Renault Scénic E-TECH EV87 220pk Iconic (2025)

autoreview

Renault Scénic E-TECH EV87 220pk Iconic (2025)

Signalement

UitvoeringScénic E-TECH EV87 220pk Iconic
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand laatst5.000 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Stijlvol en comfortabel rijden

  • 5.000 km

Met de sleutelpas in mijn zak, die een stuk dikker is dan een credit card, stap ik op mijn Renault Scenic eTech af. Als ik bijna bij het bestuurders portier ben schuiven de handgrepen er langzaam en stijlvol uit. Ze zijn heerlijk vlezig en je pakt echt iets vast. Met een mooi klik geluid trek je de deur open waarna de 2 enorme schermen een deuntje spelen en het Renault logo tonen.

Dat is toch wel een bijzondere binnenkomst denk ik, terwijl ik net mijn Tesla Model 3 heb ingeruild. Dat is alvast een punt voor de Scenic. Moet ook wel, ik heb deze auto tenslotte gekocht als vervanger van mijn Model 3.

Als ervaren Tesla rijder is het wisselen tussen rij richtingen voor mij bekend. Even de “drive” hendel op zijn Amerikaans naar beneden trekken om naar de D van drive te gaan. Ah…niks! De Renault heeft nog een start knop. Die moet je dus indrukken voordat je kunt gaan. Jammer en onnodig.

Rijden
Met de D stand ingeschakeld en de voet op het stroompedaal komt er beweging in. Het raam staat nog open en het klinkt buiten alsof je jezelf in een Star Trek film begeeft. Er klinkt een heel bijzonder geluid signaal, speciaal ontworpen door een Franse componist lees ik later. Het stoort niet, maar het moet wel even wennen.

Buiten zie ik mensen geïnteresseerd kijken naar mijn auto als ik voorbij rijd want je hoort hem buiten heel duidelijk. Misschien komt dat naast het geluid ook door de werkelijk enorme 20 inch wielen, met de speciale Iqonic velgen die zo goed als dicht zijn. Hoe anders was dat vroeger met spaak wielen.

Waar de Tesla compleet stil was en soms andere weggebruikers liet schrikken kun je de Scenic niet missen. Toch wel een punt voor de Scenic. Hier heb ik toch wel eens last van gehad in de Tesla.

De zitpositie is lekker hoog en je kijkt mooi uit over de motorkap, maar toch niet zo hoog zoals een grotere SUV. Het is allemaal net iets lager. In vergelijking met de lage Model 3 is het alsof je van een bungalow naar de 1e verdieping van een flat verhuisd bent. De instap is zeer royaal, vooral omdat de deuren heel ver open kunnen en erg breed zijn. Dat is echt fantastisch vooral ook achterin als wij onze peuter in een kinderstoel wil tillen. De ramen zijn ook lekker groot waardoor je echt merkt dat je te maken hebt met een ruime gezinsauto. Daar was hij ook voor gekozen, de tijd van lage snelle auto’s is voorbij voorlopig :-)

Mijn eerste keer op de bestuurder stoel tijdens de proefrit viel op dat hij kort is en weinig ondersteuning geeft aan de onderbenen. Best wel irritant. Maar de stoel is wel zacht en breed. Je voet rust op een plankje wat best ver naar je toe staat. Kan ik hier ooit mijn positie in vinden dacht ik nog. Ja dat kan dus want het begint vreemd maar went wel snel. Alles is in alle richtingen te verstellen en persoonlijk vond ik snel een positie die mij rust gaf. Ondanks de ondersteuning die afwezig is doet niks pijn en irriteert niks na een enkele reis van 1000 km. Ik heb ook bewust gewacht na deze vakantie rit om dit oordeel te typen.

Op de achterbank is het heerlijk ruim. Enorm veel beenruimte en allerlei handigheden om je telefoon op te laden, of te plaatsen in de bijzondere midden arm steun met uitvouwbare houders en usb poorten. Helemaal achteraan is het allemaal wel iets minder. De achterbak is erg ruim, dat is het probleem niet. Maar wat dan wel? Nou hij is enorm diep en er is geen bodemplaat die je kan verstellen dus de til drempel is alsof je de kruipruimte van je woning in probeert te komen. Lichtelijk overdreven maar je snapt wat ik bedoel. Hieronder zit nog wel een bak waar makkelijk een laadkabel in kan. Een Frunk is er niet, maar Renault stopt ook alles onder de motorkap. Daar is dus wekelijk ook geen ruimte. Zelfs niet voor een eigen oplossing. Het is gewoon vol.

En het rijden zelf? Waar mijn model 3 spijker hard was en je alles voelde is de Scenic heerlijk comfortabel. Het is geen Citroën C4, maar dat wil ik ook niet. Drempels voel je, maar zijn niet storend. Hij deint niet en de wielen volgen keurig mijn stuurbewegingen. Je kan het stuurgevoel instellen, van licht to zwaar en hier staat hij op de zwaarder optie. De auto rijdt direct zeer vertrouwd en is snel genoeg als je dat wil. Het is geen Tesla, maar elke standaard brandstofauto is nog steeds een lachtertje qua acceleratie. De voorwielaandrijving voel je, zeker als je uit de Model 3 met achterwielaandrijving komt. Het rijden en sturen is allemaal zeer goed qua vertrouwen maar je merkt het, het is minder…de wielen zijn wat meer zoekende. Niet erg, maar de Model 3 reed wel strakker, voor de bestuurder welteverstaan. Voor mijn passagiers was de Model 3 totaal niet comfortabel en dat was ook een belangrijke reden voor de inruil. Mijn vrouw was er klaar mee :-)

Het was eigenlijk meteen duidelijk toen we ermee weg reden, de Scenic is geen sportieve auto. En direct het gevoel van wat heb ik dat comfort gemist. Mijn vrouw en ik zeiden na 10km al, wat rijdt hij heerlijk stil, zacht en rustgevend. De blijdschap was er vanaf het eerste moment. Het is comfortabel zonder irritant te zijn.

Ruimte
Je koopt een scenic niet voor zijn sportieve aspiraties, daar is een Model 3 de betere keuze of een Mustang Mach E. Je koopt een Scenic voor de ruimte. Daar vinkt hij alle wensen af. Ik heb jaren een Skoda Superb gereden dus ik weet wat beenruimte en kofferbak ruimte is. De beenruimte in de Scenic, daar valt je mond van open. Ongekend. Mercedes L? Ik denk dat de Scenic hem uitlacht. Je voelt je als een koning als je op de achterbank vervoerd wordt. Dat komt mede doordat de auto ook heel breed is en doordat de vloer vlak is. Hier kun je uren zitten zonder problemen als volwassene.

Verbruik
Ik vergelijk de Scenic met mijn Model 3 en dan is het even schrikken. De Scenic gebruikt stevig meer kWh’s op 100km dan een Model 3. Met de Scenic moet je erg je best doen om 17kWh op 100km te halen bij 10 graden buiten. Bij 20 graden wordt het een ander verhaal. Dan komt de 16kWh snel en makkelijk in beeld.

Ik heb ook even een zogenoemd hypermile ritje gedaan. Perfect uitrollen, met de flippers spelen om dat te timen en rustig optrekken. Dan is 12,5 kWh mijn beste score. De snelheid was laag en ik deed echt mijn best op eens lege weg in de avond. Het lijkt dat de flippers om te regenereren je meer op kunnen leveren dan de one pedal drive. Ik ben het nu actief aan het gebruiken en denk dat het je meer oplevert in bepaalde gevallen. De Scenic komt nooit helemaal tot stilstand maar kan wel bijna helemaal remmen. Een laatste tikje op de rem stopt de auto.

Gemiddeld met snelweg rijden bij 110km/u moet je denken aan 16kWh op 100km als het buiten 20 graden is. Je trapt even het gas en dan zit je al op 17-18kWh. Langzaam rijden dus als je veel range wil. Ik kan me goed inhouden dus prima voor 90% van de ritten.

De range conclusie is dat ik met de 87kWh versie (92 kWh bruto) makkelijk 500km haal. Dat zijn de zomerse waarden. Zelfs als je flink door rijdt is die 500km wel te doen. Doe je heel rustig dan haal je de 550km. In de zomer dus ;) Winter weet ik niet.

Laden
Bij de snellader kwam ik op 140kW uit. De snelheid is niet heel hoog maar de curve is netjes. Van 20% naar 50% is zo’n 13 minuten. Boven de 75% ga ik op road trips niet denk ik want dan heb je sowieso weer 250km te rijden. Helemaal prima. Met een klein kind kun je toch geen uren rijden zonder te stoppen.

Infotainment
Renault gebruikt Android 12. Dat is hier en daar wat aangepast en hernoemd naar Google Automotive. Het is een heel snel en goed systeem. Dit was ook een reden om voor de Scenic te gaan. Je wil een snel systeem hebben waarvan de navigatie perfect werkt incl. het plannen van laadstops. En het werkt zeer goed, voortreffelijk zelfs. De batterij aankomst schatting is nagenoeg perfect ook. Ik dacht dat alleen Tesla dat kon.

De navigatie weergave kun je naar het scherm voor je halen en dan is je scherm nog bruikbaar voor andere zaken zoals Spotify. Dat ziet er echt super gelikt uit, vooral als je uit een kale Model 3 komt.

De fysieke knopjes zijn stiekem ook wel weer fijn om weer te hebben voor klimaatregeling en wat andere zaken. En de grote plus bij alle Renault’s en Dacia’s is de persona knop. 2x drukken en alle irritante piepjes staan uit. Dit wil iedereen en Renault levert! Ik kan nog veel meer schrijven over het systeem, maar dat doe ik liever na nog meer rijervaring.

Verbeteringen?
Ik hoop dat de one pedal drive optie snel beschikbaar komt, die is aangekondigd. En tevens hoop ik dat ik mijn telefoon als sleutel kan gebruiken. De My Renault app mag qua opties ook wel wat uitgebreider. Dan is de auto helemaal compleet. Ik denk dat de Scenic op dit moment de beste keuze is qua prijs, range en comfort die je kan kopen.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.