Renault Talisman TCe 150 Intens (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Talisman TCe 150 Intens |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 1.247 km |
Comfort met een grote C en nog sportief te rijden
- 1.247 km
Het laatste decennium heb ik sterk ingezet op Duits: twee Mercedessen en een BMW. De BMW was een 2e-hands 525d (E61) en daar ben ik 5 jaar lang supertevreden mee geweest. Van de twee Mercs was er één 2e hands met weinig km en daar kreeg ik na een klein jaar allemaal mankementen aan. Dat was dan ook 'maar' een Amerikaanse import-ML, gebouwd in Detroit of daaromtrent, bovendien van de eerste generatie (Een Jeep- ladderchassis) en volgens het Europees dealergilde dus minderwaardig. Awel, dan hadden jullie die ster er niet op moeten zetten vrienden, dat wekt verwachtingen... de tweede Merc was een nagelnieuwe hybride, helaas met kinderziekten. Daaraan heb ik al een uitgebreide review besteed elders op deze site.
Na aldus gemengde gevoelens aan de Deutsche Grundlichkeit te hebben overgehouden - en zonder enige twijfel ten aanzien van de kosten daarvan :-( kreeg ik via Autoweek de eerste testverslagen en foto's onder ogen van de nieuwe grote Renault. En ben meteen eens gaan kijken en rijden. Want a) ik heb vóór de Duitsers eerdere goede ervaringen opgedaan met het rijgedrag en comfort van de Megane en de Laguna, heerlijke reisauto's, b) ik vind deze nieuwe grote broer gewoon mooi en c) de prijs-kwaliteitsverhouding ziet er op het eerste gezicht erg goed uit: heel veel auto voor het geld. Voor de electronica, tenslotte, ben ik niet bang. Die tijd is geweest. Ook bij de Franse auto's komt heel veel inmiddels van dezelfde Aziatische toeleveranciers die aan de halve wereld leveren.
Na deze aanloop, ter zake: de beschikbare proefritversie was een Intens benzine met 150 pk, automaat, met al flink wat opties. Ik ben erin gestapt, wat gaan toeren, en eigenlijk klopt alles aan deze auto. Geen Franse frivoliteiten in de bediening, het is duidelijk en intuitief. Ik moest alleen even wennen aan het feit dat op het plastic van de middenconsole een rijtje symbolen staat die geen lampjes bleken te verbergen maar... werken als tiptoetsen. Wel makkelijk als je het eenmaal weet.
De console is informatief en ziet er goed uit. Het digitale dashboard (glass cockpit voor de piloten onder de lezers) laat afhankelijk van de gekozen rijmodus (eco, comfort, sport) een snelheidsmeter, toerenteller of zuinigheidsindicator zien. Bij de laatste twee wordt de snelheid tevens digitaal aangegeven. Eerste keer dat ik zo'n dashboard zag en wat mij betreft leuk, duidelijk en niet te frivool.
Belangrijker dan dat soort details is natuurlijk de rijbelevenis. Ik was eigenlijk op zoek naar de 192-pk versie want wat is nu nog 150 pk ? Maar dat viel heel erg mee. Samen met de 7-traps automaat vormt de motor een bijna perfecte combinatie. Grap is, de automaat is ontwikkeld samen met Daimler, dus is vrijwel gelijk aan de 7-automaat van de Mercedessen. Maar ik zou durven zweren dat de afstemming tussen motor en versnellingsbak bij de Renault beter is gelukt.... altijd bij de les, heel soepel, en ondanks slechts 220Nm koppel behoorlijk snel. Geen last van schokken of een turbogat, en dat voor een 1600 cctje... laten we ook de historie niet uitvlakken: niet lang geleden was Renault jarenlang formule-1 merkkampioen, dus daarvan krijgen ook de straatauto's uiteindelijk wel wat mee... nu lijkt het alsof ik dit stukje schrijf voor de meer agressieve rijders onder ons, maar waar het op neer komt is dat de gemiddelde rijder heerlijk kan kruisen met deze auto en dat àls je eens wild wil doen, dat ook prima kan.
Voor ons soort vakantieritten, vaak vol beladen door het Duitse heuvelland en/of midden-Europees bergland, zou ik overigens uiteindelijk wel de sterkere versie kiezen. Maar wie vooral in vlak land rijdt is volgens mij met de 150 pk prima bediend.
Dat is dan wat betreft motor en versnellingsbak, maar het wordt nog mooier. Deze versie beschikte over de 4control, ofwel meesturende achterwielen. Kort en goed; nooit gedacht dat een voorwielaandrijver zo fantastisch strak door de bocht kon gaan ! Ronald Tameling heeft helemaal gelijk om dit aan te bevelen. Ik zou tegen BMW- en Mercedesrijders zeggen: bezoek Renault en vergelijk dit eens voor de lol. Mijn belangrijkste 'testje' is om zo hard mogelijk een lange snelwegafrit met een 270-graden bocht erachter te nemen en dan te kijken of de auto (en ik...) daar in één keer goed de lijn kunnen pakken zonder dat verdere correcties nodig zijn. Met een BMW met veel pk's op de achterwielen moet je een beetje tegensturen. Een vierwielaandrijver gaat op de grens schuiven op alle vier. Voorwielaandrijvers zoeken hinderlijk de buitenkant op en dan moet je soms erg je best doen om de neus in de goede richting te houden. Maar deze wagen ging gewoon perfect zonder een kraakje, piepje of stapje en zonder correctie de hele 270 graden rond. Natuurlijk kan ik onmogelijk zeggen of ik met de ene auto wat harder ging dan met de andere, er is het andere verkeer om je heen - en aan moord/zelfmoord ben ik nog niet toe, dank u - de weersomstandigheden, de wielmaat en banden die er toevallig onder zitten, etc. Dus de finesses laat ik graag aan testrijders in gecontroleerde omgevingen over. Maar subjectief bezien doet deze wagen niks onder voor de Mercs en BMW's die ik meerdere keren door dezelfde bocht heb gejaagd (van de Audi's spreek ik liever even niet, die waren zelfs een stuk minder namelijk...) en is het stuurgevoel zelfs beter. Misschien wat minder communicatief dan bij BMW, maar wel erg strak. Laatste vermelding in dit chapiter gaat naar de remmen: goed doseerbaar en doen precies wat ze moeten, bij droog weer in ieder geval. Gewoon goed, en wat de doseerbaarheid betreft is dat meer dan ik van sommige Duitsers kan zeggen - uitgezonderd BMW, die dit chapiter ook uitstekend voor elkaar heeft.
Voor langere ritten zijn essentieel: de stoelen. Het comfort en de instelmogelijkheid is prima. Ze masseren ook nog je rug, een optie die me altijd overbodig leek tot ik me realiseerde dat als je(ik) tegen de 60 loopt en een paar uur in de auto zit, je (ik) daar behoorlijk stijf van kan worden. Ik heb maar een uurtje gereden, dus kan er nog niks van zeggen, maar voor de ouderen en/of reumatische typen onder de lezers zou ik zeggen: probeer die wagen een langere tijd mee te krijgen en probeer het verschil eens. Of, als u hem al gekocht heeft, zie ik graag uw reviews tegemoet over die stoelen !
Tenslotte: de stilte.... ik hoor u denken. Er was niet heel veel wind tijdens mijn rit maar rond de 140km/u was het interieur alleszins stil. De motor hoorde je vrijwel niet en het windgeruis léék me (subjectief alweer) minder dan bij de meeste andere auto's die ik ken. Het zou zich ook bij storm en ontij moeten bewijzen maar ik heb wel de indruk dat Renault met de Talisman een mooie stille, strak rijdende en comfortabele reisauto heeft neergezet. Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind het een krachtig ogend model met een prachtig lijnenspel en zeker in bv donkerblauw zakelijk heel representatief. De volgende limousine voor de Franse Président, gok ik zo. Wie ben ik dan om....
Valt er nog wat af te dingen ? Ja, altijd: de buitenspiegels zijn ielig klein (maar geven wel voldoende beeld). De interieurmaterialen zijn niet van de kwaliteit die je aantreft in een BMW 3, 5 of Mercedes C. Vooral het harde plastic van de middenconsole. De motor was dorstig: ongeveer 8,5 liter per 100 km. Je zou toch makkelijk tot 6,5 à 7 liter per 100 moeten kunnen komen. Maar, dit was een proefrit natuurlijk en ik heb behoorlijk met het gaspedaal gespeeld. Bij de dealer, toch geen kleine toko, meende de chef te moeten besparen op een receptionist(e) waardoor ik zo'n 20 minuten moest wachten op proefritformulier en sleutel. Dat noem ik 'penny wise, pound foolish' want dat eerste contact is een goede manier om geinteresseerden te winnen, of in dit geval kwijt te raken. Dus beste Renaultdealers, als u dit leest... uw receptionist kan vaak korte hand- en spandiensten verrichten die klanten heel blij kunnen maken, geloof me. Zoals een formuliertje invullen en sleutels overhandigen. Of een brochure en een kop koffie. Ga anders maar eens als mystery shopper kijken bij uw Duitse con-collega's. En nee, uit de overhead van die één of twee dames komt de meerprijs echt niet...
Veel waar voor je geld biedt de Renault zeker ! Heel veel zelfs. Want zoals u tussen de regels door hebt kunnen lezen heb ik hem vergeleken met mij bekende Duitse D- (en E-) segmenters die in nieuwstaat ongeveer het dubbele moeten kosten ! Kijkend naar de (prettige) leasetarieven hebben de leasefirma's ook een goede verwachting van de betrouwbaarheid. Het zou mij niks verwonderen wanneer de Talisman in het D-segment een leaseklapper wordt, na de Peugeot 308 in het C-segment.
Ben ik al verk(n)ocht ? Nog niet maar dat heeft een paar specifieke redenen die voor velen niet zullen gelden. De belangrijkste is dat ik niet zal kopen maar leasen en dan komt de calculatie bijtelling versus leasetarief ook om de hoek kijken. Dus kijk ik naar stekker-hybrides. De stationwagen van de Talisman (voor ons een must) is pas in de zomer leverbaar en dat is een beetje laat. En tenslotte is vierwielaandrijving wel handig op sommige plekken waar ik incidenteel kom, wat een stekkerhybride vaak vanzelf heeft. Daarom zult u hier binnenkort ook mijn review van de BMW Active Tourer 225XE kunnen lezen. Die ga ik naast de Talisman zetten, letterlijk. De journalisten van Autoweek en sommige lezers zullen ongetwijfeld zeggen dat dit twee heel verschillende, dus niet direct vergelijkbare auto's zijn. Jammer dan, voor mij staan ze allebei hoog op mijn lijst, zij het om verschillende redenen...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Talisman Estate TCe 160pk EDC/Autom. S-Edition | Bose Audio | Head Up Display | Stoel verwarming & ventilatie | 1800kg geremd |
- 2020
- 87.152 km

Renault Talisman TCe 150 EDC Zen
- 2016
- 96.938 km

Renault Talisman Estate 1.6 TCe Initiale Paris Nieuw binnen; Jouw droomauto?
- 2017
- 115.664 km