Renault Twingo 1.2 16V CO2 Collection (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo 1.2 16V CO2 Collection |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 31.000 km |
Tweede Twingo
- 31.000 km
***Update 6-nov-2012 ***
De Twingo bevalt nog goed. Mijn vriendin rijdt in een Citroen C1, welke haar beter bevalt, maar mij bevalt de Twingo beter. Wat bevalt er dan beter:
- de makkelijke in en uitstap
- de kofferbak (groter, makkelijker toegankelijk)
- de audio en de bediening daarvan
- de stoelen
- het dasboard, wat frivoler en het maakt een betere kwaliteitsindruk
Sinds enige tijd rijd ik echter meer dan 30.000km per jaar (tijdelijke in meerdere auto's, anders had de Twingo nu rond de 45.000 gestaan). Persoonlijk vind ik een auto van het kaliber Twingo/C1 bij deze km's/jaar toch ongeschikt worden. Het niveau van comfort is te laag. Dit komt omdat de wielbasis van een kleine auto te kort is en er minder geld door de fabrikant wordt uitgegeven aan geluidsisolatie dan bij auto's uit een hoger segment.
Dit is in zijn algemeenheid, dus geen gebrek van de Twingo. Ook een Up!/Citigo/Mii/Picanto heeft niet het comfort om relaxt 30.000km per jaar te maken.
Mijn volgende auto wordt waarschijnlijk een Corsa 1.3cdti of een Megane 1.6 lpg. De reden waarom ik mijn auto nu nog niet heb ingeruild is wellicht wel een minpunt van de Twingo. De restwaarde is niet zo hoog. Door de belastingvrije verkoop zijn de nieuwverkopen enorm, het aanbod gebruikt is daardoor groot, waardoor de restwaarde laag is.
Een andere verklaring voor de lage restwaarde heb ik niet. Mijn vorige twingo had maar 60pk en was minder luxe uitgevoerd en had na 1,5 jaar slechts EUR 1000 afschrijving (destijds nog geen onderhoud nodig gehad), goedkoper kon ik niet rijden. Door de afschrijving is de Twingo nu toch een 'duurdere auto' dan hij in eerste instantie lijkt.
Het verbruik is nog wel goed, ca. 1 op 19. Verder nog geen ongemakken gehad. Binnenkort krijgt de Twingo zijn eerste beurt. Wel laat ik dan de elektrische ramen nakijken, deze gaan soms wat 'stroperiger' omhoog.
*** einde update 6-nov-2012***
--------------------------------------------
Mijn eerste Twingo van 2009 heb ik onlangs ingeruild en afgelopen maandag heb ik mijn tweede Twingo in ontvangst mogen nemen.
Review over de eerste Twingo via: http://www.autoweek.nl/autoreview/25888/Renault-Twingo-12-Authentique
Nu ik een weekje met mijn nieuwe Twingo gereden heb, kan ik vertellen dat het verschil tussen mijn oude 60pk Twingo en de nieuwe 75pk Twingo groter is dan vooraf verwacht. De nieuwe Twingo is ook 100kg lichter en gecombineerd met het extra vermogen maakt dat een behoorlijk verschil. De auto is een stuk sneller en ook stiller op de snelweg.
De radio in de Twingo zit op een onhandige plek, door de bedieningssatelliet achter het stuur is de bediening echter prima. In de Collection zit een betere radio dan in de standaard fabrieksradio. Het display van de radio zit naast de km-teller in plaats van op de radio zelf. Erg prettig, uitstekende afleesbaarheid.
Het dashboard in de Authentique was tweekleurig: crème - grijs. De stoelen waren blauw met zwart. Het zag er prima uit, maar wel een beetje goedkoop/bestelwagenachtig. De nieuwe Collection heeft een volledig donker interieur, dit ziet er veel beter en sportiever uit. Het enige nadeel is dat het ook wat compacter aan doet.
Tot slot de looks van mijn Twingo. De vorige was een rode standaard Authentique. De nieuwe is een rode Collection, zonder striping, maar met het getinte glas (erg handig tegen verblinding) en met zilverkleurige spiegels en spoiler. Door de dealer heb ik de voorbumper zwart laten bestickeren, waardoor de auto ware RS-looks heeft. Het ziet er erg goed uit en ik krijg er alleen maar positieve reacties op.
Waar de vorige een echte 'vrouwenauto' was, kan ik in deze auto voor de dag komen.
Conclusie:
- Twingo rijdt uitstekend, voldoende snelheid, stuk sneller en stiller dan de 60pk
- Collection-uitvoering biedt talrijke leuke opties tegen een aantrekkelijke prijs
- In mijn ogen de leukste auto voor het minste geld en nog belastingvrij ook!
- Als ik deze Twingo net zo voordelig kan rijden als de vorige, dan snap ik niet wat al die grote auto's nog op de weg doen.
Ter info, de kosten van de vorige Twingo waren 0,19ct per km, inclusief afschrijving, onderhoud, reparaties, verzekering, belasting en brandstof.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren