AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Renault Talisman TCe 160 Limited (2019)

autoreview

Renault Talisman TCe 160 Limited (2019)

Signalement

UitvoeringTalisman TCe 160 Limited
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf27.000 km
KM-stand laatst79.000 km
Lezerswaardering: 39%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kennismaking met de Talisma

  • 27.250 km

Donderdag de Talisman opgehaald.
Nu dus een beetje aan het uitvogelen hoe alles werkt.
De meeste functies al wel kunnen ontdekken, maar sommige dingen hebben iets meer onderzoek nodig.
Zo ook de verstelling van de heads up display. Eigenlijk is er geen HUD op de limited uitvoering, maar het zit erop.
Alleen het menu erover niet te vinden in het systeem.
Verder rijdt de auto geweldig, de vering werkt goed, het is redelijk stil aan boord en de stoelen zitten erg comfortabel.
De verschillende multisense rijmodi nog aan het o trekken, voorlopig in eco stand gereden en het verbruik lijkt dan erg mee te vallen. Nou heb ik er niet hard mee gereden en ook het optrekken en afremmen met een fluwelen voet uitgevoerd.
Nu ongeveer 250 km gereden en het bevalt goed.

Na 5 maanden

  • 36.300 km

De Talisman bevalt tot nu toe nog steeds erg goed .
De issues met de HUD zijn wat het zijn.
Schijnbaar zat het er origineel niet op, maar is er een handige monteur in Polen geweest die het er zelf heeft ingezet.
Qua rijgedrag ben ik erg te spreken over de renault, nou is mijn rijstijl in de jaren wat rustiger geworden en daarvoor leent de auto zich uitstekend.
De knop om de motor en vering aan te passen gebruik ik in de praktijk niet.
Heb een profiel gemaakt met mijn voorkeuren, maar elke keer als de auto start , start hij in het neutrale profiel.
Om dat dus elke keer terug te zetten naar persoonlijk is niet veel werk, toch net vervelend genoeg dat ik me er niet meer druk om maak, dan maar neutraal.
Onderhoud voorlopig nog niet gehad.
Ook verdere mankementen nog niet tegen gekomen.

Ik denk dat het een blijvertje is.

ruim een jaar verder

  • 56.000 km

Nog steeds erg tevreden met de Talisman.
ondertussen 1 x een beurt gehad, A+B.
ook een set winterbanden aangeschaft voor de koudere maanden. nu weer terug gewisseld naar de zomersloffen.
De auto doet wat ie moet doen, en met weinig tot geen gekkigheid.
het enige waar ik over zou kunnen klagen is dat de 1e versnelling redelijk bruut is met wegrijden, beetje gas te veel en je gaat onaangenaam van 0 tot 20.
een 2e is dat als de parkeersensoren piepen bij het wegrijden, de radio gedempt wordt, en deze demping pas opgeheven wordt als je onderweg nogmaals parkeerpiepers af hebt laten gaan of de rijstrook waarschuwing geluid heeft gemaakt.
als laatste puntje dan toch dat de batterij van de afstandsbediening vrij snel leeg gaat, ondertussen al 2 x vervangen.
ik hoop er nog wat jaren mee door te kunnen rijden, met zo'n 25000 per jaar is het een goede reisauto

Bijna een jaar verder, weer een beurt

  • 79.000 km

Het wordt een terugkerend fenomeen, de review na de beurt.
Deze keer nog wat uitgebreider dan vorig jaar.
Weer een a+b beurt van Renault.
Nu met de toevoeging dat de automaat gespoeld en de olie ververst is.
Nieuwe bougies, injector reiniging en motorblok schoonmaak service.
Niet zonder reden.
Sinds een korte vakantie in Duitsland viel op dat de bak een beetje van slag was. Bergop wist ie niet goed om te gaan met de versnellingen. En ook viel steeds meer op dat de toerenteller licht aan het wiebelen was ook bij constante snelheid.
Bij het onderhoud is de ook de automaat opnieuw ingeleerd, sindsdien geen zwaaiende toerenteller meer.
Ook de brute acceleratie waarover ik in de vorige review sprak is nu een stuk soepeler.
Voor de rest bevalt de auto nog steeds. Het is een fijne reisauto, waarmee we als gezin graag op pad gaan.
Ik hoop er nog minimaal 200000 km bij te zetten, maar heb wel het vermoeden dat regulier uitgebreid onderhoud daarvoor wel noodzakelijk is.
Tot de volgende beurt

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren