Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Collection (2012) #2

autoreview

Renault Twingo
Renault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault Twingo

Signalement

UitvoeringTwingo 1.2 16V ECO2 Collection
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf64.750 km
KM-stand laatst80.500 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 64.750 km

Als vervanger van een VW Beetle een nieuwere, lichtere auto uitgezocht die zuiniger met brandstof omgaat en een goede staat van onderhoud heeft. Bij voorkeur één met weinig kilometers in een leuke uitvoering. De vaste berijdster houdt van een beetje apart, dus dan moest ik niet met een doorsnee auto komen.
Al zoekend op de bekende autozoeksites richting een garage gelokt die een Fuchsiaroze Twingo had staan met een elektrisch te openen cabriodak, airco en weinig kilometers op de klok. Die was van de eerste eigenaar (m/v) afkomstig.

Aangezien wij al vaker een Renault Twingo van de eerste generatie hebben gehad was mijn voorkeur voor één van de laatste uit die generatie, maar dan was de nieuwste van 2007. En dan heb je nog een auto van 13 jaar oud met heel vaak een onbekende onderhoudsgeschiedenis. Vaak moet er dan nog veel onderhoud gedaan worden en daar wilde ik nu een tijdje van af zijn. Dus ook daarvan de mooiste uitvoeringen konden mij helaas niet helemaal meer bekoren.

Deze Twingo is een facelift versie, met de uitrusting "Collection" met de leuke gestreepte bekleding, met airco, 15 inch lichtmetalen wielen, een "eco2" achterspoiler, verschuifbare stoelen achterin, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, vanillekleurige spiegels en achterste stootstrips, cruisecontrol en een uitgebreide boordcomputer. De auto is geleverd met een onderhoudsbeurt en apk, waarbij een veer is vervangen, een remslang, wiellagers, de distributie met waterpomp, de accu en een paar kleine schades zijn hersteld.

Hoe rijdt dat nu? De Twingo 2 is wat stug geveerd, maar gaat soepel door de bocht. Je hoort wel aandrijfgeluiden en het cabriodakje vangt wat wind. Door het lage gewicht voelt hij vlot en rank aan. De zit is vrij hoog. Een lang persoon heeft niet veel hoofdruimte. Gelukkig kan de bestuurdersstoel flink omlaag en het stuur ook in hoogte versteld worden.
De Twingo zal vooral voor kortere afstanden gebruikt gaan worden. Het verbruik zal ik bijhouden op de verbruiksmonitor.

De eerste ervaringen

  • 65.500 km

Al gauw bleek dat bij de APK iets over het hoofd was gezien: de claxon werkte niet. Dus terug naar de garage en de schakelaar werd keurig vervangen (een bekend euvel van de Twingo 2 naar het schijnt), inclusief een paar lampjes die niet werkten (dashboard en stadslicht).

Nu een maand onderweg en een tank leeg gereden op allerlei soorten wegen. Het verbruik was 1: 17. Dat scheelt een stuk bij de vorige auto (VW New Beetle) die 1: 10 gemiddeld reed.

Qua rijden: het is een korte auto, dus drempels gaan wat wiebelig, maar zonder kraken. Het veergedrag is stevig, zonder echt hard te zijn. De stoelen zijn stevig met weinig vorm. De bestuurdersstoel kan gelukkig omlaag, anders moest ik erg achterover zitten. (Er zit een open dak in, dus wat lager plafond). Het stuurgedrag is wat gevoelloos, maar daardoor weer comfortabel, omdat de auto verder goed spoort. Voor binnendoor en vooral in de bebouwde kom is dit een heel fijn wagentje, omdat die wendbaar en vlot is.

Deze uitvoering met cabriodak is wel exclusief, maar zorgt op snelheden op de snelweg voor veel windgeruis. Sowieso is de Twingo niet echt stil, vanwege motor- en aandrijfgeluiden. Maar het is natuurlijk net waar je hem mee vergelijkt.

Om snelheid te maken moet je flink toeren maken, en dan wil die wel vooruit. Maar als je rustig intrapt komt die heel (s)loom over. Misschien vanwege een "economische" afstelling? Wie zal het zeggen.

Ik wil een originele Renault Radio gaan inbouwen. Opvallend is dat de bedrading al voorbereid is op een originele radio inclusief de bedieningssatelliet aan het stuur. Kijken hoe ver we daarmee komen. Het bestellen van verloopstekkers en accessoires e.d. was nog wel een dingetje. Blijkbaar gaan de meesten van origineel naar "gewone merken" toe.

Bij het cleanen van de lak viel op dat die nog heel netjes was na 8 jaar, alleen zit er in één van de (kunststof) spatborden twee scheurtjes. Je ziet ze zo niet, maar ze zitten er wel. Dat geeft een idee van kwetsbaarheid.

Het interieur is netjes, maar als je de deuren dichtslaat klinken ze wel blikkerig. De kunststoffen zijn hard, dik en stevig(net als de eerste type Twingo). Je kunt ze makkelijk schoon en netjes krijgen, maar veel demping zit er niet achter. Ze klinken dus hol. Misschien vandaar ook wel dat rijgeluiden niet echt goed gedempt zijn.

De vaste berijdster zit er allemaal niet mee. Ze is er blij mee en dan ben ik het ook.

Aircocondensor lek

  • 66.900 km

In juli wilde de pasgevulde airco niet meer koelen. Eerst hoorde je een sissend geluid. Als je het knopje uitzette hield het geluid op. Door vakantiedrukte is het nu pas gerepareerd en gelukkig nog onder garantie. Ik lees dat de aircocondensor een kwetsbaar deel is van de Twingo 2. Dat blijkt maar weer.
Met het warme weer kon je wel uitwaaien met het heerlijke cabriodakje, maar die is alleen prettig tot 60 km/u, daarboven klappert de wind hard naar binnen. Doordat we zelf niet zoveel hebben gereden werd de airco voor de korte stukjes niet gemist tijdens het extreem warme weer afgelopen augustus.
Verder blijft de Twingo erg zuinig, zeker ook omdat die vooral voor korte stukjes wordt ingezet en dan nog ruim 1: 17 gemiddeld is heel knap.
Als vervangend vervoer een VW Up! meegekregen. Je merkt wel verschil in minder motor geluid in de Up! en een degelijk "volwassen" weggedrag. Je hebt eerst niet door dat je in zo'n klein autootje zit. De Up! is net wat moderner qua lay out van het dashboard en de mogelijkheden om apparatuur aan te sluiten. Het ziet er van binnen ook erg "serieus" uit. Maar een auto van 2018, die qua luxe wel stoelverwarming heeft, cruise control en een achteruitrijcamera, zonder airco vind ik wel bijzonder.
Dan is een Twingo uit 2012 wat speelser vormgegeven, het geluid van de standaard radio klinkt een stuk beter en het verbruik is vergelijkbaar. En bovendien een stuk goedkoper in aanschaf tweedehands.

Nu op naar het najaar. Bij de Renault dealer nog even met de MyRenault+ een koplampje vervangen en een paar putjes uit het voorraam laten verwijderen. En dan genieten we heerlijk verder van dit vrolijk gevormde en gekleurde wagentje.

Wintercheck

  • 67.480 km

De putjes in de voorruit zijn gerepareerd. Een stadslichtje moest vervangen worden. Verder is het starten en lopen, zonder bijzonderheden.

APK met reparatie

  • 68.300 km

En toen was het alweer tijd voor de jaarlijkse APK-keuring. Dit werd gedaan met een Renault "A-beurt", waarbij de auto op allerlei punten wordt gecontroleerd, vloeistoffen worden bijgevuld en het interieurfilter wordt vervangen. Olie hoeft pas om de twee jaar te gebeuren en zeker met die "paar kilometers" wij gereden hebben, was dat nog niet nodig (is overigens de "B-beurt").
Bij de APK werd geconstateerd dat er teveel speling zat op de spoorstangkogel. Die moest dus vervangen worden. Binnen een uur was alles weer klaar. Rekening, inclusief vervangen van de spoorstangkogel was € 250,- bij de dealer.
Zijn er verder nog bijzonderheden te melden? Tijdens een lange rit die ik voor mijn werk moest maken heb ik de Twingo meegenomen en "Italiaans getuned". Dat laatste houdt in: eerst goed warm rijden en daarna langdurig (20 minuten) met een hoog toerental de cilinders schoonbranden. Of dat werkt kan ik zo niet constateren, maar wel leuk om te doen. We tanken Shell V Power, omdat e10 vanwege de weinige kilometers problemen kan gaan geven. Misschien dat dat ook helpt om het motorblok schoon te maken/te houden.
Uiteraard was de tankbeurt die daarop volgde het verbruik wat hoger. Maar verder blijft het een zuinig ding, met een vrolijk kleurtje. Het is starten en lopen. Het is voor stadsverbruik een fijn karretje. Op de snelweg komt 'ie wat tekort qua vermogen. Maar ach, je mag maar 100 km/u max rijden, dus dan valt het wel mee. Geen rammels, roest, klachten of mankementen, dus doorkarren maar weer.

Nieuwe banden

  • 71.996 km

Het werd tijd voor nieuwe banden. De bijzondere bandenmaat 185/55-15 was niet bij alle merken makkelijk te verkrijgen. Ik heb gekozen voor Michelin Cross Climate. Ik kon bij Euromaster gebruik maken van een "Black Friday"-aanbieding van 4 halen 3 betalen. De twee achterbanden waren 10 jaar oud! De twee voorbanden nog niet helemaal aan zijn eind, maar we wilden vier-seizoenenbanden voor het gebruik dat onze dochter (met net haar rijbewijs) voor haar stage - in de thuiszorg bij nacht en ontij - zo veilig mogelijk kan reizen.
Voor het eerst mocht ik de Twingo van onderen bekijken. Die zag er nog keurig uit! Verder lijkt het erop dat de remschijven voor aan hun eind zijn. We zullen zien wat de APK-keurmeester hierover te zeggen heeft. Een fastfitter heeft toch een andere benadering. In het voorjaar is een grote beurt nodig.
Verder is het eigenlijk heel saai: starten, lopen en leuk eruit zien.

Onderhoud en APK

  • 73.280 km

Vandaag was het tijd voor een onderhoudsbeurt en APK (de laatste iets vervroegd). Afgezien van preventief onderhoud van olie, filters en remvloeistof, het reinigen van de remtrommels achter, weinig bijzonderheden, zelfs niet de remschijven en -blokken die de door de fastfitter waren aangewezen om zsm te laten vervangen. De stuurkogel rechts gaf teveel speling en moest worden vervangen voor de APK. Vorig jaar was die van links aan de beurt. Verder een lampje voor de kentekenplaat. Kosten: € 420,- bij een dealerbedrijf. Nou als dat alles is na 10 jaar...
Natuurlijk zegt de lage kilometerstand en de manier waarop de Twingo gebruikt is en behandeld wordt, het een en ander over de staat van de auto. Maar je ziet de leeftijd er niet van af. En veel korte stukjes met veel remmen en optrekken is ook niet goed voor de techniek. En ondanks dat blijft onze Twingo nog goed in vorm.
De laatste weken consequent (Shell of Total) e10 getankt. Kijken of dat verschil maakt (in negatieve zin). Daarvoor gebruiken we het te kort om daar conclusies aan te verbinden, maar het verbruik is wel wat hoger geworden. Aan de winter kan het niet liggen, want die hebben wij niet gehad. Dus ja, verder niets bijzonders om te vertellen. Net als het vorige blokje: starten, lopen en leuk eruitzien.

Onderhoud

  • 79.000 km

Het was weer tijd voor het jaarlijkse onderhoud. Nu geen Renault A+B-beurten meer, maar - vanwege de respectabele leeftijd - een volledige onderhoudsbeurt met olie, filters (lucht, interieur en olie) en bougies. (Nu onder eigen beheer met een monteur uit de familie) De bougies bleken al 6 jaar lang erin te zitten! Geen wonder dat de motor af en toe haperde en hikte. Dat is nu gelukkig verleden tijd. Verder nog geen bijzonderheden. Binnenkort APK.

APK

  • 80.090 km

Vandaag de APK-keuring doorstaan. Geen afkeurpunten, wel twee aandachtspunten voor het komende jaar: roestvorming aan de remschijven en vocht in de koplamp. Die laatste is drooggeblazen en de lamp is dichtgekit. Een nieuw lampje erin en gaan weer.
De koplampunits worden beide wel dof door de inwerking van UV-stralen. De Twingo is 11 jaar oud en rijdt nog prima.
Een saai verhaal: starten-lopen en leuk zijn.

Verkocht

  • 80.500 km

We hebben onze Twingo verkocht.
In drie jaar tijd slechts 16000 km erop gezet. Laatste maanden stond die vooral 'overbodig' te zijn. Heel jammer eigenlijk.
Het is een uniek wagentje met de cabriodak, de vrolijke fuchsia kleur met de vanille accenten.
Afgelopen jaren was het qua onderhoud heel eenvoudig: starten en lopen. Weinig afschrijving aan gehad (1000 in drie jaar tijd). Weinig onkosten gemaakt.
Wie deze koopt heeft er een hele goede aan! Geen roest, lichte gebruikssporen en goed onderhouden, goed op de (all-season) banden, geen rammels of gekraak. Het is rijden en genieten. Zo was die ook voor ons.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.