Renault Scénic E-TECH EV87 220pk Techno (2025) #3

autoreview

Renault Scénic E-TECH EV87 220pk Techno (2025)

Signalement

UitvoeringScénic E-TECH EV87 220pk Techno
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst2.190 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het einde en een nieuw begin

  • 2.189 km

Het einde van 2025 betekende ook het einde van de V6 als lange afstandsauto. De afgelopen 3 jaar hebben we ’proefgereden’ met een Mini Cooper SE als 2e auto en nu deze eruit moest hebben we besloten de setup te veranderen. De familie auto wordt een EV, mede gezien het (Zweedse) belastingvoordeel en onze zonnepanelen. Voor alle duidelijkheid, we wonen in de bossen van Zuid Zweden. We hebben nog een Mini Clubman Cooper S All4 ernaast, dus helemaal los van benzine zijn we nog niet.

Hoe leuk ik het ook vind om het hele aanbod af te struinen, we beperken ons tot de dealers in een straal van 20 km. Enerzijds om de locale economie te blijven supporten en anderzijds om het praktisch te houden voor ons zelf. Wel nog even snel een proefrit gemaakt in een BMW iX1, maar die veel gelijk weer af vanwege voorgaande redenen. Wel een heerlijke wagen in 30e uitvoering, maar al snel te duur of te kaal. Soit, de keuze ging dus tussen een KIA EV3 en een Renault Scenic. De KIA konden we voor een weekendje lenen, maar die heb ik dezelfde dag weer teruggebracht. Het kon me niet bekoren. Weinig rijplezier, veel overheersende tech. Toen de Mini in aanraking kwam met een overstekend hert en 2 weken bij de dealer moest bivakeren voor herstel, kregen we een Renault 5 mee als vervangwagen en daar werden we wel blij van. Nog even gewacht op de R4, die was uiteindelijk te klein en toen maar een proefrit gemaakt in de Scenic en voila … daar vielen alle kwartjes op hun plaats. Heerlijk zitcomfort, ook achter in. Rust in het interieur. Google Automotive, makkelijk bedienbaar en tot slot .. een veel betere (private lease) deal dan op de Kia. Gekozen voor een Techno versie met Harmon & Kardon en zwart dak als extra’s. De Alpine vonden we erg donker qua interieur en ik had geen zin om voor nog meer ’veiligheids pakketten’ te moeten bijbetalen. Grappig dat ik in het verleden ’phase I en II’ Scenics heb gehad en deze er weinig van weghebben, behalve de ruimte in het interieur.

VOOR DE LEEUWEN:
Levering in November was de planning, dat werd dus week voor Kerst. Dat betekende dat de Scenic, en zijn berijders, gelijk voor de leeuwen werden gegooid met een rit naar Nederland en terug. Bij aflevering ruim 2 dagen besteed om alle instellingen naar mijn zin te krijgen, wat dat betreft is het net een nieuwe telefoon.

Eerste ervaringen zeer positief. Wat een rust en stilte in het interieur, iedereen zat comfortabel en de H&K stereo voegt echt wat toe. Perfecte tour auto. De diepe achterbak kan makkelijk bagage aan voor 3 volwassenen als is er wel een tildrempel aanwezig. Met 2 keer een druk op de knop kan je de ’bings and bongs’ uitzetten en activeer je persoonlijke veiligheids instellingen. Wen je snel aan. Ik heb er voor gekozen om ’lane assist’ aan te houden. Het is een beetje wennen, maar het niet overheersend en corrigeert je gewoon als je even afgeleid bent. Adaptive Cruise control is wennen, maar naar een week rijden weet ik niet beter. Met name in Duitsland heerlijk, ook in het file rijden. In het drukke Nederland iets minder bruikbaar vond ik, en moet je de afstand naar het volgende voertuig echt minimaliseren, anders duikt iedereen er steeds tussen. Met behulp van een druk op de knop op het stuur kan je de geldende max. Snelheid overnemen, vond ik ook wel prettig toen ik het door had. Als moet je wel oppassen dat hij niet de borden van een parallel weg overpakt. Met de flippers kan je de mate van regeneratief remmen instellen, fijn op de snelweg en op locale wegen en in het stadsverkeer kan je ’one pedal’ rijden, wat mij betreft de uitvinding van de eeuw is. Tot slot wat mij betreft een belangrijk punt; de auto heeft stengels en knoppen!! En dat is een goed ding. Je kan gewoon alles met je handschoenen aan bedienen, zonder in het scherm te moeten. Ik hoop ook echt dat andere autofabrikanten dit blijven doen, ik ga er auto’s voor laten staan als het niet zo is. Schermbediening in de Scenic is niet geweldig, icoontjes zijn wat te klein en zijn moeilijk ’te raken’ zonder je ogen van de weg te houden. ’Hej Google .. ’ kan natuurlijk ook, maar Google en ik begrijpen elkaar meestal niet zo goed.

Af en toe gooit de elektronica een klein tantrum. Dan wordt je gemaand ’controle te houden’. Geen idee wat dat activeert. Waarschijnlijk als je het stuur te losjes vast houdt. Ook zo nu en een overklaarbare waarschuwing gehoord, wat gepaard gaat met wat inhouden. Lijkt op ’ghost braking’ maar is het niet echt. De Franse manier om je bij de les te houden ? Dan de telefoon lader; een handig plankje onder het scherm dat wel. Maar het doet niet meer dan je telefoon warm maken. Na 1 dag rijden had ik ’m al weer aan een USB kabeltje hangen. Overigens zitten er 6 laadpunten in de auto, dus geen klachten. Middenbak, waar vroeger de versnellingsbak, is lekker om je snacks in te gooien .. maar serieus .. 1 cup holder voorin, dat kan echt niet meer in 2025 Renault. Ik heb er op Etsy maar een 3D geprinte bijbesteld voor 2 tientjes.

Snelladen geen issue op deze route, met behulp van Ionity en Tesla. Renault levert in Zweden geen charge card mee, mag je helemaal zelf uitzoeken, beetje gemiste kans. Bij gebruik van Google navigatie, geeft de navigatie aan wanneer/waar en hoeveel te laden en wordt de batterij voorverwarmd. In alle gevallen haalde ik de 150 kWh laadsnelheid tussen 0-40%, daarna zakt hij naar circa 120 kWh en dichter bij de 80% zakt het naar onder de 100 kWh. Van 20-80% duurt ongeveer een half uurtje. Wat met plassen, koffie/lunch pauze geen extra tijd kostte. We deden er precies net zo lang over als met de Lexus voorheen. Normaal gezien 125 km/u op de Duitse snelwegen aangehouden, in de comfort stand, dan rijd je comfortabel mee met het meeste verkeer. Voor de rest de geldende max snelheden, zoveel mogelijk in de Eco stand. AC nauwelijks aan gehad en de auto ’sochtends wel iedere keer voorverwarmd ivm de kou. Gemiddeld verbruik kwam op 2100 km uit op 22,5 kWh/100 km. In totaal circa 100€ bespaart tov benzine, wat mij betreft een ’weetje’.

Plussen en Minnen overzicht

  • 2.190 km

Positief:
- Fijne rustige auto, stil in interior
- Ruimte en comfort ook achterin
- Kleine (elektronische) hum boven 120 km/u
- Charging voorlopig tot 100% bij 11/22 kWh palen, geeft ongeveer 450 km range in pre-winter klimaat (temperaturen rond vriespunt)
- Fast charging beperkt to TESLA in combinatie met Google build in goede suggestie en je kan de SoC bij aankomst in de gaten houden, zo nodig eerder chargen
- Harmon & Kardon, goede keuze .. fijne, diepe bas
- Diepe achterbak, kan veel in, maar til drempel dingetje
- Lane assist niet al te ingrijpend, heb ik aan laten staan, geeft wel wat rust
- Overpakken van snelheidsborden om cruise control
- Stengels (!) en knoppen ben er zo blij mee. Scherm knoppen te klein
- Stoel- en stuurverwarming
- USB laadpunten

Neutrale zaken
- voet altijd op rem om auto in R te zetten, zal wel wennen zijn
- Portier handgrepen, gaan vanzelf naar binnen, bijv bij in/uitpakken nogal irritant.
- Adaptieve cruise control, heerlijk in Scandinavië maar niet druk verkeer in NL/DE
- Geen charge card, mag je zelf uitzoeken. Gemiste kans van Renault
- Beperkte app

Mindere zaken
- geen frunk, de kabel ligt rond te zwerven.
- Laadkabel iets mindere kwaliteit dan van Mini gewend
- Flimsy laadklepje, gaat een keer afbreken ben ik bang
- De telefoonlader wordt voornamelijk warm, maar weer aan een kabeltje gelegd.
- Grote scherm tijdens rijden
- Achterklep knop werkt niet tijdens laden, bizar
- 1 bekerhouder voorin. Eigenlijk niet acceptabel, heb een 3d geprint exemplaar op Etsy besteld.
- Lijkt vuil aan te trekken, vooral achterkant.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.