Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Collection (2011)

autoreview

Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Collection (2011)

Signalement

UitvoeringTwingo 1.2 16V ECO2 Collection
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf105.000 km
KM-stand laatst152.974 km
Lezerswaardering: 89%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wauw, mijn eerste review

  • 136.664 km

Ik kijk zelf geregeld tussen de reviews hier op autoweek en zag sommige reviews die zo ontzettend saai waren dat ik nog liever kijk naar de Olympische wedstrijd snelwandelen dan dat ik die saaie reviews nog eens lees. Vooral de prettig lezende trekken mijn aandacht en bevatten vaak ook nog eens nuttige informatie o.i.d. over de betreffende auto. Zelf denk ik dat ik redelijk kan schrijven en hopelijk waarden jullie mijn gevoel voor humor dat her en der naar voren komt in mijn eigen review.

Waarom in godsnaam een Twingo?
Je bent bezig met afstuderen en wil alvast een auto hebben omdat je het OV helemaal moe bent en je toekomstige werkgever staat al vast. Het OV is een prachtig iets als student zijnde omdat het je niks kost, maar zeker in bepaalde treinen in het mooie Limburgse land gaat de lol snel over wanneer je in het midden van een 3-zits bankje en dan ook nog eens tussen twee forse én zwetende mensen in mag zitten. Dat heeft me doen besluiten om voor een auto te gaan kijken. Als eerste auto heb ik een Opel Corsa 1.7CDTI uit 2007 gehad met 125pk en als eerste auto is dat zeker niet verkeerd. Zeker wanneer je erachter komt dat je eigen auto sneller én leuker rijdt dan die van je ouders ben je toch zielsgelukkig met dat apparaat. Echter…. bleek dat er heel snel heel veel gedoe mee kwam ivm roetfilters en alle ellende die daarmee komt kijken en toen was de pret snel verdwenen.
Dat ding maar snel de deur uit gedaan en mijn verlies genomen en in mijn zoektocht naar een andere auto kwam ik deze best wel geinig uitziende Twingo tegen. Benzine was een voorwaarde gezien mijn eerdere geweldige ervaring met de Corsa. De Twingo heb ik gekocht bij de dealer waar deze ook zijn eerste levensjaren in onderhoud is geweest. Zeer netjes te woord gestaan dus dat was een heel prettige ervaring. Na een setje nieuwe banden en een onderhoudsbeurt van de dealer kon ik hem ophalen en beginnen met scheuren.

Uiterlijk en opties
Het is de Twingo van voor de facelift en die vind ik er zelf een stuk mooier uit zien dan de versie van na de facelift. Met name de verlichting op de achterklep is gewoon beter geslaagd. Verder heeft hij een leuke combinatie van witte lak, zwarte bestickering, zwarte wieldopjes en een spoiler waarmee dit scheurijzer toch zeker 0,3 seconde sneller op 100km/u moet zitten. Je voelt het gewoon.
Het voordeel van een witte auto vind ik overigens ook nog dat je allerlei rotzooi als insecten en modder/stof minder ziet. De auto wordt egaal smerig en dan valt het best mee, dat komt goed uit met mijn luiheid wat schoonmaken aangaat.
De auto is voorzien van een, optionele toerenteller (ja, hier was ik ook verbaasd over), airconditioning en zelfs een trekhaak. De trekhaak heeft zijn dienst toch al enkele keren bewezen door de fietsendrager mee te nemen, maar ook zelfs een aanhanger. Ja ik mag gewoon 350kg ongeremd trekken met dit ding. Het leverde een hilarisch beeld op toen ik hiermee naar de blauwe bouwmarkt ging om wat hout te halen voor het klussen met een paar vrienden. Ik was niet de enige die er zo over dacht, op de parkeerplaats keken de andere klanten nogal raar op.

Het rijden
Het rijden in de Twingo is niet slecht. Het is een a-segmenter en daar verwacht ik niet van dat deze zit als een of andere ietwat luxere BMW/Audi/Mini etc. etc. Zeker voor mijn korte woon-werk verkeer voldoet het prima. 16km op een dag is zelf op een houten plank nog goed te doen, dus dan is een stoel van een goedkoop a-segmentertje zeker goed te doen. De auto start en je kunt er meteen mee wegzoeven, als je de auto goed in de 1e versnelling krijgt. Dit gaat soms wat stroef en dat is vervelend, meer niet. Hetzelfde geldt voor de achteruit, soms wat stroef.
In de bebouwde kom merk je er niets van dat de auto wat weinig vermogen en koppel heeft. Je kunt vlot meekomen met al het verkeer en meer heb je ook niet nodig. Alleen mensen met een petje, bontkraagje en nektasje vinden het nodig om als een idioot in de bebouwde kom op te trekken. Dus voldoe je aan deze drie uiterlijke kenmerken in combinatie met idioot gedrag? Laat deze auto dan maar staan.
De wegen buiten de bebouwde kom geven me vaak een grijns op het gezicht. Ik durf er relatief hard mee door de bochten te gaan en doordat de auto wat kleiner is en stuitert krijg je al snel de beleving dat het inderdaad hard gaat. Ideaal als je het mij vraagt! Geen absurde snelheden, maar toch plezier en lekker sturen. Het sturen zelf gaat ietwat gevoelloos, maar wel licht. De stoelen geven niet veel steun aan de zijkant, maar het is wat het is.
Op de snelweg merk je toch wel dat de auto wat moeite heeft om op snelheid te komen, vanaf de 80km/u gaat het naar mijn gevoel wat langzaam. Al scheelt het een hoop wanneer je hem in de 3e versnelling flink ik de toeren jaagt om vervolgens in te gaan voegen. Het 75pk sterke 1.2liter blokje laat dan goed van zich horen. Nu overdag de maximum snelheid slechts 100km/u is maakt het blok nog relatief weinig geluid, maar in de avonden wanneer ik 120/130 mag rijden zit je al over de 3000 toeren en daar word ik niet heel blij van. Ik houd van doorrijden, maar in deze auto toch iets minder. Cruise control zou overigens wel een fijne optie zijn geweest, maar voor een stadsauto toch minder relevant als je het mij vraagt.
Een keer heb ik in Duitsland zo ongeveer de topsnelheid aangetikt, 162 heb ik op de teller gehaald, maar dit voelde ook totaal niet meer ontspannen en dus heb ik de auto zsm laten uitrollen tot een fijnere snelheid. Maarja, de topsnelheid kan ik voor mijzelf dus afvinken en die hoef ik ook niet meer te behalen met dit ding.
Ik heb bij deze twingo zelf nog een setje winterbanden aangeschaft omdat ik het in elk geval niet de auto wil wijten dat ik in de sneeuw vast kom te zitten. Het moet mijn eigen schuld zijn of er moet zoveel sneeuw liggen dat ik een sneeuwschuiver nodig heb wanneer ik vast kom te zitten. Tot op heden hebben de winterbandjes me door alle hevige sneeuwstormen die Nederland rijk is heen geloodsd. Qua rijden merk ik op het bandengeluid na weinig verschil, de winterbanden lijken iets luidruchtiger te zijn en daar stopt het dan ook wel.

Comfort
Zoals ik al liet doorschemeren zitten de stoelen niet slecht, maar na een langere rit van 2,5+ uur kan dat anders zijn. De ene keer stap ik nog goed fit uit en de andere keer wens ik die stoel allerlei ergs toe terwijl ik toch altijd dezelfde zithouding heb. Vreemd? Ja, vind ik wel.
De airconditioning doet het heel goed. Hij koelt goed en verwarmt zelfs nog beter. Het enige nadeel vind ik dat ik met koude, ietwat vochtige dagen heel lang mag wachten tot de voorruit vrij is van condens. Ik heb al twee zakjes vochtvreter in de auto liggen en ik “reset” ze met enige regelmaat, maar de winter is wat condens aangaat niet heel fijn. Door dit wachten ben ik trouwens wel vergevorderd met de spelletjes zoals Angry Birds en heb ik de meestergraad in sudoku behaald.
Blijkbaar vinden mensen het heel erg belangrijk dat er zo min mogelijk harde plastics in de auto zitten en klagen ze er toch over als ze de auto eenmaal in bezit hebben. Heb je dan niet even gekeken en gevoeld tijdens je proefrit? Als je op zoek bent naar allemaal zachte en knuffelbare materialen voor het dashboard of deurpanelen kun je twee dingen doen: ga alles bekleden met een vacht van Cookie-monster of laat gewoon de Twingo staan. Nu ik het bedenk zou het er best wel grappig uitzien als je dashboard lekker zacht en pluizig is. Mooi is iets anders…


Ruimte
Ik rijd vooral alleen in de auto, dus veel ruimte heb ik niet nodig. Alles zit goed binnen handbereik en ook de incidentele passagiers komen weinig tekort. Ik ben zelf 1,75 lang, maar kan personen van 1,90 toch wel een uurtje achter me laten zitten. Op de achterbank is plek voor twee personen wat ergens wel zo comfortabel is. Ik herinner het me nog goed van vroeger wanneer je met de vrienden ergens naartoe ging dat je er alles aan deed om maar niet in het midden te hoeven zitten. Bijkomend voordeel is dat de passagiers op de achterbank nu ook nog eens een lekker buikje mogen hebben, dat hangen ze gewoon naar het midden en niemand heeft er last van.
Qua bagage meenemen is het niet heel ruim wanneer je enkel de kofferbak gaat gebruiken. Er passen 4 kratten bier in, meen ik tenminste, maar dan kun je enkel nog wat klein spul kwijt. Wanneer je de achterbank plat gooit gaat er een wereld voor je open. Je hebt dan je eigen kleine bestelwagentje en kunt er maar spul in blijven smijten. Met de sjorogen in de kofferbak kun je het nog goed vastzetten als het nodig is en rijden maar.
Verbruik
Het verbruik vind ik lachwekkend. Ik ben absoluut niet lief en doe het ook niet rustig aan qua optrekken. Ik haal geen plezier uit te hard rijden, laat en hard remmen en de auto onnodig in de toeren jagen wanneer ik langs een plek rijd waar mensen zitten. Ik kom dan ook uit op een verbruik van gemiddeld 5,91l/100km oftewel 1:16,9. Dit is aan de pomp gemeten, een boordcomputer heeft hij niet, over net geen 32000 km. Langere snelwegritten laten de auto wel heel zuinig rijden, rustig vooruit knorren met 100 per uur en zelfs met 3 passagiers geeft een gemiddelde van 1:23. Goedkoper kun je haast niet op weg zijn met een paar man. Het voordeel is ook nog eens dat ik tegen de Duitse grens woon en een kort uitstapje om te tanken is dan toch rendabel.

Reparaties/storingen/irritaties
- Airco condensor is stuk gegaan nadat ik de auto een maand of 8 in bezit had, blijkbaar komt dit vaker voor bij deze auto’s. Redelijk duur grapje, maar het verschil in comfort is het zeker waard.
- Vibraties bij de airbag-klep bij de passagier. Wanneer ik tussen de 2300 en 2700 toeren draai begint deze afdekklep te vibreren en de ene keer is het met een voorzichtige tik op te lossen en de andere keer word ik er agressief van omdat het niet wil stoppen. Er is geen pijl op te trekken wanneer het komt, maar ik ga de garage toch maar eens vragen of ze ernaar willen kijken met de eerstvolgende beurt.
- Speakers zijn niet van de meest geweldige kwaliteit. De speakers in de deuren dachten muzikaal te worden door eigen versies van nummers te gaan maken. Als ze nou talent hadden gehad vond ik dit geen probleem. Pas geleden samen met wat Youtube video’s de speakers vervangen en nu werken ze weer naar behoren.
- De radio/versterker zelf geeft af en toe ook problemen. De speaker in mijn rechterdeur valt soms uit, volledig willekeurig, en gaat pas weer aan wanneer ik het volume wat verder open gooi. Daarna kan ik het volume gewoon weer terugdraaien naar een prettig niveau en is er niks aan de hand. Weet iemand wat het kan zijn? Ik ben zelf niet al te elektrotechnisch aangelegd, maar wil het graag zelf proberen op te lossen.
- De rechterkoplamp zit vol met condens. Ik kom ermee door de APK en zolang rijd ik er lekker mee door. Ik vind het vooral storend omdat het er niet uitziet, maar qua lichtval op de rijbaan merk ik er in de avonden eigenlijk niks van.

Pluspunten
- Kosten, deze zijn gewoon laag. Weinig belastig, weinig verzekering, laag verbruik en lage onderhoudskosten. Heerlijk goedkoop rijden
- Weinig ruimte nodig. Ik ben geen natuurtalent met inparkeren. Iets raken heb ik nog nooit gedaan omdat ik er de tijd voor neem, maar het inschatten van lengte en breedte is niet mijn ding. Gelukkig is de auto overzichtelijk en krijg ik hem overal tussen geduwd.
- Ziet er best geinig uit. De leuke details die ik al benoemde in combinatie met de kleine afmetingen maken het voor mij een leuk uitziende auto.
Minpunten
- Langere ritten, deze zijn niet altijd even comfortabel voor mijzelf. Dat gaat iets worden wanneer ik met dit ding op wintersport wil gaan. Ja ik wil dit omdat het moet kunnen. Vroeger reden ze ook met kleine koekblikjes de alpen in, dus ik kan dat ook wanneer ik er de tijd voor neem.
- Hij rijdt net niet leuk genoeg. Hij rijdt prima, maar het kan leuker. Al zit ik dan weer in een prijsklasse die ik simpelweg te duur vind voor de manier en hoeveelheid waarop ik mijn auto gebruik.

Ik heb geen flauw idee wanneer ik een aanvulling op deze review ga doen. Is het na de eerstvolgende onderhoudsbeurt of pas over twee jaar? We zien heb wel. Hopelijk bevalt jullie mijn schrijfstijl en anders was je waarschijnlijk niet eens bij deze regel aangekomen dus kan ik hier nog veel meer onzin gaan typen. Dat bespaar ik jullie, wie weet tot de volgende update!

Grote beurt en een lange rit

  • 140.057 km

De auto was weer toe aan onderhoud en zijn jaarlijkse APK met ca. 137.500km op de teller. Een grote beurt is voor de portemonnee toch altijd net wat minder leuk, zeker wanneer je besluit om de airco ook maar even te laten controleren en bijvullen. Gelukkig zijn er geen vreemde dingen naar voren gekomen en was het volgens de garage een “standaard” grote beurt met APK. De airco had ook geen gebreken en is weer in topstaat gebracht.

In de tussentijd heb ik in de auto de speakers vervangen. Deze waren redelijk gaar en hadden een constante lichte kraak die bij het maken van bochten erger werd. Gelukkig was dit euvel verholpen door een setje Pioneer speakers te plaatsen en de oude te doneren aan de container. Het lucht op dat er nu bijna altijd weer fatsoenlijk geluid uit komt. Juist, bijna altijd.... Nog steeds valt af en toe de rechter deurspeaker uit waardoor ik iets met het volume moet gaan pielen om het weer werkend te krijgen. Het is storend, maar niet van dusdanige aard dat ik alle kabels ga controleren/vervangen om het geluid helemaal goed te krijgen. Mogelijk komt dit in de toekomst nog een keer.

Een aangename verrassing was een vakantie naar Oostenrijk. De auto van de vriendin heeft geen airco dus hebben we al gauw besloten dat we met de Twingo naar de Alpen zouden gaan. Ik keek er ergens wel tegenop. Niet vanwege de afstand en of de auto het wel kan, die heeft trouwens bewezen dat het allemaal prima gaat. Maar vooral vanwege de stoelen, die geven mij niet het comfort dat ik wens op een langere rit. Al heb ik daar wel iets positiefs over te melden. Zoals ik al eerder aangaf heb ik ervaren dat ik na een anderhalf/twee uur rijden wat last van mijn rug krijg. Dat is natuurlijk vervelend, maar wat ik nu dus op de 9 uur durende rit heb ervaren is dat de ellende niet erger wordt. Na twee uur rijden heb ik al de maximale ellende in me zitten en dat blijft ook zo. Door de gewenning wordt het zelfs redelijk goed te doen als we na elke 3 uur even stoppen voor een tank-,eet-,drink- en toiletpauze.
Dat levert eigenlijk alleen maar pluspunten op vanuit mij gezien, mijn vriendin had zelfs na deze lange zit nergens last van.
Het rijden zelf was ook een ervaring op zich. Mezelf afvragend hoe de auto het zou doen op alle heuvels die ik tegen zou komen ging ik het avontuur aan. Ik had al gauw door dat ik niet elke heuvel met 120km/u boven zou komen, maar met wat terugschakelen kon ik de vrachtwagens nog goed voorblijven. Gewoon lekker in de toeren jagen, de motor zijn werk laten doen en vervolgens weer naar beneden zoeven. De hele rit heb ik zo’n 110-120km/u gemiddeld gereden. Het verbruik is me nog heel erg meegevallen. Met 100 is de auto normaal gesproken heel zuinig, maar met deze snelheden wist ik het nog niet. Via de app die ik gebruik kom ik uit op een gemiddelde van 5,04L/100km over een afstand van ca. 1650 km, net geen 1:20 dus.

Voor ons vertrek was het even passen en meten wat we allemaal in de kofferbak konden krijgen en wat nog op de achterbank moest komen te staan/liggen. Uiteindelijk moest er meer op de achterbank dan ik hoopte, mogelijk toch teveel bagage? Ik wilde alleen maar zacht spul op de achterbank en dat in de gordel als het even kan, want bij een noodstop doet iets wat zwaar is redelijk pijn als het tegen je schedel komt. Mijn vriendin vond het wat overdreven tot we daadwerkelijk een noodstop moesten maken. De koelbox, in de gordel, bleef netjes op zijn plek, maar haar zachte spulletjes die niet vaststonden lagen wat verspreid achter de stoelen. Toch fijn om gelijk te krijgen terwijl er gelukkig niks ernstigs is gebeurd.

Het was nog niet de rit naar de Alpen in de sneeuw waar ik altijd nog een keer op hoop, maar ook deze komt er vast en zeker eens aan. Voor zoverre deze aanvulling op de review. Wanneer er een update volgt? Geen idee, maar deze kwam al eerder dan ik vooraf had verwacht ;)

Weer lekker verder tuffen

  • 152.974 km

Het wordt weer eens tijd voor een update aangezien we weer wat verder zijn met deze auto. Inmiddels zijn er bijna 13.000 km bijgekomen sinds de laatste update en zijn we ook een paar ervaringen rijker geworden.
Eerst ga ik het hebben over twee probleempjes waar ik tegenaan ben gelopen.
Het eerste en ook meteen vervelendste probleem was een vastgelopen remklauw. Mogelijk gebruik i een verkeerd woord en zou ik remschoen, -klauw of iets anders van de rem moeten benoemen, mijn excuses. Ik heb vooral geleerd voor dingen die stil moeten staan, als het bij mij beweegt is het juist niet goed.
Met name tijdens het remmen een piepend geluid uit mijn linker voorwiel komen en ik had al redelijk gauw door dat het niet goed was. Deze geluiden traden pas op nadat ik enkele km’s gereden had en bij snelheden hoger dan 80km/u. Dus wanneer ik ging remmen van bijvoorbeeld 60 tot 0 hoorde ik niks. Het geluid werd steeds erger, dus toch maar naar de garage gegaan. Hier hebben ze vanalles gecontroleerd, maar niks waargenomen. Totdat de monteur met zijn hand aan de band en wieldop kwam, deze waren aardig warm geworden terwijl dit bij de andere wielen niet was. Uiteindelijk bleek het de net genoemde remklauw te zijn die aan liep. Het wiel eraf gehaald en er waren behoorlijke slijtagesporen te zien op zowel de remschijf als de remklauw en dat betekent helaas vervangen. Een duur grapje, dat voelde ik al aankomen… Mijn gevoel was juist en ik was niet heel blij met de offerte die ze mij gegeven hebben, maar het kost wat het kost. Na de vervanging en het vrijmaken van remklauw reed de Twingo weer als een zonnetje. Een paar honderd euro armer, maar wat vertrouwen in de auto rijker ging ik weer op pad.

Ik wil tüteren
Het niet al te spannende probleem was dat ik kort geleden ineens niet meer kon toeteren wanneer iemand het nodig vond om mij af te snijden op de snelweg. Maar ook wanneer ik een bekende zie en even een kort toetje wilde doen werkte het niet meer. Aangezien de knop voor de toeter niet op het stuur zit, maar op het richtingaanwijs- en verlichtingsstokje ben ik gaan spelen met dit stokje om te kijken of ik iets meer kan achterhalen. En ja, het vreemde bleek uiteindelijk dat de toeter het alleen doet met de verlichting uit. Ik ben van mening dat zulke dingen moeten werken ook al heb je ze in principe amper tot niet nodig. Hop naar de garage gegaan in de hoop dat het simpelweg een draadje vervangen was, maar toch in mijn achterhoofd gehouden dat het hele stokje vervangen zou moeten worden. Helaas, het hele stokje moeten laten vervangen omdat de reparatie duurder zou zijn dan het vervangen. Gelukkig kon ik dit combineren met de kleine beurt die nodig was aangezien ik bijna op vakantie zou gaan naar Italië en het onderhoudsinterval op 1000km na verstreken was. Tijdens het onderhoud zijn er gelukkig geen gekke dingen naar voren gekomen en ook de vrijgemaakte remklauwen waren nog steeds vrij. Zo kon ik met een gerust gevoel naar het warme zuiden rijden.


Het land van pasta en kapotte auto’s
Ik zal jullie de details van de vakantie allemaal besparen, maar het was geweldig. Mede omdat ik het leuk vind om in mijn kleine scheurijzer te rijden keek ik al erg uit naar de reis naar Italië. Voor mij bijna alleen maar onbekend terrein aangezien we via Zwitserland zijn gegaan.
Op de heenweg ben ik relatief rustig begonnen aangezien we in de nacht vertrokken. Na de schemering ging “het gas erop” en kon ik zo goed als overal in Duitsland lekker met 130km/u door knorren. De heuveltjes in de Eifel waren leuk, af en toe terugschakelen naar de 4 en dan met ruim 4500 toeren lekker doorrijden en redelijk met het verkeer meekomen. Over het geluid heb ik het maar even niet, het motortje liet aan de binnenkant in elk geval goed van zich horen. In Zwitserland en Italië ging het net een tikkie rustiger. Ik had nooit verwacht dat er zoveel tunnels geboord/gegraven zouden worden zodat wij met de auto overal soepel doorheen kunnen. Prachtig om te zien dat mensen het terrein naar hun hand hebben weten te zetten. Uiteindelijk bij het Comomeer aangekomen rest ons nog enkele leuke slingerwegen naar het hotel. Voor mij leuk in elk geval, de vriendin had ze liever niet meegemaakt en werd goed misselijk terwijl ik toch rustig aan deed en vooral de scherpe bochten heel rustig nam voor haar.
Al goed, de volgende bestemming: Bologna. Hier begonnen ook de gevechten met de tolpoortjes. Bewust de creditcard meegenomen omdat de vrouw die onze reis heeft samengesteld dit nadrukkelijk activeerde omdat haar bankpassen niet altijd geaccepteerd werden. Bleek mijn creditcard het niet te doen bij deze automaten. Wie verzint het?? Ik had wel verhalen gehoord over beschadigde auto’s in Italië, maar dat het in de steden zo erg was… Auw, het deed haast pijn hoe sommige nieuwe Audi’s, BMW’s of Mercedessen eruit zagen. Dat ze het überhaupt nog aandurven met een groot slagschip te rijden dat meer dan €5000 waard is verbaasde me.
Uiteindelijk zijn we in een uur of twee aangekomen terwijl we reden door een niet al te spannende omgeving. Lekker doorrijdend met 130 per uur gaf de auto geen kik. De laatste bestemming ligt in het mooie Toscane. Ook hier hebben we heerlijk door kunnen rijden en gelukkig snapten we nu wel dat we gewoon de bankpas moesten gebruiken voor de tolpoortjes. Dit was een langere rit, maar los van de relatief groene omgeving niet heel veel spannends qua rijden.

Aan alles komt een eind en moet je weer naar huis. De terugreis zou volgends onze beste vriend Google Maps ca. 13 uur duren dus hadden we vooraf al besloten dat we ergens in Zuid-Duitsland een overnachting gingen boeken, want 13 uur in een Twingo is toch echt teveel van het goede.
Het comfort is me eigenlijk niet tegengevallen. Enerzijds omdat ik wist wat ik kon verwachten door de vakantie naar Oostenrijk vorig jaar en mogelijk omdat ik zelf een extra kussentje heb gekregen doordat ik 4kg ben aangekomen. De airco heeft niet hard hoeven te werken aangezien het gelukkig niet al te warm was, dan verander ik in een smeltend en chagrijnig ijsje. Maar de airco heeft het toch constant aangenaam gehouden in de auto, ook tijdens flinke plensbuien van ruim 3 uur kwam er geen condens op de ramen. Hartelijk dank aan de uitvinder van dit geweldige systeem.
Qua verbruik zijn we op vakantie gemiddeld omlaag gegaan ten opzichte van wat ik in Nederland rijd. In Nederland rijd ik relatief veel provinciale en snelwegen, en verbruik ik 5,77l/100km, toch 1:17,3. Tijdens onze vakantie verbruikte de auto 5,28l/100kmik slechts wat neerkomt op 1:18,9. Daar ben ik zeker tevreden mee gelet op de huidige brandstofprijzen en aangezien we in mijn ogen veel harder hebben gereden en zwaarder beladen waren in vergelijking met wanneer ik alleen rijd.

Wil ik wat anders?
Ja en nee. Nee, want het rijden in deze auto is enkel en alleen leuk voor de portemonnee. Dat ik het een grappige auto vind om te zien even niet meegenomen. En ik vind dat autorijden ook leuk hoort te zijn buiten het om je heen kijken. Dat plezier kan deze auto mij nog niet geven. Al wil ik wel graag nog een keer met deze auto op wintersport gaan. Hopelijk komende winter?
Wanneer ik voor wat anders kijk, wil ik zeker geen al te grote auto. Een formaat clio/Mini zie ik wel voor me. In een Mini Cooper uit 2014 heb ik al eens een proefrit gemaakt en dat was daadwerkelijk leuk rijden. Redelijk compact, het trekt lekker op en het totale gevoel was geweldig. Alleen de prijs vind ik toch behoorlijk gortig voor deze auto’s. Zijn ze het waard? Voor mij op dit moment in elk geval niet, ik wil ook graag een huis gaan kopen en dan moet je keuzes maken. De keuze is nu gevallen om vooral aan de portemonnee te denken, maar wie weet wat er gaat komen wanneer ik wel een stapel stenen heb gevonden om onder te slapen. Voor nu blijf ik nog even doorrijden met de Twingo, dat moet ook gemakkelijk kunnen gelet op de kilometerstand en dat ik hem in elk geval in de garage alle liefde laat krijgen die hij nodig heeft om me veilig van A naar B te blijven brengen.
Een volgende update komt ooit, geen idee wanneer.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.