Renault Scénic E-TECH EV87 220pk Techno (2024) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Scénic E-TECH EV87 220pk Techno |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 5.300 km |
Degeljk, maar de lage prijs kost wat
- 5.300 km
De auto is sinds oktober in mijn bezit en is een welkome upgrade ten opzichte van de Nissan Leaf die ik vijf jaar lang heb gereden. De auto is een van de goedkopere voor dit formaat (de Volvo EX40 en VW ID4 zijn vergelijkbaar in grootte maar een stuk duurder) en op veel vlakken overtreft hij die auto's. Het rijbereik is het grootst van de drie, de ruimte in de cabine is net zo groot als de ID4 (Volvo iets kleiner) en het multimediasysteem is naar de bestuurder gericht en werkt vaak feilloos.
De pluspunten zijn te vinden in de grote cabine, het "stof" afgewerkte interieur (inclusief dashboard), het intuïtieve Android Automotive systeem en de grote actieradius. De auto accellereert snel, maar niet zo snel als een Volvo EX40. Toch is dat ruim voldoende voor mijn "burgerlijke" gebruik.
Het Open R-Link systeem werkt goed en heeft op basis van Android Automotive veel flexibiliteit. De verbinding valt echter vaak weg of werkt niet lekker over de telefoon met bluetooth tethering. Gelukkig kun je snel wisselen tussen het on-board android systeem en Android Auto, waardoor dat niet onoverkomelijk is. Toch is het vervelend dat de onboard apps vaak niet werken omdat er geen verbinding is. Het gratis voor zes maanden aangeboden data-abonnement werkt dan ook niet.
Het snelladen valt ook tegen. "Koud" laadt de auto met 75-85kw/h, ver onder de geadverteerde 150KW/h die de auto aan zou moeten kunnen. Op langere ritten zou de auto de accu voorverwarmen en snelladers voorstellen, maar ik heb tot nu toe nog geen moment gehad dat dit nodig was.
De actieradius is dan ook ruim voldoende voor dagelijks gebruik en verdere ritten in Nederland of net over de grens. Ik rijd vaak met 80% batterij omdat dit de batterij wat spaart op de langere termijn. De scenic heeft een ingebouwde optie om in te stellen tot welk batterijniveau de auto zichzelf op laat laden, wat een prettige verrassing was.
De stuurverwarming wordt warm. Lekker in de winter, maar niet iedereen zal standje turbo fijn vinden. Ook denkt de auto dat je het stuurwiel niet vasthoudt als je handen koud zijn en de stuurverwarming aan is.
Kortom, is de Renault Scenic een geweldige auto voor de prijs. Voor € 48.000 had ik een complete auto die niet onder doet voor de meer premium EX40 en ID4, welke ook duurder zijn. De concurrentie biedt wat meer geavanceerde systemen (zoals het aantrekken van de riemen en (tegen betaling) een on-screen display), maar voor een bijna € 8.000 premium over de Renault Scenic, lijken die dan toch wat overbodig
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Scénic
Had je deze auto's al gezien?

Renault Scénic EV87 long range esprit Alpine Pack advanced driving assist & augmented vision | pack light & sound MC 0224
- 2025
- 1 km

Renault Scénic EV87 long range techno pack comfort premium Snel Leverbaar MC 4562
- 2025
- 1 km

Renault Scénic Long Range Iconic | Pack Augmented Vision | Solarbay elektrochromatisch panoramisch dak |
- 2024
- 5.000 km