Renault Scénic E-TECH EV87 220pk Techno (2024) #5

autoreview

Renault Scénic E-TECH EV87 220pk Techno (2024)

Signalement

UitvoeringScénic E-TECH EV87 220pk Techno
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst3.206 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 3000 km

  • 3.206 km

Afweging:
Na 30.000 km in een Renault Megane E-Tech EV60 waar ik met plezier in reed, werd het tijd voor een grotere auto.

Na meerdere proefritten met een Model Y vastgesteld dat ik daar toch echt niet aan kan wennen, ondanks dat deze objectief gezien op alle praktische zaken (vermogen, laadsnelheid, verbruik, kofferbak, frunk) beter scoort.

Proefrit gemaakt in de Scenic en dat voelde meteen vertrouwd, vooral het rijcomfort en de ergonomie (goede fysieke knoppen op het stuur, fysieke knoppen voor temperatuur, airco etc. die je blindelings kunt vinden en snel werkende Android automotive ingebouwd, met o.a. Google Maps. De keuze voor de Scenic was gemaakt, maar ik wilde wel een voorraadmodel.

Ik was op zoek naar een Techno i.v.m. de kleinere wielen, zonder het Solarbay panorama dak, maar wel met alle veiligheidssystemen en de elektrische/verwarmde stoelen en die waren er bijna niet. Ik heb er gelukkig één kunnen vinden.

Dit zijn de specificaties:

- Renault Scenic E-Tech EV87 Techno 220PK Long Range
- Bleu Nocturne RRE
- Pack advanced driving assist & augmented vision
- Pack comfort premium
- Pack premium sound Harman Kardon
- Trekhaak afneembaar 13-polig

Aflevering:
De Megane ingeleverd en de Scenic opgehaald. Moet eerlijk zeggen dat ik de schermindeling van de "tellers" etc. in de Megane logischer en duidelijker vond dan bij de Scenic. Bij de Scenic zijn ze "overstyled" waardoor ze minder duidelijk zijn. Less is more wat mij betreft.

Eerste 3000 km:
Comfortabele stille reisauto met genoeg range, ik laad de auto nooit meer dan 80% vol. Tot nu toe is de kofferbak groot genoeg, al is de tildrempel soms wel vervelend, dat doet de Model Y een stuk beter.

Onderstel is een stuk zachter dan de Model Y, maar steviger dan bijvoorbeeld de Kia Niro EV. Door de 19" wielen t.o.v. de 20" op de Megane is hij vooral op korte hobbels een stuk comfortabeler.

Verbeteringen van Scenic t.o.v. de Megane:
- Weergave van de laadsnelheid bij het laden zowel AC als DC.
- Onthouden van cruisecontrol stand (bv. ACC) bij uit/aanzetten auto.
- Onthouden van regeneratie stand bij uit/aanzetten auto.
- Bluetooth verbinding behouden na uit/aanzetten auto.

Nadelen van Scenic t.o.v. de Megane:
- Verbruik valt me tegen tot nu toe ondanks Techno 19" wielen t.o.v. 20" op de Megane.
- Geen bandensensors.
- Weergave van verbruik met onduidelijke graphics i.p.v. duidelijke getallen/tellers.

Ik ben voor de Techno gegaan i.v.m. de kleinere en smallere wielen, voornamelijk voor een beter verbruik en meer range. Hoeveel het scheelt t.o.v. de Esprit wielen qua verbruik weet ik niet, maar alle beetjes helpen.

Tot nu toe (voornamelijk herfst/winter weer) is de Scenic geen zuinigheidswonder (+/- 19,5 kWh/100 km bij woon-werkverkeer = 70 km enkele reis op de snelweg met regelmatig files/langzaam rijdend verkeer) (+/- 22 à 23 kWh/100 km bij 120 km/u op de snelweg).

De auto had zeker meer potentieel met een efficiëntere aandrijflijn i.c.m. de grote accu. In mijn afweging t.o.v. de Model Y heb ik er echter wel rekening mee gehouden dat de Scenic een stuk minder efficiënt is, maar dat de range vergelijkbaar is door de grotere accu.

Ondanks wat kritiekpunten, tot nu toe erg tevreden over de auto en leg ik mijn kilometers met plezier af. (Iets wat niet vanzelfsprekend is na 4 jaar lang problemen met een Peugeot E-208 met constant terugkerende 'storing elektrische aandrijflijn'.)

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.