Renault Scénic E-TECH EV87 220pk Techno (2024) #6
autoreview

Signalement
Uitvoering | Scénic E-TECH EV87 220pk Techno |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 30.000 km |
De eerste keer Renault - en dat is geen positieve ervaring
- 30.000 km
Halverwege 2024 startte mijn zoektocht naar een opvolger (lease) voor de e-208, waar ik met heel veel plezier vier jaar in gereden heb.
De wensen/eisen bij de zoektocht:
- EV
- Europees
- milieu-impact zo beperkt mogelijk
- liefst geen SUV
- maatje groter dan de 208
- fatsoenlijk bereik
- trekhaak en tenminste 750 kg toegestaan trekgewicht
- nieuwprijs max. € 55.000 met het oog op de bijtelling
Na een aantal proefritten uiteindelijk gekozen voor een Scénic E-Tech 100% electric Techno 220 pk long range, voorzien van de volgende opties:
- solarbay elektrochromatisch panoramisch dak
- pack premium sound Harman Kardon
- pack comfort premium
- pack advanced driving assist
- trekhaak afneembaar
- dubbele kofferbodem
Inmiddels rijd ik alweer bijna acht maanden met de Scénic; op 30 december 2024 kreeg ik de sleutelkaart overhandigd. De teller staat nu op 30.000 km.
De Scénic is best een flinke auto om mee onderweg te zijn. Het model is net wat lager dan een SUV en dat zorgt voor een comfortabele instap, ook voor achterpassagiers-op-leeftijd die af en toe meerijden. Was ook wel een puntje dat meespeelde bij de zoektocht. Aanbeland op de achterbank is er veel ruimte, dat is prettig voor de meerijders. Wat opvalt: drie zitplaatsen, maar de middelste zitplaats blijkt helemaal geen hoofdsteun te hebben. Slechts een verhoging van de bankleuning die een verstelbare steun suggereert. Apart. Voorin is de ruimte ook goed, overigens.
De kofferbak is niet lang, wel diep. Dus een erg forse tildrempel. Om dat deels op te lossen heb ik de bodemverhoger mee besteld. Dat scheelt wel (maar het bergvak is dan niet meer bereikbaar).
Het meubilair is fors, maar niet erg fijn. In eerste instantie lijkt het prettig te zitten, maar bij een langere rit (> drie kwartier) zit je niet meer fijn. Een combinatie van een rugleuning met onderin een forse bult, een wat vreemde zithouding (in diverse tests kom ik dat achteraf ook tegen) en het feit dat de zitting niet kantelbaar is. Dat laatste is toch wel vreemd bij een elektrisch verstelbare stoel. Die kan dus alleen omhoog/omlaag, naar voren/achteren en de rugleuning kan je instellen. Ik zou als dat kon graag de massagefunctie en lendensteunverstelling inwisselen voor een kantelfunctie.
Nu zijn zitten en stoelen heel persoonlijk hoor, in Volvo’s zit/zat ik ook nooit fijn
Over die zithouding: ik heb een paar dagen in een Mégane gereden en het viel mij op dat die auto vanbinnen veel beter klopt. De zithouding is daarin comfortabeler, alles zit ook beter onder handbereik en je kunt de armleuning op het portier wel goed gebruiken. Gevalletje van te makkelijk een interieur overzetten terwijl het autoconcept toch anders is?
Het dasboard is voorzien van een grijze stof, evenals de voorste raamstijlen. Dat ziet er netjes en luxe uit en geeft een prettige sfeer. Voor het overige is de beleving wat wisselend. De aluminium strip en stof zijn mooi, maar er zijn ook veel harde kunststoffen aanwezig. Hebben volgens mij veel auto’s last van tegenwoording. En anders dan in de Mégane is de ‘alcantara’ lijst in de Scénic van hard plastic-met-puntjes. En niet alles voelt prettig aan. Dat je deels dezelfde knoppen hebt als in een Dacia doet ook wat afbreuk.
De bediening is na acht maanden nog niet helemaal vanzelfsprekend. De combinatie keuzehendel, ruitenwisserhendel en audioregeling rechts van het stuur is ronduit ongelukkig. Onbedoeld gebruik je vaker dan je lief is de verkeerde hendel en doordat er drie hendels geplaatst zijn, liggen ze ook niet goed onder handbereik tijdens het rijden. Een simpele knop of een schuif o.i.d. in plaats van een keuzehendel op zo’n rare plaats zou veel beter zijn.
Dit is de eerste auto waarin ik Google-navigatie heb. Ik vind dat geen fijn systeem. Ik ben nog nooit zo vaak verkeerd gereden als afgelopen maanden :ROFLMAO:.
Verder wat irritatiepuntjes, onder andere matig werkend automatisch grootlicht, erg slecht werkende verkeersbordherkenning en de inschuivende deurgrepen. Ook ontgrendelt de auto niet zonder sleutel als je op afstand de kofferbak hebt geopend.
De verkeerd afgestelde verlichting bij aflevering is na een paar maanden hersteld, daar bleek ik toch wel degelijk gelijk in te hebben. De verlichting scheen zo kort voor de auto dat ik op donkere wegen standaard met groot licht moest rijden. Slordig, maar gelukkig verholpen.
Hoe rijdt de Scénic? Lekker stabiel en comfortabel, ook met de caravan. De auto voelt wel wat log aan en houdt niet zo van bochten, wat ervoor zorgt dat je wat bedaagder gaat rijden. Maar dat komt het verbruik weer ten goede.
Het rijdt wel goed dus, tenminste, als zich geen gekke dingen voordoen. Gekke dingen? Ja, helaas wel. Ik lijk een maandagmorgenauto te hebben...
De auto is al twee keer voor langere tijd terug geweest naar de dealer en gaat binnenkort voor de derde keer. Een greep uit de problemen.
- Cruise control valt regelmatig uit tijdens het rijden .
- Met enige regelmaat maakt de auto een noodstop. Levensgevaarlijk.
- Camera denkt soms geen zicht te hebben en schakelt alle rijhulpsystemen uit.
- Op een weg met tegenliggers wordt soms de tegemoetkomende auto als potentiële aanrijding gesignaleerd.
- Parkeersensoren denken soms een obstakel te zien en zetten de auto stil. Of ze zien niets en doen het dan ook helemaal niet.
- De auto sluit regelmatig niet af.
- Af en toe een zwart scherm of een niet werkende radio. Of allebei.
- Koppelen telefoon lukt lang niet altijd.
- Instellingen worden dan weer wel en dan weer niet onthouden.
- Bediening achterklep van binnenuit werkt soms een tijdje (enkele dagen) niet.
- Veel windgeruis bestuurdersportier.
- Motor produceert een hoge fluit-/pieptoon bij constante snelheid.
Ik vergeet vast nog iets. De eerste keer is alles nagekeken en zijn er updates doorgevoerd (nadat de klachten eerst als leaserijderfrustratie werden afgedaan). Zonder veel resultaat. De tweede keer is aangegeven dat het camerasysteem is vervangen. Ook zonder veel resultaat.
Er zijn echt wel dagen dat de auto rijdt zoals het zou moeten, maar er gebeurt veel te vaak iets onvoorspelbaars. Recent voorbeeld van een dag waarop ik in totaal 120 km reed: op de heenweg stopte de cc ermee tijdens het rijden (en dan remt de auto flink af, fijn voor achteropkomend verkeer), op de terugweg in een flauwe snelwegbocht kwam plotseling een melding over een gedetecteerde aanrijding met oplichtende schermpjes, een hoop gepiep en afremmen. Ronduit gevaarlijk dus. Het is echt niet lekker rijden en mijn vertrouwen in deze auto is tot het minimum gedaald. Daarom dat hij ook weer terug gaat naar de dealer. Dit soort fratsen horen gewoon niet.
Anders dan de dealer doet voorkomen lijkt het overigens een groter Renault-probleem te zijn. Ik hoor diverse mensen over vergelijkbare problemen, ook met Australs en Capturs. Enfin, we wachten het vervolg maar weer af.
Hoe bevalt de grote accu? Nou, dat is wel erg fijn, hoor. Laden duurt even maar dan heb je ook een lekkere actieradius. Standaard laad ik tot 80% en daarmee haal ik tussen de 400 en 450 km (mits het niet richting het vriespunt gaat, want dan neemt het fors af). Ik wil hem nog een keer helemaal volladen en kijken hoever ik er dan mee kom.
Als we met de caravan op stap gaan, laad ik wel tot 100%. Daar kunnen we ruim 300 km mee rijden. Ik vind dat best netjes. Nu ben ik ook geen scheurneus en houd me aan de max. snelheid (met de caravan ook in het buitenland meestal niet harder dan 90 km/h) dus dat scheelt natuurlijk wel.
Als ik opnieuw een Scénic zou samenstellen, zou ik overigens toch wat dingen anders doen. Het panoramadak zit te ver naar achteren om daar voorin iets aan te hebben. Hoewel het een lichter interieur oplevert, zou ik het gezien de meerprijs niet meer aanvinken. En de kleur heeft me nog steeds niet overtuigd; ik zou dan toch voor een donkerblauwe gaan.
Maar dat is allemaal niet aan de orde, want de auto valt op teveel punten tegen om er tevreden over te zijn. Ik zou geen tweede keer een Scénic of een andere Renault uitzoeken. Liever een kleinere accu, minder ruimte en vaker laden dan de voordelen van de Scénic in combinatie met de mankementen en irritaties die ik er helaas bij heb gekregen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Scénic
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Renault Scénic EV87 long range Esprit Alpine Automaat | DEMO - Beschikbaar vanaf 17-10-2025 | 360 Camera | Adaptive Cruise Control | Smart Mirror | Elektrische Stoelen | Elektrische Achterklep | Apple CarPlay/Android Auto | Navi |
- 2025
- 4.500 km

Renault Scénic 100% ELECTRIC EV60 comfort range techno Renault SCENIC E-TECH 100% ELECTRIC
- 2025
- 0 km

Renault Scénic EV60 Comfort range Techno 170
- 2025
- 7 km