Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 122.000 km |
KM-stand laatst | 205.000 km |
Relatief comfortabel
- 205.000 km
Ik kocht deze auto 2 jaar en 8 maanden geleden. Het is tevens mijn eerste auto. In deze review vertel ik je waarom ik voor een Twingo heb gekozen, en hoe hij na 83.000 km bevalt.
Waarom een Twingo diesel?
Op een gegeven moment kreeg ik een nieuwe baan. Een baan verder van huis. Met het openbaar vervoer gaan vond ik geen goede optie. Na jaren met de trein gereisd te hebben, was ik die afhankelijkheid van vertrektijden behoorlijk zat.
Er moest dus een auto komen. Een eerste auto. Het budget was ongeveer 5500 euro, omdat we ook nog een keer een huis wilde kopen (recent gedaan:)).
Daarnaast moest het een zuinige auto zijn, want er zou ongeveer 30.000 kilometer per jaar mee gereden worden. Ik heb de maandelijkse lasten van een benzineversie en een diesel met elkaar vergeleken. Puur op basis van verzekering, wegenbelasting en brandstof.
Dat scheelde niet veel. De diesel zou ongeveer 10 euro per maand goedkoper zijn. Afschrijving en onderhoud niet meegerekend (hier kom ik nog op terug). Qua aanschaf waren de diesels destijds 500-1000 euro duurder.
Uiteindelijk heb ik besloten om voor de diesel te gaan. 90-95% van de kilometers wordt buiten de bebouwde kom (80 km/h) en op de snelweg gereden. Wat extra vermogen leek mij daarom wel fijn. Ook de langere levensduur van de diesel hielp mee om een keuze te maken.
Hoe bevalt het?
Comfort
Het comfort is mij alles meegevallen. Bij de eerste proefrit had ik het idee dat ik in een auto van een groter formaat reed. Natuurlijk is dit sterk afhankelijk van je referentiekader.
Ik reed hiervoor regelmatig in een Daewoo Matiz van 15 jaar oud. Dan is de overstap naar een 11 jaar jongere Twingo behoorlijk. Rij je nu in een (bijvoorbeeld) Peugeot 308, dan zal de Twingo vast en zeker als een stap terug voelen.
Het gaat in dit geval om een Dynamique-uitvoering. Je krijgt dan onder andere automatische airco en cruise control. Beide werken erg prettig en verhogen het comfort.
Ook handig: achterin heb je twee losse stoelen, die je los van elkaar kunt verschuiven. Ideaal wanneer je kratten met boodschappen moet vervoeren. En als je niet langer dan 1.85 bent, kun je er ook prima een stukje achterin zitten.
Rijgedrag
Zoals ik al aangaf, heeft hij meer vermogen dan de versie op benzine. Met 86 pk kom je prima mee met het verkeer. Je bent natuurlijk nooit de snelste, maar invoegen en inhalen op de snelweg gaan beide prima.
Maar het (in verhouding) zware blok, heeft ook een keerzijde. De versie op diesel, weegt 110 kg meer dan de benzineversie. En voor zover ik weet, is het motorblok het enige verschil. Dat betekent dus dat al die extra kilo's in de neus liggen.
Dat merk je in de bochten. Hij rolt al vrij snel over zijn voorbanden heen. Natuurlijk, het is een Twingo. Geen sportieve auto. Maar een Toyota Aygo heeft er veel minder last van bijvoorbeeld.
Je merkt het ook bij drempels. Vooral bij van die 'korte' drempels. Als je daar te hard overheen rijdt, duikt de neus naar beneden. Je zou bijna denken dat de achterwielen van de grond loskomen ;).
Is dit allemaal erg? Nee, ik heb de Twingo niet gekocht om sportief te rijden.
Onderhoud & kosten
Over het verbruik ben ik positief. Ik rijd gemiddeld 1 op 23. Dus 4,3 liter per 100 km. De benzineversie rijdt gemiddeld 1:17.
En hoe zit het dan met de onderhoudskosten? Je weet wat ze zeggen over Franse auto's en elektronica. Dat gaat voor deze Twingo grotendeels ook op. In het eerste half jaar ging de radio en de toeter kapot. Geen idee dat een toeter kapot kon. Bij de dealer kostte een nieuwe radio + het opnieuw werkend maken van de stuurwielbediening, 700 euro.
Een idiote prijs natuurlijk. Ik heb toen zelf een nieuwe radio gekocht. Nadeel is wel dat de stuurwielbediening het niet meer doet, en dat het schermpje van de radio op het dashboard geen functie meer heeft. De toeter kostte 150 euro (niet bij de dealer).
Dan de onderhoudsbeurten. Het ene jaar een kleine, en het andere jaar een grote. De kleine kost 125 euro en een grote beurt rond de 275-300. Niet veel duurder dan bij een Aygo.
Maar het wordt wel duur als ze moeten gaan sleutelen. Het blok is vrij groot voor de auto. Daardoor zit alles behoorlijk dichtgebouwd onder de motorkap. En dat zie je terug in de kosten voor arbeid.
De distributieriem moest bij 150.000 km vervangen worden. Dat kostte ongeveer 750 euro bij een reguliere garage. Bij de merkdealer zelfs meer dan 1000 euro.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.