Renault Twingo 1.2 16V Authentique (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo 1.2 16V Authentique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds 20 september 2007 ben ik de trotse eigenaar van een nieuwe Renault Twingo 1.2 16v Authentique. Ondanks dat dit de basisuitvoering is ben ik tevreden over de uitrusting:
ABS
Stuurbekrachtiging
Elec. ramen/kofferklep
Centrale vergrendeling met afstandsbediening
Rem assistentie
Remkrachtkrachtverdeling
2 airbags.
Metallic lak (445 euro)
Zelf heb ik er nog satijnen spiegelkapjes en een radio/cdspeler + 4 boxen en 2 tweeters bijgepraat. Voor een geringe bijbetaling heb ik er mooie 15 inch lichtmetalen velgen bijgekocht.
De Twingo is van zichzelf al strak/sportief geveerd. Met de LM velgen die 1 inch groter zijn is de Twingo strak geveerd. Hier houd ik wel van, voor hobbelen na een drempel of het overhellen op een rotonde hoef je niet bang te zijn. Het is wel jammer dat de stoelen te weinig zijdelingse steun geven. (Alle uitvoeringen hebben dezelfde vorm stoelen)
De zit positie is daarentegen goed, je zit hoog en mede daardoor heb je goed zicht.
Zelf zette ik de stoel altijd zo laag mogelijk om het gevoel te krijgen in de auto te zitten. Nu merk ik dat een hogere zit, vooral op langere ritten, comfortabeler is.
Het motortje levert 75 pk/107Nm. Dit is voldoende, maar houdt niet echt over. Wil je vlot vooruit dan moet je lang doortrekken. Heb ik natuurlijk ;) nog niet al te vaak gedaan. Op de snelweg kun je rustig 120 km/uur rijden, de auto blijft aardig stil. Boven de 125 km/uur wordt het wel lawaaiig.
Tot nu toe heb ik een gemiddeld verbruik van 1 op 16, dit zijn voor 70 procent snelweg kilometers. Trek je wat vlotter op en rijd je harder dan 120 km/uur op de snelweg, dan gaat het verbruik snel richting 1 op 13.
Als je voornamelijk op 80 wegen rijdt moet 1 op 18 haalbaar zijn.
Het ontbreken van een toerenteller was in het begin even wennen. Maar schakelen doe je meestal toch op gevoel/gehoor. Ik heb ook nog gekeken naar een Aygo, maar deze heeft een onderhoudsinterval van 15.000 kilometer. Tevens is ie kleiner en is de motor nieuw. Dat is dus nog maar afwachten hoe die het doet, wel is het verbruik van de Aygo een stukje gunstiger.
PROBLEMEN
Geen.
Ik houd iedereen natuurlijk op de hoogte. De onderhoudsinterval is 30.000 kilometer. Dus over een jaartje weet ik meer.
UPDATE
Inmiddels heeft de Twingo bijna 18.000 km gereden. Tijd dus voor een tussenstand. De auto is voor enkele kleine dingetjes terug geweest naar de dealer. De sensor van de airbag is vervangen, begon op vakantie na ongeveer 400 km continu rijden te branden. Dit was op de heen en terugweg naar Frankrijk. Verder doet de Twingo het uitstekend, we zijn nog dik tevreden met ons karretje!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.