Renault Talisman TCe 160 Limited (2020)

autoreview

Renault Talisman TCe 160 Limited (2020)

Signalement

UitvoeringTalisman TCe 160 Limited
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst28.000 km
Lezerswaardering: 68%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Renault Talisman Limited

  • 18 km

Beste lezers,
Ik begin met een kleine voorgeschiedenis. In de zomer van 2017 ben ik bij mijn huidige werkgever begonnen. Bij deze baan hoort een leaseauto. Omdat ik op basis van een tijdelijk contract aan de gang ging werd de auto een huurauto. Dat begon met een Golf Variant op Diesel. Dat was helemaal niets mis mee. Opvallend was dat de Golf perfect afgewerkt was. Dat ging op enig moment op mijn zenuwen werken maar dat was meer mijn eigen schuld omdat mijn privé auto een Rover 800 is uit 1994. Nou, daar zit altijd wel iets scheef. Altijd.
Na verloop van tijd meldde de leasemaatschappij zich met de mededeling dat de Golf zo langzamerhand vervangen moest worden en dat ze dat gingen doen. Ik heb toen niet verder gevraagd naar wat het dan zou worden omdat ik me graag laat verrassen. Het moment van de omwisseling werd afgesproken. Op een mooie vrijdagmiddag is dat gebeurd. Voor mijn neus stond een prachtige zwarte Renault Megane Estate Diesel. Ook een huurauto. Vers uit de haven van Amsterdam met 84 kilometers op de teller. Ik had me eigenlijk nooit verdiept in het model want een gegeven paard moet je vooral niet in de bek/mond kijken. Toch was er gelijk een klik met die auto. Het is een stoer apparaat met een aansprekende vormgeving en ik heb altijd met veel plezier in de Megane rondgereden en er een fors aantal kilometers opgezet. En toen kwam er iets dat ik eigenlijk niet echt verwacht had. In de zomer van 2019 werd mijn tijdelijk contract omgezet in een vast dienstverband. Dat had gevolgen. Ik ging over van een huurauto (de Megane) naar een heuse leaseauto. Dat werd een witte Opel Astra uit de poule. Dat was niet helemaal naar mijn zin omdat ik geen klik heb met Opel. Geen misverstand. De Astra was gewoon een prettige auto en een goede reisgenoot. In September 2019 kwam het hoge woord eruit, ik mocht zelf een nieuwe leaseauto uitkiezen. Stiekem had ik gehoopt dat de Peugeot 508 binnen het budget zou passen. Dat bleek niet het geval te zijn. Ik had de keuze uit tien benzine auto's. Een daarvan was de Renault Talisman in de Limited Edition. het uitzoeken van een nieuwe leaseauto is gewoon een cadeautje dat je langzaam moet uitpakken. Uit de mogelijkheden hebben we een top drie samengesteld. Die bestond uit 1. de Talisman, 2. de Megane Estate en 3. opvallend genoeg de Opel Insignia. Uiteindelijk gekozen voor een witte Talisman sedan in de Limited uitvoering. Met automaat en schuifkanteldak. Oorspronkelijk zou de auto in Januari 2020 geleverd worden maar dat werd uiteindelijk maart 2020. Alles goed en wel, de auto is op 12 maart geleverd en...............daags daarop ging zo ongeveer alles op slot vanwege Corona. Sinds de aflevering heb ik iets meer dan 6000 kilometer gereden met de witte dame en die kilometers waren probleemloos. Alles werkt naar behoren. Wel had ik wat problemen met het entertainmentsysteem maar ik denk dat iets te maken heeft met mijn leeftijd. Wat wel een dingetje is is dat ik moet wennen aan de actieradius. Met de vorige auto's haalde ik moeiteloos ruim 1000 kilometer en met de Talisman is dat iets meer dan 800 kilometer. Kwestie van wennen.
Ondanks de nog beperkte ervaringen tot nu toe bevalt de Talisman mij prima. De vormgeving is wat mij betreft in deze klasse verder onovertroffen. Foto volgt. Graag tot een volgend review.

De Talisman nu in mei 2021

  • 22.200 km

Heb de auto nu ruim een jaar en er staat toch ondanks het vele thuis werken al weer ruim 22200 kilometer op. Sinds de aflevering is de auto twee keer bij de garage geweest. Beide keren voor de bandenwissel van zomerbanden naar winterbanden en weer terug inclusief een servicebeurt gebaseerd op kalendertijd. De auto doet het voorbeeldig met een verbruik van ergens tussen de 1 op 16 en de 1 op 17. Opa is een rustige rijder.
Autoweek maakte er in haar duurtest een punt van dat de automaat bij het wegrijden in zijn 1 of achteruit nogal lomp inkomt (dat is mijn eigen vertaling van de opmerking van Autoweek). Dat punt herken ik wel maar als je eenmaal weet hoe het zit is daar goed mee te werken. Wat verder opvalt is dat Autovisie het nut van de 4-control niet erg ziet zitten en Autoweek daar erg enthousiast over is. Mijn Talisman heeft geen 4-control en ik mis het ook niet. Wat je ook ziet in de diverse tests zijn opmerkingen over gebonk in de voorste wielkasten. Die opmerkingen herken ik niet. Overigens zijn die tests uit pakweg 2016/2017 en deze auto is uit 2020. Misschien dat Renault daar in de tussentijd werk van heeft gemaakt. Ik weet het niet.
Als je toch op zoek gaat naar een minpuntje in de uitvoering van mijn Talisman dan is dat het interieur, zeg maar, nogal zwart is. Je zou het zakelijk of ingetogen kunnen noemen. Alles werkt en zit op een logische plek.
In mijn introductie meldde ik dat ik nogal onder de indruk was van de Peugeot 508. Dat ben ik nog maar met de ervaringen met de Talisman moet ik toch vaststellen dat het interieur van de 508 prachtig is maar toch iets teveel gericht op design.
Kortom, het zal duidelijk zijn dat ik heel erg blij ben met de auto. Ik stap er met veel plezier in. Het witte exterieur staat de auto ook erg goed.

Kortom, de auto bevalt mij uitstekend. Het is een lel van een auto maar wat is dat exterieur goed ontworpen. Het is en blijft een prachtige auto.

Tot de volgende keer.

groet van Olav

De Talisman nu in september 2021

  • 28.000 km

Hierbij een update van de bloedmooie witte Talisman. De auto doet wat ze moet doen en dat doet ze in alle rust en comfort. Wel trakteerde ze mij ergens in juli bij het wegrijden van een parkeerplek in Tiel op twee foutmeldingen. Die hadden te maken met (ik weet het niet meer precies) het uitlaatgassysteem en de brandstoftoevoer. Hierbij had ik boven de 3000 toeren per minuut helemaal geen vermogen meer. In Kapel Avezaath heb ik de auto aan de kant gezet en heb ik Leaseplan gebeld. Die reageerde erg adequaat en hebben een escalatiemelding (wel een erg lelijk woord) gemaakt naar de Renaultdealer in Culemborg.
De geruststellende mededeling was "ga daar maar naar toe, ze weten dat u onderweg bent.". Eenmaal onderweg naar Culemborg waren de foutmeldingen verdwenen en de auto liep als vanouds. Toch maar even gestopt bij de dealer. Die wisten van mijn komst. Zeer keurig. Na ongeveer een half uurtje kreeg ik de sleutel terug. Men had de auto uitgelezen en kon zien dat er twee foutmeldingen waren geweest. De auto is opnieuw ingeleerd (zeg je dat zo?) en ik kon haar weer meenemen. Dat was het meest spannende in deze periode.
Ondanks het feit dat de Talisman een sedan is heb ik al een paar keer plezier gehad van het feit dat de leuning van de achterbank neerklapbaar is.

Even geleden besloot ik 's avonds om toch eens goed kennis te maken met het entertainmentsysteem. Daarbij kwam ik tot de ontdekking dat de auto ook voorzien is van DAB+. En dat werkt zeer goed. Geinig.

Kort en goed, de Talisman is een heerlijke auto met voor mijn eigenlijk geen minpunten.

Toch heb ik in de korte periode dat ik in de Talisman rijd de motorkap wel acht keer open gehad. De eerste keer om te kijken hoe de motorruimte er uitziet. Twee keer om de ruitensproeiervloeistof bij te vullen en vijf keer om mijn priveauto een starthulp te geven. Een bekend euvel van de Rover 800, zullen we maar zeggen.

Voor wat de Talisman betreft: een topauto.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.