Renault Scénic E-TECH EV87 220pk Techno (2024) #2

autoreview

Renault Scénic E-TECH EV87 220pk Techno (2024)

Signalement

UitvoeringScénic E-TECH EV87 220pk Techno
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst6.100 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Schot in de roos

  • 2.500 km

Na met pensioen te zijn gegaan en na het inleveren van mijn leaseauto hadden we nog maar 1 bescheiden auto over, t.w. de Renault Zoë waarin mijn vrouw reed.
Omdat we gewend geraakt waren aan het gemak en comfort dat elektrisch rijden met zich meebrengt, zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe elektrische auto die in ieder geval over de volgende zaken diende te beschikken (t.o.v. de Zoë):
- een groter elektrisch bereik
- hogere snellaadsnelheid
- de mogelijkheid om een trekhaak te gebruiken

Op basis van het bijwonen van een preview van de Volvo EX30 hadden we deze auto op het oog. Het door Tesla geïnspireerde interieur spraak ons ook nog een aan.
Echter het duurde nog tot december 2023 voordat hij in Nederland beschikbaar was voor een proefrit. De proefrit leerde ons dat het een prima rijdende auto was, met 1 belangrijk nadeel: het elektrisch bereik was ondanks de grotere accu vergelijkbaar met die van de Zoë. Dit was voor ons een showstopper.

Daarna hebben we een proefrit gemaakt met de nieuwe Hyundai Kona Electric en de Tesla Model Y. De Kona was een prima auto maar kon ons hart niet veroveren. De Model Y was in alle opzichten geweldig, maar we twijfelden over het formaat (mijn vrouw vond hem te groot voor haar dagelijks gebruik in de stad).

In dezelfde tijd kwam de configurator van de nieuwe Renault Scenic beschikbaar. Hoewel deze nog niet leverbaar was en we deze tegen onze gewoonte in vanaf papier zouden kopen, hebben we dit toch gedaan onder de voorwaarde dat de auto uiterlijk juni 2024 geleverd zou worden en we ermee op vakantie zouden kunnen gaan. Onze keuze betrof de Techno uitvoering in de long range versie incl. pack premium sound, pack advanced driving assist en trekhaak.

Begin juni was het zover en werd onze nieuwe auto aan ons geleverd en het was tevens het eerste moment dat we dit model überhaupt konden aanschouwen.
We waren uitermate positief verrast door de interieurruimte.
Als "ervaren" Renault rijders voelde al veel vertrouwd aan. Het meeste wennen was nog het gebruik van de hendel aan het stuur waarmee je de auto in vooruit of achteruit zet. Verder is het opvallend hoeveel veiligheidssystemen (vergeleken met onze vorige auto's) er aanwezig zijn en verdient Renault een pluim voor het introduceren van een aparte knop om alle veiligheidsinstellingen bij aanvang van iedere rit weer naar jouw smaak in te stellen (regelgeving eist dat nieuwe auto's iedere keer opnieuw bepaalde veiligheidsfuncties activeren).
Het op Android Automotive gebaseerde multimediasysteem functioneert verder uitstekend.

Het enige dat we in de auto missen is het bandenspanningssysteem dat we in onze vorige Renaults hadden en waar je de bandenspanning per band mee kon zien/monitoren. Nu hebben we een veel simpeler (en goedkoper?) systeem dat alleen waarschuwt bij verlies van bandenspanning.

We hebben de auto nog niet heel lang om onderbouwd iets te zeggen over het rijden en het verbruik. Vooralsnog ervaren we de auto als confortabel (vering, geluid, stoelen, zitpositie). Als je echt sportief wil rijden, kun je beter een andere auto uitzoeken.
Qua verbruik zitten we in deze zomerperiode (begin juni tot begin juli) op een verbruik van 15 kw/100 km. Dit bij gevarieerd gebruik (ongeveer gelijkelijk verdeeld over stad en snelweg).

De actieradius bij volle actie heeft tot op heden tussen 580 en 605 km gelegen. Daar zijn we vooralsnog heel tevreden mee. Ben wel benieuwd hoe de auto het in de wintermaanden gaat doen en of de standaard warmtepomp ervoor kan zorgen dat we boven de 500 km bij volle accu kunnen blijven.

Ik hoop aan het eind van het jaar en na vele kilometers een update van deze review te kunnen doen.

Op vakantie naar Frankrijk

  • 6.100 km

We hebben net 3 weken door het oosten van Frankrijk gereden met een mix van (veel) autoroutes en lokale wegen. Inmiddels is het ook in Frankrijk niet zo moeilijk meer om een (snel)lader te vinden wanneer je de accu weer wil opladen. Behalve bij de Tesla Superchargers konden we overal met onze ANWB laadpas terecht.

Onze ervaringen met de auto waren:
- meer dan genoeg ruimte voor al onze kampeerspullen. Jammer dat er geen dubbele laadvloer mogelijk is, waardoor er altijd een hoogteverschil is tussen kofferbak en omgeklapte achterbank.
- het was heel comfortabel rijden waarbij je niet, zoals in een brandstofauto, merkt aan het geluid in de auto wanneer de weg steil omhoog gaat
- berg op leidt weliswaar tot een hoog energieverbruik, maar je wint veel terug bij de afdaling. Per saldo wordt het gemiddelde gebruik er niet al te zeer door verhoogd.
- opvallend is dat de voorspelling van het aantal resterende kilometers niet vergelijkbaar is met de voorspelling van het niveau van de accu in Google Maps. Kortom: je moet wel je eigen inschatting maken wat je nog kunt rijden voordat je weer moet laden.
- ons gemiddeld verbruik over 3600 km bedroeg 16,8 kWh/100 km. Daarbij hebben we op de snelwegen niet harder gereden dan 110-120 km/u. Ga je de in Frankrijk op de autoroutes geldende maximumsnelheid van 130 km/uur rijden stijgt je verbruik aanzienlijk.
- de veiligheidssystemen in de auto zijn wel aanwezig maar niet irritant. Om die reden hebben wij alleen de waarschuwing van overschrijding van de maximumsnelheid uitstaan als we rijden.
- bij strak inparkeren (wat in Frankrijk nog wel eens nodig is) grijpt de auto soms in en stopt hij abrupt.
- meestal maakten we gebruik van de adaptieve cruisecontrol. Deze werkt prima, ook in filesituaties waarbij je soms stilstaat. Echter hij anticipeert anders op rotondes en bochten dan wijzelf zouden doen. Om die reden gebruikten wij de cruisecontrol niet in deze situaties.
- door de rust in de auto komt de Harman Kardon geluidsinstallatie ontzettend goed tot zijn recht.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.