand). De Twingo was niet langer geschikt voor de manier waarop wij een auto inzetten. Te klein. Aan de kwaliteit heeft het niet gelegen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Twingo 1.2 Authentique 3 maanden garantie
- 2008
- 187.406 km

Renault Twingo 1.2 16V 75pk ECO² Night & Day / Cruise - Control / Variabele Achterstoelen / 1e eigenaar
- 2011
- 151.750 km

Renault Twingo 1.2 Acces Airco Elektrisch Pakket Lichtmetaal All in Prijs Inruil Mogelijk!
- 2009
- 245.748 km